Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 18 Mar 2018, 12:27

Citaat van de dag

De onafhankelijkheid van veel mensen is in wezen onaanhankelijkheid.

Berthold Auerbach (1812-1882)
Duits romanschrijver, pseudoniem van Moses Baruch

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 18 Mar 2018, 12:30

Heb jij dit boek ook gelezen Berdine? Je vond toentertijd Het herwonnen paradijs van Laxness heel mooi. Vandaar m'n vraag. Ik vind dit ook echt een verhaal voor jou.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor berdine » 18 Mar 2018, 22:27

Dat vroeg ik mij ook af, want het staat in mijn kast. Ik kon me er niets van herinneren. Ik heb het even teruggezocht in mijn schrift en het antwoord is nee. Moet ik dus nog doen. Ach ja, kan er nog wel bij....

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 19 Mar 2018, 10:10

Vergeet ik het zondagse kinderboek! Nou moe...

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor berdine » 19 Mar 2018, 11:23

Zeker Lichte jaren aan het lezen ;)

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Renate » 19 Mar 2018, 11:48

Bij het themaboek van vandaag moest ik denken aan 'Op een dag zullen ze ons vinden' van Ton Roos en Margje Eshuis, dat over Zeeuwse migranten in Zuid-Amerika gaat.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor berdine » 19 Mar 2018, 11:54

Ja, dat zou wel eens een betere vergelijking kunnen zijn dan met Muskietenkust van Paul Theroux.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 19 Mar 2018, 14:48

berdine schreef:Zeker Lichte jaren aan het lezen ;)


Ja was het maar waar! Die is voor 's avonds in bed. Overdag druk met... kinderboeken lezen! :D

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 20 Mar 2018, 12:36

Grappig... Uitgerekend bij het boekje van Friederike de Raat over onuitroeibare taalfouten staat bij Bol als flaptekst

Dit is een compact en met humeur geschreven boekje voor taalgebruikers :D

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor berdine » 20 Mar 2018, 13:11

En dat is niet expres?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 20 Mar 2018, 15:33

Nee ik twijfelde daar ook aan en heb verschillende beschrijvingen gezocht maar daar staat overal humor. (diep in mijn hart vond ik het namelijk wel leuk, dat humeur)

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 22 Mar 2018, 13:19

Onvergetelijk
de allermooiste plekken op aarde die je gezien moet hebben!
Steve Davey e.a.



Deze compilatie uit de succesvolle serie Onvergetelijk neemt je mee naar 80 unieke plekken en ervaringen over de hele wereld. Van avontuurlijke wandelingen en adembenemende beklimmingen tot exotische stranden en ruïnes die al sinds duizenden jaren bestaan. En alles daartussen!


Recensie
Dit fotoboek laat bijna negentig bijzondere plekken op onze aardbol zien, die de vier samenstellers/fotografen waard vinden om te bezoeken. Het gaat om een grote variëteit van reisdoelen over de gehele wereld, met een zekere overwicht van locaties in Europa. Het betreft een selectie van hoogtepunten uit eerder van hun hand verschenen 'Onvergetelijk'-titels, zoals 'Onvergetelijke reizen die je gemaakt moet hebben'.


Behalve cultuurhistorische attracties van steden e.d. zijn er ook vele activiteiten in de natuurlijke omgeving, zoals voettochten door de bergen van Chili en Nieuw-Zeeland, autotochten langs de Californische kust en riviertochten in Venezuela en Zambia.
Naast bekende plaatsen als Venetië, Amsterdam en de Taj Mahal in India zijn er ook minder bekende locaties en reizen geselecteerd, zoals die van Shackleton in Antarctica en de tempels van Kioto, Japan. Aan elke plek zijn enkele pagina's gewijd met fraaie en smaakmakende kleurenfoto's vergezeld van een korte beschrijvende tekst en wat toeristische informatie.


De bedoeling van het boek is ideeën voor een reis op te doen.
Bevat een locatiekaart, websiteadressen van luchtvaartmaatschappijen en toeristenbureaus, maar geen register. Kleine druk.
Dr. J. Kroes


ISBN 9789021548364 |Hardcover | 608 pagina's | Kosmos uitgevers | juni 2010
Vertaald door Dick van Alkemade

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 22 Mar 2018, 13:19

Citaat van de dag

Weet je wat erg is? Als je een oude toneelrecensie van jezelf tegenkomt, over een voorstelling waarvan je niets meer weet, en je leest dan dat je een onvergetelijke avond hebt bijgewoond.

Alfred Kossmann 1922-1998)
Nederlands schrijver

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 23 Mar 2018, 11:38

De onbekende soldaat
Väinö Linna



De onbekende soldaat van Väinö Linna was in Finland een bestseller.
Deze realistische en spannende roman, die in 1954 in Finland verscheen en een jaar later in Nederland, gaat over een groep soldaten in de Finse Vervolgoorlog van 1941-1944. Dit was de eerste Finse oorlogsroman zonder ideaalbeelden en met kritiek op de oorlogspropaganda.

De roman beschrijft de concrete werkelijkheid, zoals de honger, de angst en de persoonlijke en collectieve trauma's die het gevolg zijn van het verliezen van een oorlog. In Finland viel deze roman ook op door de verschillende dialecten en de humor in de dialogen.

De onbekende soldaat staat los van de trilogie 'Hier onder de Poolster'. Dat neemt niet weg dat een van de soldaten, een dertigjarige reservevaandrig genaamd Vilho Koskela, de oudste zoon is van Akseli en Elina, boeren uit de provincie Tavastland die een rol spelen in de Poolstertrilogie.
Vilho Koskela zwerft door de Finse bossen met zijn manschappen. Ze voelen dat het recht aan hun kant staat, aan de kant van Finland in de ongelijke strijd tegen een Russische overmacht. Het boek schept een ontluisterend beeld van de oorlog; ongeacht hun rang, hoog of laag, leggen vrijwel alle soldaten het loodje.


ISBN 9789054293088 | Hardcover | 317 pagina's | Uitgeverij Conserve | mei 2011
Vertaald door Sjoerd Broersma, Annemarie Raas

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 23 Mar 2018, 11:38

Citaat van de dag

De weduwe van de onbekende soldaat heeft nooit een cent pensioen gekregen.

François Cavanna
Frans journalist en schrijver 1923-2014

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 24 Mar 2018, 11:49

Ondanks de zwaartekracht
Suzanna Jansen


Nederland, honderd jaar geleden. Cornelis van Eesteren, zoon van een aannemer, wil tegen de wens van zijn vader in architect worden. Steffa Wine, schippersdochter, ziet een leven voor zich als danseres, een 'verdorven' beroep waarop wordt neergekeken. Beiden komen terecht in de maalstroom van het machinetijdperk, de verwarrende jaren twintig, waarin de opkomst van de techniek grenzeloze mogelijkheden biedt, maar tegelijk de oude manier van leven voorgoed ontmantelt.

Het is de tijd van Bauhaus, De Stijl, Les Ballets Russes. Als antwoord op de ontmenselijking door de industriële revolutie bouwt de culturele avant-garde aan een nieuwe, utopische wereld. Dansen is een reactie op de geestdodende monotonie van het machinewerk. Steffa Wine drukt zo het ritme uit van de nieuwe tijd. Cornelis van Eesteren wil de nieuwe wereld letterlijk scheppen: in baksteen en beton. in 1935 ontwerpt hij het grote uitbreidingsplan van Amsterdam, dat na de oorlog in uitgeklede vorm wordt gebouwd.

In deze moderne tuinstad groeit de auteur op. Maar voor haar vormen de utopische, rechte lijnen van de architect juist een eentonig raster. De enige zwier in haar wederopbouwwijk gaat uit van de onbereikbare balletschool van Steffa Wine. Vrijwel dagelijks, op weg naar school, probeert ze een glimp op te vangen van de magie achter de etalageruit.

Ondanks de zwaartekracht is een even meeslepend als ingenieus vlechtwerk van drie levensverhalen. Het is een boek over toekomstvisioenen, de noodzaak van kunst, en over wat een mens tot mens maakt, tegen de achtergrond van de bewogen twintigste eeuw. In een beeldende stijl neemt Suzanna Jansen de lezer mee van de avant-gardescene in Parijs en Berlijn, via de onzekere jaren dertig, langs de klippen van de oorlog en de wederopbouw. Gaandeweg toont ze welke sporen de dromen van honderd jaar geleden hebben nagelaten in onze tijd.

ISBN 9789460037610 | Paperback | 256 pagina's | Uitgeverij Balans| oktober 2017

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 24 Mar 2018, 11:49

Citaat van de dag

Ondanks alles geloof ik in de innerlijke goedheid van de mens.

Anne Frank
Joods vluchteling en schrijfster 1929-1945

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 25 Mar 2018, 11:48

Onschuld en ondergang
Ron Zwart


Dit boek gaat over mij, de zoon van Europa. Ik verschuil me tussen de regels. Ik ben de schaduw in de levens van Europeanen. In elk tijdperk wacht Europa op mij. Ik ben Minos, ik ben Alexander en ik ben Julius. Ik ben Karel en Napoleon. Ik verbind culturen. Ik ben een man van het volk en door hen word ik verheven.


Ik ben de keizer, de imperator, de vorst. Verlichting breng ik, als ik volken uit het duister van proletarische knechting leidt. Ik vernietigde de moordzuchtige democratie van Athene, de corrupte Romeinse republiek en de Terreur van de Jacobijnen. Ik maakte een eind aan de Brusselse bureaucratie. Ik joeg de woekeraars uit de tempel. In mij schuilt goed en kwaad.


Dus als je me ontmoet, wees hoffelijk, heb sympathie en smaak. Ik ben de held en de vijand. Ik ben Hannibal, Attila en Subutai. Ik ben een halfgod, de zoon van Europa. Ik ben een kruisvaarder, een engel en een duivel. Het verhaal van Europa is een verhaal van mensen, van gewone en ongewone mensen die de draden weven van het veelkleurig tapijt van dit continent. Ze vormen de inslag en ik ben de schering. Ik verschuil me in het weefsel. Ik ben de bijl tussen de roeden.


Recensie:

Onschuld en Ondergang is een meeslepend, gelaagd verhaal. Volg vier Europeanen op de voet in hun worsteling met leven, liefde, geweld en het noodlot. Mensen als jij en ik, die bij toeval of door persoonlijke keuzes betrokken raken bij de storm die over Europa waait. Onschuld en ondergang is opgezet als een klassiek drama, dat in 2009 begint, aan de vooravond van de crisis en eindigt in 2025. In vijf bedrijven ontvouwt zich een modern Grieks drama dat de verbeelding tart.
Bron:

ISBN 9789081988469 | Hardcover | 776 pagina's | Thomax Publishing | november 2014

Morgen een nieuw boek over dit thema.
(Alle themaboeken worden ook op ons forum geplaatst, waar ze permanent blijven staan.)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 25 Mar 2018, 11:48

Citaat van de dag

Alleen de liefde en haar wijsheid
maakt ons weer onschuldig.

Violeta Parra (1917-1967)
Chileens dichteres en zangeres

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 26 Mar 2018, 09:34

Mijn ouders zijn onhandelbaar
Pete Johnson



Wanneer zijn ouders tips vragen om cool te zijn, heeft Louis geen al te hoge verwachtingen. Het is allemaal goed en wel wanneer ze hun vuisten ballen en woorden als 'veilig', 'ziek' en 'sjofel' roepen. Tot de vader van Louis naar school komt, gekleed als rapper...
Opeens voegen ze alle vrienden van Louis toe op Facebook en dragen ze hun petjes achterstevoren... IN HET OPENBAAR!
Louis en zijn beste vriendin Maddy walgen ervan. Vader en moeder zijn te ver gegaan... Louis moet in actie schieten!


Recensie

Nadat de hippe baas van Louis’ vader hen een bezoekje heeft gebracht, willen Louis’ ouders steeds meer weten over het taalgebruik van Louis en zijn leeftijdgenoten. Argeloos geeft Louis hen de informatie die ze willen. Met de gordijnen dicht is het reuze grappig dat zijn ouders leren hoe ze ‘vet’ moeten uitspreken, maar als Louis wordt opgehaald van een schoolfeest, loopt het jeugdige gedrag van zijn vader volledig uit de hand.
Intussen doet Louis ook nog mee aan een talentenshow en krijgt zijn beste vriendin Maddy een vriendje. Zie dan maar eens te blijven lachen.


Dit in dagboekvorm vertelde verhaal is door de korte fragmenten, ruime bladspiegel en grote dosis humor zeer toegankelijk en aantrekkelijk voor liefhebbers van boeken als 'Het leven van een loser'. De ondertoon is prettig serieus. Louis ontwikkelt zich tot een waar cabaretier, maar ontdekt ook dat niet alles met een grap is op te lossen. En ouders zijn niet alleen lastig, je hebt ze ook nodig, en zij jou. Dát is pas echt cool.
Eerder verscheen over het leven van Louis 'Ouders… zo voed je ze op'* (2014).
Vanaf ca. 10 jaar.
Elizabeth Kooman

ISBN 9789002259159 | Paperback | 192 pagina's | Manteau | oktober 2015
vertaald door Tracey Drost-Plegt

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 26 Mar 2018, 09:34

Citaat van de dag

Een kat die weet dat je wakker bent is onhandelbaar.

Brad Solomon (1945)
Amerikaans romanschrijver

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Renate » 26 Mar 2018, 13:04

Praat me niet over katten.
Mijn kat moet medicijnen hebben en heeft dus besloten om zich het grootste deel van de dag in de bank te verstoppen. (Over onhandelbaar gesproken)
Vanmorgen besloot ik de moed op een gegeven moment maar op te geven en de medicijnen die ik hem moest geven op te ruimen. Wat doet de kat vervolgens?
Hij komt lekker op schoot liggen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 26 Mar 2018, 16:20

haha ja, typisch een kat! Toch is dat juist zo leuk aan een kat, die heeft echt een eigen willetje. Ik zit hier wel om te grinniken.
Het lukte ook niet om de medicijnen te verstoppen in een lekker hapje? Dat wilde bij mij nog wel eens lukken als de katten medicijnen moesten.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Renate » 26 Mar 2018, 17:07

Nee, dat lukt ook niet erg. Mijn kat eet geen lekkere hapjes. Je hebt wel speciaal spul, waar je de medicijnen in kunt doen, maar dat eet de kat ook niet. En mijn kat eet alleen maar droogvoer, dus het is ook geen mogelijkheid om het een en ander door het eten te mengen.
Toen de kat niet bij me wilde komen gisteren en ik hem z'n medicijnen niet kon geven, raakte ik toch behoorlijk van de kook. Ik ben toch al niet goed in situaties, waarin dingen mis gaan, waar ik absoluut niets aan kan doen.
Ik denk nu maar dat ik de medicijnen klaar leg en als de kat niet komt, dan krijgt hij ze niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Thema maart 2018 - Boeken zijn "ON"

Berichtdoor Dettie » 27 Mar 2018, 11:43

Onecht kind
Rita Mae Brown


In Onecht kind, haar autobiografie, vertelt Rita Mae Brown op openhartige wijze over haar leven. Met de humor die zo kenmerkend voor haar is, schrijft ze over haar jeugd, waarin ze als buitenechtelijk en geadopteerd kind al vroeg wist wat het betekende om een buitenstaander te zijn. Ze beschrijft de stormachtige relatie met haar adoptiemoeder; doet verslag van haar politieke activisme tijdens haar studietijd en haar betrokkenheid bij de vrouwenbeweging; en ze vertelt hoe ze na de publicatie van haar eerste roman, de scandaleuze klassieker Ruby fruit jungle, plotsklaps de bekendste lesbienne van Amerika werd. Een turbulente schrijverscarrière in Hollywood en een gedenkwaardige affaire met een actrice volgden - en dit alles was nog vóór haar opzienbarende relatie met tenniskampioene Martina Navratilova.

Te midden van dit alles bleef Rita Mae Brown met beide benen op de grond staan - door haar liefde voor dieren, haar verbondenheid met de zuidelijke staten van Amerika, maar vooral door haar oneerbiedige gevoel voor humor dat elke pagina van deze memoires kleurt.

Recensie
In deze herinneringen kijkt de schrijfster en voorvrouw van het Amerikaanse (lesbisch-)feminisme (1944) terug op haar leven. In korte hoofdstukken, waarvan bijna de helft is gewijd aan haar kinder- en jeugdjaren, vertelt ze wat het meeste indruk op haar heeft gemaakt en haar maakte tot wat ze nu is. Heel bepalend was haar jeugd als geadopteerd enig kind van een ouder echtpaar, de aanwezigheid van de zus van haar moeder, haar behoefte niet te trouwen en niet in een (seksuele) rol te worden vastgepind. Daarnaast vertelt ze over haar studie, haar betrokkenheid bij het feminisme en de homobeweging, haar liefde voor dieren en de Engelse taal, haar liefdesleven met o.a. Martina Navratilova en haar succesvolle carrière als schrijfster.

Deze fragmentarische, eerlijke herinneringen maken heel goed duidelijk wat voor Brown belangrijk is geweest. De hoofdstukken over haar jeugd ademen de sfeer van een van haar beste romans: 'Koningin van Amerika'. Dat gaat enigszins ten koste van aandacht voor o.a. haar schrijverscarrière. Jammer, want het zullen vooral de lezers van haar romans zijn die haar herinneringen zullen lezen. De vertaling schiet wat tekort.
Omslagportret in kleur van de schrijfster. Met fotokatern. Vrij kleine druk.
(Biblion recensie, Drs. M.A.H. de Swart.)

ISBN 9789035119222 | Paperback | 350 pagina's | Prometheus | November 1998
vertaald door Gerda Baardman, Tjadine Stheeman


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten