Thema december 2005 - Oude jeugdboeken

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 28 Dec 2005, 18:04

Enorm leuk dat je dit lijstje nog hebt en van inleidend commentaar hebt voorzien.
Geen van de boeken zegt me iets (behalve Joop ter heul, maar dan eerder van Leestafel!), al was ik in die tijd wel een veellezer.
Ik denk dat ik vaak 7 boeken per week las.

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Dec 2005, 18:07

Stijfkopje, A. Aalders
Merel van Haeghe. A. Bloemen
Joop ter Heul. S. van Marxveldt
Dubbele Lotje. E. Kastner
Kruimeltje. C. van Abkoude
Het dolle freuletje. N. Wijchgel
Miesje Sandelhout. P. Nierop

Wat leuk!! deze ken ik! totaal vergeten (behalve kruimeltje en Joop ter heul) totdat ik nu die titels zie staan!

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Berichtdoor Sarah » 28 Dec 2005, 18:17

Ha, wat leuk, Bernadet, dat jij de meeste boeken ook kent! Dat dolle freuletje zal wel een enorm spannend boek geweest zijn, denk je ook niet? ;)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Dec 2005, 18:21

Dat boek was dolletjes :D

Volgens mij vond ik stijfkopje wel mooi en... ik heb dubbele lotje hier liggen! via bookcrossing! Leuk hè, ik wilde dat zo graag nog eens lezen.
Als ik het uit heb maak ik een verslag.

Bernadet

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 28 Dec 2005, 22:18

He Sara wat leuk zo'n lijstje.. Stijfkopje ligt hier nog in de kast net als Joop ter Heul en Onschuldig verdacht . Dubbele lotje ken ik nog en Klaartje is volgens mij van dezelfde schrijfster (of schrijver) als Klaartje en het Hongaartje, vond ik rond mijn zesde, zevende jaar ook zo mooi.
Ik ben nog van de tijd van... Vogeltje, vogeltje blijft zingen en de doopkaars, echte meiden boeken en diep religieus vaak.
Nieuwe voornemen voor 2006: lijstjes maken is wel zo gemakkelijk bij Leestafel.

groetjes, irene

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Dec 2005, 12:33

Miesje Sandelhout
Pieter Nierop


In 1958 schrijft Pieter Nierop, (pseudoniem van Frederik Pieter Groot) het eerste boek over 'Miesje Sandelhout', als onderdeel van de Zonnebloemserie.

Miesje Sandelhout komt uit een gezin van 7 kinderen, met allemaal meisjes. Coby is de oudste van 12, de drieling Liesje, Wiesje en Giesje is 11 jaar, en de tweeling Netje en Letje is 6 jaar oud. Miesje zelf is 9.
De vader van het gezin is directeur van een muziekschool en heel het gezin is dan ook erg muzikaal; iedereen speelt of blaast wel op een instrument. Coby speelt piano, de drieling speelt viool en de tweeling blokfluit.
Miesje is een beetje het buitenbeentje van de familie. Ze is de enige met blond haar, al haar zusjes zijn donker. Maar Miesje kan ontzettend goed verhaaltjes vertellen. De verjaardagen van de zusjes Sandelhout vallen op een grappige datum: Coby en Miesje zijn op nieuwjaarsdag jarig zijn en alle andere meisjes op 5 december!

In totaal zijn er zeven boeken uitgebracht over de familie Sandelhout: 'O, Miesje Sandelhout', 'Pak aan, Miesje Sandelhout', 'Een brief voor Miesje Sandelhout', 'Wat nu, Miesje Sandelhout?', 'Hoera voor Miesje Sandelhout', 'Echt weer Miesje Sandelhout' en 'De zeven zusjes Sandelhout'.

Bron: http://jeugd.web-log.nl
Laatst gewijzigd door Dettie op 31 Mar 2008, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Dec 2005, 12:35

(Oud) Kinderliedje van de dag 28 december


Dit is een typisch rommelpotliedje. Op 28 december werd het feest gevierd van de Onnozele kinderen. De kinderen trokken, verkleed als volwassenen de straat op en zongen dit om de
portemonaie bij te spekken.

Koosje Koosje is m'n naom.
ik heb 't in m'n broek gedaon
de helleft ben ik ervan verloren,
de rest zit in m'n broek gevroren
olie olie van de druiven,
laat de droefheid maar verschuiven
laat de droefheid maar vergaan,
zet de flessen maar aan je lippen,
laat 't stillekes naar binnen wippen
ooh, dat voel ik aan m'n hartje,
juffrouw, gift me nog 'n kwartje
en we hebben gezongen en niks gehad,
snij wè van 't verrekesgat
snij mar diep, snij mar diep,
snij mar in m'ne vinger nie

Met dank aan irene

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 29 Dec 2005, 18:41

Grappig liedje. Echt volks.
Nog nooit gehoord. Bedankt irene en Bernadet.

Groetjes. Tiba.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 29 Dec 2005, 19:07

ik kende er flarden van. Maar in Brabant wordt ook niet gerommelpot..
Laatst gewijzigd door Marjo op 29 Dec 2005, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 29 Dec 2005, 20:47

(Oud) Kinderliedje van de dag 23 december


Klein klein kleutertje
Wat de je in mijn hof
Je plukt er alle bloempjes af
Je maakt het veel te grof

O mijn lieve mamaatje
Zeg het niet tegen papaatje
Ik zal zoet naar school toe gaan
En de bloemetjes laten staan


Bij ons ging dat zo (heel lang geleden):

Klein, klein kleuterke,
wat doe je in mijn hof?
Je plukt er al de bloemekens af
en maakt het veel te grof.

Mamake die zal kijven,
papake die zal slaan,
klein, klein, kleuterke,
laat al die bloemekens staan.

Groetjes. Tiba.

P.S. De versie die jij erop zette, Bernadet, ken ik ook; hadden mijn kinderen nog op cassette. De tweede versie is de (oudere?) Vlaamse versie.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Dec 2005, 21:26

Ik vind mijn versie wel liever!

Mamaatje die gaat kijven, papaatje die gaat slaan brrrr. :?

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 29 Dec 2005, 21:43

ja, vond ik ook altijd heftig! Vooral als je dat als kleuter hoort!
Niet echt leuk (ik begreep het leuke van dat liedje dan ook niet).

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Dec 2005, 10:42

Pietje Puk wordt agent
Henri Arnoldus


Pietje Puk is postbode in Keteldorp. Pietje heeft krullend haar, korte beentjes en kan gelijktijdig met oren en ogen knipperen. Bij hem wonen Krikkie de papegaai en Dubbeldik de poes.
Verder wonen er in Keteldorp burgemeester Bazeman, bakker Fijnebol en notaris Bobbel. Pietje heeft het vaak met agent Langdraad aan de stok, die altijd erg humeurig is.

Fragment uit het boek:
Pietje loopt met een streng gezicht door de straten van Keteldorp. Maar dat duurt niet lang. Al gauw merken de mensen, die buiten zijn, dat er wat bijzonders met Pietje gaande is.
Zien ze het goed? Pietje is agent en hij heeft het grote pak van Langdraad aan. De postbode kan er wel twee keer in.
"Ha, die Pietje!" roept slager Bram Bom, die net een luchtje voor de winkel schept. "Kerel, je lijkt op een vogelverschrikker. Ben je van plan om vandaag voor clown te spelen?"
"Houd je een beetje kalm, slager," antwoordt Pietje met een ernstige stem. "Langdraad is ziek en de burgemeester heeft mij tot agent van Keteldorp benoemd. Je hoeft dus niet met me te spotten, anders krijg je een bekeuring, begrepen Bommetje?"
"Zeker, aangeklede aap," lacht Bram Bom."Zeg doe niet zo ernstig. Dat zijn we niet gewoon. Je moet voor de aardigheid eens in de spiegelruit van een etalage kijken!"
Pietje kijkt in de etalageruit van de slagerswinkel. Daar ziet hij zich helemaal staan. En hij ontdekt nòg meer. Aan de overkant staan een heleboel vrouwtjes lachend naar hem te kijken. Die zijn allemaal naar buiten gekomen.
Met een ruk draait Pietje zich om. "Allemaal een bekeuring!" roept hij, "omdat jullie me uitlachen. Kan ik er wat aan doen dat die Langdraad zo lang is?"

Tekeningen van Carol Voges
Maakt deel uit van de serie Pietje Pukboeken, geschreven vanaf 1958 Uitgegeven door N.V. Uitgeversmij. De Eekhoorn - Harderwijk
Laatst gewijzigd door Dettie op 31 Mar 2008, 14:39, 3 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Dec 2005, 10:43

(Oud) Kinderliedje van de dag 29 december 2005


Klein klein kleutertje
Wat doe je in mijn hof
Je plukt er alle bloempjes af
Je maakt het veel te grof

O mijn lieve mamaatje
Zeg het niet tegen papaatje
Ik zal zoet naar school toe gaan
En de bloemetjes laten staan

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Dec 2005, 13:13

http://www.dbnl.org/letterkunde/jeugdliteratuur/

Hier kun je sommige van die oude boeken lezen! Leuk hoor!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Dec 2005, 14:13

Losse bladen uit het zondenregister van ondeugende kinderen
Hopmanius


Inhoud:
Cornelis de gulzigaard.
Heintje de klikkespaan.
Allerverschrikkelijkste geschiedenis van Pietje Hoogmoedig.
De Geschiedenis van den muurbekladder.
Waanwijze Miet.
Ontzettende geschiedenis van Jaap, die iedereen onverwacht verschrikken deed.
Mietje de nagelbijtster.
Hoe ongehoorzame kindertjes gestraft worden.
Daan de knorrepot

Dit vond ik ook op die site. Prachtig toch de titels van die hoofdstukken!
Heel erg leuk dit! Bedankt marjo

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Dec 2005, 14:36

Dit had ik nog niet gezien, maar ik ga allicht eens kijken..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Dec 2005, 12:25

Flipje Tiel
familie Ten Harmsen van der Beek


De eerste echte Flipje doet zijn intrede in het boekje "Flipje en zijn vriendje de aap" (1935). In 1936 worden de boekjes vervangen door ca. één meter lange "filmstroken", die in een eigen maar zelf in elkaar te zetten "huisbioscoop" kunnen worden vertoond. Bij elke pot Betuwe jam krijgt de koper één "film". De Flipposcoop is verkrijgbaar op Flipje-bonnetjes. Er zijn in totaal 50.000 Flipposcopen gemaakt.

De verhaaltjes over de belevenissen van Flipje worden getekend en geschreven door de familie Ten Harmsen van der Beek (1897-1953). In 1940 wordt het eerste verzamelalbum voor 32 "films" uitgebracht. Door de oorlog verschijnen er tot 1942 nog maar 4 Flipje-series, waarna het tot 1948 stil blijft. Sinds 1954 zijn er weer vele boekjes en verzamelboekjes uitgegeven. Bovendien bracht men in 1970 opnieuw oude Flipje-strips uit als cadeautje bij de jam.

Het uiterlijk van Flipje heeft een hele ontwikkeling doorgemaakt. Hij kwam ter werled als een uitdrukkingsloze houterige "oer"-Flip: een forse framboos op klompen met een hoge rechte koksmuts op het hoofd. In de 50-er jaren wordt hij veel vlotter: kokette laarsjes, blozende appelwangetjes en een schalkse lach maken hem menselijker. Eind jaren 70 wordt zijn haar plotseling langer, in 1988 heeft hij een vlotte blonde lok en in 1994 krijgt hij zelfs een schaduw. In dit zelfde jaar maakt hij ook zijn tv-debuut in een commercial voor Betuwe jam.
Bron: De Antiek en Verzamelkrant nr 172.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Dec 2005, 12:25

(Oud) Kinderliedje van de dag 30 december


Mijn hoed die heeft vier deuken
Vier deuken heeft mijn hoed
En had hij niet vier deuken
Dan was het niet mijn hoed

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Jan 2006, 16:38

Het meisje met de zwavelstokjes
Hans Christiaan Andersen


Hans Christian Andersen geboren in 1805 te Odense , Denemarken heeft vele sprookjes op zijn naam staan. Hij groeit op in grote armoede en gaat op veertienjarige leeftijd naar Kopenhagen om daar zijn geluk te zoeken. Daar aangekomen komt hij in contact met Jonas Colin, de directeur van het Koninklijk Theater en deze bekostigt de opleiding van Andersen. Hans neemt acteer-, zang- en danslessen, maar het lukt niet echt. Ook de door hem geschreven theaterstukken hebben geen succes.
In 1829 behaalt hij zijn eerste grote succes met het boek 'Een wandeling langs het Holmen-kanaal'. Zijn eerste selectie van korte verhalen wordt in 1835 in 'De Improvisator' gepubliceerd en in datzelfde jaar wordt ook zijn eerste boek met sprookjes uitgegeven. In totaal heeft Andersen 168 sprookjes geschreven waarvan de bekendste o.a. zijn: 'De nieuwe kleren van de Keizer', 'De prinses op de erwt', 'De kleine zeemeermin' en 'Het lelijke kleine eendje'.

Het sprookje wat in deze tijd van het jaar speelt is 'Het meisje met de zwavelstokjes', een droevig maar toch ook blij verhaal.
Op een koude Oudejaarsavond verkoopt een meisje op haar blote voetjes zwavelstokjes in de sneeuw. Het is niet druk en het meisje besluit om warm te blijven zélf de zwavelstokjes aan te steken. Als ze het 1e stokje aansteekt wordt ze lekker warm, maar al snel is het stokje uit. Bij het 2e stokje ziet ze een eetkamer waarvan de tafel gedekt is met allemaal lekkers, maar ook dit stokje gaat uit. Bij het 3e stokje zit ze onder een prachtige kerstboom, maar ook deze brandt veel te snel af. Als ze een 4e stokje aansteekt ziet ze haar overleden oma en snel steekt ze alle stokjes aan, omdat ze te bang is om haar oma niet meer te zien. Dan neemt oma haar mee en ze vliegen stralend naar boven, zó hoog, dat er geen kou, honger of angst meer bestaat.
http://jeugdsentiment.web-log.nl
Laatst gewijzigd door Dettie op 31 Mar 2008, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Jan 2006, 16:39

(Oud) Kinderliedje van de dag

Moriaantje zo zwart als roet
Ging eens wandelen zonder hoed
En de zon scheen op zijn bolletje
Daarom droeg hij een parasolletje

Toen hij thuis voor het eten kwam
Kreeg hij lekker een boterham
Maar hij lustte toen niet meer
Want zijn bolletje deed zo zeer


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten