Thema december 2020 - Leestafel telt de DAGEN

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2020 - Leestafel telt de dagen

Berichtdoor Dettie » 29 Dec 2020, 15:20

De dagen van Caspar
Een geheimzinnig prentenboek
Thomas Tidholm, Anna-Clara Tidholm


Heel lang geleden, toen Caspar nog rondliep in de Wereld was alles anders.
In de Dagen van Caspar was er overal gezang en getjirp en alles was heel vrolijk.
's Nachts, als iedereen sliep, zette Caspar alles op z'n kop. Als Caspar geweest was, kon je niets meer herkennen.


ISBN 9789072259240 | Hardcover | 36 pagina's | Prometheus | september 2003

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2020 - Leestafel telt de dagen

Berichtdoor Dettie » 29 Dec 2020, 15:20

Citaat van de dag


Tijdens de eerste dagen in een vreemde stad of van een nieuwe liefdesaffaire zijn we allemaal grote ontdekkingsreizigers.
Mignon McLaughlin (1913-1983)

Amerikaans journalist en auteur

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema december 2020 - Leestafel telt de dagen

Berichtdoor Renate » 29 Dec 2020, 15:28

Deze maand heb ik wat minder kinderboeken op zondag gezien. Maar dit boek maakt wel weer heel veel goed. Het lijkt me een mooi boekje. Ik zou het bijna jammer vinden dat ik geen kinderen heb. Nou ja... De zorg voor mezelf en de logeerkat vind ik al meer dan genoeg. Een kind zou bij mij gestoord worden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2020 - Leestafel telt de dagen

Berichtdoor Dettie » 29 Dec 2020, 15:42

ja dat klopt Renate, ik kon geen kinderboeken vinden die pasten bij het aftellen en wel boeken voor volwassenen. Maar volgende maand... tromgeroffel... weer gewoon kinderboeken op zondag. (lijkt wel een tv-programma zo :-) )

dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema december 2020 - Leestafel telt de dagen

Berichtdoor Renate » 29 Dec 2020, 15:46

Geen boeken meer op zondag, maar dan toch in ieder geval kinderboeken.

Ik kan me voorstellen dat het bij sommige thema's moeilijk is om kinderboeken te vinden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2020 - Leestafel telt de dagen

Berichtdoor Dettie » 30 Dec 2020, 11:07

Drie dagen in Rio
Peter van Dongen


De vijftienjarige Lennart uit Stockholm wil niets liever dan de wijde wereld in trekken. Als hij een baantje vindt als steward op een vrachtschip naar Buenos Aires komt zijn droom uit: eindelijk kan hij de verre oorden die hij uit zijn boeken kent met eigen ogen zien.
Tijdens zijn eerste zeereis werkt hij dag en nacht aan boord, leert hij drinken als een echte zeeman, en, belangrijker nog: ontmoet hij de Braziliaanse schone Gabriëlla.
Dan neemt het avontuur een onverwachte wending…

Drie dagen in Rio is een bijzondere uitgave. Het verhaal is gebaseerd op de jeugd van terugtredend directeur Lennart Björk.
Als geen ander weet Peter van Dongen de romantiek en zucht naar avontuur van de jonge Lennart te verbeelden.

"Peter van Dongen (Amsterdam, 21 oktober 1966) is een Nederlands striptekenaar en illustrator. Hij volgde de opleiding tot reclametekenaar aan de Grafische School te Amsterdam. Als zestienjarige debuteerde hij als striptekenaar in het tijdschrift Balloen. Naast het schrijven van beeldromans is hij ook werkzaam als commercieel illustrator. Zijn bekendste stripwerk tot nu toe is de serie Rampokan. Aan het eerste deel van deze serie werkte hij zeven jaar.
Van Dongen tekende samen met Teun Berserik het Blake & Mortimer-verhaal ""De Vallei van de Onsterfelijken"", dat in november 2018 in albumvorm is verschenen. Daarmee zijn van Dongen en Berserik de eerste Nederlandse tekenaars van deze stripreeks.
In 2018 kreeg Van Dongen de Stripschapprijs toegekend.
Van Dongen is de broer van gitarist Arnold van Dongen


ISBN 9789054924036 | Hardcover | 32 pagina's | Oog & Blik | juli 2013

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2020 - Leestafel telt de dagen

Berichtdoor Dettie » 30 Dec 2020, 11:07

Citaat van de dag

Als ik één dag niet oefen, voel ik dat.
Als ik twee dagen niet oefen, voelt een criticus het.
Als ik drie dagen niet oefen, voelt het publiek het.

Ignace Paderewski (1860-1941)
Pools pianist en staatsman

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema december 2020 - Leestafel telt de dagen

Berichtdoor Renate » 30 Dec 2020, 12:31

Tja, als musicus moet je oefenen. Anders gaan je vaardigheden achteruit. Zelf merk je dat natuurlijk als eerste. Een criticus is gewend om kritisch te luisteren.
Gelukkig speel ik geen instrument (hoewel ik dat ook wel jammer vind, omdat het dan gemakkelijker zou zijn om muziek te maken, nu kan ik alleen maar componeren en het zou handig zijn als ik het ook zelf zou kunnen spelen.).

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2020 - Leestafel telt de dagen

Berichtdoor Dettie » 31 Dec 2020, 11:35

Na twee dagen regen volgt maandag
en andere bijzondere verschijnselen op onze planeet aarde
Axel Bojanovski



Waarom kruipen gigantische rotsblokken door de Nevada-woestijn? Hoe kan het plotseling ijsbrokken hagelen, terwijl de hemel kort daarvoor nog wolkenloos was? En waarom is het juist in ons vrije weekend zo opvallend vaak slecht weer?


Op aarde doen zich raadselachtige natuur­verschijnselen voor, die veel wetenschappers al tijden bezighouden: ijspannenkoeken, imaginaire eilanden en watervallen die midden in de oceaan duizenden meters in het diepe storten. Axel Bojanowski vertelt op een begrijpelijke manier waarom de continenten voor het grootste deel op het noordelijk halfrond liggen, hoe het kan dat de warme golfstroom niet tot stilstand komt en wat de reden is dat veel eilanden wel in atlassen staan, maar op satelliet­foto's niet zijn terug te vinden.


Waar veel onderzoeksrapporten verzanden in eindeloos gegoochel met statistieken en overmatig gebruik van technische termen, maakt Bojanowski de onderwerpen op een inzichtelijke en prikkelende wijze toegankelijk voor een breed lezerspubliek.
Je hoeft geen leraar of student aardwetenschappen te zijn om dit prettig geschreven boek met veel plezier te lezen. Onderhoudend en spannend tegelijk, met heel veel interessante weetjes. Voor jong en oud, maar vooral voor iedereen die nieuwsgierig is en die 'moeder Aarde' wil leren begrijpen.


ISBN 9789460680908 | Paperback | 256 pagina's | Marmer | oktober 2012

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2020 - Leestafel telt de dagen

Berichtdoor Dettie » 31 Dec 2020, 11:35

Citaat van de dag

Als de zon volop schijnt na twee koude regenachtige dagen, is het maandag.

Hugh Brous

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema december 2020 - Leestafel telt de dagen

Berichtdoor Marjo » 31 Dec 2020, 16:39

Je laatste boek lijkt me boeiend. Gaat op de lijst.

Oeps! Toch maar niet?
Nederlands Paperback 9789461311689 Druk: 1 juni 2013 28516 pagina's

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2020 - Leestafel telt de dagen

Berichtdoor Dettie » 01 Jan 2021, 11:40

Koningin voor één dag
Blanche Delacroix de laatste minnares van koning Leopold II
Erna Schelstraete


'Je vous présente ma veuve' - Koning Leopold II tegen zijn ministers, vlak voor zijn overlijden Augustus 1900.
De Française Blanche Delacroix is zeventien wanneer ze de veel oudere Belgische koning Leopold II ontmoet in Parijs. Al snel laait de passie tussen de bloedmooie courtisane en de rijzige vorst op: de affaire is de start van een surrealistisch sprookje. Onder het jaloerse oog van de verliefde koning, gehaat door het volk en Leopolds omgeving, wordt Blanche negen jaar ondergedompeld in een wereld van rijkdom en ongekende luxe.


Het decor van die gouden kooi vormen de omgeving van het koninklijk paleis, haar geheime chambre ravissante, de koninklijke villa's in Oostende en Brussel en Balincourt, haar kasteel in Frankrijk. December 1909. Amper zesentwintig is ze, wanneer Blanche als Leopolds weduwe een aanzienlijk fortuin erft.
Augustus 1910. Een nieuwe start?


Koningin voor één dag ontrafelt Blanches leven met 'haar' koning en vertelt haar verhaal na zijn overlijden tegen de achtergrond van de twee wereldoorlogen. Een historische roman, gebaseerd op waargebeurde feiten, over liefde en eenzaamheid, lust en afgunst, weelde en armoede.


ISBN 9789461311689 | Paperback | 285 pagina's | Van Halewyck | oktober 2013

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema december 2020 - Leestafel telt de dagen

Berichtdoor Dettie » 01 Jan 2021, 11:40

Citaat van de dag

'Wat een mens', antwoordde de dag.

Gys Miedema
Nederlands aforist en dichter 1951-2001

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema december 2020 - Leestafel telt de dagen

Berichtdoor Marjo » 17 Jan 2021, 16:48

Elf dagen van Lea Carpenter gelezen. Daar word je niet vrolijk van.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten