Artikel over covers

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Artikel over covers

Berichtdoor Dettie » 26 Jan 2011, 17:41

Een aardig artikel over het maken van boekcovers. Zie

http://www.nijghenvanditmar.nl/web/Arti ... Covers.htm

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Jan 2011, 20:32

Dat komt allemaal wel overeen met wat we op school vorige week van Mieke van Hooft gehoord hebben. Zij liet ook covers zien die ze afgekeurd had. Vaak terecht. Eentje verklapte bijvoorbeeld de afloop van het boek. Dat kan natuurlijk niet.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 26 Jan 2011, 20:44

Ja daar kun je een aardige discussie over op touw zetten!
Sommige covers slaan finaal de plank mis. B.v. de eerste editie van Natalie Koch's "Streken". Erg rommelig en wat die ree met de inhoud te maken heeft? Je zou haast denken dat het een sprookje is. :shock:
Ook het zojuist gelezen "Op zoek" van Amy Bloom heeft voor mijn gevoel een verkeerde kaft: een soort rotsachtig kaal landschap met en profile het gezicht van een fris, blond, hedendaags meisje. Daarbij de tekst dat het boek een pageturner is en de genoemde titel en ik dacht dat het een simpel, enigszins sentimenteel verhaaltje zou zijn.
De schrijfstijl noopt echter tot aandachtig lezen en niks pageturnen - wat je wel zou willen. Er staat heel veel tussen de regels. Er wordt b.v. een gedachte op papier gezet, en vervolgens komen er een aantal handelingen. Je mag dan de overgang zelf bedenken, wat er allemaal aan gesprekken of handelingen tussenin hebben plaats gevonden. In de trant van : Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig.
Lillian, degene die op zoek gaat is een jonge joodse vrouw in de jaren 20 van de vorige eeuw, die er vast heel anders uit zag en zeker niet zo schoon na die barre tocht. Een aanlokkelijker titel en een ander meisje hadden het boek een literairder aanzien kunnen geven.
En zo kan ik nog wel paar voorbeelden geven.....

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Berichtdoor Lezer100 » 26 Jan 2011, 21:43

Boekcovers kunnen inderdaad vaak heel misleidend zijn. In hoeverre dit dan al dan niet bewust gedaan wordt, wil ik in het midden laten.
Lezer100

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Jan 2011, 10:41

Marjo schreef:Dat komt allemaal wel overeen met wat we op school vorige week van Mieke van Hooft gehoord hebben.


Ja dat meldde je en daarom plaatste ik dit bericht ook.

Het valt me vaak op dat sommige covers zo op elkaar lijken. Zoals bij thrillers is het vaak een afbeelding van een stenen beeld of een hek met een donker huis erachter.
Ook zag ik regelmatig iemand die zwom waarbij je dan alleen de ogen en het natte haar boven water ziet.
Ooit heb ik gehoord dat een bepaalde kleur blauw (wolkenblauw) een grote aantrekkingskracht heeft. Maar ja je kunt moelijke alle covers wolkenblauw maken.
Maar aan de cover van een boek kun je toch vaak zien wat voor genre het is dat is toch ook wel weer bijzonder. Er is kennelijk toch een soort 'code' wat covers betreft.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 27 Jan 2011, 18:29

Dat van die stenen beelden, dat soort donkere covers, dat heb ik wel eens gehoord: dat is expres.
Dat blauw dat wist ik dan weer niet.
Waarschijnlijk zijn covers voor de jeugd ook totaal anders dan die voor volwassenen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Jan 2011, 18:33

Marjo schreef:Dat van die stenen beelden, dat soort donkere covers, dat heb ik wel eens gehoord: dat is expres.


Je verwacht de vraag vast al... waarom is het expres?

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 27 Jan 2011, 18:53

Nou ja het zijn thrillers...daar hoort een beetje donkerte bij, toch? Een felgele of roze kaft zou heel vreemd zijn..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Jan 2011, 23:02

Oh ik staarde een beetje op die beelden ipv die donkerte. Dat schrijvende stel (man en vrouw, kom niet op de naam) had altijd van die covers met stenen beelden en naderhand zag ik steeds vaker van die beelden op covers.
Maar kun je nagaan hoe je beïnvloedt wordt dat jij ook al zegt een felgele of roze kaft kan niet bij thrillers, (waarom eigenlijk niet denk ik nu)Waarschijnlijk is er toch een soort (kleur)code die in ieders hoofd zit dat aangeeft wat voor soort boek het is.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Jan 2011, 14:51

Voor mij geldt toch wel dat als ik een roze kaft zie ik meteen aan een chicklit of zoiets denk.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Jan 2011, 15:03

Ja het is ook helemaal waar wat je zegt maar eigenlijk is het grappig dat we zoiets opgelegd krijgen door de uitgeverijen of boekontwerpers. Roze is chicklit, donker of met stenen beeld is thriller enz.
Het had voor hetzelfde andersom kunnen zijn maar we zijn dit nu eenmaal zo erg gewend dat we al vanzelf die associatie maken.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Jan 2011, 15:38

Ik weet niet waar het vandaan komt, maar roze staat al eeuwen voor 'iets met meisjes'..(of homo's). En donker en wazig , nou ja, dat is gevaar. Het gaat verder dan boekcovers.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Artikel over covers

Berichtdoor Renate » 08 Aug 2014, 21:07

Als we het over covers hebben, wat te denken van de nieuwe cover van een boek van Roald Dahl?
http://nos.nl/artikel/684300-ophef-over ... -dahl.html
Wat heeft de ontwerper bezield? Dit slaat toch echt als een tang op een varken?

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Artikel over covers

Berichtdoor Marjo » 09 Aug 2014, 12:18

"Deze foto legt de nadruk op hoe Dahl zowel de lichte als de donkere aspecten van het leven omarmde."

Daar begrijp ik inderdaad helemaal niets van. Ik vind het een afschuwelijke omslag.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Artikel over covers

Berichtdoor Dettie » 09 Aug 2014, 12:29

Afschuwelijk! Die cover haalt het hele leuke humoristische verhaal naar beneden.
Het gaat over een arm, aardig jongetje en een grappige Willy Wonka, niet over een popperig meisje.
Misleidend en erg, heel érg lelijk.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Artikel over covers

Berichtdoor Renate » 09 Aug 2014, 14:04

Dettie schreef:Afschuwelijk! Die cover haalt het hele leuke humoristische verhaal naar beneden.
Het gaat over een arm, aardig jongetje en een grappige Willy Wonka, niet over een popperig meisje.
Misleidend en erg, heel érg lelijk.

Dettie

Ik vond het ook belachelijk en dan de redenering achter deze cover. Hoe komt iemand er op?


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten