Thema mei 2019 - Vrijheid

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2019 - Vrijheid

Berichtdoor Dettie » 01 Jun 2019, 10:07

Verlangen naar vrijheid
Parinoush Saniee


Massoumeh, een jong Iraans meisje, ontmoet op weg naar school haar grote liefde. Maar wanneer haar familie de brieven van de jongen aan hun dochter ontdekt, wordt ze gedwongen te trouwen met een man die ze niet kent. De gedachte aan een leven zonder liefde en onderwijs maakt haar radeloos, maar ze beseft dat ze haar lot niet kan ontlopen.

De jaren die volgen blijken bepalend voor de toekomst van het land te zijn en Massoumehs man Hamid vormt een bedreiging voor het regime van de sjah. Wanneer de geheime dienst hem arresteert, breekt een angstige periode aan voor Massoumeh en haar kinderen. Haar lot, dat zo lang gedicteerd werd door familie-eer en tradities, hangt nu af van de veranderende politieke situatie. Wanneer ze jaren later opnieuw haar grote liefde ontmoet, reageren haar inmiddels volwassen kinderen verontwaardigd. Mag ze toegeven aan haar eigen gevoelens, of gaan haar kinderen voor?

Verlangen naar vrijheid is een overweldigende bestseller over de positie van de vrouw in Iran die vijf turbulente decennia omspant, vanaf de periode voor de revolutie in 1979 tot aan de huidige Islamitische Republiek. Een krachtig verhaal over vriendschap, passie, angst en hoop dat een zeer zeldzame blik biedt in de Iraanse maatschappij.

Recensie
Een verhaal over Iraanse vrouwenlevens en ook een romantisch verhaal. Massoumeh wordt vanaf haar jeugd in een traditioneel gezin gevolgd. Na een tijd van onderdrukking ervaart ze haar overhaaste huwelijk met de vriendelijke Hamid als een bevrijding. Tot het opoffering van haar vraagt om te leven met zijn linkse idealen, met zijn politieke activiteiten en ten slotte met zijn gevangenneming en executie.

De roman speelt in de jaren zeventig van de 20e eeuw, tijdens de regering van de sjah, in de revolutionaire jaren, tijdens de oorlog Iran-Irak (1980-1988), tot heden. Het geeft een gevarieerd beeld van Iraanse vrouwenlevens, uit alle lagen van de bevolking, zowel moderne als traditioneel gelovige. De opoffering voor de kinderen (werk, studie, geliefde) is cruciaal en geeft deze roman in de ik-vorm zeer spannende momenten.

De schrijfster, sociologe en psychologe, werkt bij de Iraanse overheid. Vrouwenrechten staan centraal in deze meeslepende roman, die aanvankelijk werd verboden in Iran, maar later een internationale bestseller werd. Met een toelichtende inleiding door haar Iraanse uitgeefster. Kleine druk.
M. Willard


ISBN 9789047202813 | Paperback | 431 pagina's | Artemis en Co | oktober 2013
Vertaald door Iris Bol

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2019 - Vrijheid

Berichtdoor Dettie » 01 Jun 2019, 10:07

Citaat van de dag

Vrijheid is het brood en de morgen en de opgaande zon


Benet

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema mei 2019 - Vrijheid

Berichtdoor Marjo » 02 Jun 2019, 12:43

Hoe mooi dit thema ook was en altijd zal zijn, ik had er toch minder mee.
Op naar een nieuwe maand dus!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2019 - Vrijheid

Berichtdoor Dettie » 03 Jun 2019, 11:01

Ja precies. Ik had het ook mooier in gedachte. Ik dacht dat er heel veel prachtige boeken over zouden zijn, maar nee. Dat verbaasde me wel.
Dus nu op naar juni.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema mei 2019 - Vrijheid

Berichtdoor Renate » 04 Jun 2019, 15:52

Vrijheid is ook een ingewikkeld thema. Het lijkt misschien eenvoudig, maar dat is het helemaal niet. Wat vrijheid voor de een betekent, betekent onvrijheid voor de ander.
En de vrijheid van de een kan beperkt worden, op het moment dat de vrijheid van een ander daardoor bedreigd wordt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2019 - Vrijheid

Berichtdoor Dettie » 04 Jun 2019, 16:30

Ja dat ontdekte ik dus deze maand, er zijn zoveel vormen van vrijheid.
Vrijheid in de zin dat je niet in de gevangenis zit.
Vrijheid in je hoofd, ofwel je niet laten belemmeren door de meningen van anderen etc
Vrijheid in de zin dat het voor sommigen niet hoeven werken betekent.
Vrijheid als zijnde de wereld over trekken.
En zo heb je natuurlijk nog veel meer vormen van vrijheid.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema mei 2019 - Vrijheid

Berichtdoor Renate » 04 Jun 2019, 20:48

Dat niet alleen, maar kijk alleen maar naar de discussie over hoofddoekjes. De een ziet het als een uiting van vrijheid, terwijl de ander het juist als onderdrukkend ziet. Waarbij je dan de vraag kan stellen is: "kun je iemand dwingen om vrij te zijn?"

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2019 - Vrijheid

Berichtdoor Dettie » 05 Jun 2019, 10:52

Nee nooit, vrijheid is o.a. een gevoel en als je geen vrijheid voelt - ondanks dat je in een anders ogen vrij bent - kun je diegene niet dwingen om zich wél vrij te voelen.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema mei 2019 - Vrijheid

Berichtdoor Renate » 05 Jun 2019, 11:08

Aan de andere kant kun je natuurlijk stellen dat iets dat de ongelijkheid tussen man en vrouw symboliseert, moeilijk kan worden gezien als een vorm van bevrijding.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2019 - Vrijheid

Berichtdoor Dettie » 05 Jun 2019, 12:17

Ik snap je nu even niet meer Renate. We hebben het nu niet over iets dat de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen symboliseert. Feminisme zou mogelijk als een poging tot de vrijheid van de vrouw gezien kunnen worden maar we hebben het nu niet over symbolen van ongelijkheid wel over vrijheid. Ik snap je opmerking dus niet helemaal.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema mei 2019 - Vrijheid

Berichtdoor Renate » 05 Jun 2019, 13:14

Dat die symbolisering van de ongelijkheid gezien wordt als een aantasting van de vrijheid. Als vrouwen verplicht worden om zich op een bepaalde manier te kleden, dan is dat een vorm van onvrijheid en dat valt dan voor sommigen moeilijk te rijmen met het feit dat andere vrouwen hier vrijwillig voor kiezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2019 - Vrijheid

Berichtdoor Dettie » 05 Jun 2019, 13:23

Oooo nu snap ik het! Dank voor je uitleg.

Dettie


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten