thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Renate » 10 Mei 2020, 09:48

Een mooie uitspraak van Jaap van Zweden. Daar kan ik me helemaal in vinden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 10 Mei 2020, 16:40

Ja, ik vond het ook een mooie Renate.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Renate » 10 Mei 2020, 16:51

Ik vond de uitspraak heel toepasselijk. Als ik tevreden ben met iets dat ik gemaakt heb en dat dus gelukt is, voel ik me gelukkig.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 10 Mei 2020, 21:06

ja dat heb ik met een recensie, als die precies zo geworden is als ik wilde, dan ben ik ook gelukkig.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Renate » 11 Mei 2020, 10:23

Met recensies heb ik dat niet zo snel. Of ik vind m'n bespreking te kort, of te lang, of ik vind dat het misschien toch nog beter had gekund, maar ik ben zelden echt tevreden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 11 Mei 2020, 11:26

Ja ik ook en daarom voel ik me gelukkig als het wèl gelukt is.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 11 Mei 2020, 11:27

Het gelukkige eiland
Marit Törnqvist


Op een vlot gebouwd van wrakhout vaart een meisje. Ze is op weg naar de horizon. Maar die is verder dan ze had gedacht. Op een dag ziet ze midden in de zee een pijlvormig bord staan met de tekst: het gelukkige eiland. Nu weet ze waar ze heen moet gaan. Maar wat als ze ontdekt dat er oneindig veel eilanden zijn? En wat als alle eilandbewoners haar zeggen dat juist hún eiland het gelukkige is?

Recensie

Op een vlot vaart een meisje, op weg naar de horizon. Ze vaart door donkere nachten en heldere ochtenden. Ze ontmoet anderen op hun eigen vlot. Niemand weet de weg. Ze trotseert zware storm, harde wind en torenhoge golven en vindt gelukkige eilanden. Geen eiland is het hare. Dan ontmoet ze een eiland dat ze herkent. Is dit de plek die ze zocht?

Poëtisch prentenboek van de veelbekroonde illustrator/auteur Marit Törnqvist. De illustraties, in gemengde techniek (verf, inkt, conté, aquarel) tegen een witte achtergrond, zijn sprekend en stil tegelijk. Stemmingen wisselen met kleuren die gloeien (rood), die onheil voorspellen (blauw/zwart) of fris zijn als een ochtend (wit). Terugkerende vogels in diverse tinten lijken het gevoel van de hoofdpersoon te visualiseren.
De tekst, in duidelijk lettertype met schreef naast de prenten, is raak en kort. De prenten vertellen de rest, waardoor niet alles verwoord is, maar wacht om gevonden te worden.
Verzorgde gebonden uitgave. Prachtig en fijngevoelig prentenboek over hoe wij allen onze weg in het leven en de liefde moeten vinden. Eerder verscheen in een vergelijkbare vormgeving 'Klein verhaal over liefde*'. Vanaf ca. 6 jaar.
Bekroond met Zilveren Griffel 2018 en Boekenpauw 2018.


ISBN 9789045120898 | Hardcover | 80 pagina's | Querido | augustus 2017

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 11 Mei 2020, 11:28

Citaat van de dag

Als ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dan in de rest?

Anoniem

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Marjo » 11 Mei 2020, 11:59

Grappig bij het boek van Twan Huys:

In dezelfde band de vertaling van het verhaal in Sevenums, het dialect van de geboorteplaats van de auteur. Gewoon als cadeautje...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 11 Mei 2020, 12:14

Ja dat vond ik ook leuk!

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 12 Mei 2020, 11:14

Over geluk
Twan Huys


Wat is geluk? Hoe krijgen we grip op de ongrijpbaarste, hardnekkigste, niet te beantwoorden vraag? Iedereen zoekt het, niemand lijkt het te vinden. Twan Huys reist in de voetsporen van de ongelukkigste man op aarde op zoek naar het antwoord op die ene vraag. Geluk is niet meetbaar, het is geen onderwerp van welke wetenschap dan ook. Er is geen empirisch onderzoek mogelijk naar geluk, er zijn geen gedragstherapieën voor en antidepressiva verminderen misschien de depressie, maar leiden nooit tot een gelukzalige roes.

Tien jaar lang deed Twan Huys verslag vanuit oorlogsgebieden en zag in Sarajevo, Kabul en Mogadishu slachtoffers die gruwelijk verminkt waren door landmijnen en scherpschutters. Daarna vertrok hij naar de Verenigde Staten, het land waar geluk tot grondrecht is verheven.
Waarom deelt Fortuna, godin van geluk en ongeluk, genadeloos uit aan de onfortuinlijken en is zij royaal voor de gelukkigen? Kunnen we haar gunstig stemmen of het lot zelf ter hand nemen?

Aan de hand van filosoof Jean Jacques Rousseau en beer Baloe uit Jungle Boek vindt Twan Huys uiteindelijk op een eiland in een Zwitsers meer het recept voor geluk.

In dezelfde band de vertaling van het verhaal in Sevenums, het dialect van de geboorteplaats van de auteur. Gewoon als cadeautje...

ISBN 9789085162162 | Hardcover | 80 pagina's | Unieboek Spectrum | december 2011

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 12 Mei 2020, 11:14

Citaat van de dag

Niet wat we hebben, maar wat ons blij maakt, bepaalt ons geluk.

Anoniem

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Renate » 12 Mei 2020, 11:19

Een mooie uitspraak, maar vaak is wat ons blij maakt ook wat we hebben.
Ik koester m'n CD's en m'n muziekinstrumenten, want die maken me blij.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 12 Mei 2020, 13:52

Daar heb je ook wel gelijk in Renate, mijn boeken maken me blij en mijn tuin en mijn huis.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 13 Mei 2020, 10:09

Buurtsupermens
Sayaka Murata


Een jonge Japanse vrouw die de wereld en de mensen niet goed begrijpt, vindt haar geluk in het werken in een kleine buurtsupermarkt.

De 36-jarige Keiko Furukura heeft al haar halve leven een uitzichtloos baantje als medewerkster van een Japanse buurtsupermarkt, en is daar volkomen tevreden mee. Van de mensen om haar heen begrijpt ze weinig, maar gelukkig heeft ze haar werk. Dáár heeft ze een functie, een handleiding om te volgen en collega's wiens gedrag, kledingstijl en manier van praten ze kan imiteren. Hoewel Keiko zelf geen vuiltje aan de lucht ziet oefent haar omgeving steeds meer druk op haar uit om toch vooral een échte carrière na te jagen, of anders in elk geval snel een man te vinden, met alle gevolgen van dien.

Buurtsupermens is een hartverwarmend, tikje nerdy en bevreemdend verhaal over een onvergetelijke outsider die zich afvraagt waarom normaal zo normaal is. Met veel humor en een scherpe pen bevraagt Murata de alomtegenwoordige druk om te conformeren – in een wereld vol ingewikkelde sociale conventies en vakjesdenkers.

Biblion recensie
Keiko Furukura was als kind altijd al vreemd, zo beslechtte ze een ruzie op het schoolplein eens door één van de vechtersbaasjes met een schop op het hoofd te slaan en begreep oprecht niet wat daar zo verkeerd aan was. Hoe je op mensen en situaties moet reageren, blijft voor haar een raadsel.
Op haar achttiende belandt ze als verkoopster in een buurtsuper en in deze kleine supermarkt met zijn vele, duidelijk omschreven gedragsregels voelt ze zich thuis. En hoe unheimisch, bizar en zelfs soms griezelig haar gedrag en gedachtes de lezer ook voorkomen, voor Keiko is haar werk haar wereld, ze wil niets meer.
Maar als ze 36 is, krijgt ze genoeg van het gezeur over haar single zijn [...]

Goed geschreven, boeiend, geestig en origineel verhaal. Keiko, grappig, griezelig en ontroerend tegelijk, en haar winkel staan als een huis. Murata, een bekende, populaire auteur in Japan, werkte zelf jarenlang in een buurtsupermarkt en won met deze roman een Japanse literaire prijs.

ISBN 9789038806631 | Paperback | 144 pagina's | Nijgh en Van Ditmar | september 2019
Vertaald door Luk van Haute

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 13 Mei 2020, 10:09

Citaat van de dag

Geluk is de kunst om een boeketje te maken met bloemen uit je naaste omgeving.

Robert Hutchings Goddard (1882-1945)
Amerikaans raketpionier

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Renate » 13 Mei 2020, 10:40

Dat klinkt als een interessant boek. Ik had er al eerder over gelezen en toen leek het me ook al iets. Helaas is het uitgeleend in de bibliotheek, dus ik moet nog even wachten.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Marjo » 13 Mei 2020, 13:17

Mag je weer Renate? Naar de bieb? Hier zijn nog niet alle vestigingen open.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Renate » 13 Mei 2020, 13:24

Deze week is de bibliotheek in Den Haag, met alle vestigingen weer open. Eigenlijk zou dit pas op 25 mei gebeuren, maar het is dus eerder geworden. Gelukkig kan ik m'n boeken ook terugbrengen bij een vestiging die dichter in de buurt is. Ik heb namelijk weinig zin om naar het centrum van Den Haag te gaan. Met het openbaar vervoer mag je alleen voor noodzakelijke reizen en niet reizen voor je plezier (leuke redenering, kortom bezoekjes aan musea en pretparken als die weer open zijn, mogen alleen als je met eigen vervoer reist) en op de fiets vind ik het wat ver, terwijl ik bovendien niet wild ben op fietsen in de stad.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 13 Mei 2020, 14:19

Bij ons zijn de bibliotheken ook weer open. Hoera!
En ja dat boek lijkt me ook een fijn boek om te lezen, ik heb het inmiddels ook op mijn biebverlanglijstje gezet.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Renate » 13 Mei 2020, 14:32

Ik vind het ook wel fijn om weer naar de bibliotheek te kunnen. De centrale bibliotheek zal nog wel even moeten wachten tot alles weer normaal is, maar goed. Misschien moet ik ook opnieuw lid worden van de bibliotheek in Rijswijk. Die zit voorlopig iets dichter in de buurt dan de dichtstbijzijnde vestiging in Den Haag en met m'n Ooievaarspas is het lidmaatschap toch gratis. In de toekomst gaat de bibliotheek overigens wel verhuizen en dan is het verder weg.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Marjo » 13 Mei 2020, 15:57

De vestiging in mijn buurt is ook open, maar je kan nog niet reserveren. En: er wordt vriendelijk maar dringend verzocht om niet te snuffelen, maar doelgericht een boek uit de kast of van een tafel te pakken en dat dan ook mee te nemen...
Ik weet dus niet of ik ga lenen, maar ik kan in ieder geval kwijt wat hier al weken in een tas klaar staat.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Renate » 13 Mei 2020, 16:07

Ik weet nog niet precies hoe het in Den Haag is, maar dat zal ik wel zien. Boek uit de kast pakken en meenemen zal ook wel lukken neem ik aan. Snuffelen is ook wel eens leuk, maar als het niet kan, dan maar niet. Dan zoek ik maar doelbewust naar de boeken die ik wil hebben.

In zekere zin vind ik het vervelender dat ik niet bij m'n favoriete CD-zaak in Delft kan snuffelen. Nu is het ook met openbaar vervoer nog lastig, omdat je dat niet voor je plezier mag gebruiken, dus samen met m'n vader iets in Delft eten zit er voorlopig toch al niet in. Vroeger knoopte ik aan dit soort uitstapjes altijd het snuffelen in CD-zaken vast.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor berdine » 13 Mei 2020, 16:34

Bij ons is de bieb nog dicht. Wel kun je boeken bestellen (niet reserveren). Je vult een formulier in met max. 5 titels die op dat moment thuis zijn in de vestiging van je keuze. Je kunt een tijdblok van 2 uur kiezen en dan een eerste en tweede keuze maken. Met een bestelcode kun je op de gekozen tijd dan je boeken ophalen. De vooringang in en de achteringang uit. In mijn geval stond er ook nog een boek in de kast met gereserveerde boeken en dat hebben ze er uit eigener beweging bij gedaan in mijn tas. Kost wel veel papieren draagtassen, maar hopelijk duurt deze methode niet zo lang. (Helle Helle - Zij is van de eerste bestelling die ik op deze manier heb gekregen, zie ander topic.)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema mei 2020 - BoekenGELUK (en ongeluk)

Berichtdoor Dettie » 14 Mei 2020, 10:39

Achterstallig geluk
Lieneke Dijkzeul

Een niet bij name genoemde dochter bezoekt voor de laatste maal het huis van haar moeder. Om afscheid te nemen, maar ook in de hoop in het reine te komen met het verleden en met zichzelf. Het lijkt een hopeloze missie; bitterheid en verdriet overheersen. Het beeld kantelt wanneer ze haar moeders schoenen vindt, vele jaren zorgvuldig bewaard. Zwartfluwelen, hooggehakte avondschoenen, symbool van een gedroomd leven.
Belangrijker nog is de vondst van het verloren gewaande `jaarboek dat zijzelf als heel jong meisje bijhield. Waar de volwassen dochter alleen kan omzien in wrok, blijkt het kind mild en zonder oordeel te zijn geweest. Dat geeft haar niet alleen een zuiverder blik op haar jeugd, maar ook op het verstoorde leven van haar moeder.
In glashelder en messcherp proza beschrijft Lieneke Dijkzeul in deze, deels autobiografische, roman het leven van een kind in de jaren vijftig.
Een kind dat er niet had mogen zijn, maar desondanks vastberaden is te bewijzen dat het bestaansrecht heeft.

Biblion recensie
Autobiografisch getint verhaal over een vrouw die de spullen van haar net overleden moeder uitzoekt met wie ze een ongemakkelijke verhouding had. Tijdens het opruimen vindt ze ook haar eigen jeugddagboek terug en vanaf daar gaat het verhaal verder in de eerste persoon en terug in de tijd.


Vanuit het perspectief van een kind beschrijft de vrouw haar katholieke jeugd in de jaren vijftig van de 20e eeuw. Ze is de jongste in een gezin met vier kinderen en een alleenstaande, eigenzinnige, niet gemakkelijke moeder. Er is nauwelijks geld en als het er is, gaat het naar de talentvolle broer die goed viool speelt. Ook merkt het kind, door opmerkingen van haar oudere zusje en de nonnen op school, dat er iets geheimzinnigs met haar is, ze is anders dan haar broers en zusje, maar in welk opzicht weet ze niet. Als ze twaalf is, vertelt haar moeder haar de waarheid die bevrijdend werkt en haar haar moeder beter doet begrijpen.


Goed en fijnzinnig geschreven psychologische roman met een overtuigend portret van zowel moeder en dochter als het gezinsleven in de jaren vijftig. De auteur (1950) schreef al vele jeugdboeken en een aantal psychologische thrillers voor volwassenen rond inspecteur Vegter, dit is haar eerste psychologische roman. Normale druk.

ISBN 9789041423764 | Paperback | 233 pagina's | Ambo Anthos | september 2013


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten