Thema juli 2019 - Brieven

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 15 Jul 2019, 10:29

Citaat van de dag

"Advies voor soldaten: Zorg dat je een gekkenbriefje krijgt."

Ger Verrips (Geb. 1928-2015)
Nederlands auteur

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 15 Jul 2019, 10:37

Renate schreef:Tja, je moet er zelf wat van maken.
Maar afhankelijk zijn is voor mij ook geen leven.


Ja de beker is half vol of half leeg. Het is maar hoe je er naar kijkt. Het is zo jammer dat je er zo somber en negatief tegenaan kijkt.
Persoonlijk denk ik, wees blij dat je in Nederland leeft mét zijn hele zorgstelsel. Ik heb gehoord van de vluchtelingen in de flat waar ik woonde hoe het ook kan zijn. Zij leefden in Syrië in woningen met 'vrij' uitzicht, omdat gewoon de hele voorkant weggebombardeerd was. Zij moesten zoeken naar eten, en hoopten dat ze er de volgende dag nog waren, enz. Die hadden gewoon niets meer.
Je kunt wel alles negatief bekijken maar dat helpt zo weinig. Je helpt alleen jezelf de put in. Ik zou ook graag weer werken, niet ziek willen zijn, een leuke partner willen, op vakantie willen gaan (ik ben al 25 jaar niet op vakantie geweest vanwege ziekte etc.)
Maar het is nu eenmaal zo en dan kijk je naar wat nog wél mogelijk is en dat is véél. Kwestie van knop omzetten en de mogelijkheden zien, dat duurt even maar het helpt wel enorm. Ik hoop dat jij dat ook kunt, die knop omzetten, het maakt het leven zoveel leuker.

Het is net als dit citaat van Jules Deelder.

“Binnen de perken zijn de mogelijkheden even onbeperkt als daarbuiten.”

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Renate » 15 Jul 2019, 11:05

Verwijderd
Laatst gewijzigd door Renate op 17 Jul 2019, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 15 Jul 2019, 13:40

Dat geen relatie hebben leg je jezelf dan op, en dat heb je zelf in de hand. Dat is jouw keuze die je niet hoeft te nemen maar zelf kiest. Ik heb ook geen betaald werk en velen met mij. Als iedereen jouw principes zou toepassen dan zou half Nederland geen relatie hebben.
Ik ken verder hier ook niemand en zal zelf actie moeten ondernemen om wél mensen te leren kennen, nieuwe vrienden te maken. Het is aan mij de keus of ik dat wel wil of niet.

Dettie
die niet onvriendelijk wil zijn, ik hoop ook niet dat het zo overkomt.
Ik vind het vaak zo jammer als mensen geen blijheid voelen en weet nooit zo goed hoe hier mee om te gaan.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 16 Jul 2019, 10:19

De Engelse brieven
Tsafrira Levy


Op het moment dat Annabel een stapeltje oude Engelse sollicitatiebrieven voor de functie van een au pair vindt en de geschrokken reactie van haar ouders ziet, legt ze meteen de link naar haar lang bestaande gevoel dat iets in hun gezin niet klopt, zonder dat ze dat eerder met woorden heeft kunnen onderbouwen.
Wat volgt is een boeiende zoektocht in Schotland met zijn ruige landschappen, om de waarheid rond dat geheim tot op de bodem uit te zoeken, want pas dan zal ze op eigen kompas kunnen varen in plaats van zich een holle kopie van een ander te voelen. Terwijl ze stapje voor stapje verder komt, raakt ze in een liefdesrelatie verzeild die haar voor een bijna onmogelijk dilemma plaatst.
Een boeiende, spannende en ontroerende zoektocht naar identiteit en ware liefde, verteld via de perspectieven van de vier markantste personages.


Tsafrira Levy, geboren en opgegroeid in een kibboets in Israël, woont vanaf haar 25e in Groningen en heeft als psychoanalytisch psychotherapeute gewerkt in de verslavingszorg. Vanaf 1997 publiceert ze geregeld in verschillende genres in het Nederlands: proza voor volwassenen en voor de jeugd, poëzie, essays, vertalingen uit het Hebreeuws. Een libretto van haar is op muziek gezet. In 2018 verscheen haar roman De laatste opera in Beth Varda bij uitgeverij Elikser en werd positief ontvangen
Zie ook: https://www.tsafriralevy.nl


ISBN 9789463651547 | Paperback | 307 pagina's | Elikser | juli 2019

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 16 Jul 2019, 10:19

Citaat van de dag

"Sollicitatiebrief: een jobstijding. "

Kees van Kooten (Geb. 1941)
Nederlands cabaretier en schrijver

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Renate » 16 Jul 2019, 10:33

Verwijderd
Laatst gewijzigd door Renate op 17 Jul 2019, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 16 Jul 2019, 12:32

Je vertelt nu een ander verhaal Renate, ik refereerde naar je opmerking "maar zonder betaald werk wil ik geen relatie hebben".
Dat kwam op mij over dat je jezelf oplegde dat je van jezelf alleen een relatie mocht hebben als je werk had, alsof je jezelf dan pas goed genoeg achtte voor een relatie.
Nu schrijf je dat mét een relatie jouw uitkering in gevaar kan komen, dat je dan gekort kan worden, en daarom geen relatie wilt, dat is heel wat anders.

Voor mij is het verwijzen naar anderen geen dooddoener, het is gewoon waar. Wij hebben het hier enorm goed, ondanks dat mensen van een minimum inkomen moeten leven. Verhongeren zullen ze hier nooit. En er zijn heel veel voorbeelden op ander gebied te noemen waarbij je kunt beseffen dat je het zo slecht nog niet hebt. Het is iemands eigen blik op zaken.
En dat iemand met één been geluk heeft omdat hij geen twee benen moet missen is natuurlijk onzin. En als een vluchteling klaagt hangt het er ook vanaf over wát hij klaagt. 13 jaar of langer wachten om te weten te komen of je mag blijven is bijvoorbeeld wel iets om over te klagen.

Maar het is wel zo dat, hoe erg het ook is, het jouw eigen visie is die het leven moeilijk of makkelijk maakt.

Denk je er wel aan dat dit een openbaar forum is, ik weet niet of je wilt dat iedereen dit kan lezen. Het is nogal privé wat je schrijft. Je kunt het natuurlijk weghalen als je niet wilt dat iedereen dit leest.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Renate » 16 Jul 2019, 19:42

Verwijderd
Laatst gewijzigd door Renate op 18 Jul 2019, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Renate » 16 Jul 2019, 19:57

Verwijderd
Laatst gewijzigd door Renate op 18 Jul 2019, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 17 Jul 2019, 10:19

Brieven van Bet
Herbert Verhey



Adriana Elisabeth (Bet) Verhey [Brielle 1832], dochter uit een kinderrijke Brielse familie, is meteen na haar huwelijk in 1859 met haar echtgenoot Rein Rauws naar Indië gegaan, heeft er een gezin gesticht en is aldaar overleden.
Haar brieven vanuit Parijs in haar verlovingstijd en vanuit Java nadat haar tweede kind op komst geven een zeldzaam maar ook aangrijpend kijkje in het leven in "de Oost'; het gezin en de kinderen, de relaties in- en uit Nederland, het leven op de suikeronderneming en de ontberingen.
De vlot en openhartig geschreven brieven reiken van de ongemakkelijke rijtuigen op het prille spoor naar Parijs – waar spoorweg­pionier Conrad, een kennis van de familie en aangetrouwd oom van Rein Rauws, haar zal begeleiden – tot aan de op Java merkbare gevolgen van een uitgebroken "vee ziekte" in Nederland; van de kosten van een "photographisch toestel" tot aan de rekening voor een bevalling; van de droom weer eens in Holland te zijn tot aan de angst alweer een kind te verliezen.

De brieven van Bet uit de periode 1856-1866 – aangevuld met die van haar echtgenoot Rein Rauws – zijn geannoteerd en voorzien van een uitgebreid personenregister.

ISBN 9789402182378 | Paperback | 64 pagina's | Brave New Books | oktober 2018

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 17 Jul 2019, 10:19

Citaat van de dag

"Er zijn mannen die liefdesbrieven zo onpersoonlijk schrijven dat ze geschikt zijn om naar elke vrouw te sturen; Dat is niet zo met de mijne, mijn brieven kunnen maar één adres hebben."

Julie de Lespinasse
Frans saloniste en briefschrijver 1732-1776

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 18 Jul 2019, 13:31

Renate schreef:Uiteindelijk spiegelt een mens zich toch aan de mensen in z'n eigen omgeving. Ik heb een vriendin, die ik sporadisch (hooguit 4 keer per jaar) zie, die haar eigen boekhoudkantoortje heeft en een relatie heeft met een man met een goede baan. Ze leven samen, doen samen leuke dingen, zoals op vakantie gaan, musea en concerten bezoeken. En je kijkt toch naar de mensen met wie je iets gemeen hebt. Ik ben altijd het buitenbeentje. Als mensen mij zo intelligent vinden, omdat ik uit kan leggen hoe het systeem met voorkeursstemmen werkt, dan vraag ik me af hoe laag die lat dan ligt.


Ik weet niet zo goed wat ik hier op antwoorden moet Renate. Vanwege mijn ziekte kan ik zelden ergens heen en vind het dan jammer dat mensen die wel gezond zijn geen dingen doen die ze wel kunnen. Ik heb 6 jaar alleen gewoond en ging wel uit eten en naar musea etc. En juist omdat ik alleen was, kreeg ik de leukste gesprekken en ontmoetingen. Als je met zijn tweeën bent dan vorm je namelijk een 'groepje' waar mensen niet zo gauw in inbreken. Twee mensen samen hebben een soort muurtje om zich heen. Als je alleen bent is dat niet zo en krijg je sneller contact heb ik gemerkt.
Misschien moet je de mensa eens proberen. Daar zitten misschien wel mensen die meer van jouw kaliber zijn.
Het is moeilijk antwoord te geven omdat je bijna altijd een 'maar...' hebt waarom je dingen niet doet of kunt, ondanks alle mogelijkheden die er eventueel zijn.
Over je vader wil ik liever niets zeggen, maar het is wel jouw leven.

Verder wil ik nog maar een keer zeggen dat dit een openbaar forum is waar iedereen kan meelezen wat je schrijft. Ik weet niet of je dat een bezwaar vindt.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 18 Jul 2019, 13:34

Oorlogsstudenten
Brieven en dagboeken uit Gent tijdens de Eerste Wereldoorlog
Joris van Parys


In de zomer van 1916 ging het derde jaar van de Eerste Wereldoorlog in zonder uitzicht op vrede. Omdat de Belgische universiteiten na de Duitse invasie gesloten bleven, hadden de laatstejaars van de middelbare scholen in 1914 en 1915 geen enkele mogelijkheid om een universitaire studie aan te vatten. In Vlaanderen veranderde dat toen de bezetter in oktober 1916 de Franstalige Rijksuniversiteit in Gent liet heropenen als Vlaamse Hogeschool.

Terwijl de politieke implicaties en consequenties van de vervlaamsing onder Duitse voogdij uitgebreid zijn gedocumenteerd in publicaties over het activisme en de Flamenpolitik van de bezetter, kwamen niet-politieke aspecten veel minder en individuele ervaringen van studenten nauwelijks ter sprake. Des te waardevoller zijn de hier bijeengebrachte brieven en dagboeken die in privébezit bewaard bleven: fragmenten uit het dagboek van de Gentse Jet Mahy (1918-1919), het dagboek van haar jongere zus Adrienne (1913-1921) en Gentse brieven uit 1917 en 1918 van de Brusselse broers Max en Robert Lamberty aan hun moeder Anna de Raet in Brussel en hun vriend Raymond Brulez in Blankenberge.
Geïllustreerd met unieke foto's en documenten.

Aan de hand van nooit eerder gepubliceerde egodocumenten vertelt 'Oorlogsstudenten' de zeer uiteenlopende lotgevallen van deze jongeren aan ''een hogeschool op betrekkelijk korte afstand van het front, waar men gedurende de cursussen de regelmatige donderslagen van de verafgelegen grote stukken hoorde, waar men 's avonds terwijl de studenten in het seminarie zaten (studiezalen) tijdens het beschieten van een geallieerde vlieger, de scherven van de granaten op de daken der universiteit hoorde vallen [...] Recht bestuderen, terwijl er toch geen wet noch regel meer bestond. Denkwetten bestuderen, terwijl het geweld en de leugen triomfeerden....'' (Max Lamberty).

Recensie

In 1916, midden in de Eerste Wereldoorlog, wordt de van oorsprong Franstalige universiteit van Gent door de Duitse bezetter vervlaamst en heropend als Vlaamstalige hogeschool. Aan de hand van niet eerder gepubliceerde dagboeken van twee zussen Mahy (vrouwelijke studenten, zeker een uitzondering in die tijd) en overgeleverde brieven van twee broers Lamberty (zelf nazaten uit een gemengd huwelijk) wordt een beeld geschetst van het (studenten)leven tijdens de oorlog in Gent, een leven onder vreemde bezetting.

Het is een verhaal over het (over)leven in oorlogstijd, maar vooral ook een relaas over de (taal)strijd tussen Flaminganten en Franstaligen; een strijd in de gecompliceerde politieke driehoek tussen de Duitse bezetting, Franstalige dominantie en Vlaamse emancipatie. Ook wordt kort stilgestaan bij het naoorlogse verdere leven van de verschillende hoofdpersonen. Geïllustreerd met fraaie zwart-witfoto's.
Dr. H.W. Bomert

ISBN 9789089246646 | Paperback | 141 pagina's | Houtekiet | oktober 2018

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 18 Jul 2019, 13:34

Citaat van de dag

"Een dagboek is een boek van niet verzonden brieven."

Hugo Raes (1929-2013)
Hugo Leonard Siegfried Raes was een Vlaams prozaschrijver en dichter.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Renate » 18 Jul 2019, 14:19

Verwijderd
Laatst gewijzigd door Renate op 19 Jul 2019, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 18 Jul 2019, 15:53

In een museum beginnen mensen vanzelf wel tegen jou te praten, ik praat ook niet zo gauw uit mezelf tegen iemand.
Maar ja, jij weet zelf het beste wat je wel en niet wil of wat wel of niet kan. Ik weet er verder ook niet zoveel meer over te zeggen. Het is erg lastig wat je moet doen of kiezen begrijp ik.

Ik probeer je vaak wat op te vrolijken of op een andere manier naar iets te laten ijken. Het is nooit vervelend bedoeld in elk geval.


Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Renate » 18 Jul 2019, 16:10

Verwijderd
Laatst gewijzigd door Renate op 19 Jul 2019, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 19 Jul 2019, 11:22

Brief aan een onbekende man
Een getuigenis over verwerking van fysiek geweld
Marieke Storm


Met een nawoord van Nathalie Burm, psychologe bij Slachtofferhulp.

In juli 1990 werd Marieke Storm, een intelligente jonge vrouw, door een onbekende man bij de keel gegrepen en bijna gewurgd. Haar leven is daarna nooit meer hetzelfde geweest. Na eerst jarenlang het trauma onbewust te hebben ontkend en verdrongen, dwongen chronische lichamelijke klachten Marieke de pijnlijke feiten en gevolgen onder ogen te zien. Om de schokkende gebeurtenis te verwerken probeerde zij twee jaar lang alles van zich af te schrijven in een denkbeeldige brief aan de onbekende man die haar leven zo ingrijpend had veranderd. Daarnaast ging ze cursussen volgen, boeken lezen en ging ze in psychotherapie. In haar brief nam zij haar nieuwverworven inzichten rond de problematiek van slachtofferhulp, geweld en geweldloosheid op. Inmiddels is zij aan de slag als vrijwilligster bij Slachtofferhulp. Ze komt nu in contact met veel mensen die dezelfde angsten, kwaadheid en machteloosheid vertonen als zijzelf, tien jaar geleden. Intussen heeft ze geleerd dat deze emoties niet abnormaal zijn. Het zijn normale reacties op abnormale gebeurtenissen.
Toch zitten velen die het slachtoffer zijn geweest van allerhande fysiek geweld met enorme twijfels. Al te vaak denken zij dat ze de enigen zijn die reageren met gevoelens van schuld en andere heftige emoties, afgewisseld met periodes van emotionele verdoofdheid. Brief aan een onbekende man toont aan dat dit niet nodig is. Aan het eind van de tunnel wenkte voor Marieke Storm zelf uiteindelijk een nieuw leven. Met haar boek wil zij al wie geconfronteerd wordt met een onrechtmatige aanslag op het eigen lichaam een hart onder de riem steken.


Recensie

De auteur beschrijft in dit aangrijpende boek haar persoonlijk ervaring over eenmalig onverwacht fysiek geweld. Dit is haar tien jaar geleden overkomen. Zij vertelt over de schok van het trauma, haar reactie daarna, haar gevoelens en de tijd die zij nodig had om deze belevenis achter zich te kunnen laten.

In veel psychologieboeken worden theoretisch de fasen van traumaverwerking uiteengezet. De ervaringsdeskundige schrijfster doet haar relaas parallel aan die fasen tot en met het eindstadium: zingeving. Haar sterke schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid komt tot uiting in de betrokkenheid die de lezer gaat voelen. Dit boek is bestemd voor slachtoffers van zinloos geweld en voor hulpverleners tot wie zij zich wenden.
(Biblion recensie, Anja van Mierlo)


ISBN 9789020941876 | Paperback | 192 pagina's | Lannoo | 2000

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 19 Jul 2019, 11:22

Citaat van de dag

"Er zijn brieven, waarbij het vraagstuk, wat men erboven moet zetten zo moeilijk is, dat de brief nooit geschreven wordt."

Ernst Hohenemser (1870-1954)
Duits aforist en vertaler

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 20 Jul 2019, 11:23

Beste Karel
Zeven brieven van Bohumil Hrabal aan zijn vriend Karel Marysko
Bohumil Hrabal



Zeven brieven van Bohumil Hrabal aan zijn beste vriend, de schrijver en musicus Karel Marysko, vertaald en van een nawoord voorzien door Kees Mercks. Deze uitgave verscheen in een oplage van 500 exemplaren. `Beste Karel` werd gedrukt op 120 grams Clairefontaine Trophée bleu vif. Voor het omslag werd 160 grams Clairefontaine Trophée bleu vif gebruikt. Bibliofiele uitgave.


Recensie

Gebundelde weergave van zeven brieven die de dichter heeft geschreven aan zijn boezemvriend Karel Marysko. Veelal geschreven in de jaren zeventig. In 2014 in het Tsjechisch verschenen en nu vertaald in het Nederlands. De brieven zijn uiteenzettingen over de vragen van het bestaan, de worstelingen van alledag en de schoonheid en treurnis van het gewone leven. Ook wordt het belang van kunst aangehaald.


De auteur schrijft zoals in al zijn werk in lange ingewikkelde zinnen met veel uitweidingen en gedachtespinsels. Deze in zijn kenmerkende stijl geschreven brieven geven inzicht in de levensbeschouwing van een van de beroemdste schrijvers van Tsjechië in de twintigste eeuw.
Voorzien van noten en nawoord door de vertaler Kees Mercks, die meer boeken van Hrabal in het Nederlands heeft vertaald. Hrabals werk werd tijdelijk in de ban gedaan na het binnenvallen van de Sovjettroepen in 1968. Een opvallende felblauwe uitgave, waarvan slechts 500 van zijn gedrukt.
Erwin van Klinken


ISBN 9789061434399 | Paperback | 44 pagina's | Pegasus | juli 2018

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 20 Jul 2019, 11:24

Citaat van de dag

(Deze brieven van Hrabal zijn weliswaar aan Karel gericht)
“maar eigenlijk schrijf ik die mezelf, trouwens als iemand een ander een brief schrijft, ook aan zijn vriend, schrijft hij die altijd louter en alleen aan zijn eigen JIJ."

Bohumil Hrabal (1914-1997)
Tsjechisch schrijver

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 21 Jul 2019, 10:40

Een briefje uit de hemel
Francisca Flinterman



De autobiografische roman Een briefje uit de hemel vertelt van Francisca die opgroeit binnen een kleine, sektarische geloofsgemeenschap. Het leven is een continue strijd om aan alle al dan niet uitgesproken eisen van haar omgeving te voldoen. Keer op keer faalt ze; het lukt haar niet het overgegeven leven van een ware gelovige te leven. Als ze bijna 29 jaar is, valt de gemeente uit elkaar en staat Francisca er alleen voor. Ze is alle sociale en normatieve kaders kwijt. Wat is nog waar en niet waar? Wat is goed en niet goed? Ook worstelt ze met haar identiteit. Wie is Francisca, los van alle etiketten die haar als kind opgeplakt zijn? Met vallen en opstaan bouwt ze een nieuw, eigen leven op. Maar ondanks uiterlijk succes blijft ze van binnen op zoek naar een heenwijzing van boven, een briefje uit de hemel dat haar zegt wat voor haar de juiste weg is.


Recensie

In deze aangrijpende autobiografie schrijft de auteur over haar leven in een protestants-christelijke sektarische geloofsgemeenschap in de buurt van Rotterdam, in de jaren zeventig van de twintigste eeuw.
Haar herinneringen beginnen ongeveer op haar vierde. Als ze dertig is, valt De Kring uit elkaar, doordat de leidster Jojo verongelukt. Francisca moet dan een eigen leven opbouwen, wat moeizaam gaat. Maar het grootste deel gaat over de tijd in De Kring: de vele bijeenkomsten, afhankelijkheid van en angst voor de zeer strenge, onberekenbare maar verheven Jojo. De gezamenlijke vakanties, het wonen in dezelfde straat, vaak zelfs in hetzelfde huis.
De slimme Francisca voelt zich nooit goed genoeg. En dat wordt ook voortdurend bevestigd. Zij heeft een zwart hart, dat nooit zuiver wit zal worden.


Het verhaal is beklemmend, maar ook weer nuchter opgeschreven. De lezer wordt aan de hand meegenomen in een voor velen onbekende wereld. Dergelijke geloofsgemeenschappen komen nog steeds voor. De auteur is nu senior adviseur gezondheid en welbevinden. Dit is haar eerste boek.
Iris Stekelenburg-van Halem


ISBN 9789463385022 | Paperback | 286 pagina's | Uitgeverij Aspekt | oktober 2018

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 21 Jul 2019, 10:40

Citaat van de dag

Als de directie moeilijk doet vraag dan maar een briefje van de dokter dat u niet in staat bent onberispelijk te zijn.

Fons Jansen (1925-1991)
Nederlands cabaretier

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2019 - Brieven

Berichtdoor Dettie » 22 Jul 2019, 08:51

De brieven van de generaal
Paul Biegel


Tante Mathilde is heel anders dan andere tantes. Van kinderen weet ze niets. `Ik heb helemaal geen verstand van kinderen. Jullie moeten het me leren,' zegt ze tegen Orian, Knevi en Bles, die komen logeren.
Het wordt een gekke logeerpartij. De kinderen mogen zo laat naar bed als ze zelf willen, ze krijgen de raarste dingen te eten en iedere avond moeten ze de vlekken op het tafelkleed tellen. `Als we boven de honderd komen voor jullie weggaan, vieren we feest,' zegt tante.
Het leukste van alles is dat tante Mathilde zoveel spannende verhalen te vertellen heeft. Over haar vriend de generaal bijvoorbeeld, die in een ver warm land speurt naar twee verdwenen ontdekkingsreizigers. Of over haar huismuizen, die op een avontuurlijke zeiltocht zijn. En dan is er nog haar vogeltje Sijs, die heel eenzaam is en op zoek gaat naar een vrouw.


Recensie
Tante Mathilde verwent kinderen met appeltaart, vanillevla met slagroom, een bordje suiker met evt. zuurkool toe. Ze vertelt fantastische verhalen over haar huismuizen en haar sijsje. Deze zijn een verhaal op zich waaraan ook een volwassene plezier kan beleven als deze daarin tantes van milde ironie getuigende kijk op de maatschappij gewaar wordt. Een tweede draad die door het boek loopt is de in tantes briefwisseling met 'de generaal', een ouderwetse bulderbas, beschreven speurtocht in het oerwoud naar twee zoek geraakte ontdekkingsreizigers. Met alle soms angstige avonturen van de generaal, de muizen en het sijsje loopt het goed af. Voor tante Mathilde zelf wordt het ook een happy end. Een vernuftig in elkaar gezet, geestig verhaal waarin je van harte met de wederwaardigheden van mens en dier mee leeft. Deze druk is voorzien van nieuwe, humoristische zwart-wittekeningen; eveneens een nieuwe omslagillustratie in kleur. Vanaf ca. 9 jaar.
(Biblion recensie, Redactie..)


ISBN 9789025107802 | Hardcover | 126 pagina's | Uitgeverij Holland | september 2007


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten