Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek? (thema NAMEN)

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek? (thema NAMEN)

Berichtdoor Dettie » 01 Jul 2018, 09:41

Berdine is weer flink voor ons bezig geweest, dit keer is het thema... namen!

Elke dag een nieuwe titel rond dit thema

Veel plezier deze maand.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 02 Jul 2018, 09:40

Alles om je heen heeft een naam
Yayo Kawamura

Alles om je heen heeft een naam en alles is er om ontdekt te worden! In dit boek van YaYo Kawamura is de hele wereld van het jonge kind afgebeeld. Er valt heel wat te herkennen en te benoemen: thuis en in de tuin, bij de dieren en bij de voertuigen,
in de keuken en in de verschillende seizoenen. Zet de meer dan 200 woorden en plaatjes om in verhaaltjes en leer je kind ze met elkaar in verband te brengen. Een fantastische uitnodiging om te praten en te vertellen.
Geschikt voor kinderen vanaf 18 maanden.

Recensie
Kijkboek van royaal formaat, stevig uitgevoerd in glanzend karton met twee afgeronde hoeken. Per enkele of dubbele pagina worden er thematisch, benoemde voorwerpen getoond. Bijvoorbeeld ‘in huis’, ‘de tuin’, ‘dieren’ en ‘voertuigen’. Op de laatste twee pagina’s zijn alle 200 (!) figuurtjes nog eens te zien om te kijken wat er onthouden is.
Binnen een thema zijn verwante zaken in de buurt van elkaar gezet, zodat je kleine verhaaltjes kunt maken. Bijvoorbeeld een poes, een etensbakje, een lange worstjesketting, een teckel en een bot. Of een wc (met drolletje), wc-papier, schoonmaakmiddel, doekje en emmer.
De tientallen over de pagina gestrooide figuurtjes zijn dun omlijnd en in vrolijke tinten ingekleurd.
De bladspiegel is levendig en druk en nodigt uit tot samen kijken, benoemen en praten.
Omdat de woorden voorzien zijn van lidwoord is het boek ook geschikt voor oudere (anderstalige) kinderen als hulpmiddel om de taal te leren.
De illustraties beginnen en eindigen aan de binnenzijden van het omslag. Vanaf ca. 2 jaar.
Julienne van den Heuvel


ISBN 9789461448460 | Paperback | 14 pagina's | Coppenrath | januari 2016

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 02 Jul 2018, 09:40

Nou, ik begin al lekker deze maand, vergeet het citaat!

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 03 Jul 2018, 11:49

Noem me bij jouw naam
André Aciman

Noem me bij jouw naam is het verhaal van een gepassioneerde vriendschap tussen Elio, een muzikale en erudiete jongen, en de Amerikaanse intellectueel Oliver, die als zomergast bij Elio s ouders aan de Italiaanse kust verblijft. Aanvankelijk veinzen ze onverschilligheid jegens elkaar, maar wat er werkelijk sluimert is onweerstaanbare aantrekkingskracht. Het aftasten begint. Vanuit het diepst van hun wezen bloeit iets op dat hen voor het leven zal tekenen. Want wat zij ontdekken is volledige herkenning en overgave.

Zelden heeft een auteur de psychologische manoeuvres van aantrekkingskracht scherpzinniger weten te vangen dan André Aciman in deze roman: een onbeschroomde, onsentimentele en hartverscheurende ode aan de passie.


Recensie
Deze roman is een intens liefdesverhaal. Een zeventienjarige Italiaanse puber wordt verliefd op een zeven jaar oudere Amerikaanse wetenschapper die bij de ouders van de jongen een studiezomer mag doorbrengen. Aciman beschrijft op een intense en zeer subtiele wijze de aantrekking en de afstoting, het hevige verlangen en het verdriet, de onbereikbaarheid en de vervulling, de roes en de eenzaamheid. Dit alles minutieus analyserend en subliem verteld.
Het boek laat de lezer niet gauw los, ook na lezing blijft het doorzinderen, mede omdat de auteur impliciet vragen oproept waar de lezer iets mee moet. De vertaling is zo soepel dat je vergeet dat het een vertaling is. Een prachtige en onvergetelijke roman, in 2017 bewerkt tot de goed ontvangen film 'Call me by your name'.

André Aciman (1951, Alexandrië, Egypte) is een vooraanstaand Amerikaans literatuurwetenschapper (onder andere Proustkenner).


ISBN 9789026342509 | Paperback | 256 pagina's | Ambo Anthos | januari 2018
Vertaald door Nan Lenders

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 03 Jul 2018, 11:49

Citaat van de dag

Ik zou liever naam willen maken, dan er een erven.

William Makepeace Thackeray (1811-1863)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 04 Jul 2018, 09:49

Mijn naam is Nadra
Elle van Rijn

In Mijn naam is Nadra vertelt Elle van Rijn het verhaal van het Nederlandse meisje Bertha Hertogh, dat in 1942 is geadopteerd door een Maleisische vrouw en acht jaar later wordt opgeëist door haar biologische vader. Bertha, die inmiddels is omgedoopt tot Nadra, wordt het middelpunt van een strijd tussen de katholieke kerk en de islam. Het conflict loopt zo hoog op dat het een internationale kwestie wordt en uitmondt in hevige onlusten waarbij meer dan tweehonderd gewonden en negentien doden vallen.
Wat is er gebeurd met Nadra en hoe verging het haar toen zij ongewild moest terugkeren naar Nederland? Elle van Rijn vertelt in `Mijn naam is Nadra het dramatische levensverhaal van Bertha Hertogh, dat zo bekend is in Maleisië en Indonesië, en dat hier volstrekt vergeten lijkt.


Recensie
Bertha Hertogh, dochter van een Indische moeder en een Nederlandse vader die op Java voor het Nederlands-Indische leger werkt, wordt in 1942 als vijfjarige achtergelaten bij de islamitische Amina. Op dertienjarige leeftijd wordt ze weer opgeëist door haar ouders, die dan in Nederland wonen. Er volgen diverse rechtszaken, die het individuele belang overstijgen; Bertha wordt inzet van een strijd tussen het Westen en Azië, tussen christenen en moslims.
Deze onbekende geschiedenis is door Van Rijn persoonlijk gemaakt in een verhaal over het leven van Bertha alias Nadra, geschreven vanuit haar eigen perspectief, op meeslepende wijze en getuigend van veel inlevingsvermogen, zoals blijkt uit de beschreven gedachten en gevoelens en de levendige dialogen. Van Rijn maakt zeer duidelijk wat de tragiek van Bertha's leven is: haar tolerantie strookt niet met de intolerantie die ze overal tegenkwam, ook in haar eigen familie. 'Godsdienst was iets wat iedereen op zijn eigen manier mocht beleven, als het maar hetzelfde doel diende, namelijk een goed en rechtvaardig mens te zijn', aldus Bertha.
Dwarsligger; kleine druk; met enkele zwart-witfoto's.
K. Ghonem-Woets


ISBN 9789047203773 | Paperback | 316 pagina's | Ambo Anthos | april 2015

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 04 Jul 2018, 09:49

Citaat van de dag

Hij moet een respectabel man zijn. Niemand heeft zijn naam ooit horen vermelden, en dat spreekt boekdelen, vandaag de dag.

Oscar Wilde (1854-1900)
Iers-Engels toneelschrijver en dichter

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Renate » 04 Jul 2018, 11:08

Mooi citaat van Thackeray. Heel toepasselijk ook in een tijd waarin mensen vaak bekend lijken te worden, omdat ze bekend zijn en niet omdat ze iets gepresteerd hebben.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 04 Jul 2018, 12:29

Ja ik vond het ook een mooie Renate. Net wat jij zegt. Maar het ligt er wel aan waarin je naam wil maken. De jongen die in Zweden een heleboel mensen overhoop schoot of de moordenaar van Fortuyn hebben ook naam gemaakt...
Dan kies ik liever voor positief naam maken, zoals Malala!

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 05 Jul 2018, 10:54

Al onze namen
Dinaw Mengestu



‘Ik was niemand toen ik aankwam in Kampala, en dat was precies wat ik wilde.’

Isaac, een vluchteling uit Oeganda, strijkt neer in de VS. Hij wordt verliefd en bouwt een nieuw leven op met Helen, zijn maatschappelijk werker. Zijn ogenschijnlijk kalme bestaan in de Midwest wordt overschaduwd door het verleden waar hij amper zijn mond over opendoet. Niet alleen om wat hij heeft gedaan, ook om wie hij heeft achtergelaten: de dierbare vriend, de charismatische leider die hem de revolutie liet kennen en toen alles opofferde om hem te redden. Mengestu’s thema’s – ballingschap, verlies, eenzaamheid – opnieuw prachtig uitgewerkt.

In zeer contrasterende hoofdstukken die afwisselend door Isaac en Helen worden verteld, onderzoekt Mengestu in Al onze namen opnieuw op gevoelige en intelligente wijze de thema's ballingschap, verlies en eenzaamheid."

Dinaw Mengestu (1978, Addis Abeba) viel met zijn twee eerdere romans al meteen in de prijzen. Ook was hij de ontvanger van The Genius Grant of 2012 van de MacArthur Foundation.Mengestu woonde jarenlang met zijn Franse vrouw en hun kinderen in Parijs, maar inmiddels hebben ze die stad ingeruild voor New York.

ISBN 9789048824052 | Paperback | 272 pagina's | Meridiaan | augustus 2015

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 05 Jul 2018, 10:55

Citaat van de dag

Ik vergeet altijd de namen van mensen. Waarom denk je dat ik iedereen `lieverd` noem?

Eva Gabor (1921-1995)
Amerikaans-Hongaars actrice

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 06 Jul 2018, 10:21

Nieuwe namen
Levensverhalen van transgender ouderen
Eveline van de Putte


Transgenders krijgen tegenwoordig steeds meer de aandacht die ze verdienen. Eén groep blijft echter onderbelicht: transgender ouderen, een boeiende groep pioniers die antwoorden op hun vragen zochten in een tijd zonder voorbeelden.

De transgender ouderen van nu zijn de eersten die de mogelijkheid hadden een geslachtsaanpassende operatie te ondergaan: reden te meer om deze senioren aan het woord te laten in boek en film.

In Nieuwe Namen komt de transgenderpopulatie in al haar diversiteit aan bod. Transseksuelen, travestieten, crossdressers, transvrouwen en transmannen vertellen openhartig over hun zoektocht naar hun ware identiteit en het proces van eindelijk zichzelf worden. Het resultaat is een reeks verhalen over onzekerheid, moed, strijd en vooral: overwinning. In een uitgebreid nawoord schetst Dr. Paula Vennix (Psycholoog, sociaal-seksuologisch onderzoeker, transgenderdeskundige, transgender) de geschiedenis van transgenders in Nederland en de situatie van transgender ouderen in het bijzonder.

De unieke combinatie van levensverhalen en wetenschappelijke onderbouwing maakt van 'Nieuwe namen' veel meer dan een interessante verhalenbundel. Het is evengoed studiemateriaal voor hogescholen en universiteiten, een inspiratiebron voor hulp- en zorgverleners, en voorlichtingsmateriaal voor ieder die met transgender ouderen in aanraking komt, of kan komen.

ISBN 9789078905912 | Paperback | 272 pagina's | Uitgeverij de Brouwerij | mei 2018

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 06 Jul 2018, 10:22

Citaat van de dag

Elk jaar komen de modeontwerpers bijeen om vijfentwintig nieuwe namen te bedenken voor de primaire kleuren

Aldo Cammarota
Argentijns scenarioschrijver (1930-2002)

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Renate » 06 Jul 2018, 11:03

Ik had eigenlijk de indruk dat dit boek vooral ging over mensen die pas op latere leeftijd voor een geslachtsaanpassing kozen. Die indruk werd een beetje gewekt door een interview in een krant met een dame van 74, die net bezig was. Dus min of meer mensen zoals een vriendin van mij, die al een stuk in de 50 was, toen ze begon.
Horen de mensen die ik begin jaren 80 gekend heb eigenlijk nog wel bij de pioniers? Het was wel een heel andere tijd. Maar een transgender psycholoog is nieuw voor me. Ik heb vroeger een transgender psychiater gekend, maar die mocht haar beroep niet meer uitoefenen en een jaar of 10 geleden heb ik ook wel gehoord over iemand, die als transgender geen psychologische hulp aan transgenders mocht verlenen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 06 Jul 2018, 12:24

Ja de beschrijving is in feite nogal vaag.

Hier staat een recensie over het boek https://www.coc.nl/transgender/nieuwe-n ... er-ouderen
Daarin zit een link naar een verhaal van Ivo die zich altijd man voelde maar als vrouw geboren was. Daar is o.a. te lezen.

"Schrijfster Eveline van de Putte schreef een boek over oudere transgenders: 'Nieuwe namen'. Ze interviewde achttien transgenders van vijftig jaar en ouder, onder wie Ivo. "Lange tijd konden transgenders zoals Ivo niet over hun gevoelens praten. Het begrip 'transgender' was niet eens bekend."

Het is wel vreemd dat een transgender geen psychologische hulp aan transgenders mag verlenen! Je zou denken dat die juist bij uitstek geschikt is omdat diegene van de hoed en de rand weet. Als een psychologe vroeger verkracht is geweest mag ze dan ook verkrachte mensen niet helpen?
Kan hier kwaad om worden.

Ik lees verder nog dat ene Puck de Keyseroor onderzoek doet naar transgender ouderen. https://www.vereniging-genderdiversitei ... ervrouwen/ Het onderzoek richt zich in het bijzonder op personen die als man geboren zijn en nu als vrouw leven.
Het zou wel goed zijn als er meer aandacht voor komt.


Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Renate » 06 Jul 2018, 17:17

De redenering is dat een transgender misschien geneigd zou kunnen zijn haar visie op te dringen aan de ander, dus te snel geneigd te zijn om de ander als transgender te diagnostiseren, waardoor er misschien een groot risico zijn dat mensen later spijt krijgen van hun beslissing.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 06 Jul 2018, 19:55

Je schreef "Ik heb vroeger een transgender psychiater gekend, maar die mocht haar beroep niet meer uitoefenen" en dat vind ik wel heel ver gaan. Buiten dat zij transgender is, en daarom eventueel geen mensen mag behandelen die ook transgender zijn, heeft het toch verder niets met haar beroep te maken. Iemand met bijvoorbeeld een spinnenfobie kan toch wél door haar behandeld worden? Verder zou eventueel iemand die transgender is zelf kunnen bepalen of hij of zij haar als psychiater willen. Maar om iemand dan gelijk buiten werking te zetten en haar beroep niet meer mag uitoefenen vind ik wel héél ver gaan. Het gaat erom of iemand goed is in zijn vak.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 07 Jul 2018, 10:14


... en mij zuster die heet Kee
Kees Slager


Dit boek bevat drieëndertig zelfportretten van de laatste Borselse boerinnen, vrouwen die hun leven lang de prachtige streekdracht droegen. Zij vertellen niet
alleen over kanten mutsen en gouden oorijzers, maar geven met hun levensverhalen een inkijkje in de positie van vrouwen op het Zeeuwse platteland in de eerste helft van de 20e eeuw.


Dit is een boek met barre verhalen over armoede en hard werken op het land of in de huishouding, over vroeg trouwen en snel kinderen krijgen. Verhalen over een tijd en een streek zonder waterleiding, elektriciteit en auto's, een tijd van fietsen en lopen over modderige polderwegen en winderige dijken naar school en werk. Dit is ook een boek met vrolijke verhalen over ouderwetse dorpen vol winkeltjes en gezelligheid, over het feest van de jaarlijkse kermis en zomeravonden aan de dijk met breiende en babbelende buren. Drieëndertig levensverhalen. Niet spectaculair misschien, maar wel warm menselijk, boeiend en aangrijpend.


ISBN 9789079875351 | Paperback | 236 pagina's | Uitgeverij Den Boer/De Ruiter | mei 2012

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 07 Jul 2018, 10:14

Citaat van de dag

`Jouw naam is Jij` riep de vent tegen mij;
Hij vergiste zich dik want ik heet `Ik`.


John O`Mill (1915-2005)
Nederlands kolderdichter, geboren Jan van der Meulen

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 08 Jul 2018, 13:04

Bij Starbucks heet ik Amy
Els Quaegebeur



`Bij Starbucks heet ik Amy. Tenminste, in de ochtendspits, als het zo druk is dat je je naam moet opgeven om te voorkomen dat de personeelsleden in de war raken bij het maken van duizend half-caf soy lattes extra hot. Omdat ze Els te moeilijk vinden, noem ik mezelf Amy.'

Vijf jaar geleden vertrok Els Quaegebeur naar New York City. In Bij Starbucks heet ik Amy beschrijft ze haar dagelijks leven en de bijzondere New Yorkers die ze ontmoet. Neurotische scenarioschrijver Jeff. Buurtknuffelbeest George met de jurk. Een Chinese dokter boven een kickboksschool. Zij en vele anderen laten Els (`With an A? Or like something else? ) de ziel van de stad zien. Intussen probeert ze er, met haar nieuwe liefde Len, achter te komen wat haar eigen plek is in die zelfbenoemde hoofdstad van de wereld.


Recensie
Vijf jaar geleden vertrok de auteur naar New York om met haar vriend Len te gaan samenwonen. Ze schrijft over haar dagelijks leven, haar belevenissen, haar ontmoetingen, haar twijfels en haar persoonlijke zoektocht naar de liefde voor haar vriend en de stad. Het boek is opgebouwd uit acht 'hoofdstukken' die elk zeven tot tien korte verhalen bevatten. Het in het Nederlands geschreven boek bevat ook korte Engelse citaten van diverse New Yorkers.

De auteur is journaliste en columniste en schrijft onder andere voor Vrij Nederland en Het Parool. Op eerlijke en humoristische wijze laat de auteur de lezer kennismaken met de gewoontes en gebruiken van de New Yorkers en schuwt ook niet haar privéleven bloot te geven. Ze is vertrouwd met de stad, maar is en blijft een Nederlandse die zich laat verbazen en verrassen door wat de stad haar biedt.


Voor lezers die de stad al kennen of willen leren kennen en voor de chicklit-fans.
Babette Hagedoren


ISBN 9789038896588 | Paperback | 240 pagina's | Nijgh & Van Ditmar | maart 2013

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 08 Jul 2018, 13:04

Citaat van de dag

Verliefd. Hij blies haar naam in het badschuim.

Van Kooten en De Bie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 09 Jul 2018, 12:23

De zeehond zonder naam
Fabien van Kempen


Teun heeft een zieke zeehond gezien. Hij wil de zeehond graag helpen. Dat kan, als hij geld geeft. Veel geld. Dan mag hij de zeehond ook een naam geven. Mama wil wel helpen. Maar Teun moet ook zelf werken voor het geld. Zal Teun snel genoeg geld hebben? En zal de zieke zeehond beter worden?


Recensie
Als Teun op bezoek is in het zeehondencentrum in Pieterburen en een klein ziek zeehondje ziet, wil hij het meteen adopteren. Dat kost 500 euro, maar gelukkig wil mama de helft betalen. Maar hoe komt Teun zo gauw aan 250 euro? Gelukkig zit zijn opa vol goede ideeen.

Deel uit de serie 'Samenleesboeken': de beginnende lezer (AVI-E3) leest de zinnetjes met grote letters, een ander de tekst op AVI-E5. Schreefloos lettertype gedrukt op stevig wit papier. Wel aardig verhaal waar vaart in zit, maar stilistisch niet geweldig, al zal het onderwerp veel kinderen wel aanspreken. Aan het eind van ieder hoofdstuk worden een paar vragen gesteld, waardoor de lezers zich nog wat kunnen verdiepen in het onderwerp van het verhaal. De vele kleurige, wat eenvoudige illustraties passen goed bij het verhaal. Vanaf ca. 6,5 jaar.
Edda Rekers-Hazelhoff


ISBN 9789053003343 | Hardcover | 72 pagina's | Delubas | november 2009

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 09 Jul 2018, 12:23

Citaat van de dag

Ik ken uw naam niet, uw gezicht komt me niet bekend voor, maar uw manieren wél.

Oliver Herford (1863-1935)
Brits-Amerikaans kolderdichter en cartoonist

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 10 Jul 2018, 10:00

Shylock is mijn naam
Howard Jacobson


"Wie is die man, papa? Wat doet hij hier?'
Simon Strulovitch is een rijke kunstverzamelaar en filantroop. Zijn vrouw is weg, zijn dochter is ontspoord, dus hij kan wel een luisterend oor gebruiken. Als hij Shylock ontmoet op een begraafplaats in de "Golden Triangle' in Cheshire (een gebied van welvarende dorpen en stadjes) nodigt hij hem met graagte thuis uit. Het is het begin van een opmerkelijke vriendschap.
Elders in de Golden Triangle wentelt de rijke en manipulatieve Plurabelle zich in haar wereldje van plastische chirurgie en dure feestjes. Ze deelt een vileine kijk op de mens en een stekelig gevoel voor humor met haar vertrouweling D'Anton, die graag voor cupido speelt en die zijn oog heeft laten vallen op de dochter van Strulovitch. Er staat een pond vlees op het spel…


Howard Jacobsons versie van The Merchant of Venice buigt de tijd in ons voordeel en stelt de vraag wat het in het huidige tijdsgewricht betekent om vader te zijn, een jood, en een mens die genade kent. "Dit is voor iedereen het meest verontrustende Shakespeare-stuk, maar voor een schrijver die toevallig ook joods is, tevens de moeilijkste uitdaging.'


Recensie
The Hogarth Shakespeare, een initiatief van Vintage (Random House) herdenkt Shakespeares 400e sterfjaar in 2016 met een op diens stukken gebaseerde reeks romans. Hier is 'The merchant of Venice' aan de beurt, zijn meest controversiële, antisemitische stuk.

Howard Jacobson (1942), bekend als de Britse meester van Joodse zwarte komedies, weet daar wel raad mee. In zijn boek ontmoet de schatrijke kunstverzamelaar en filantroop Strulovitsj, bij een bezoek aan het graf van zijn moeder, Shylock die het graf van zijn vrouw bezoekt. Strulovitsj vertelt over zijn problemen met vroegrijpe zestienjarige dochter Beatrice. Zij vrijt met een domme, gojse voetballer die op het veld de Hitlergroet bracht! De jongelui worden geprotegeerd door de vulgaire tv-persoonlijkheid Plurabelle en haar homoseksuele hartsvriend D'Anton. Shylock heeft een vergelijkbaar verhaal over zijn eigen dochter en al gauw raken ze zó aan de praat dat Strulovitsj zijn 'dubbelganger' als vriend in zijn huis opneemt.

Jacobson is humoristisch én analytisch scherp in deze in fictie verpakte, provocerende verhandeling over de (moderne) Joodse identiteit en de oorsprong van het antisemitisme.
Theo Vos


ISBN 9789038801681 | Hardcover | 320 pagina's | Nijgh & Van Ditmar | april 2016

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema juli 2018 - Hoe heet dat boek?

Berichtdoor Dettie » 10 Jul 2018, 10:00

Citaat van de dag

Mijn vader kent niet zijn echte naam. Mijn vader kreeg zijn naam van zijn grootvader en hij kreeg zijn naam van zijn grootvader en hij kreeg het van de slavenhouder.

Malcolm X
Amerikaans activist en mensenrechtenverdediger 1925-1965


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten