Thema januari 2009 - Schoonheid
Ik zal dat woord nooit gebruiken, het staat niet in mijn persoonlijke woordenboek zeg maar.
Waarom het me tegenstaat, dat weet ik niet. Ik gebruik wel de bijvoeglijke naamwoorden, schoon (voor niet vies) en als ik iets mooi vind dan zeg ik gewoon mooi. Zo gauw ik dan ga praten over de schoonheid van dat ding, dat is het niet schoon meer. En ik begrijp niet wat ik bedoel, dus jij ook niet.
Het is een gevoel. Het is mijn woord niet.
Waarom het me tegenstaat, dat weet ik niet. Ik gebruik wel de bijvoeglijke naamwoorden, schoon (voor niet vies) en als ik iets mooi vind dan zeg ik gewoon mooi. Zo gauw ik dan ga praten over de schoonheid van dat ding, dat is het niet schoon meer. En ik begrijp niet wat ik bedoel, dus jij ook niet.
Het is een gevoel. Het is mijn woord niet.
De schoonheid van het verschil
Martine F. Delfos
In De schoonheid van het verschil beschrijft Martine Delfos de verschillen tussen mannen en vrouwen. Ze laat zien hoe deze verschillen als tandraderen in elkaar grijpen. Ze geeft geen opsomming van verschillen, maar beschrijft hoe de verschillen met elkaar samenhangen en hoe ze vanuit de evolutionaire rol van man en vrouw betekenis hebben. Van daaruit is ook te begrijpen wat de betekenis van deze verschillen in onze huidige tijd is. >br>Delfos meent dat het voor de emancipatie van man en vrouw noodzakelijk is oog te hebben voor de verschillen tussen hen. Zij stelt dat we mét de biologische stroom mee moeten emanciperen in plaats van ertegen in. Het boek geeft een diepgaand inzicht in de wijze waarop mannen en vrouwen functioneren en de betekenis daarvan voor het aangaan van relaties. Het kan houvast geven in het begrip van relaties tussen mannen en vrouwen. Daarbij ontstaat een diep respect van de eigenheid van mensen en wordt de schoonheid van het verschil duidelijk.
Dr. Martine F. Delfos is zelfstandig gevestigd psycholoog, therapeut en publicist. Ze heeft verscheidene boeken geschreven op het gebied van de psychologie en psychopathologie.
ISBN 9789026518379 Paperback 368 pagina's | Pearson Assessment and Information | april 2008
Martine F. Delfos
In De schoonheid van het verschil beschrijft Martine Delfos de verschillen tussen mannen en vrouwen. Ze laat zien hoe deze verschillen als tandraderen in elkaar grijpen. Ze geeft geen opsomming van verschillen, maar beschrijft hoe de verschillen met elkaar samenhangen en hoe ze vanuit de evolutionaire rol van man en vrouw betekenis hebben. Van daaruit is ook te begrijpen wat de betekenis van deze verschillen in onze huidige tijd is. >br>Delfos meent dat het voor de emancipatie van man en vrouw noodzakelijk is oog te hebben voor de verschillen tussen hen. Zij stelt dat we mét de biologische stroom mee moeten emanciperen in plaats van ertegen in. Het boek geeft een diepgaand inzicht in de wijze waarop mannen en vrouwen functioneren en de betekenis daarvan voor het aangaan van relaties. Het kan houvast geven in het begrip van relaties tussen mannen en vrouwen. Daarbij ontstaat een diep respect van de eigenheid van mensen en wordt de schoonheid van het verschil duidelijk.
Dr. Martine F. Delfos is zelfstandig gevestigd psycholoog, therapeut en publicist. Ze heeft verscheidene boeken geschreven op het gebied van de psychologie en psychopathologie.
ISBN 9789026518379 Paperback 368 pagina's | Pearson Assessment and Information | april 2008
Eeuwige schoonheid
E.H. Gombrich
Eeuwige schoonheid, inmiddels in 23 talen uitgegeven, geldt al 45 jaar als een van de meest complete inleidingen in de kunstgeschiedenis. De hele beeldende kunst- van de vroegste grottekeningen tot de experimentele kunst van vandaag- wordt besproken. De lezer krijgt een goed overzicht van de diverse perioden en stijlen in de architectuur, schilder- en beeldhouwkunst zonder door een veelheid aan details de hoofdlijnen uit het oog te verliezen.
Eeuwige schoonheid dankt zijn populariteit aan de heldere en directe schrijfstijl van de auteur. De geschiedenis van de kunst zoals hij deze bespreekt, laat zich lezen als een vervolgverhaal waarin elk kunstwerk naar het verleden teruggrijpt en tegerlijkertijd verwijst naar de toekomst.
Lezers van alle leeftijden en achtergronden hebben in E.H. Gombrich een auteur gevonden, die met veel kennis van zaken zijn liefde voor de kunst weet over te brengen.
Ten opzichte van de voorgaande uitgaven bevat deze nieuwe editie (21e druk) een aantal belangrijke verbeteringen. Het boek is volledig opnieuw vormgegeven met een nieuwe paginaindeling, ruimere opzet, grotere illustraties- vrijwel alle in kleur, met zes uitklapbare pagina's- en een betere balans tussen tekst en beeld. De tekst is herzien en uitgebreid met een aantal toonaangevende kunstenaars van de moderne tijd. De bibliografie is uitgebreid en het boek bevat een compleet en gebruiksvriendelijk register.
ISBN 9789060176948 Paperback 688 pagina's | Unieboek | maart 1996
E.H. Gombrich
Eeuwige schoonheid, inmiddels in 23 talen uitgegeven, geldt al 45 jaar als een van de meest complete inleidingen in de kunstgeschiedenis. De hele beeldende kunst- van de vroegste grottekeningen tot de experimentele kunst van vandaag- wordt besproken. De lezer krijgt een goed overzicht van de diverse perioden en stijlen in de architectuur, schilder- en beeldhouwkunst zonder door een veelheid aan details de hoofdlijnen uit het oog te verliezen.
Eeuwige schoonheid dankt zijn populariteit aan de heldere en directe schrijfstijl van de auteur. De geschiedenis van de kunst zoals hij deze bespreekt, laat zich lezen als een vervolgverhaal waarin elk kunstwerk naar het verleden teruggrijpt en tegerlijkertijd verwijst naar de toekomst.
Lezers van alle leeftijden en achtergronden hebben in E.H. Gombrich een auteur gevonden, die met veel kennis van zaken zijn liefde voor de kunst weet over te brengen.
Ten opzichte van de voorgaande uitgaven bevat deze nieuwe editie (21e druk) een aantal belangrijke verbeteringen. Het boek is volledig opnieuw vormgegeven met een nieuwe paginaindeling, ruimere opzet, grotere illustraties- vrijwel alle in kleur, met zes uitklapbare pagina's- en een betere balans tussen tekst en beeld. De tekst is herzien en uitgebreid met een aantal toonaangevende kunstenaars van de moderne tijd. De bibliografie is uitgebreid en het boek bevat een compleet en gebruiksvriendelijk register.
ISBN 9789060176948 Paperback 688 pagina's | Unieboek | maart 1996
De geschiedenis van de schoonheid
Umberto Eco
In De geschiedenis van de schoonheid zien we hoe Eco op een boeiende manier met het thema omgaat: we lezen niet alleen over Botticelli en Michelangelo, maar ook over de mode uit de jaren zestig en de verwantschap met de manier van kleden van het oude Egypte.
NBD|Biblion recensie:
'Iets is mooi als we er, indien het van ons was, blij mee zouden zijn en we het nog steeds mooi zouden vinden als het aan iemand anders toebehoorde.' Aldus een definitie van schoonheid in de inleiding van deze zeer fraaie uitgave.
De beide auteurs (voorin wordt zo onopvallend mogelijk vermeld dat 8 van de 17 hoofdstukken geschreven zijn door Girolamo de Michele) geven honderden voorbeelden van (westerse) schoonheid. Zo is in tijdbalken de ontwikkeling door de eeuwen heen te zien van de afgebeelde 'Naakte Venus', 'Naakte Adonis' etcetera. Het gaat niet alleen om de verbeelding van schoonheid in kunstwerken maar ook om de opvattingen van schrijvers en filosofen erover. (Een kleine greep uit de onderwerpen: de opvattingen over 'het Sublieme' bij Kant en Burke, schoonheid in de Romantiek, het symbolisme, de schoonheid van machines, hedendaagse opvattingen over schoonheid in de media.)
Behalve schitterende kleurenafbeeldingen van schilderijen en beeldhouwwerken bevat het boek vele citaten uit filosofische werken en romans en gedichten. Een aanbevolen kijk- en leesboek. De behandelde materie is ingewikkeld en vereist van de lezer een goede voorkennis over geschiedenis en kunst. Met register en bibliografie.
(Biblion recensie, Martin de Jong)
ISBN 9789035128132 Hardcover 438 pagina's | Bert Bakker | september 2005 ertaald door Yond Boeke, Patty Krone
Umberto Eco
In De geschiedenis van de schoonheid zien we hoe Eco op een boeiende manier met het thema omgaat: we lezen niet alleen over Botticelli en Michelangelo, maar ook over de mode uit de jaren zestig en de verwantschap met de manier van kleden van het oude Egypte.
NBD|Biblion recensie:
'Iets is mooi als we er, indien het van ons was, blij mee zouden zijn en we het nog steeds mooi zouden vinden als het aan iemand anders toebehoorde.' Aldus een definitie van schoonheid in de inleiding van deze zeer fraaie uitgave.
De beide auteurs (voorin wordt zo onopvallend mogelijk vermeld dat 8 van de 17 hoofdstukken geschreven zijn door Girolamo de Michele) geven honderden voorbeelden van (westerse) schoonheid. Zo is in tijdbalken de ontwikkeling door de eeuwen heen te zien van de afgebeelde 'Naakte Venus', 'Naakte Adonis' etcetera. Het gaat niet alleen om de verbeelding van schoonheid in kunstwerken maar ook om de opvattingen van schrijvers en filosofen erover. (Een kleine greep uit de onderwerpen: de opvattingen over 'het Sublieme' bij Kant en Burke, schoonheid in de Romantiek, het symbolisme, de schoonheid van machines, hedendaagse opvattingen over schoonheid in de media.)
Behalve schitterende kleurenafbeeldingen van schilderijen en beeldhouwwerken bevat het boek vele citaten uit filosofische werken en romans en gedichten. Een aanbevolen kijk- en leesboek. De behandelde materie is ingewikkeld en vereist van de lezer een goede voorkennis over geschiedenis en kunst. Met register en bibliografie.
(Biblion recensie, Martin de Jong)
ISBN 9789035128132 Hardcover 438 pagina's | Bert Bakker | september 2005 ertaald door Yond Boeke, Patty Krone
Schoonheid en verdriet
Yasunari Kawabata
Meer dan twintig jaar na het einde van zijn destructieve liefdesaffaire met een zestienjarig meisje besluit de schrijver Toshio Oki haar opnieuw op te zoeken. Wat begint als een sentimentele reünie tussen de ouder wordende Oki en de teruggetrokken kunstenares Otoko escaleert tot een duistere erotische vendetta. Het vreemde, intense, jonge meisje Keiko, Otoko’s protegé en minnares, is namelijk vastbesloten wraak te nemen voor de vernedering die Otoko vroeger is aangedaan - zelfs als dit betekent dat ze haar eigen schoonheid als wapen moet gebruiken.
Liefde als ziekte, seks als valstrik en wraak - dit zijn de thema’s die Yasunari Kawabata met heldere, betoverende kracht tot leven brengt. Onvoorspelbaar heen en weer springend tussen tederheid en obsessie, sereniteit en wreedheid bevestigt 'Schoonheid en verdriet' Kawabata’s reputatie van een van de grootste schrijvers van de twintigste eeuw.
Yasunari Kawabata (1899-1972) ontving in 1969 de Nobelprijs voor literatuur. Schoonheid en verdriet verschijnt voor het eerst in Nederlandse vertaling.
ISBN/EAN: 9789029077446 Uitgever: J.M. Meulenhoff Verschenen: september 2006 205 pagina's
Yasunari Kawabata
Meer dan twintig jaar na het einde van zijn destructieve liefdesaffaire met een zestienjarig meisje besluit de schrijver Toshio Oki haar opnieuw op te zoeken. Wat begint als een sentimentele reünie tussen de ouder wordende Oki en de teruggetrokken kunstenares Otoko escaleert tot een duistere erotische vendetta. Het vreemde, intense, jonge meisje Keiko, Otoko’s protegé en minnares, is namelijk vastbesloten wraak te nemen voor de vernedering die Otoko vroeger is aangedaan - zelfs als dit betekent dat ze haar eigen schoonheid als wapen moet gebruiken.
Liefde als ziekte, seks als valstrik en wraak - dit zijn de thema’s die Yasunari Kawabata met heldere, betoverende kracht tot leven brengt. Onvoorspelbaar heen en weer springend tussen tederheid en obsessie, sereniteit en wreedheid bevestigt 'Schoonheid en verdriet' Kawabata’s reputatie van een van de grootste schrijvers van de twintigste eeuw.
Yasunari Kawabata (1899-1972) ontving in 1969 de Nobelprijs voor literatuur. Schoonheid en verdriet verschijnt voor het eerst in Nederlandse vertaling.
ISBN/EAN: 9789029077446 Uitgever: J.M. Meulenhoff Verschenen: september 2006 205 pagina's
Botox of Boeddha?
schoonheid in het alledaagse
Josée Hermsen
Sinds 2002 verzorgt Jotika Hermsen regelmatig een radiocolumn voor de Boeddhistische Omroep Stichting (BOS). Uitgaand van een, meestal onopvallend, alledaags voorval brengt zij de luisteraar in aanraking met aspecten van een boeddhistische levensinstelling, waardoor zij een indruk krijgen van wat het betekent om op een andere manier te kijken naar de werkelijkheid. Haar observaties zijn uit het alledaagse leven gegrepen, vaak verrassend en geestig.
NBD|Biblion recensie:
Deze uitgave bevat de verzamelde maandelijkse radiocolumns vanaf oktober 2002 tot en met januari 2008 van de bekende Nederlandse boeddhiste. De geliefde boeddhistische lerares, leerlinge van de Thaise boeddhistische leraar Mettavihari (die natuurlijk ook in de columns voorkomt), verzorgt sinds haar pensionering in 1992 vipassanaretraites in binnen- en buitenland. Alle columns hebben als basis een gebeurtenis in het alledaagse leven die haar heeft aangesproken, waarop ze vanuit boeddhistische invalshoek reflecteert, citaat van de Boeddha en een afronding. Die gebeurtenissen zijn legio, zoals een verblijf in het buitenland, een voorval tijdens een retraite, een ontmoeting in de trein, een seizoensoverdenking of een christelijke feestdag (ze was docente theologie en agogie). De auteur staat erom bekend dat ze moeilijke zaken op een eenvoudige en begrijpelijke wijze kan verwoorden en dat doet ze hier ook. Dat maakt het voor de algemene lezer een laagdrempelige introductie tot het gedachtegoed van het boeddisme. Met zwart-witillustraties.
(NBD|Biblion recensie, J. Hodenius)
Paperback 120 pagina's | Uitgeverij Asoka | maart 2008
schoonheid in het alledaagse
Josée Hermsen
Sinds 2002 verzorgt Jotika Hermsen regelmatig een radiocolumn voor de Boeddhistische Omroep Stichting (BOS). Uitgaand van een, meestal onopvallend, alledaags voorval brengt zij de luisteraar in aanraking met aspecten van een boeddhistische levensinstelling, waardoor zij een indruk krijgen van wat het betekent om op een andere manier te kijken naar de werkelijkheid. Haar observaties zijn uit het alledaagse leven gegrepen, vaak verrassend en geestig.
NBD|Biblion recensie:
Deze uitgave bevat de verzamelde maandelijkse radiocolumns vanaf oktober 2002 tot en met januari 2008 van de bekende Nederlandse boeddhiste. De geliefde boeddhistische lerares, leerlinge van de Thaise boeddhistische leraar Mettavihari (die natuurlijk ook in de columns voorkomt), verzorgt sinds haar pensionering in 1992 vipassanaretraites in binnen- en buitenland. Alle columns hebben als basis een gebeurtenis in het alledaagse leven die haar heeft aangesproken, waarop ze vanuit boeddhistische invalshoek reflecteert, citaat van de Boeddha en een afronding. Die gebeurtenissen zijn legio, zoals een verblijf in het buitenland, een voorval tijdens een retraite, een ontmoeting in de trein, een seizoensoverdenking of een christelijke feestdag (ze was docente theologie en agogie). De auteur staat erom bekend dat ze moeilijke zaken op een eenvoudige en begrijpelijke wijze kan verwoorden en dat doet ze hier ook. Dat maakt het voor de algemene lezer een laagdrempelige introductie tot het gedachtegoed van het boeddisme. Met zwart-witillustraties.
(NBD|Biblion recensie, J. Hodenius)
Paperback 120 pagina's | Uitgeverij Asoka | maart 2008
Dit is je zuiverste plagiaat, Dettie. Van een andere Fransman, Descartes:
IK DENK, DUS IK BESTA! (Cogito, ergo sum)
Denken is vooral twijfelen, en dat bedoelde Descartes ook.
(Voor dat denken kun je van alles invullen, wat ook te pas en te onpas gedaan wordt. Sterk is bjivoorbeeld: ik voel pijn, dus ik besta!)
Pieter
IK DENK, DUS IK BESTA! (Cogito, ergo sum)
Denken is vooral twijfelen, en dat bedoelde Descartes ook.
(Voor dat denken kun je van alles invullen, wat ook te pas en te onpas gedaan wordt. Sterk is bjivoorbeeld: ik voel pijn, dus ik besta!)
Pieter
Niet ondenkbaar dat Gide bewust refereerde naar Descartes!
Plagiaat is een zwaar woord, Pieter.
Niets ontstaat uit niets, alles ontstaat uit iets
Dat is mijn 'gevleugeld woord' dat ik zoëven bedacht, maar wellicht heb ik het ooit gelezen, maar in die vorm??
Een polemiek over uitspraken wil ik liever niet aangaan.
De context is vaak moeilijk te achterhalen en /of vergt een zeer uitgebreide kennis van de achtergrond. Voer voor specialisten...niet voor mij dus.
Toch goed dat je reageerde.
mira
Plagiaat is een zwaar woord, Pieter.
Niets ontstaat uit niets, alles ontstaat uit iets
Dat is mijn 'gevleugeld woord' dat ik zoëven bedacht, maar wellicht heb ik het ooit gelezen, maar in die vorm??
Een polemiek over uitspraken wil ik liever niet aangaan.
De context is vaak moeilijk te achterhalen en /of vergt een zeer uitgebreide kennis van de achtergrond. Voer voor specialisten...niet voor mij dus.
Toch goed dat je reageerde.
mira
Het recht van de mooiste
de wetenschap van mooi en lelijk
Nancy Etcoff
In dit boek werpt wetenschapper en psycholoog Nancy Etcoff op een provocerende en geestige manier haar licht op elk aspect van de menselijke schoonheid. Volgens haar worden opvattingen over schoonheid niet cultureel bepaald, is schoonheid geen uitvinding van cosmeticafabrikanten en is het ook niet anti-feministisch om je te laten leiden door schoonheid. 'Het recht van de mooiste' is het eerste wetenschappelijke onderzoek naar schoonheid, met als conclusie dat het belang dat wij aan schoonheid hechten een essentieel deel van de menselijke natuur is.
Waarom verslinden we modebladen, waarom houden we onze taille zo angstvallig in de gaten, en waarom staren we naar mensen die we begeren? Waarom geven mannen de voorkeur aan blondines, waarom zullen hoge hakken nooit uit het straatbeeld verdwijnen en waarom worden wenkbrauwen geëpileerd?
Etcoff beschouwt onze inspanningen om mooi te zijn vanuit Darwins evolutietheorie, en daarmee worden zelfs onze meest belachelijke pogingen begrijpelijk. Na het lezen van dit boek zult u anders tegen schoonheid aankijken.
ISBN 9789025422691 Paperback 320 pagina's | Uitgeverij Contact | november 1999
de wetenschap van mooi en lelijk
Nancy Etcoff
In dit boek werpt wetenschapper en psycholoog Nancy Etcoff op een provocerende en geestige manier haar licht op elk aspect van de menselijke schoonheid. Volgens haar worden opvattingen over schoonheid niet cultureel bepaald, is schoonheid geen uitvinding van cosmeticafabrikanten en is het ook niet anti-feministisch om je te laten leiden door schoonheid. 'Het recht van de mooiste' is het eerste wetenschappelijke onderzoek naar schoonheid, met als conclusie dat het belang dat wij aan schoonheid hechten een essentieel deel van de menselijke natuur is.
Waarom verslinden we modebladen, waarom houden we onze taille zo angstvallig in de gaten, en waarom staren we naar mensen die we begeren? Waarom geven mannen de voorkeur aan blondines, waarom zullen hoge hakken nooit uit het straatbeeld verdwijnen en waarom worden wenkbrauwen geëpileerd?
Etcoff beschouwt onze inspanningen om mooi te zijn vanuit Darwins evolutietheorie, en daarmee worden zelfs onze meest belachelijke pogingen begrijpelijk. Na het lezen van dit boek zult u anders tegen schoonheid aankijken.
ISBN 9789025422691 Paperback 320 pagina's | Uitgeverij Contact | november 1999
De schoonheid van mannen
Andrew Holleran
De schoonbeid van mannen is de langverwachte derde roman van Andrew Holleran, en is een briljant verhaal over een man - Lark genaamd - die rouwt om het verlies van zijn eigen jeugdigheid.
Lark reist naar Florida om zijn zieke moeder te verplegen en maakt van de gelegenheid gebruik de sauna's, sportscholen en een lokale rederij af te schuimen, op zoek naar jonge mannen. Hij is vijftig, verkeert in goede gezondheid en kleedt zich alsof hij nog steeds een twintiger is, maar hij is niet meer in staat tot werkelijk contact; hij wordt gedumpt door zijn jonge minnaar Becker, over wie hij dag en nacht fantaseert. Het is op dat moment dat Larks onmacht zich vertaalt in zijn obsessie voor het verliezen van zijn schoonheid, zijn onschuld en zijn jeugd.
Paperback 272 pagina's | Uitgeverij Vassallucci | juni 1999
Andrew Holleran
De schoonbeid van mannen is de langverwachte derde roman van Andrew Holleran, en is een briljant verhaal over een man - Lark genaamd - die rouwt om het verlies van zijn eigen jeugdigheid.
Lark reist naar Florida om zijn zieke moeder te verplegen en maakt van de gelegenheid gebruik de sauna's, sportscholen en een lokale rederij af te schuimen, op zoek naar jonge mannen. Hij is vijftig, verkeert in goede gezondheid en kleedt zich alsof hij nog steeds een twintiger is, maar hij is niet meer in staat tot werkelijk contact; hij wordt gedumpt door zijn jonge minnaar Becker, over wie hij dag en nacht fantaseert. Het is op dat moment dat Larks onmacht zich vertaalt in zijn obsessie voor het verliezen van zijn schoonheid, zijn onschuld en zijn jeugd.
Paperback 272 pagina's | Uitgeverij Vassallucci | juni 1999
Verre schoonheid
Dos & Bertie Winkel
De Nederlandse fotografen Dos en Bertie Winkel reizen al dertig jaar over de hele wereld om met hun foto's de wonderen van de natuur en de unieke leefwijzen van niet Westerse culturen vast te leggen, die vaak na lang en moeizaam reizen door ontoegankelijke gebieden te bereiken zijn. Zij constateren dat door ecologische veranderingen, ontginningen en globalisering grote natuurgebieden en unieke leefgemeenschappen de laatste jaren sneller dan ooit verdwijnen en dat haast geboden is als we deze culturen voor het nageslacht willen behouden.
In het boek Verre Schoonheid worden de foto's die zij maakten van een groot aantal stammen uit Afrika, Zuid-Amerika, India, Zuid-Oost Azië en Melanesië (Papoea-Nieuw-Guinea) voor het eerst in een overzichtswerk bijeen gebracht. De mens met al zijn gebruiken, rituelen, geloven en zijn hele scala aan versieringen staat centraal. De prachtige foto's brengen al de verschillende manieren om het lichaam, het gezicht, het haar, de huid te versieren in beeld. De auteur Bérénice Geoffroy-Schneiter beschrijft de eindeloze creativiteit en vindingrijkheid van deze mensen in het gebruik van materialen en licht toe welke betekenisde verschilllende versieringen bij de diverse volkeren kunnen hebben.
Hardcover 343 pagina's | Nilsson & Lamm | september 2006 ISBN 9789085410201
Zie ook http://www.dos-bertie-winkel.com
---
Dos & Bertie Winkel
De Nederlandse fotografen Dos en Bertie Winkel reizen al dertig jaar over de hele wereld om met hun foto's de wonderen van de natuur en de unieke leefwijzen van niet Westerse culturen vast te leggen, die vaak na lang en moeizaam reizen door ontoegankelijke gebieden te bereiken zijn. Zij constateren dat door ecologische veranderingen, ontginningen en globalisering grote natuurgebieden en unieke leefgemeenschappen de laatste jaren sneller dan ooit verdwijnen en dat haast geboden is als we deze culturen voor het nageslacht willen behouden.
In het boek Verre Schoonheid worden de foto's die zij maakten van een groot aantal stammen uit Afrika, Zuid-Amerika, India, Zuid-Oost Azië en Melanesië (Papoea-Nieuw-Guinea) voor het eerst in een overzichtswerk bijeen gebracht. De mens met al zijn gebruiken, rituelen, geloven en zijn hele scala aan versieringen staat centraal. De prachtige foto's brengen al de verschillende manieren om het lichaam, het gezicht, het haar, de huid te versieren in beeld. De auteur Bérénice Geoffroy-Schneiter beschrijft de eindeloze creativiteit en vindingrijkheid van deze mensen in het gebruik van materialen en licht toe welke betekenisde verschilllende versieringen bij de diverse volkeren kunnen hebben.
Hardcover 343 pagina's | Nilsson & Lamm | september 2006 ISBN 9789085410201
Zie ook http://www.dos-bertie-winkel.com
---
Schoonheid van de echtgenoot
een fictie-essay in 29 tango's
Anne Carson
De Canadese Anne Carson vertelt in dit lange, overweldigende gedicht over de relatie van een vrouw met haar man, die ze systematisch 'de echtgenoot' noemt.
Hij deed zich op haar vijftiende als een onstuitbare natuurkracht aan haar voor, als schoonheid die, naar de woorden van Keats, waarheid is. Maar de echtgenoot mag dan de schoonheid van het bestaan vertegenwoordigen, hij is ook degene die veel woede, verdriet en lijden veroorzaakt, want hij "loog over alles" en als hij sprak rook de vrouw "de warme speklucht van pure tegenstrijdigheid". Hij houdt van verdwijnen, van tweede levens en hij gaat voortdurend vreemd. Zijn vriend Ray raadt de vrouw aan op te houden met naar de terugkeer van de echtgenoot te verlangen, maar zij is aan zijn schoonheid verslaafd en zegt "schaamteloos dat ik van hem hield". "Het leven kent risico's. Liefde is er een. Gruwelijke risico's."
Dit gedicht is zowel verhalend als beschouwelijk en fileert deze rampzalige verhouding tot op de graat. Het is een soort onderzoek naar de anatomie van de liefde. Carsons taalgebruik is lyrisch en tegelijk analytisch, zij beschikt over een superieure ironie in de beschrijving van dit huwelijksportret.
Bron: Biblion
Paperback 191 pagina's | Uitgeverij Meulenhoff | augustus 2001 ISBN 9789029070256
een fictie-essay in 29 tango's
Anne Carson
De Canadese Anne Carson vertelt in dit lange, overweldigende gedicht over de relatie van een vrouw met haar man, die ze systematisch 'de echtgenoot' noemt.
Hij deed zich op haar vijftiende als een onstuitbare natuurkracht aan haar voor, als schoonheid die, naar de woorden van Keats, waarheid is. Maar de echtgenoot mag dan de schoonheid van het bestaan vertegenwoordigen, hij is ook degene die veel woede, verdriet en lijden veroorzaakt, want hij "loog over alles" en als hij sprak rook de vrouw "de warme speklucht van pure tegenstrijdigheid". Hij houdt van verdwijnen, van tweede levens en hij gaat voortdurend vreemd. Zijn vriend Ray raadt de vrouw aan op te houden met naar de terugkeer van de echtgenoot te verlangen, maar zij is aan zijn schoonheid verslaafd en zegt "schaamteloos dat ik van hem hield". "Het leven kent risico's. Liefde is er een. Gruwelijke risico's."
Dit gedicht is zowel verhalend als beschouwelijk en fileert deze rampzalige verhouding tot op de graat. Het is een soort onderzoek naar de anatomie van de liefde. Carsons taalgebruik is lyrisch en tegelijk analytisch, zij beschikt over een superieure ironie in de beschrijving van dit huwelijksportret.
Bron: Biblion
Paperback 191 pagina's | Uitgeverij Meulenhoff | augustus 2001 ISBN 9789029070256
Retour Japan
zoektocht naar culinaire schoonheid
Jean Beddington, Lars Hamer & R. Blaauw
Op uitnodiging van sojasaus-brouwer Kikkoman reisden drie Nederlandse chef-koks, een fotograaf, een gids en een tekstschrijver, in letterlijke sneltreinvaart door Japan. Doel van de reis was een indruk te krijgen van de Japanse culinaire cultuur. Een zoektocht naar culinaire schoonheid, en die hebben we gevonden. We aten eerlijke sushi op de Tsukiji-vis-markt in Tokyo, we dineerden in stijl bij de kok van de keizer, we slurpten zelfgemaakte boekweitnoedels op het Japanse platteland en bewonderden de plek waar Kikkoman naar eeuwenoud recept de sojasaus voor het keizerlijk hof brouwt. De korte maar fascinerende en inspirerende reis heeft geleid tot dit boek.
Hardcover 152 pagina's | Tirion Uitgevers | juni 2001
zoektocht naar culinaire schoonheid
Jean Beddington, Lars Hamer & R. Blaauw
Op uitnodiging van sojasaus-brouwer Kikkoman reisden drie Nederlandse chef-koks, een fotograaf, een gids en een tekstschrijver, in letterlijke sneltreinvaart door Japan. Doel van de reis was een indruk te krijgen van de Japanse culinaire cultuur. Een zoektocht naar culinaire schoonheid, en die hebben we gevonden. We aten eerlijke sushi op de Tsukiji-vis-markt in Tokyo, we dineerden in stijl bij de kok van de keizer, we slurpten zelfgemaakte boekweitnoedels op het Japanse platteland en bewonderden de plek waar Kikkoman naar eeuwenoud recept de sojasaus voor het keizerlijk hof brouwt. De korte maar fascinerende en inspirerende reis heeft geleid tot dit boek.
Hardcover 152 pagina's | Tirion Uitgevers | juni 2001
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten