Thema mei 2018 - Voor en achter de geraniums (thema BLOEMEN, STRUIKEN, PLANTEN)

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2018 - Voor en achter de geraniums

Berichtdoor Dettie » 18 Mei 2018, 09:16

Citaat van de dag

Sanseveria (Sanseviera)

De plant is vernoemd naar een 18e-eeuwse prins, Raimondo di Sangro uit San Severo in Italië.
Symboliek: vreugde van spiritualiteit

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema mei 2018 - Voor en achter de geraniums

Berichtdoor Renate » 18 Mei 2018, 11:31

Ik geloof dat die ook een tijd achterop de Volkskrant hebben gestaan.

Sanseveria's, m'n moeder had er een hekel aan en die dingen zijn niet kapot te krijgen.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema mei 2018 - Voor en achter de geraniums

Berichtdoor Marjo » 18 Mei 2018, 12:06

Jawel hoor. Hier zijn ze al wel eens overleden. Ik heb nu twee nieuwe, eentje gaat er bij hangen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema mei 2018 - Voor en achter de geraniums

Berichtdoor Renate » 18 Mei 2018, 14:03

Ik heb er net zo'n hekel aan als m'n moeder, dus ik zal ze niet nemen.
De enige planten die bij mij nog leven zijn m'n orchideeën.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Thema mei 2018 - Voor en achter de geraniums

Berichtdoor Marjo » 18 Mei 2018, 14:19

En daar zou je mij absoluut niet blij mee maken, ik houd niet van orchideeën.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema mei 2018 - Voor en achter de geraniums

Berichtdoor Renate » 18 Mei 2018, 15:14

Tja, smaken verschillen. M'n moeder hield niet van duizendschoon en ik wel.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2018 - Voor en achter de geraniums

Berichtdoor Dettie » 18 Mei 2018, 15:50

Ik hield ook niet van orchideeën tot ik er een cadeau kreeg en er steeds maar bloemen en knoppen bleven komen, toen kreeg ik er lol in. Maar zelf zal ik toch niet gauw zo'n plant kopen. Ik hou meer van een beetje wild en orchideeën zijn nogal statig vind ik. Maar toen ik ze had vond ik het mooi.
Sanseveria vind ik ook niet mooi, dat 'doet' te weinig. Het staat er maar te staan, andere planten zie je bloeien of bladeren krijgen enz, dat vind ik leuk.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema mei 2018 - Voor en achter de geraniums

Berichtdoor Renate » 18 Mei 2018, 16:26

Dat is wel het nadeel van orchideeën, ze ogen nogal kunstmatig, maar ja, geldt dat ook niet voor anthuriums? Helaas zijn die van mij allemaal overleden. Er staan dus bloempotten met bruine restanten van anthuriums op m'n vensterbank. Zonder wordt het helemaal zo kaal.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2018 - Voor en achter de geraniums

Berichtdoor Dettie » 18 Mei 2018, 21:29

Je kunt ook nieuwe planten kopen :D Bij Jumbo 2 voor 5 euro.
(Beetje schot voor open doel, sorry, ik kon het niet laten)

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema mei 2018 - Voor en achter de geraniums

Berichtdoor Renate » 19 Mei 2018, 09:04

Ik weet het, ik weet het. Ik moet er gewoon eens tegenaan lopen. Een tijd geleden had de Lidl goedkope anthuriums, maar toen dacht ik er natuurlijk niet aan om ze te kopen. En ik moet leren beter voor m'n planten te zorgen.
Met de orchideeën is het gemakkelijk. Gewoon iedere week een keer een half uur in de gootsteen, gevuld met een laag water zetten en sinds eind augustus 2011 ben ik maar een orchidee kwijtgeraakt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2018 - Voor en achter de geraniums

Berichtdoor Dettie » 19 Mei 2018, 10:26

Dahlia's en sneeuw
Kester Freriks


In zijn nieuwe, zevende roman Dahlia's en sneeuw beschrijft Kester Freriks op aangrijpende wijze de gedachtewereld van een oudere vrouw. Terwijl een modelschilder haar portretteert, vertelt mevrouw Julia Wensiez-Lankhorst de schilder haar levensverhaal. Haar herinneringen zijn vol poëzie. Ze gaan over de liefdes in haar leven, over haar jeugd, haar opwindende meisjesjaren, haar vriendinnen en tot slot haar ervaringen als moeder. De vrouw bezit de kracht sterker te zijn dan haar lot. Dankzij haar vertellingen vindt zij troost. Nooit eerder zijn de belevenissen van een vrouw zo ontroerend vanuit haar innerlijk beschreven.


Recensie:

Deze roman beschrijft de ontwikkeling van de gedachtewereld en de gevoelens van Julia Wensiez-Lankhorst. Zij is opgegroeid in Sassenheim in de Bollenstreek en is getrouwd met een piloot, niet haar grote liefde. In de ontwikkeling van haar ouderdomsbeperkingen leeft zij in een wirwar van gedachten en herinneringen.
Er komt een schilder op bezoek die een portret van haar gaat maken. In de gesprekken met hem ontrolt zich haar vroegere leven. Langzaam vlucht haar geheugen verder weg en komt zij meer op afstand van zichzelf te staan. Dit wordt afgewisseld met oplevingen in het heden en een confrontatie met wat er werkelijk met haar gebeurt. Ten slotte wordt zij opgenomen in Huize Lindelaan waar mensen belanden die in een nieuwe eigen wereld terecht zijn gekomen tot welke verder niemand toegang heeft.
De roman heeft een zachte, inlevende en weemoedige toon. Normale druk.
Drs. K. de Jong Ozn.


ISBN 9789054292579 | Paperback | 140 pagina's | Uitgeverij Conserve | februari 2008

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2018 - Voor en achter de geraniums

Berichtdoor Dettie » 19 Mei 2018, 10:26

Citaat van de dag

Dahlia (Dahlia merckii)

De Dahlia staat voor weelde, pracht en elegantie. Het is ook een symbool van liefde en betrokkenheid. De bloem wordt veelal gebruikt bij uiting van liefde en huwelijken.

De Dahlia komt oorspronkelijk uit Mexico en is de nationale bloem van het land. In vroegere tijden diende de ‘Dahlia knol’ zelfs als voedsel! Maar toen de aardappelen en mais in het westen werden geïntroduceerd werd er eeuwen niet meer naar de Dahlia omgekeken. Totdat de Zweedse botanicus Andreas Dahl aandacht bestede aan de Mexicaanse bloem en de bloem de naam ‘Dahlia’ kreeg.
De Dahlia werd rond 1830 heel populair in Europa. De keizerin Josephine van Frankrijk kweekte haar eigen Dahlia’s in haar tuin en in de Victoriaanse tijden waren de Engelsen dol op alle bonte en veelzijdige kleuren.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2018 - Voor en achter de geraniums

Berichtdoor Dettie » 20 Mei 2018, 11:08

De Pioenroos
Wayson Choy

Jook-Liang droomt ervan actrice te worden en te ontsnappen aan de strenge regels van het Chinese familieleven. Haar geadopteerde broer Jung-Sum probeert zijn problemen met zijn seksualiteit en zijn traumatische jeugd in China te overwinnen door te gaan boksen. De derde broer Sekky raakt geobsedeerd door oorlogsspelletjes en leert een verschrikkelijke les wanneer zijn oppas verliefd wordt op een Japanse man.
De pioenroos beschrijft de herinneringen van de drie jongste kinderen uit een Chinees immigrantengezin in de jaren dertig en veertig in Chinatown, Vancouver. Op prachtige wijze vertellen zij over het Canadese leven, over de verschrikkingen van de oorlog in hun geboorteland en over de zoektocht naar hun identiteit.


Wayson Choy (1939) wordt beschouwd als een van de belangrijkste Canadese auteurs. Hij schrijft romans, korte verhalen en memoires. Met dit boek won Choy de City of Vancouver Book Award en deelde samen met Margaret Atwood de Trillium Book Award.


ISBN 9789049500115 | Paperback | 271 pagina's | Uitgeverij De Vliegende Hollander | juli 2009
Vertaald door Nicolette Hoekmeijer

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2018 - Voor en achter de geraniums

Berichtdoor Dettie » 20 Mei 2018, 11:09

Citaat van de dag

De pioenroos staat onder andere voor liefde, geluk en gezondheid. Het is niet zonder reden dat de pioenroos een graag geziene gast is op voorjaarsbruiloften.

De bloem van de pioenroos is één van de meest vereerde bloemen in het Oosten en staat al duizenden jaren bekend als ‘brenger van geluk’ en een ‘gelukkig, goed huwelijk’. De bloem straalt tijdens haar groei een enorme trots uit.

In Europa genieten we sinds 1784 van de prachtpioenen. In China waren ze daarvoor al van haar onder de indruk. Daar werd de pioen niet alleen voor haar bloemen, maar vooral voor haar wortels geteeld. Deze zouden volgens de Chinezen namelijk een koortsverlagende en bloedstelpende werking hebben.

Vroeger werden bij rituelen pioenrozen gebruikt. De wortel van de bloem werd aan het plafond van de zolder gehangen. Als de plant bleef doorgroeien dan konden de bewoners het komende jaar rekenen op geluk en voorspoed. Maar ging de plant dood dan moesten ze zich voorbereiden op tegenslagen.

Pioenrozen zijn er verkrijgbaar in verschillende kleuren. Zo staat de bloemenkleur wit puurheid, zuiverheid, reinheid, eenvoud, frisheid, geboorte, helderheid, licht, stilte en kalmte, natuurlijke liefde, onschuld, waarheid, naturel, volmaaktheid en vroomheid Daarnaast is de pioenroos verkrijgbaar in de kleuren roze, rood en geel. Tenminste dat zijn de meest voorkomende tinten.


Haar botanische naam (paeonia) komt uit het oude Griekenland. Paieon was een god die naar verluidt in een pioenroos werd veranderd door Zeus om hem te redden van jaloerse acties van Asclepius, de god van genezing

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2018 - Voor en achter de geraniums

Berichtdoor Dettie » 22 Mei 2018, 10:39

Zusje lavendel
Primrose Lockwood Emma Chichester Clark

Hoofdpersoon Zusje Lavendel schrijft op een advertentie om 10 dagen op huisdieren te passen. Ze doet dit erg goed. Na jaren bezoekt ze haar opdrachtgever nog steeds. Een niet zo gebruikelijk gegeven, dat grappig wordt uitgewerkt. Er komen veel brieven in voor. Ook kleuren spelen een belangrijke rol, maar er wordt verder niet dieper op ingegaan. Van karakteruitdieping is geen sprake. De vele grote en kleine gekleurde waterverftekeningen zijn heel mooi en uitnodigend. Het z.g. 'balletje rolt-embleem (voorlezen - bekijken - begrijpen - beleven) van de uitgever is wat te pretentieus. Als geheel wel een aardig boek. Vanaf 4 jaar om voor te lezen en na ± een jaar leesonderricht om zelf te lezen.

(NBD|Biblion recensie, L.B.J. Corvers-Godding.)


ISBN 9789021608709 | Paperback | 24 pagina's | Uitgeverij Ploegsma | 1989
Vertaald door Nicolette Hoekmeijer

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2018 - Voor en achter de geraniums

Berichtdoor Dettie » 22 Mei 2018, 10:39

Citaat van de dag

Lavendel (Lavandula) werd al in de Griekse tijd gebruikt als geurstof in massageolie om lekker te ruiken en als rustgevend middel.
De staat symbool voor vriendschappelijke liefde. Als tegenhanger ook wel symbool voor eenzaamheid.
Ook symbolisch voor bewondering en schoonheid.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema mei 2018 - Voor en achter de geraniums

Berichtdoor Renate » 22 Mei 2018, 13:20

Ziet er uit als een leuk boekje. De katten op de omslag doen me denken aan het werk van Rosina Wachtmeister.
https://www.rosina-wachtmeister-shop.de ... ne-Katzen/

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2018 - Voor en achter de geraniums

Berichtdoor Dettie » 22 Mei 2018, 17:31

Welk boekje bedoel je Renate? Ik ben even de weg kwijt geloof ik. (zonnesteek? haha)

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema mei 2018 - Voor en achter de geraniums

Berichtdoor Renate » 22 Mei 2018, 19:22

Het lavendelboekje. Kijk maar:
https://www.bol.com/nl/p/zusje-lavendel ... lsrc=aw.ds

Trouwens wel vreemd dat het maar 24 pagina's heeft.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2018 - Voor en achter de geraniums

Berichtdoor Dettie » 22 Mei 2018, 19:50

O ja, dank je.
24 pagina's is wel gebruikelijk. Je hebt in kinderboeken voor jonge kinderen (prentenboeken) 24, 27, 32 en 48 pagina's.
Wachtmeister ken ik, ik heb een beker met een kat die door haar gemaakt is. Die gebruik ik altijd.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema mei 2018 - Voor en achter de geraniums

Berichtdoor Renate » 22 Mei 2018, 20:42

Op zich is 24 pagina's voor een kinderboek natuurlijk niet vreemd, maar als ik dan lees dat er veel brieven in voorkomen, dan lijkt 24 pagina's ineens wel kort.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2018 - Voor en achter de geraniums

Berichtdoor Dettie » 23 Mei 2018, 11:19

Koraal en geraniums
Adriaan van Dis


Dit is een deel uit de reeks 'Literaire Juweeltjes'.


De kapitein recht zijn rug en neemt het roer over, hij draait zich even om naar de passagiers achter hem, zijn epauletten zwellen tot aan zijn oren – aan zoveel strepen mogen wij ons toevertrouwen. Het schip trilt van ongeduld, een laatste ruk en we koersen met volle kracht recht op het koraalrif af. Door strak over zijn schouders te kijken en denkbeeldig mee te sturen, kan ik mijn zeeziekte redelijk bedwingen... en dus zoek ik met de kapitein een gat in het woeste witte hek dat om het eiland buldert: een doorvaarbare geul in het koraal, uitgesleten door het zoete rivierwater van het eiland.


Het boekje bevat twee verhalen: 'Schateiland' en 'Geraniums', die eerder in respectievelijk 'Elegance' (oktober 2003, jrg. 60, nr. 10) en 'In geuren en kleuren. Schrijvers over bloemen' (Gianotten, Amsterdam 2003) stonden.


In "Schateiland onderzoekt Van Dis of de inhoud van de avonturenromans die hij in zijn jeugd verslond overeenkomt met de werkelijkheid van Tahiti en het door Jacob Roggeveen op de kaart gezette Maupiti. Hij gaat ook naar Hiva Oa, waar Paul Gauguin en Jacques Brel vlak naast elkaar begraven liggen.


In "Geraniums" lezen we hoe de ouders van Van Dis deze bloemen volgens de leer van Rudolf Steiner kweekten. De kleine Adriaan perste het sap uit de bloemen om er eau de cologne voor zijn zusje van te maken. Veel later komt hij de bloemen weer tegen op een tropisch eiland...


ISBN 9789085160847 | Hardcover | 42 pagina's | B for Books | 2006
Afmeting 10,5 x 15,5 cm

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2018 - Voor en achter de geraniums

Berichtdoor Dettie » 23 Mei 2018, 11:23

Citaat van de dag

Geranium (Geranium domesticum)

De geranium staat symbool voor ontmoeting, vriendschap, burgerlijkheid. Geranium staat ook voor 'Gods genade'.
Met de uitdrukking: 'Achter de geraniums zitten', krijgt de plant de symbolische waarde mee van inactief en nutteloos.

Afbeelding

De plant wordt ook wel ooievaarsbek genoemd naar de vorm van de vrucht, die lijkt op de bek van de ooievaar. De vogel was bij het oude volk heilig en zou het huis waarop die nestelde, zegen en geluk brengen. Zo werd ook het naar hem genoemde kruid het geluk van het huis toegeschreven en als het opgehangen werd had het een waarschuwende kracht.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema mei 2018 - Voor en achter de geraniums

Berichtdoor Renate » 23 Mei 2018, 12:58

Geraniums. M'n moeder was er dol op, omdat ze het zo goed deden op het balkon. Ik verafschuw ze nog steeds, omdat ik ze vind stinken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema mei 2018 - Voor en achter de geraniums

Berichtdoor Dettie » 23 Mei 2018, 15:27

ja ze hebben wel een aparte lucht inderdaad,
Vroeger vond ik geraniums niet echt mooi (maar eigenlijk zijn alle bloemen mooi) omdat ik alleen de knalrode kende, totdat ik de wilde soorten ontdekte en die vind ik wel prachtig. Google maar eens op 'wilde geranium' en dan op afbeeldingen...
Je weet niet wat je ziet.

Dettie


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 gasten