thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 09 Mar 2020, 10:53

Alles wat je moet weten over scheten
Sanne de Bakker



Een boek waar een luchtje aan zit.
O nee, lieve help! Zet een raam open! Wat een putlucht! Wie was dit keer de schuldige? Tsja, hoe erg ze ook stinken: iedereen laat scheten! Zelfs de koning en de koningin. En ja, ook die stinken. De een wat meer dan de ander (de stiekeme zachte pufjes zijn het ergst). Maar wat is een scheet nu eigenlijk precies, wat gebeurt ermee als je ze inhoudt en waarom ruiken ze anders als je op vakantie bent?
Dit hilarische én informatieve boek is een samenwerking tussen Sanne de Bakker en Kees de Boer en vertelt je zonder enige schaamte of terughoudendheid álles over winden. Zoals het verschil tussen mensen- en dierenscheten, de officiële scheikundige scheetkunde, het ultieme stinkvoedsel, de beste windweetjes, schetengrappen en stinkrijmpjes en nog veel meer!

Lang leve die goeie ouwe scheet! Pffffrrrrtt!

Recensie
Aan dit fraai verzorgde boek zit een onmiskenbaar luchtje! Op komische en levendige wijze doorbreekt de auteur het taboe over scheten ofwel windjes laten. Iedereen doet het en je hebt ze in allerlei toonhoogtes en stanksoorten. Hoe ontstaat zo'n wind eigenlijk? Welk voedsel veroorzaakt gasexplosies en hoe kun je winderigheid verminderen? Dit soort kennisgeving wordt afgewisseld met grappige gedichten, krantenartikelen, uitdrukkingen, stinkmoppen, broodje aapverhalen, weetjes en bijzonder komische strips en kleurenillustraties die de tekst "luchtig' verbeelden en aanvullen. Vooral de experimenten van Prof. drs. Flatus Scheetkundige zijn uniek.

Ook thema's als etiquette, geschiedenis, wat wel of niet mag in het buitenland, scheetwedstrijden en liederen, winderige dieren en poep worden uitgebreid behandeld. Prettige bladspiegel met een heldere afwisseling van tekst en illustraties op glad, hagelwit en soms pastelkleurig papier, weetjes in kleurvlakken, diverse (prettige) lettertypes en gekleurde kopjes.

Geen register wel een overzichtelijke inhoudsopgave. Een bijzonder aantrekkelijk boek dat kinderen vanaf ca. 9 t/m 12 jaar met rode oortjes zullen verslinden. Ook geschikt voor moeizame lezers.
S.E. van Zonneveld

ISBN 9789020691696 | Hardcover | 128 pagina's | Kluitman | november 2018

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 09 Mar 2020, 10:53

Citaat van de dag

Ze zouden me niet zoveel met mezelf alleen moeten laten..

Koos van Zomeren
Nederlands auteur

Sorry nieuw citaat vergeten te plaatsen zie ik.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 10 Mar 2020, 10:57

Vandaag en donderdag geen nieuw thema, wegens werkzaamheden bij Ziggo.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Renate » 10 Mar 2020, 11:24

Een van de belangrijkste redenen waarom ik niet in de cloud wil werken. Geef mij m'n programma's en m'n documenten maar gewoon op m'n eigen computer. Ik kan gewoon werken als internet er uit ligt en er komt in dat soort gevallen zelfs meer uit m'n handen, omdat ik geen afleiding van internet heb.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 10 Mar 2020, 18:02

Ik zit niet op de cloud Renate, Ziggo had gewoon kabelwerkzaamheden waardoor ik vandaag en donderdag een tijd(je) uit de lucht ben.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Renate » 10 Mar 2020, 18:16

Dat snap ik. Maar als je in de cloud werkt, kun je niets doen zonder internet. Nu beïnvloed het alleen de mogelijkheid om iets op internet te plaatsen, dus om de website bij te werken. Bij kabelwerkzaamheden zit je zonder internet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 11 Mar 2020, 11:14

Ja precies, ik zat zonder internet en zo goed als zeker, morgen ook.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 11 Mar 2020, 11:15

Moet ik dan alles alleen doen?
Maarten Toonder


‘Het werd mij even bar te moede’

‘De uitgever vroeg me om een opgeruimd woord te schrijven, zodat hij het achterop het onderhavige boek kon plaatsen. En omdat ik naar de juiste toon voor een aanprijzing zocht, heb ik mij verdiept in de lotgevallen die in dit werk uit de doeken worden gedaan. Gaandeweg greep de aandoening me echter bij de keel, zodat ik al wandelend lucht moest scheppen om tot adem te komen. Want in de held die uit deze bladzijden te voorschijn treedt en zijn eenzame, onbegrepen weg gaat, herken ik mezelf, als men begrijpt wat ik bedoel. Alleen al om die reden beveel ik dit epos in ieders aandacht aan.’ – liet de heer O.B.B. te R. ons weten.

Deze bundel bevat drie verhalen die eerder in het NRC Handelsblad verschenen: Heer Bommel en het Griffoen-ei, Tom Poes en het vergeetboekje en Heer Bommel en de zonnige kijk.


Recensie

Dit 49ste deel van 'Alle verhalen van Olivier B. Bommel en Tom Poes' bevat drie verhalen die voor het eerst als krantenstrip verschenen in NRC Handelsblad in 1976. Het verschijnt als een deel in een nieuwe, zestigdelige reeks die in tien jaar gaat verschijnen en die alle 177 verhalen over het befaamde tweetal zal bevatten. De verhalen worden in chronologische volgorde opgenomen; alle verhalen zijn voorzien van een korte inleiding door de Stichting Het Toonder Auteursrecht en van bibliografische informatie.
De tekeningen zijn gedigitaliseerd en waar nodig gerestaureerd; de teksten zijn ontdaan van fouten en inconsequenties. De basis hiervoor vormt de laatste door Toonder gecorrigeerde versie, zoals verschenen in de veertigdelige 'Heer Bommel : volledige werken : de dagbladpublicaties' (1990-2002), de zogenoemde 'hereneditie'. De uitvoering is gelijk aan de in 2006-2008 verschenen twaalfdelige 'Avonturen van Tom Poes': gebonden in (blauwe) halflinnen band in oblong formaat.
De fantasie, het inventieve taalgebruik van Toonder (1912-2005) en zijn tekeningen, die voor een hele generatie Nederlandse stripauteurs de standaard neerzetten, maken dit tot een tijdloze, klassieke strip, die ook een nieuwe generatie lezers zal boeien.

ISBN 9789023457275 | Hardcover | 234 pagina's | De Bezige Bij | mei 2010

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 11 Mar 2020, 11:15

Citaat van de dag

"Heel smakelijk," sprak hij, aandachtig kauwend. "Erg lekker, werkelijk! De manier van opdienen is niet verfijnd, maar men moet wat door de vingers zien bij deze eenvoudige lieden."

Olivier B. Bommel
uit: Dit loopt uit de hand

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 13 Mar 2020, 10:54

Zo de werkzaamheden met de Ziggokabels zijn weer klaar.
Maar elk nadeel heeft zijn voordeel, mijn huis en tuin zijn weer schoon :D

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 14 Mar 2020, 13:20

Want de avond
Anna Enquist


Vier personen moeten na een diepe crisis hun leven weer zien op te pakken, maar dat is niet eenvoudig.

Vier mensen moeten met zichzelf en elkaar in het reine zien te komen na een gijzeling door een gevluchte crimineel, die culmineerde in de explosie van de woonboot waarop ze – als strijkkwartet – zaten te repeteren.
Heleen, onder het motto Du musst dein Leben ändern, heeft zich onderworpen aan een extreme make-over. Jochem verschanst zich grimmig in zijn zwaarbeveiligd atelier. Zijn echtgenote Carolien, die bij de ramp een pink verloor, zeult rond met een majeure depressie die ze hoopt te verdrijven door in een opwelling het vliegtuig naar China te nemen waar Hugo heen is gevlucht om zich als cultureel ondernemer te storten op het organiseren van muzikale evenementen. Eenmaal daar raken zaken emotioneel op drift en ver weg in Nederland is het proces tegen topcrimineel Helleberg in de maak. Die zaak, waarin ze allen zullen moeten getuigen, hangt hun als een zwaard van Damocles boven het hoofd.

Recensie

In deze jongste roman van Anna Enquist, dichteres en romanschrijfster, komen we dezelfde hoofdpersonages tegen als in haar voorlaatste roman 'Kwartet'. 'Want de avond' is als vertelling een vervolg op 'Kwartet', maar kan perfect losstaand daarvan gelezen worden. Het hoofdthema 'hoe kan een mens uit een diepe crisis opkrabbelen' is universeel en dat is wat alle vier de hoofdpersonages – vrienden van vroeger - moeten doen. Elk doet dat op eigen wijze, de een radicaler (tot in de fysieke verschijning), de ander verkrampter (tot het ombouwen van zijn huis tot vesting).

Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende personages, maar meestal vanuit Carolien, vrouw van Jochem, celliste en huisarts, die haar leven nogmaals ziet instorten door bruut geweld (eerder verloor ze haar twee zoontjes door een ongeluk). Haar diepe dalen, haar vlucht en wanhoop zijn herkenbaar. Enquists stijl is sober maar helder. De psychologie is eerder eenvoudig, à la een populairwetenschappelijk maandblad, maar inleefbaar. De catharsis, een onverwacht moment dat de vier vrienden weer samenbrengt, is bijna te mooi om waar te zijn.
Willem Nijssen

ISBN 9789029525695 | Hardcover | 256 pagina's | de Arbeiderspers | juni 2018

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 14 Mar 2020, 13:20

Citaat van de dag

"Meisjes, dat is niets voor mij. Als zij lief doen, moet ik lachen. Als ik lief doe, moeten zij lachen."

Godfried Bomans (1913-1971)
Nederlands schrijver

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Renate » 14 Mar 2020, 14:17

Twee boeken voor m'n lijstje. Helaas is de centrale bibliotheek tot eind maart gesloten.
Ik heb lang geaarzeld om haar boeken te lezen, in verband met de boeken van de man aan wie ze haar pseudoniem te danken heeft, maar ik lees haar werk met veel plezier.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 14 Mar 2020, 14:32

ja ze heeft erg mooie boeken geschreven. Vooral Het meesterstuk vond ik erg mooi.
Is de bibliotheek dicht vanwege corona?
Mijn bibliotheek is namelijk nog open, maar er zijn hier ook nog geen corona meldingen, dat scheelt misschien.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Renate » 14 Mar 2020, 14:42

Alleen de centrale bibliotheek is dicht. De andere bibliotheken zijn wel open. In Den Haag zijn wel wat coronagevallen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 15 Mar 2020, 11:56

De nachtstemmer
Maarten 't Hart


Wanneer de Groningse orgelstemmer Gabriel Pottjewijd voor een klus in een Zuid-Hollands havenstadje moet zijn, botst hij met de plaatselijke gemeenschap.

Eind jaren tachtig van de vorige eeuw krijgt een Groningse orgelstemmer de opdracht een beroemd kerkorgel te stemmen in een Zuid-Hollands havenstadje. Hij komt terecht in een wonderlijke wereld, bevolkt door eigenaardige, merendeels xenofobe dwarsliggers wier liefste bezigheid het is zowel elkaar als mensen van buiten ertussen te nemen. De stemmer maakt kennis met een Braziliaanse weduwe en haar eigenaardige dochter die zich ontpopt als een vaardige helper bij het stemmen. Dankzij de weduwe en haar behulpzame dochter raakt de stemmer echter in grote problemen die uiteindelijk, tamelijk onverwacht, toch nog opgelost lijken te worden.

Recensie
Net als in eerder werk van de alom geprezen auteur Maarten 't Hart (1944) speelt ook in deze roman geloof, de Bijbel en klassieke muziek een grote rol. Hoofdpersoon Gabriel Pottjewijd, een Groningse orgelstemmer, moet voor een klus naar een Zuid-Hollands havenstadje. Aldaar botst hij al snel met de plaatselijke bevolking: er is wantrouwen, miscommunicatie, er zijn twisten over de Bijbel en de kerk, en hun dagelijkse lawaai maakt zijn stemwerk onmogelijk, waardoor hij dat noodgedwongen naar de nacht verplaatst.

Wat ook al snel kwaad bloed zet bij met name de lokale mannen – zelfs uitmondend in de bizarre ontknoping van deze roman – is zijn opbloeiende contact met de Braziliaanse weduwe Gracinha. Haar dochter wordt in de gemeenschap gezien als een raar, verstandelijk gehandicapt meisje, maar Pottjewijd ziet in haar juist de briljante assistente bij zijn lastige werk aan het orgel.

Deze eigenzinnige liefdesroman te midden van een beklemmende (geloofs)gemeenschap is een prettig leesbare toevoeging aan het rijke oeuvre van "t Hart.
Jelmer Soes

ISBN 9789029540377 | Hardcover | 320 pagina's | de Arbeiderspers | augustus 2019

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 15 Mar 2020, 11:57

Citaat van de dag

"Over reïncarnatie moet je niet te veel nadenken, dat moet je gewoon doen."

Toon Verhoeven (1941-2017)
maker van de beroemde rubriek Terzijde in Vrij Nederland

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 16 Mar 2020, 12:05

Onder vuur
waar moet je naartoe als je eigen
straat oorlogsgebied wordt?
Jeanette Molema


In de zomer van 1944 staat er in Oosterbeek ineens een raadselachtig meisje bij Jochem op de stoep. Is ze een verraadster? Of een onderduiker? Dan brengt ze het leven van Jochem en zijn moeder in gevaar! Toch moet Jochem samen met Martje proberen te overleven, want de oorlog komt op 17 september ineens heel dichtbij. Rondom Arnhem landen parachutisten om de bruggen over de Rijn te bezetten. In Oosterbeek vinden zware gevechten plaats, midden op straat. Jochem schuilt met zijn buurjongen Sim, hun moeders en Martje in een kelder.
Na een week hebben de geallieerden verloren. Overal zijn huizen verwoest en er zijn 90.000 mensen op zoek naar onderdak. Ook Jochem moet vluchten, alweer met Martje. Hoe kan hij weten of ze wel te vertrouwen is?

Recensie
Het is september 1944 en in Arnhem en Oosterbeek wordt de situatie steeds angstiger. De Duitsers zijn overal. De vader van de dertienjarige Jochem (ik-figuur) is al maanden ondergedoken, die van zijn vriend Sim al drie jaar. Dan komt de bijdehante Martje bij Jochem in huis wonen. Als de de Slag om Arnhem begint moeten Jochem, zijn moeder en Martje bij de familie van Sim in de kelder schuilen tot ze door de Duitsers worden weggejaagd. Uiteindelijk vinden ze onderdak in het bos en worden gestuurd naar een boerderij.

Jochems moeder, Martje, vriend Sim: ze lijken dingen te weten of met elkaar te bespreken waar hij geen deel aan heeft. Op een avond loopt hij weg, terug naar het huis in het bos waar onderduikers hem over zijn familie en tante vertellen, de moeder van Martje. Terug op de boerderij wordt alles uitgepraat en dan komt ook de bevrijding.

Spannend, boeiend geschreven verhaal over gewone burgers in de Tweede Wereldoorlog vanuit het perspectief van een dertienjarige jongen. Korte hoofdstukken, steeds afgesloten met een informatieve tekst over achtergronden, de jodenvervolging en de slag om Arnhem. Sobere tekeningen. Vanaf ca. 12 jaar.
Toos Verhoeven-van Raamsdonk


ISBN 9789085433460 | Hardcover | 208 pagina's | Uitgeverij Columbus| augustus 2017

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 16 Mar 2020, 12:05

Citaat van de dag

"Banken verzamelen geld en kunst.
Dat zou u ook moeten doen."

Vrij Nederland

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 17 Mar 2020, 12:07

Hier moet het zijn
Maggie O'Farrel


Daniel Sullivan is een man met een gecompliceerd leven. Hij woont als New Yorker op het Ierse platteland, heeft twee kinderen in Californië die hij niet meer ziet en een lieve, maar explosieve vrouw, ex-filmster Claudette. Dan hoort hij op de radio de stem van een vrouw aan wie hij twintig jaar geleden zijn hart verloor maar die hij sindsdien nooit meer gezien heeft. De gedachte aan haar brengt zijn leven aan het wankelen en voert hem naar Londen, weg van zijn gelukkige gezin. Is zijn liefde voor Claudette groot genoeg om hem weer naar huis te laten keren? En wil Claudette dat nog wel? 'Hier moet het zijn' is een intieme en intens ontroerende roman over wie we achterlaten en wie we worden in onze zoektocht naar een plek in de wereld.


Recensie

In een voor beiden tweede huwelijk wonen de New Yorkse Daniel en de wat excentrieke Engels/Franse Claudette, een actrice die midden in haar succesvolle carrière spoorloos verdween, samen met hun kinderen op een afgelegen landgoed in Ierland. Als Daniel naar New York reist voor de negentigste verjaardag van zijn vader ontdekt hij iets wat zijn hele leven op zijn kop zet.

In hoofdstukken die kriskras heen en weer vliegen qua tijd (1944 tot 2015) en locatie (Amerika, Zweden, Ierland, Engeland) worden steeds nieuwe karakters toegevoegd die soms uit de lucht lijken te komen vallen, met ieder hun eigen verhaal, maar die tegelijkertijd ook de gaten opvullen in het beeld dat tot dan toe van Daniel en Claudette is geschetst. Naast het gebruik van fraaie metaforen en wisselende verhaallijnen zet de auteur ook een veilingcatalogus in als beeld van het verleden.

Een fascinerende roman, waarin langzamerhand een steeds duidelijker beeld ontstaat van twee mensen, van wat hen gevormd heeft, van de speciale band met hun kinderen en van de invloed die bepaalde beslissingen op hun leven hebben gehad.
Zevende roman van in Noord-Ierland geboren auteur (1972) die met 'De hand die de mijne vasthield', de Britse Costa Novel Award 2010 won.
N. Joosse-Lammers

ISBN 9789026335365 | Paperback | 480 pagina's | Ambo Athos | oktober 2016

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 17 Mar 2020, 12:07

Citaat van de dag

"De kunst van wijs te zijn is de kunst om te weten waar we niet moeten op letten."

William Jone (1946-1794)
Brits rechter en taalkundige

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Renate » 17 Mar 2020, 15:02

Hoe komt het dat het boek van vandaag me zo bekend voorkomt? Ik heb het stukje al eerder gelezen, maar kan niets op deze site vinden, behalve dan het stukje dat vandaag op de pagina staat.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 17 Mar 2020, 15:37

Dat weet ik natuurlijk ook niet Renate. Misschien heb je ergens een aankondiging gelezen of het bij nieuwe aanwinsten in de bibliotheek gezien.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Renate » 17 Mar 2020, 15:57

Ik weet het niet, zou het misschien kunnen dat het boek eerder is genoemd bij een thema, dat bezig was toen er op een gegeven moment een probleem met de website was, waardoor er wat weg is gevallen?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: thema maart 2020 - Ik MOET een boek

Berichtdoor Dettie » 17 Mar 2020, 16:06

Dat zou kunnen maar ik heb geen idee. Ik onthoud al die themaboeken niet ;-)

Dettie


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten