Sof van het jaar: de Hema

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Sof van het jaar: de Hema

Berichtdoor Marjo » 30 Mar 2011, 15:48

Dat de Hema de zogenoemde Sofprijs van de stichting Nederlands zou weigeren, was misschien te verwachten.
De Hema kreeg de prijs dit jaar omdat het bedrijf "niet de moeite neemt verschillende van zijn cosmeticaproducten te voorzien van een deugdelijk Nederlands opschrift".
Wél opmerkelijk is de bijzonder krakkemikkige manier waarop een voorlichter van de Hema de beslissing om de prijs te weigeren toelichtte. Uit de brief aan de stichting Nederlands:

"Gezien de verdere internationalisering van ons bedrijf en daarmee de noodzaak om een meer internationaal aansprekend productopschrift te hanteren, is de reden dat wij de aangeboden aanmoedigingsprijs niet in ontvangst zullen nemen. Nederlands is een prachtige taal, maar als het om onze groeiambitie gaat, helaas te beperkt om consumenten in binnen- en buitenland gericht genoeg aan te kunnen spreken."

("Ik verzin het niet", schrijft Arno Schrauwers van de stichting Nederlands aan de Taalpost-redactie.)

Wat erg...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Mar 2011, 17:01

Ik snap er eigenlijk niets van wat de Hema schrijft... jij Marjo?

Ze weigeren Nederlandse etiketten omdat ze een internationaal bedrijf zijn? Staat dat er?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Mar 2011, 19:14

Precies: het is Nederlands, maar je begrijpt niet eens wat er staat!
Dat is toch erg, internationaal of niet!

Maar zoiets als jij zegt, dat begrijp ik er ook uit. Stomme Hema.


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten