Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 12 Sep 2019, 09:49

De titel Gekkenhuis vind ik best schrijnend als het over een bejaardenhotel gaat, These Foolish Things klinkt toch wel even heel anders.

het lijkt me overigens wel een mooi boek.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Marjo » 12 Sep 2019, 15:49

Uit 2004. Ze hadden beter kunnen weten...en wat de term betreft vind ik dat je die eigenlijk alleen figuurlijk kunt gebruiken. 'Wat is het hier een gekkenhuis' als de boel op stelten staat.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 12 Sep 2019, 20:53

Helemaal met je eens!!

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 13 Sep 2019, 09:48

Hôtel Turgot
Wendelien Schönfeld


In de uitgave Hôtel Turgot zijn de houtsnedes die Wendelien Schönfeld van het Hôtel Turgot maakte, gereproduceerd. Bovendien is de wording van de houtsnedes gedocumenteerd aan de hand van een representatieve verzameling gouaches.

Recensie
In 2005 kreeg kunstenares Wendelien Schonfeld de opdracht schetsen te maken van het 18e-eeuwse Hôtel Turgot in Parijs, het woonhuis van kunsthistoricus en verzamelaar Frits Lugt. Het huis, nu deel van het Institut Neerlandais, is sinds de dood van Lugt onveranderd gelaten en herbergt zijn schitterende kunstcollectie.
Schonfeld tekende de kamers met de werknemers die de collectie beheren erin. Later verwerkte ze deze schetsen tot kleurige houtsneden.
Het boek toont de schetsen en de houtsneden in mooie kleurafbeeldingen. In korte begeleidende stukjes geeft de kunstenaar een verslag van het tot stand komen van de tekeningen en de problemen die en het plezier dat zij daarbij ondervond.
Een mooi uitgevoerd en origineel boekje.
Anne Schulte Nordholt

ISBN 9789077767184 | Hardcover| 64 pagina's | Uitgeverij de Weideblik | april 2010

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 13 Sep 2019, 09:49

Citaat van de dag

In mei 2005 zette ik voor het eerst een ezeltje neer in het Hôtel, bevangen door de prachtige zalen, de luister, de luchters, het goud, het hout, de spiegels en wat er daar van de verzameling te zien was: schilderijen, porselein, antieke beeldjes. Dat alles was, begreep ik, bijzaak: de hoofdzaak, de tekeningen en grafiek van Rembrandt, Goltzius, de Deense Gouden Eeuw, om maar een paar mappen te noemen, lag in de kluis.

Ik had vier en een halve dag de tijd en wist dat ik dan met voldoende informatie naar Amsterdam terug moest: ik kon niet 'even terug' om iets wat in mijn schetsen niet duidelijk was, alsnog te tekenen.

Wendelien Schönfeld
Citaat van haar website met afbeeldingenvan Hôtel Turgot (klik op de 1e - vage - foto)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 14 Sep 2019, 10:58

Hotel hartzeer
Susan Smit en Marion Pauw


Bestsellerauteurs Susan Smit en Marion Pauw zijn beiden hartzeeroverlevenden. Als geen ander weten ze dat niets je zo overhoop kan gooien als relatiegedoe, het uitmaken, en bedrogen en verlaten worden. Het liefst demp je de pijn met allerhande middelen en trucjes, maar daardoor mis je wel een geweldige mogelijkheid voor persoonlijke groei. Een gebroken hart geeft je de kans om oude trauma's en verborgen schatten naar boven te halen en brengt je dichter bij wie je werkelijk bent. En wat het betekent om lief te hebben.


In Hotel Hartzeer delen Smit en Pauw hun eigen ervaringen, praten ze met experts als Margriet Sitskoorn, Roos Vonk en Connie Palmen, en geven ze praktisch advies om liefdesverdrietigen door de dagen heen te loodsen.


ISBN 9789048844067 | Paperback | 352 pagina's | Lebowski | februari 2018

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 14 Sep 2019, 10:59

Citaat van de dag

Als een hotel of motel zichzelf adverteert als `modern`, dan is het dat niét.

Diana Farr (Geb. 1959)
Engels schrijfster

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 15 Sep 2019, 11:01

Hotel zonder sterren
Lara Taveirne



Een manier om voor altijd van elkaar te houden hadden ze al gevonden. Dat was door nooit bij elkaar te komen. Maar tien jaar en elk een huwelijk later krijgt Andreas heel vroeg in de ochtend telefoon. Zij is het. Ze ademt diep in. Dan zegt ze: 'Andreas? Ik geloof dat ik een heel mooi cadeau heb.' Hij doet niks liever dan geloven wat zij gelooft. Ze heeft ooit gezegd: 'Ik geloof dat ik nooit meer van je zal herstellen.' Twee dagen wil ze hem geven. Twee dagen alleen met z'n twee. 'Je vrouw en mijn man hoeven natuurlijk nooit iets te weten te komen.'

Andreas heeft altijd al geweten dat ze te veel fantasie heeft. Maar daar is hij net voor gevallen. En ook voor haar ogen als ze leugens vertelt. In Portugal ligt de plek waar Larissa die twee dagen met Andreas wil doorbrengen: het Bussaco Palace Hotel, het allermooiste hotel van Europa. Omdat ze na tien jaar recht hebben op superlatieven. Met een uiterst trefzekere maar lichte pen neem Lara Taveirne ons mee op een vastberaden reis naar het verlangen, met een ongewisse uitkomst.


Recensie:

Lang geleden hadden Larissa en Andreas een gepassioneerde verhouding, maar sinds die werd beëindigd, hebben ze elkaar al tien jaar niet meer gezien. Ondanks het feit dat ze beiden inmiddels getrouwd zijn, belt Larissa vroeg in de ochtend opeens Andreas op en stelt hem voor met haar een weekend in een Portugees hotel door te brengen. Als Andreas toestemt, beginnen zich voor het oog van de lezer Larissa's jeugd, haar ontmoeting met Andreas en hun intense relatie af te rollen.

Dat verhaal wordt doorsneden door de verhouding van Larissa's moeder met haar vader èn diens beste vriend. Wat die geschiedenissen gemeen hebben, is het onvermogen van de vrouwelijke personages om in hun alles verterende passie in te schatten wat er gebeurt met hun minnaars, welke tekenen er op zouden kunnen duiden dat ze uit elkaar aan het groeien zijn en wat de gevolgen zijn. Overgave aan een grote liefde lijkt even gevaarlijk als noodzakelijk te zijn.

Intrigerende liefdesroman die even warmbloedig is als zijn onderwerp; goed geschreven, met door de tijdssprongen een niet eenvoudige maar wel boeiende opbouw. Tweede boek van de Vlaamse auteur (1983) die debuteerde met ‘De kinderen van Calais’.
C.C. Oliemans

ISBN 9789044628340 | Paperback | 256 pagina's | Prometheus | oktober 2015

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 15 Sep 2019, 11:02

Citaat van de dag

Er zijn wel momenten gekomen dat hij haar vroeg om weg te blijven. Iets met rustpauzes en ademruimte. Larissa lachte dan. Ze begreep maar niet dat iemand de definitie van liefde zo verkeerd kon interpreteren. De liefde was hollen tot je zonder adem neerviel.

Citaat uit Hotel zonder sterren

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 16 Sep 2019, 10:00

Het verlaten hotel
Mirjam Elias


Het is 1940.
Ronny woont met zijn ouders en zusje in Atlantic, hun hotel in Amsterdam. Hij is niet joods, maar veel van zijn schoolvriendjes zijn dat wel. Sinds de oorlog is uitgebroken, verdwijnt er steeds een klasgenootje. Ronny begrijpt er niets van: waarom d de volwassenen hier niets tegen?
Ook in het hotel gebeuren vreemde dingen. Ronny's vader heeft voortdurend geheimzinnige onderonsjes met gasten. En wat doen die twee Duitse officieren toch steeds in hun hotel? Op een dag ontdekt Ronny dat er een jongen ondergedoken is aan de overkant. Vanaf dat moment gaat hij na schooltijd stiekem bij Willy in de kelder spelen. Zelfs zijn beste vrienden Kees en Louise mogen hier niets van weten. Maar als Ronny ernstig ziek wordt, gaat het mis.

Mirjam Elias baseerde dit indrukwekkende en ontroerende verhaal op oorlogservaringen van haar echtgenoot, de fotograaf Ronald Sweering.

Mirjam Elias en Ronald Sweering verzorgen met hun stichting Waargebeurd lezingen op scholen. Zie ook http://www.verlatenhotel.nl/hetboek


Recensie:
Ronny woont met zijn zusje en zijn ouders, die een hotel exploiteren, in Amsterdam. Als in mei 1940 de oorlog uitbreekt, verandert er erg veel in het leven van de zesjarige Ronny. In de loop van de oorlog verdwijnen er steeds meer van zijn joodse vriendjes: ze duiken onder of worden afgevoerd naar Duitsland. In het hotel vinden ook geheimzinnige gebeurtenissen plaats, die duidelijk met verzetswerk te maken hebben. Ronny begrijpt niet alles, maar signaleert het allemaal wel.


Boeiend en indrukwekkend verhaal, gezien door de ogen van een kleine jongen. Ronny komt soms wel erg volwassen over, maar zijn relatie met Willy, een jongen die ondergedoken is en later door de bezetters wordt afgevoerd, is ontroerend. In het begin wordt er, ten koste van het verhaal, te veel informatie gegeven en het verhaal had veel aan waarde gewonnen als alleen de oorlogsperiode was beschreven.

Vergelijkingen met de moord op Willem van Oranje en de geuzen komen niet echt goed uit de verf. Ondanks deze kanttekeningen een boek dat jonge lezers vanaf ca. 12 jaar een goed beeld van het leven in de Tweede Wereldoorlog zal geven. Midden in de uitgave zijn vier pagina's met zwartwitfoto's opgenomen. Met verklarende woordenlijst, literatuurlijst en verwijzing naar webadressen.
(Biblion recensie, Drs. A.W.M. Duijx)


ISBN 9789026119040 | Hardcover | 287 pagina's | Uitgeverij De Fontein |1999
Vanaf 12 jaar

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 16 Sep 2019, 10:00

Citaat van de dag

Louise zei soms jaloers: "ik wou dat ik ook in een hotel woonde, dan maak je tenminste wat méé!"
Maar Ronny wilde liever een gewoon huis met een eigen voordeur. Want tegen klanten moet je altijd aardig doen, ook als je baalt.

Fragment uit Het verlaten hotel

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 16 Sep 2019, 14:16

Morgen weer een nieuw themaboek. Was even druk hier.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 18 Sep 2019, 10:20

Hotel aan zee
Meave Binchy


In de zomer is het gezellig druk in het badplaatsje Stoneybridge. Overal slenteren vakantiegangers rond en de stranden zijn bezaaid met emmers, schepjes en zandkastelen. Maar in de winter begeeft bijna niemand zich naar de prachtige stranden en de woeste kliffen die samen de ruige westkust van Ierland vormen. De enkeling die toch naar de kust gaat, kan niet om hotel Stone House heen. Daar kan iedere gast rekenen op een warm welkom van eigenaresse Chicky Starr, ongeacht de reden van zijn komst.


Zo dragen Henry en Nicola een afschuwelijk geheim met zich mee, ziet de vrolijke verpleegkundige Winnie haar vakantie in het water vallen en komt John op de bonnefooi aanwaaien nadat hij zijn vlucht heeft gemist. De excentrieke Freda is paragnost - en parttime kapper. En dan is er nog Nora, een zwijgzame oudere dame die overal zo het hare van lijkt te denken.


Hotel aan zee is een hartverwarmende roman met alle ingrediënten van een echte Maeve Binchy: warmte, humor en heerlijke personages met wie je graag je tijd doorbrengt!


Recensie:

Deze roman bestaat uit een verzameling verhalen met steeds een wisselende hoofdpersoon. Allereerst over Chicky Starr die een vervallen herenhuis tot een hotel maakt. Dan over Rigger de bedrijfsleider die als tiener ontspoorde. Als derde over Orla, het nichtje van Chicky, die haar tante gaat helpen in het nieuwe hotel.
Het grootste deel van het boek bevat de verhalen van de negen gasten die elkaar treffen de eerste week - in de winter - dat het hotel geopend is. Stuk voor stuk kleurrijke personen die bij hun vertrek anders tegen zichzelf aankijken dan bij hun aankomst, want niemand is wat hij lijkt. Het hotel staat in een fictief stadje aan de westkust van Ierland.


Een boeiend geheel met sterke karaktertekeningen. Van de Ierse auteur verschenen al sinds 1987 bestsellers waarvan sommige een televisiebewerking kregen of werden verfilmd. Dit boek voltooide ze vlak voor haar dood op 30 juli 2012.
H.W.L. Keus-Asveld


ISBN 9789000316090 | Hardcover | 432 pagina's | Van Holkema & Warendorf | februari 2013

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 18 Sep 2019, 10:20

Citaat van de dag

‘We’re looking for an apartment. If we don’t find anything, then I’ll probably just buy the hotel.

Zlatan Ibrahimovic (1981)
Zweeds voetballer

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Renate » 18 Sep 2019, 11:30

Kan je zien hoever voetballers zijn losgezongen van de werkelijkheid.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 18 Sep 2019, 11:39

Nou, dat zal nog wel meevallen maar Ibrahimovic stond bekend om zijn egotripperij en snoeverij.

Ik moest wel lachen om deze opmerking.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Renate » 18 Sep 2019, 11:46

Op zich wel, maar het laat ook wel zien hoeveel geld deze mensen krijgen, het woord verdienen kan ik hier niet over m'n lippen krijgen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 19 Sep 2019, 10:36

Grand Hotel
Vicki Baum


Berlijn, jaren twintig.
In een luxueus grand hotel raken de levens van enkele gasten korte tijd met elkaar verweven, wat voor ieder van hen grote gevolgen heeft – voor de ouder wordende Russische ballerina Groezinskaja, die smacht naar aandacht en liefde; de charmante oplichter baron Gaigern, die op haar parels aast; de terminaal zieke boekhouder Kringelein, die zijn laatste dagen wil doorbrengen in grandeur; de eigenzinnige, verleidelijke secretaresse Flämmchen, en de bijna failliete wanhopige ondernemer Preysing.


Recensie:

In het luxueuze Grand Hotel in Berlijn in de jaren twintig van de twintigste eeuw ontmoeten zes verschillende mensen elkaar bij toeval en gedurende een korte tijd zijn hun levens verweven. Daar zijn een zwaargewonde oorlogsveteraan, een balletdanseres op leeftijd, een doodzieke kantoorklerk en zijn baas, een baron die tevens een notoire oplichter is en een mooie jonge secretaresse.

Deze uitstekend uitgewerkte personages zorgen voor onverwachte wendingen, veel spanning, humor en zelfs een detective element in dit tijdloze verhaal. Deze boeiende roman verscheen voor het eerst in 1929, maar het thema van geld, ziekte, liefde en relaties zal altijd actueel blijven.

Baum (1888-1960) verwierf internationale faam met dit boek dat al meerdere malen is verfilmd. Voor degenen die geïnteresseerd zijn in het sociale leven in de jaren twintig en die genieten van karakterstudies. Met een nawoord van de vertaalster.
C.M. Mays

ISBN 9789021406985 | Paperback | 312 pagina's | Querido | oktober 2018
Vertaald door Josephine Rijnaarts

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 19 Sep 2019, 10:36

Citaat van de dag

‘I've always thought a hotel ought to offer optional small animals. I mean a cat to sleep on your bed at night, or a dog of some kind to act pleased when you come in. You ever notice how a hotel room feels so lifeless?

Anne Tyler 1941
Amerikaans schrijfster

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Renate » 19 Sep 2019, 11:08

Ik moest wel lachen bij het citaat.
"Wilt u een kamer met kat?"
"Nee, ik heb liever een douche."
"???"
"U vroeg toch of ik een kamer met bad wilde?"
"Nee, een kamer met kat. We hebben ook kamers met een hond."
"Doe dan maar een kamer met kat. Rekenen jullie daar extra voor? En hoe gaat het met het verschonen van de kattenbak? Kan ik nog kiezen uit verschillende katten?"

Ik moet ineens denken aan de dochter van mensen waar ik nog wel eens voor de katten zorg. Die noemde me vroeger de kattenbezorger.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 19 Sep 2019, 11:28

haha, zit hardop te lachen hier. Ja zo zou het zomaar kunnen gaan Renate!

Dettie
kattenmens

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 20 Sep 2019, 10:28

Hotel du Lac
Anita Brookner


Dat Anita Brookners roman Hotel du Lac in 1984 de belangwekkende Man Booker Prize won, veroorzaakte literaire commotie. Want hoe kon juist dit boek, dat door velen werd afgedaan als een 'vrouwenromannetje', zo'n prestigieuze prijs winnen? De vooringenomen snobs hadden ongelijk: in werkelijkheid was Brookner een enorm belezen en begaafd auteur en de faam van Hotel du Lac groeide tot ongekende hoogte. Het is de meest tijdloze roman van de twintigste eeuw.

Hotel du Lac vertelt het verhaal van Edith Hope, intelligent en vol idealen, maar tegelijkertijd eenzaam en in de liefde telkens teleurgesteld. Ze vertrekt naar een afgelegen hotel aan het Meer van Genève om haar leven te overdenken. In deze geïsoleerde setting, omringd door verwende vrouwen en hautaine mannen, zoekt Edith een uitweg in haar vastgelopen bestaan: moet ze haar idealen behouden of zich conformeren?
Met Hotel du Lac toont Anita Brookner haar messcherpe inzicht in de menselijke ziel en relaties.

Recensie:

De 40-jarige schrijfster van romantische lectuur Edith Hope heeft een misstap begaan en is in ongenade gevallen bij haar omgeving. Om zich te bezinnen en om een boek te voltooien trekt zij zich terug in een familiehotel aan het Meer van Genève. De merkwaardige spanningen die ontstaan als ietwat geheimzinnige mensen een tijdlang in een hotel wonen, leiden haar danig af. Even lijkt het erop dat ze bezwijkt voor een huwelijksaanzoek van een van de andere gasten; een onverwachte gebeurtenis redt haar van deze vergissing.

Deze zorgvuldig opgebouwde en stemmige roman won in 1984 de prestigieuze Engelse Booker-Prize voor de beste roman van het jaar, tegen verwachting overigens. De kracht van het boek schuilt in de atmosfeer en de karaktertekeningen. Het boek sluit aan bij de rest van Brookners (geb. '38) werk, die zich vaak muizige vrouwen met een ongelukkig liefdesleven tot hoofdpersoon kiest. Kleine letter en marge. Goedkope pocketuitgave.
(Biblion recensie, G. van Aken.)

ISBN 9789401606493 | Hardcover | 215 pagina's | Xander uitgevers | februari 2017
Vertaald door Eva Wolff

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 20 Sep 2019, 10:28

Citaat van de dag

'Tegenover de gasten schepte men een pervers gevoel van trots in het ontbreken van alle attracties, zodat bezoekers die toevallig een kamer zochten hun ogen niet konden geloven en door de geringe afmetingen van het terras, de gedempte stilte van de foyers, het ontbreken van achtergrondmuziek, openbare telefoons, advertenties voor pittoreske rondleidingen of aanplakborden waarop de aantrekkelijkheden van de plaats werden aangeprezen, van hun voornemen afzagen.’

Citaat uit Hotel du Lac over het hotel

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 21 Sep 2019, 18:08

Vandaag en morgen vier ik ook een beetje vakantie... Het zijn voorlopig de laatste mooie dagen en daar maak ik even gebruik van om de tuin 'winterklaar' te maken. En... heerlijk in het zonnetje zitten lezen!!

heb ik lekker recensies te schrijven na afloop :D

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 22 Sep 2019, 11:23

Hotel du Nord
Remco Campert



In een impuls, zonder afscheid te nemen van zijn vriendin, reist Walter Manning naar een hotel aan de Franse kust. Van het ene op het andere moment geeft hij daarmee toe aan een diep verlangen om verloren te raken, om een vreemdeling te zijn voor anderen en zichzelf. Aan de voorafgaande 762 dagen van geheelonthouding, die hem niet de rust en de oplossing hebben gebracht waarop hij hoopte, maakt hij in de bar van een Frans hotel een einde. Dagen van verwarring en dronkenschap volgen. Remco Campert neemt de lezer mee in het hoofd en hart van zijn benevelde protagonist.


Recensie

:In deze kleine roman - eigenlijk drie nauw met elkaar verbonden levensgeschiedenissen - is de illusieloze scriptwriter Manning de hoofdfiguur. Naast hem komen de actrice Nora en de filmregisseur Mike voor. Oppervlakkigheid kenmerkt alle drie. Ze zijn kleine krabbelaars in de grote wereld van toneel en film, geld en ego’s.

Manning gaat er na het onverwachte succes van een film vandoor en sluit zich op in het levenloze gat Duneville om ’te [gaan] leven zonder conventies’, al was het maar als ’de held van een verhaal’. Hij mist zelfvertrouwen en is besluiteloos; hij droomt er zelfs van nooit meer een pen op papier te hoeven zetten.
Nora heeft een knipperlichtrelatie met Manning, presenteert zich als de diva, maar heeft weinig diepgang. Carrière gaat voor alles, zelfs voor haar stervende vader.
Mike wordt heen en weer geslingerd tussen geld en idealen.


Aan Camperts verhaal ontbreekt de ironie niet; bovendien bevat het veel treffende observaties. In dit geconcentreerd geschreven verhaal is Campert (1929) sceptisch over de leefwijze van mensen in een wereld die hij uit ervaring goed kent. Normale druk.
Gerard Oevering


ISBN 9789023484103 | Hardcover | 176 pagina's | De Bezige Bij | augustus 2013


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten