thema oktober 2005 - magie, mythen, mystiek, rituelen enz.

Elke maand een nieuw thema vertaald in boeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Okt 2005, 14:01

ja waar je al niet over kan piekeren hè. Ik heb even in het woordenboek gekeken

heiden: Vereerder van afgoden, ongelovige

ketter: iemand die afwijkt van de rechtzinnige* leer; fig iemand die het niet eens is met de algemeen gangbare opvattingen
iedere ketter heeft zijn letter iedereen weet voor zijn opvatting wel (bijbelse) gronden aan te voeren.
*rechtzinnig: streng gelovig, strikt volgens de leer.

bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Okt 2005, 22:11

Dat klopt wel ongeveer met wat ik zei toch?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Okt 2005, 11:31

Citaat 11 oktober

Wearyall Hill
De legenden over Glastonbury en Somerset bevatten ook de verhalen over de jonge Jezus en zijn oom Jozef van Arimathea waarvan gezegd wordt dat deze de eerste christelijke kerk bouwde in Engeland. Jozef kwam, na de kruisiging, naar Engeland met de Heilige Graal, de beker door Christus gebruikt tijdens het laatste avondmaal en later door Jozef gebruikt om het bloed van Christus op te vangen. Toen Jozef met zijn schip aankwam op het eiland Avalon zette hij voet op Wearyall Hill, een heuvel recht tegenover de Tor*. Moe als Jozef was dreef hij zijn staf in de grond en ging rusten. In de morgen zag Jozef dat zijn staf wortel had geschoten en deze staf werd de beroemde Glastonbury thorn. Twee maal per jaar bloeit de thorn en zowel op wearyall Hill als in de Abbey kun je heden ten dage de thorn nog bewonderen.

Chalice Well
Om de graal veilig te bewaren zou Jozef de Heilige Graal onder aan de Tor hebben begraven. Spoedig nadat Jozef dit gedaan had ontsprong er een bron nu bekend onder de naam Chalice Well. Er werd gezegd dat het water van deze bron eeuwige jeugd zou geven aan hen die het water van de bron dronken. Uit deze bron, nu een plaats van rust met omringende tuinen, vloeit water van onder de Tor. De stenen in de Chalice Well zijn rood van kleur, voorstellende het Bloed van Christus, en het water zelf heeft inderdaad een nasmaak die doet denken aan de smaak van bloed. Er wordt gezegd dat er onder de Tor een netwerk is van, al lang geleden afgesloten, ondergrondse gangen en vermoedelijk is in een van deze gangen de Graal begraven. Vele jaren later werd het zoeken naar de heilige graal het doel van King Arthur en zijn ridders van de Ronde Tafel. Op deze manier werd Glastonbury verbonden met King Arthur, groot gebracht en opgevoed door de tovenaar Merlin.

* Reeds vanaf een flinke afstand kun je Glastonbury zien liggen en de meest markante heuvel die je van veraf kunt zien is de 500 voet hoge ''Glastonbury Tor''

laurens

Berichtdoor laurens » 12 Okt 2005, 16:30

we moeten voor latijn een opdracht maken over de keltische mythologie... heeft iemand info?

laurens_bonny@hotmail.com

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Okt 2005, 16:36

Als je googled naar keltische mythologie dan krijg je meer informatie dan je lief is! Er is op internet heel veel informatie over te vinden.
bijvoorbeeld:

http://www.histoportal.net/keltisch.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Keltische_mythologie

http://www.missgien.net/celtic/index.html

enz enz.

Sterkte met je opdracht!

Groet
Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Okt 2005, 09:41

De Tempeliers
Van glorie tot tragedie
Patrick Huchet


De Tempeliers vormden een geestelijke ridderorde, gesticht tijdens de kruistochten (in 1119 in Jeruzalem) met als doel de pelgrims in het Heilige Land te beschermen. De orde genoot vrijdom van belastingen. Door enkele grote schenkingen en door voorrechten werd de orde zeer vermogend.

De Tempeliers werden gehaat door bisschoppen omdat zij zich aan hun gezag onttrokken. Reeds in de 12e eeuw waren luide klachten te horen over de trouweloosheid en uitspattingen van de Tempeliers. De orde werd in 1312, op het concilie van Vienne opgeheven. Haar grootmeester en vele ridders werden levend verbrand.

Een dergelijk prachtig en overzichtelijk boek met zeer veel full colour illustraties was nog niet eerder in het Nederlands verkrijgbaar

ISBN 9062719600 Verschenen: juli 2004 Uitvoering: Paperback Aantal pagina's: 128
Laatst gewijzigd door Dettie op 13 Okt 2005, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Okt 2005, 09:42

Citaat 12 oktober

Schat der tempeliers
De tempeliers zouden te Esbeek hun jachtpartijen hebben gehouden in prachtige kleding gezeten op paarden met gouden hoeven.
Hun schat zou echter in die tijden begraven zijn. Om hen te vinden moet men de witte vrouw ontmoetten die ’s nachts op die plaats in esbeek rondzwerft. Hij die haar op het geschikte moment ontmoet kan haar inlichtingen vragen. Een geschikt moment is de derde zaterdag na volle maan in de maand november om 12 uur’s nachts.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Okt 2005, 17:10

Stel: je leest alle boeken die hier in dit thema voorbij komen, dan weet je toch helemaal niet meer hoe het zit? Ik zou denk ik stapelgek worden..en dan is het pas half oktober..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Okt 2005, 18:09

Het gaat ook om ideeën opdoen en eruit halen wat je aanspreekt marjo.
Maakt je dat weer wat rustiger?
Wil niet op m'n geweten hebben dat je stapelgek wordt!!!!

bernadet
die het af en toe ook duizelt....

Sharleen
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 Sep 2005, 16:49
Locatie: Antwerpen.

Berichtdoor Sharleen » 13 Okt 2005, 19:31

Ik denk niet dat het de bedoeling is om alle boeken te gaan lezen die de maand oktober rijk is. Natuurlijk zou dat wel een prestatie zijn om alle boeken te kunnen lezen. Of je dan gek zou worden laat ik in het midden ;). De bedoeling is eerder om dat soort boek, dat soort mythe, die geschiededis bekent te maken. Jij kan dan een keuze maken welk soort van boek jou dan het best interesseert.

Met deze laatste regel zou het mss tof zijn om ieders interesse rond deze maand te kennen. Mijn ineresse gaat vooral naar de hekserij en wat daar rond hangt. Dit komt vooral omdat de heks bekent staat en nog steeds als kruidenvrouw. Haar geschiedenis boeit mij enorm. Ook de maan heeft magische krachten voor een heks. Ik bezit de volgende boeken: De kracht van de maan, Auteur:Sabine Heideweg / Het boek der schaduwen, Auteur: Phyllis Curot / De Keltische traditie, Auteur:Caitlin Matthews.

sharleen.
Weten te relativeren is kiezen tussen wat wel en wat niet van wezenlijk belang is.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Okt 2005, 21:30

Maar ook als je alleen de boeken over heksen en hekserij leest zal het je duizelen, ben ik bang.
Natuurlijk weet ik dat dit thema geen absolute wetenschap biedt, maar er wel een heel grote wirwar aan tegenstrijdige informatie.
Voor iemand die de Waarheid zoekt is er deze maand geen toevlucht te vinden..
Dit bedoel ik niet negatief hoor, ik vind het heel leuk al deze boeken langs te zien komen!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Okt 2005, 21:49

Ik wist eigenlijk van het hele thema weinig af.
Maar wat me wel interessant lijkt zijn de kelten en de katharen. Vooral de katharen, waarschijnlijk omdat hun geschiedenis duidelijker is dan de geschiedenis van de Kelten.

groet
bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Okt 2005, 22:07

Bij de Kelten en de Katharen kun je je als je wilt aan feiten houden. Maar hoe weet je nou welke schrijvers dat wel doen, en welke niet?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Okt 2005, 22:12

Ik denk dat je dat wel uit de flaptekst kan opmaken. Of anders beschrijvingen van het boek op internet zoeken. Vooral Biblion geeft eerlijke en goede informatie over een boek.

bernadet

Sharleen
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 Sep 2005, 16:49
Locatie: Antwerpen.

Berichtdoor Sharleen » 13 Okt 2005, 22:18

Of iemand zal duizelen rond hekserij hangt volgens mij af of die persoon is geïnteresseerd in welk thema. Ik weet van mezelf dat ik alles kan lezen ivb. met hekserij en kruidenleer. En ben nog nooit duizelig geworden van de boeken die ik ooit al heb gelezen rond Hekserij. In tegendeel, het heeft mij op een of andere manier gelukkiger en rijker van geest gemaakt. Natuurlijk heb ik mijn eigen mening over ieder boek apart. Ik bedoel daarmee dat ik niet met elke auteur akkoord ga. Dat alles maakt het prettig om lezen. Mijn mening in de hekserij is jezelf vinden en je kennis delen met andere heksen/mensen.

In een wetenschap zijn er altijd tegenstrijdigheden onder de mensen. Wat is waarheid en wat niet. Ik denk dat er maar een waarheid is, en dat is de waarheid waarin jezelf gelooft. Dit is een spreuk dat ik ooit ééns heb gelezen in een of ander boekje: Het belangrijkste wat je moet weten..., is dat je niets weet. Wat je ziet..., wat je hoort..., niets..., is..., wat het lijkt.
Weten te relativeren is kiezen tussen wat wel en wat niet van wezenlijk belang is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Okt 2005, 09:57

In de wetenschap valt en staat alles met bewijzen. Inderdaad wat is waarheid en wat niet. Alleen willen ze in de wetenschap de waarheid bewezen zien. Ze gaan uit van theorieën en proberen deze te bewijzen. Het is in feite droge stof.

Ik denk Sharleen dat jij het geluk hebt dat jij onderscheid kan maken en verder kan kijken dan veel mensen.
Ik denk dat voor veel mensen hekserij toch een negatieve klank heeft met veel hocus spocus. Dit o.a. door de sprookjes, de geschiedenis en de overleveringen. Zelfs nu nog gezien de commotie rond het kinderboekenthema.
Ook denk ik dat hekserij niet alleen positief is, kennis van kruiden en eventueel gebruik van rituelen kán ook gevaarlijk zijn. Het is maar net waar je je kennis voor gebruikt. (maar dat geldt ook voor de wetenschap)
Jij haalt gelukkig de positieve dingen uit hekserij.

(Ik zit nu even hardop te denken. Hoe zit het met homeopaten en mensen zoals Jomanda? Kan je die dan ook heksen noemen?
Ik weet helemaal niets van heksen.)

Mijn persoonlijke spreuk is: Naarmate ik ouder word merk ik dat ik in feite zo weinig weet, en dat wordt steeds erger...
En eigenlijk is wat je ziet en hoort de interpretatie wat jij er zelf aan geeft. Zo ziet en hoort iedereen wat anders en wat is de waarheid?
Moeilijke maar interessante materie waar je eindeloos over kan discussieren.

Groet
bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 14 Okt 2005, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Okt 2005, 10:56

De vrouw met de albasten kruik
Maria Magdalena en de betekenis van de graal
Margaret Starbird


Het boek begint met de vierde-eeuwse Franse legende dat Maria Magdalena de graal naar Frankrijk zou hebben gebracht. Nog heden ten dage wordt ieder jaar in Saintes Marie-de-la-Mer in de Provence de aankomst per bark gevierd van Lazarus en Martha, Maria Magdalena zelf en haar dochter Sarah.

De graal was geen materieel ding, maar de 'verloren bruid'. Om dit aannemelijk te maken wandelt de schrijfster door de middeleeuwen, waarbij uiteraard de aandacht sterk gericht is op de kruistochten en de daaruit voortvloeiende orde van de tempeliers, de katharen, de troubadours, de populaire cultus van de Moeder Maagd, de vrijmetselarij en de kabbalistische opvatting van de vrouwelijke wederhelft van Jahweh, de Shekinah, Matronit.

De queeste naar de graal symboliseert volgens haar de zoektocht naar de verloren bruid van Christus: Maria Magdalena. Verloren omdat ze - net als het vrouwelijke aspect - uit de kerkelijke geschiedenis is geschrapt

ISBN 9020280635 Ingenaaid Met illustraties Verschenen: mei 2000

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Okt 2005, 10:56

Citaat 13 oktober

Vrouwen en hun geloof.
In zaken die geest en ziel betreffen zijn en worden vrouwen vaak ondergewaardeerd. Het is hun taak geliefden te zijn en moeders en huishoudsters. Geest en ziel kunnen beter worden overgelaten aan de wijsheid van mannen. Het dienstwerk van Jezus nu hielp vrouwen hun historisch gefundeerde gevoelens van minderwaardigheid te boven te komen.

In Israel werd aan de naam van een gehuwde vrouw die van haar man of haar zonen toegevoegd om haar te identificeren. Was een vrouw ongehuwd, een zeldzame situatie, dan moest men dus uitzien naar een ander middel, bijvoorbeeld de naam van een stad waar ze een of andere relatie mee had. Het feit dat er in de vier evangeliën geen naam van een echtgenoot of van zonen wordt genoemd in verband met Maria Magdalena, maar die van een stad, wijst er dus waarschijnlijk op dat zij nooit gehuwd is geweest, een feit dat in haar cultuur iets was waar mensen niet gelukkig mee waren. Dit feit, gevoegd bij haar duidelijk sterke karakter en haar tegendraadse volgen van Jez.us, zijn een reden te meer voor haar tijdgenoten om haar te zien als ‘een geverfde vogel’, een vreemde vrouw, iemand die de mensen door haar afwijkende gedrag soms vrees inboezemde. Een persoon met de verkeerde houding, een soort heks of duivelin, onrein in de ogen van de mensen en vooral van de Farizeeën.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Okt 2005, 13:39

Het huis in het woud
Marion Bradley


Het huis in het woud is de woonplaats van de maagdelijke
priesteressen van de Grote Godin. Het is gebouwd door de druïden om de
vrouwen tegen de macht van Rome te beschermen. Toch heeft het zaad van tweedracht en verwoesting er wortel geschoten, want in het geheim broeit rebellie.
Het volk wil vrijheid en wraak, de druïden willen vrede.

Eilan, dochter van de druïden, bevindt zich tussen twee vuren: haar plicht
jegens de Godin, en haar liefde voor Gaius, zoon van een Romein. Een
verboden liefde tussen twee onverenigbare culturen is het hartverscheurende gevolg...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Okt 2005, 13:41

Citaat 14 oktober

Eilan
Rian, hogepriesteres van Avalon, sterft tijdens de bevalling van haar vijfde kind, Eilan. De tovenaar Merlijn leest in de sterren een voorspelling: 'Het kind dat geboren zal worden op de eerste dag van de herfst, wanneer de nacht overgaat in dag, zal staan op het keerpunt der tijden en zal de brug tussen twee werelden zijn.' Het is een profetie die veel voor Eilan belooft, maar het meisje lijkt op geen enkele andere priesteres van Avalon.
Eilans vader, koning Coel, neemt haar mee en geeft haar een Romeinse opvoeding. Als Eilan tien jaar oud is, wordt ze teruggebracht naar Avalon, haar mystieke geboorteplaats. Ze zal er tot priesteres worden opgeleid en de wil van de goden leren kennen.
Tijdens haar inwijding tot priesteres krijgt ze een visioen waarin ze de man ziet die de vader van haar kind zal worden, het kind dat Engeland zal bevrijden van het Romeinse juk.

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 15 Okt 2005, 20:18

Leuk vandaag dat boek over mandala's.
'n Paar jaar geleden had ik er nog nooit van gehoord. Tot mijn gehoor niet meer echt wilde, en het ruisen en suizen in mijn oren steeds maar erger werd. Toevlucht gezocht dus in het kleuren van...
Ontwerpen lukt nog niet (zolang de ogen nog willen, lees ik liever...). Maar het inkleuren van mandala's geeft inderdaad een enorme rust en ontspanning. Af en toe een eigen gedachtenspinsel onder zo'n gekleurde mandala:
Mijn eigen boek: Mandala's: kleuren, mediteren en overwegingen... 'n inspirerende reis door het ruisen en suizen heen

Gevangen tussen bonkende geluiden
dwarrelen gedachten en dromen
in sprankelende kleuren uiteen.
.................
Vlammende kleuren
spatten uiteen
als een vulkanische uitbarsting
dwars
door de altijd durende
geluiden.

Groet, Irene

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Okt 2005, 21:07

Ik heb ook een mandala ingekleurd. Het leuke was dat dat boek rondging onder de bookcrossers en de kleuren klopten met hoe je de mensen kende! Heel bijzonder. Ook bijzonder was dat rechts de mandala stond en links een beschrijving. Ik had bewust eerst een mandala uitgezocht die ik wilde inkleuren en daarna pas de beschrijving gelezen, het was frappant hoezeer de beschrijving klopte.
Het was inderdaad een enorm ontspannende bezigheid, ook de geur van de potloden droeg daaraan bij, onovertroffen die lucht!

Bernadet
die de gedichtjes/spreuken erg mooi vindt

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Berichtdoor Sarah » 15 Okt 2005, 22:25

Ha, daar heb ik ook aan mee gedaan aan dat mandala kleurboek. Ik vond het ook ontzettend leuk om te doen en heb daarna zelf een mandala kleurboek gekocht. Dat was echter niet zo mooi als dat boek wat rondging met al die mooie teksten erbij. Ik herinner me nog dat jouw mandala vooral geel en oranje was, Bernadet.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Okt 2005, 23:18

Een zonnig persoon, onze Bernadet!!

Sharleen
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 Sep 2005, 16:49
Locatie: Antwerpen.

Berichtdoor Sharleen » 16 Okt 2005, 08:33

Bernadet schreef:In de wetenschap valt en staat alles met bewijzen. Inderdaad wat is waarheid en wat niet. Alleen willen ze in de wetenschap de waarheid bewezen zien. Ze gaan uit van theorieën en proberen deze te bewijzen. Het is in feite droge stof.

Ik denk Sharleen dat jij het geluk hebt dat jij onderscheid kan maken en verder kan kijken dan veel mensen.
Ik denk dat voor veel mensen hekserij toch een negatieve klank heeft met veel hocus spocus. Dit o.a. door de sprookjes, de geschiedenis en de overleveringen. Zelfs nu nog gezien de commotie rond het kinderboekenthema.
Ook denk ik dat hekserij niet alleen positief is, kennis van kruiden en eventueel gebruik van rituelen kán ook gevaarlijk zijn. Het is maar net waar je je kennis voor gebruikt. (maar dat geldt ook voor de wetenschap)
Jij haalt gelukkig de positieve dingen uit hekserij.

(Ik zit nu even hardop te denken. Hoe zit het met homeopaten en mensen zoals Jomanda? Kan je die dan ook heksen noemen?
Ik weet helemaal niets van heksen.)

Mijn persoonlijke spreuk is: Naarmate ik ouder word merk ik dat ik in feite zo weinig weet, en dat wordt steeds erger...
En eigenlijk is wat je ziet en hoort de interpretatie wat jij er zelf aan geeft. Zo ziet en hoort iedereen wat anders en wat is de waarheid?
Moeilijke maar interessante materie waar je eindeloos over kan discussieren.

Groet
bernadet


Als je praat over een heks/hekserij gaan de mensen sowieso een negatief beeld oproepen. Dit komt idd. door de vele sprookjes en films die de mensen een foute boodschap geeft. Dit zal ook de volgende eeuwen niet anders zijn. Jammer eigelijk. Langs de andere kant gaan mensen die open staan voor hekserij een eerder positief beeld krijgen van hoe heksen leven en dat het ook maar gewone mensen zijn die het goed menen met de natuur en alles wat leeft. Mensen die zich voordoen als heks maar misbruik maken van hun krachten kan ik moeilijk klaseren als heks! Een heks heeft maar een doel voor ogen en dat is hun kennis verder zetten en mensen helpen. Het is vaak zo dat heksen over alles goed nadenken voor ze iets uitvoeren. Ik zal nooit een bosje kruiden knippen zonder te praten met het kruid waarom ik het nodig heb. Vaak zie ik genezede kruiden in tuinen bij zieke mensen. Neem nu bijvoorbeeld 'Urtica urens' kleine Brandnetel: Al heel lang in gebruik als voedselgewas en geneeskruid. Bij de Germanen was de Brandnetel gewijd aan Thor/Donar, de God van de Donder, Vruchtbaarheid en Huwelijk, maar ook van de Oorlog. Plinius de oudere schreef dat de plant voor velen een heilige plant was, die gegeten wordt om een heel jaar gezond te blijven.

'Urtica urens' Brandnetel kan m'n voor heel wat kwaaltjes gebruiken: werkt op het hele lichaam, op alle organen als reiniger en versterker. Ook bij osteoporose. Goed kruid bij een afvalpoging. Verder bij hooikoorts door de aanwezige histamine. Helpt door het hoge gehalte aan mineralen ook goed bij spierkrampen. Verder bij elke kwaal die gebaat heeft bij een toevoeging van mineralen. Zeer goede voorjaarsreiniger.

Bloed
Reinigend en stimulerend, opbouwend bij bloedarmoede, betere doorbloeding van de gewrichten, bij het opruimen van gifstoffen in het bloed. Ook goed bij inwendige bloedingen en aambeien. Verder bij hypertensie. Ook ik heb een 'Urtica urens' hoekje in m'n kruidentuintje waarvan ik de gebruikelijke spinazie vervang door de Brandnetel.

Is het geen wonder dat de natuur dit alles geeft aan mensen die het nodig hebben. Doch heel wat mensen hebben hier geen weet van. Jammer eigelijk want er is zoveel goeds in de natuur.
Weten te relativeren is kiezen tussen wat wel en wat niet van wezenlijk belang is.


Terug naar “Thema's”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 149 gasten