Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 28 Sep 2019, 11:45

Hotel Rozenstok
Christophe Vekeman



Eindelijk heeft Christophe Vekeman de pen aan de wilgen gehangen: hij zal geen boeken meer schrijven. Gevolg is wel dat hij zich nu een plaats op de arbeidsmarkt en in "het échte leven' dient te verwerven, wat voor een ouder wordende zonderling als hij niet zeer evident is.

Om zich te bezinnen over zijn toekomst, beslist hij af te reizen naar het Noord-Nederlandse stadje L., waar hij voor de geplande duur van zeventien dagen in het aftandse Hotel Rozenstok intrekt. Van dan af lijkt de grens tussen zijn fantasie en de werkelijkheid alsmaar meer te vervagen. Of is ook dát maar schijn?

Hotel Rozenstok is een grandioze afrekening met de realiteit en de wereld, en een uitzonderlijk geestige, spannende ode aan de liefde en de verbeelding. Christophe Vekeman (1972) spaart niemand in dit boek, niet zichzelf, en niet de rest van de mensheid. Enkel Wanda.


Recensie:
Roman van de Vlaamse schrijver (1972), dichter, essayist en performer. Graag geziene gast op de literaire podia in Vlaanderen en Nederland. Humoristisch proza dat zich kenmerkt door een pessimistisch levensgevoel. Ook in deze roman fictioneert hij zijn leven.

Om zich te bezinnen over zijn toekomst als schrijver vertrekt hij naar Nederland, naar het aftandse Hotel Rozenstok. De grens tussen zijn fantasie en de werkelijkheid lijkt daar steeds sneller te vervagen. Hij reist eerder dan gepland terug naar Vlaanderen en zijn grote liefde Wanda.

Dit boek kreeg in eigen land 4 en 5 sterren. Maar in de Nederlandse media wederom, vreemd genoeg, met uitzondering van VPRO radio, bedroevend weinig aandacht. Ter geruststelling van de liefhebbers liet hij weten definitief met schrijven door te gaan.
T. Leyendekker

ISBN 9789029538985 | Paperback | 208 pagina's | De Arbeiderspers | september 2015

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 28 Sep 2019, 11:45

Citaat van de dag

'‘Het leven is geen pretje, het leven is een goeie grap, zij het dan een grap die ik niet echt snap. Dat laatste neemt echter niet weg dat ik geregeld heel hard moet lachen. ."

Christophe Vekeman

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 29 Sep 2019, 11:01

Nootebooms hotel
Cees Nooteboom


Nog altijd bouw ik aan mijn hotel, dat niet bestaande gebouw dat alleen in mijn hoofd bestaat, het hotel van de dichtbije en de verre wereld, van de stad en de stilte, van de kou en de hitte. Niet bestaande vensters die uitzien op achtertuinen en betonpleinen, parken en woestijnen. De bedden zweven, de muren bestaan uit de stof waaruit dromen gemaakt zijn, de telefoons praten uitsluitend met elkaar, de kamers zijn van lucht, en in elk van die kamers heb ik geschreven, boeken, brieven, notities, verhalen over de dingen, de plaatsen die ik zag. Over steden en gedichten, over boeken en tentoonstellingen, over reizen en foto's.

Reizen naar Japan, Zürich, Sheerness en Venetië, herinneringen, portretten van onder meer W.F. Hermans, Lucebert, Slauerhoff en Albert Helman, beschouwingen over Nederlandse en Spaanse kunst, over film, over oude atlassen: het zijn enkele van de nieuwe bouwstenen voor Nootebooms hotel.

ISBN 9789023462033 | Paperback | 476 pagina's | De Bezige Bij | januari 2010

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 29 Sep 2019, 11:01

Citaat van de dag

Wat me nog niet eerder opviel aan zijn taalgebruik, is dat hij de kleuren die hij ziet, zo prachtig omschrijft: ‘het moddergele hotel’, ‘de volkorenbruine huiden’, ‘het lelieblanke hotel’, ‘de maanwitte schelpen’, ‘een pauwblauwe sportwagen’, ‘de zinkkleurige wolken’ en misschien wel de mooiste: ‘de schapenkleurige grond’.

Citaat uit een recensie over de schrijfwijze van Cees Nooteboom

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 30 Sep 2019, 09:00

Winterhuis Hotel
Ben Guterson

Betoverend en meeslepend verhaal over een meisje en een weelderig hotel, een familiegeheim en een verboden boek vol raadsels.

'WIJ ZIJN DRIE WEKEN MET VAKANTIE.

HET HUIS IS AFGESLOTEN.

IN DEZE ENVELOP ZIT EEN TREINKAARTJE.

NEEM DE TREIN NAAR HET WINTERHUIS HOTEL.'


Bij de voordeur vindt Elizabeth dit briefje, met een stapeltje kleren en wat kleingeld in een plastic tas. Noodgedwongen vertrekt ze, in haar eentje. Ze komt bij een prachtig maar raadselachtig hotel, met een snoepkeuken, een filmzaal, een meer om op te schaatsen en de grootste bibliotheek die ze ooit heeft gezien. Daar geldt maar één verbod. En daar vindt Elizabeth een oud, geheimzinnig boek waarin letters verschijnen die alleen zij kan zien. Er rust een vloek op Winterhuis Hotel en Elizabeth is misschien wel de enige die de vloek kan opheffen.


Recensie
Het slimme weesmeisje Elizabeth Somers (11) wordt door haar vervelende oom en tante in de kerstvakantie naar Winterhuis Hotel gestuurd. Het hotel blijkt een warm thuis te bieden, maar ook behoorlijk mysterieus te zijn: met raadselachtige gasten, ongekend grote ruimtes zoals de reusachtige bibliotheek, een geheimzinnig boek, en puzzels en raadsels die overal opduiken. Debuut en eerste deel van een trilogie van de Amerikaanse Ben Guterson, vertaald door Imme Dros, aangeprezen door Tonke Dragt.


Het verhaal bevat alle ingrediënten voor een spannend en heerlijk leesavontuur en dat is het ook, met zelfs een vloek en een bovennatuurlijk element.
Minder sterk: Freddy, Elizabeths nieuwe vriend, blijft een vrij oppervlakkig karakter, de stijl is niet geweldig en ook de vertaling van enkele zinnen had beter gekund. En het is wel heel toevallig dat Freddy ook van woordladders houdt en dat Elizabeth kan skiën (of dat heel snel heeft geleerd), terwijl ze thuis niets anders deed dan lezen. De ietwat donkere illustraties van Chloe Bristol dragen bij aan de mysterieuze sfeer; de woordladders in alle hoofdstuktitels maken het plaatje af. Voor wie op een koude winterdag lekker wil wegduiken in een verhaal vol tovenarij, raadsels en bijzondere boeken. Vanaf ca. 10 jaar.
Inger Bos


ISBN 9789025876074| Hardcover | 328 pagina's | Leopold | oktober 2018
Vertaald door Imme Dros | Leeftijd 10+

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 30 Sep 2019, 09:00

Citaat van de dag

Hoera het is weekend!
Oh wacht, ik werk in een hotel...

Auteur onbekend

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Renate » 30 Sep 2019, 10:41

Een aanbeveling van Tonke Dragt, dat moet wat zijn.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 30 Sep 2019, 11:21

Ik heb het boek gelezen Renate en vond het erg leuk, soms duurde het wat lang maar al met al was het erg de moeite waard om te lezen, je werd telkens verrast.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Renate » 30 Sep 2019, 11:31

Ik moet het maar eens op m'n lijstje zetten. Eigenlijk moet ik nog steeds eens de Harry Potter serie helemaal lezen. De eerste boeken heb ik in het Engels gelezen, maar toen m'n moeder overleed (ik meen dat zij de boeken in het Nederlands las, maar dat weet ik niet meer zeker), ben ik daarmee gestopt. Als ik ze weer zou gaan lezen, zou ik ze waarschijnlijk toch maar gewoon in het Nederlands lezen. Zoveel boeken, zoveel andere dingen te doen.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Marjo » 30 Sep 2019, 15:34

Ik zou tenminste geen hotel beginnen in Kathmandu. Die man is gek...(vandaag themaboek)

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Renate » 30 Sep 2019, 16:05

Ik weet toch al niet of ik ergens een hotel zou willen beginnen, zelfs niet in Duitsland.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 01 Okt 2019, 10:43

Olifantenpolo
Opkomst en ondergang van een hotel in Nepal
Cas de Stoppelaar


Oscar Oomen is bioloog. Tijdens zijn studie reisde hij door Nepal om veldonderzoek te doen en raakte in de ban van het land. Als de relatie met zijn vriendin in de jaren zeventig op de klippen loopt, besluit hij Nederland te verlaten en een hotel te beginnen in Kathmandu.

Aanvankelijk kost het hem grote moeite zijn draai te vinden. Het blijkt geen sinecure dit ambitieuze project van de grond te krijgen, maar na verloop van tijd staat er een trots gebouw en is er zelfs een manager om de dagelijkse dingen te regelen. Oscar begint het leven te leiden van een jonge koloniaal, omringd door dienstbaarheid. Onzichtbare handen bereiden zijn maaltijden, poetsen zijn schoenen en persen zijn broek in een messcherpe vouw. Intussen maakt hij tochten door de Himalaya en speelt olifantenpolo in de zuidelijke Terai, met Aziatische zakenlieden en Westerse ambassadeurs.

Hij lijkt te slagen in zijn zelfgekozen bestemming - totdat zijn gemakzuchtig leven wordt doorkruist door de politieke realiteit. Wanneer de Nepalese kroonprins in de zomer van 2001 de koninklijke familie vermoordt en de Maoïsten vervolgens een aantal toeristen ontvoeren, begint het verval. Oscar degradeert van Sahib tot Slachtoffer.

De auteur, die werkzaam is als consul-generaal van de Nepalese ambassade in Nederland, bezocht Nepal vele malen voor langere tijd. Eerder verschenen van hem twee verhalenbundels: 'De Lotus-eters en andere Nepalese zaken' (1983) en 'Beethoven in Darjeeling : verhalen uit Centraal-Azie' (1991).

ISBN 9789050186674| other formants | 328 pagina's | Balans | april 2005

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 01 Okt 2019, 10:44

Citaat van de dag

Als ik een afschuw heb gekregen van reizen en trekken, dan komt dat door de hotelkamertjes.
Niets dat zo deprimerend werkt, als het vreemde kamertje met de lekkende waskraan, het bed dat niet uw bed is maar van Jan-en-alleman, en het raam dat uitzicht biedt op een straat waarvan ge de bewoners nimmer bij naam of stuk zult kennen.

Louis Paul Boon (1912-1979)
Belgisch schrijver en kunstschilder

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Dettie » 01 Okt 2019, 10:53

marjo schreef:Ik weet toch al niet of ik ergens een hotel zou willen beginnen, zelfs niet in Duitsland.Ik zou tenminste geen hotel beginnen in Kathmandu. Die man is gek...(vandaag themaboek)


Renate schreef:Ik weet toch al niet of ik ergens een hotel zou willen beginnen, zelfs niet in Duitsland.


Ik heb jaren gedroomd van Hotel Bladerlust. Een hotel in de vorm van een zon. In de stralen zitten dan de kamers of appartementjes en in het midden van 'de zon' een enórme bibliotheek. Buiten een grote tuin waar allemaal hoekjes zijn waar je heerlijk kunt zitten lezen. Bij de kamers natuurlijk ook een tuintje, door de ligging kunnen ze kiezen voor een tuin met veel zon of juist niet.
Een of twee kamers, in een stil gedeelte, zouden dan bestemd zijn voor schrijvers, die dan lekker ongestoord kunnen werken.

Het hotel zou verder bestemd zijn voor mensen die even bij moeten tanken. Ze zouden dan een beetje vertroeteld worden met lekker eten, aandacht en een fijne sfeer. De kamers zouden natuurlijk ook voorzien zijn van boeken.

hè als ik erover schrijf krijg ik alweer zin erin. Maar ja, poen, poen, poen, poen...

(Er was ooit wel een boekenhotel maar die mensen gingen met pensioen)

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema september 2019 - Lezen in een HOTEL of HERBERG

Berichtdoor Renate » 01 Okt 2019, 11:07

Nee, een hotel beginnen is niets voor mij. Geen zakelijk inzicht, niet echt een mensen mens (hoewel ik onlangs van iemand bij wie ik de kat verzorg, te horen heb gekregen dat iemand anders, bij wie ik ook de kat ga verzorgen, mij zo'n aardige dame vond), niet echt gezegend met veel geduld en een ramp als ik verschillende dingen tegelijk moet koken.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten