Schrijvers zien toekomst veranderen door e-lezer

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44070
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Schrijvers zien toekomst veranderen door e-lezer

Berichtdoor Dettie » 04 Dec 2009, 16:26

Schrijvers zien toekomst veranderen door e-lezer

Bijna de helft van de schrijvers ziet zijn eigen toekomst veranderen door de komst van e-boeken. De grootste veranderingen zijn volgens hen het beschikbaar worden van ouder werk, het gebruiken van hyperlinks en eenvoudige vormen van interactiviteit.

Dit zijn enkele resultaten uit een onderzoek dat Schrijven Online in oktober deed onder 2600 schrijvers. Bijna 20 procent (500 schrijvers) deed mee aan de online enquëte. Hierin werd onder andere gevraagd naar de verwachtingen van schrijvers over e-boeken en e-lezers (e-readers). De grootste groep (meer dan de helft) denkt dat een e-lezer kans van slagen heeft in de boekenmarkt.

Dat vinden de schrijvers om verschillende redenen. Bijvoorbeeld omdat het beter is voor het milieu, omdat e-boeken goedkoper worden dan gedrukte boeken, omdat zo’n apparaat ruimte scheelt en het makkelijk is voor op reis.

Van de respondenten is vier procent al in het bezit van een e-reader. Bijna 18% is in de toekomst zeker van plan een e-lezer te kopen, 16% vindt het apparaat nog te duur en 17% is te weinig bekend met het nieuwe fenomeen. Is met wél van plan te kopen dan is dat ‘binnen een half jaar (30%), ‘binnen een jaar’ (40%), en ‘binnen vijf jaar’ (28%). Het grootste deel van de nieuwe aankopen ligt dus in het komende jaar.

Nieuwe mogelijkheden
Waardoor zou zo’n apparaat zich onderscheiden van een papieren boek? Allereerst door het feit dat je op deze manier ouder werk (de bibliografie van een schrijver) veel makkelijker toegankelijk kunt maken, zegt 64%. In de boekhandel is immers vrijwel geen plaats meer, en zeker niet voor ouder, langzamer verkopend, werk. Dankzij de komst van de e-boeklezer zou er toch weer een mogelijkheid zijn om dit oudere werk aan te bieden en te lezen.

Een tweede mogelijkheid zit hem in een technisch hulpmiddel: de doorklikmogelijkheden (hyperlinks) van de e-boeken, zegt 60%. Als je daar goed gebruik van kunt maken, net zoals op het web gebeurt, dan voegt het e-boek functionaliteit toe aan papieren boeken. Denk daarbij aan een altijd oproepbaar notenapparaat (voet- en eindnoten), verbindingen naar andere delen van de tekst, et cetera. Een derde feature die men graag zou zien (55%) is de mogelijkheid om aantekeningen in of op teksten te maken. Ook ziet men veel in het idee om extra materiaal (artikelen, interviews) bij boeken toe te voegen (53%).

Interessant is verder of de schrijvers nieuwe soorten boeken en genres verwachten. Dat bleek volop. E-boeken maken het uiteindelijk mogelijk om nonlineaire teksten (vertakkende verhalen) te maken (21%) of zelfs kriskrasboeken, waar je kunt kiezen voor verschillende verhaalverlopen (32%). En waarom geen hele dikke boeken: de capaciteit van een e-boeklezer is immers nagenoeg onbeperkt. Waarom niet Het Bureau van Voskuil in één keer aangeboden, of dertig delen Baantjer? 19 Procent ziet wel iets in een dergelijk idee. Het grootste deel van de schrijvers (41%) gelooft wel dat er nieuwe genres en vertelmogelijkheden komen, maar heeft geen idee welke kant dat op zal gaan. Slechts 15% weet zeker dat er geen nieuwe genres bijkomen.

Schrijven Magazine / Schrijven Online
Meer over het onderzoek en resultaten is te lezen in het nieuwste nummer van Schrijven Magazine dat op 4 december verschijnt, en geheel in het teken staat van e-lezers en e-boeken.
Schrijven Magazine is het lijfblad van iedereen die schrijft. Van de geïnspireerde hobbyist tot de toekomstige winnaar van de Gouden Strop of AKO Literatuurprijs.
Schrijven Online is een ontmoetingspunt voor en door schrijvers. Schrijven Online biedt antwoorden, advies, naslag en nog veel meer. Met ruim 80.000 bezoekers per maand is Schrijven Online het grootste online platform voor (beginnend) schrijvers: www.schrijvenonline.org

Bron: persbericht

dettie

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 11 Dec 2009, 23:05

Zijn er al lezers die ervaring hebben met een e-reader?

Jeannette

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 13 Dec 2009, 13:06

De e-lezer staat op mijn verlanglijstje. Ik wacht nog even met kopen, want ze zijn over een jaar vast 100 euro goedkoper. En misschien zijn er dan ook meer e-boeken. Het lijkt me wel handig, vooral bij hele dikke boeken. Die weet ik vaak niet vast te houden en bovendien zijn ze lastig te vervoeren voor in de trein enzo.
Ook dit gaat voorbij.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44070
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Dec 2009, 13:15

Ja zo'n e-lezer lijkt me ook wel handig, zeker als je veel reist, maar ik zal de geur van een nieuw boek zo missen en het geblader, en voorlopig vind ik het aanbod nog slecht. Het zijn tot nu to niet 'mijn' boeken die via een e-lezer aangeboden worden.
Ook vind ik boekenkasten vol boeken zo heerlijk om in huis te hebben. Maar waarschijnlijk zijn die over een jaar of 50 (of eerder) verdwenen.
En zullen we wel aan de e-reader moeten willen we nog nieuw uitgekomen 'boeken' lezen.

Raar idee hoor, maar ja 15 jaar geleden was mobiel bellen ook nog niet aan de orde, toen waren er alleen nog maar her en der green-points en dat was al een wonder.

Dettie

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 13 Dec 2009, 14:22

Alleen al naar mijn boeken kijken, vind ik leuk. Dat zou ik toch wel erg missen, maar ja, bejaard of niet, je moet met je tijd mee en ik ben toch ook wel weer nieuwsgierig genoeg om zo'n ding te willen hebben.
Ook dit gaat voorbij.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 13 Dec 2009, 16:30

Ik heb nu de Sony E-bookreader te leen van de bieb. Eerder al heb ik de Iliad geprobeerd. Die laatste is nogal groot en zwaar in vergelijking met de Sony. De Sony moet ik nog beter testen komende week, maar ik zou nu al voor deze kiezen, omdat hij inderdaad in je handtas past.
Als je hem nog niet echt nodig hebt, zou ik zeker even wachten. Ze zijn nog volop in ontwikkeling, ze zullen sneller worden, de batterij zal langer meegaan, de mogelijkheden zullen nog uitgebreider worden (voor een pure lezer niet zo van belang) en inderdaad: goedkoper ook vast nog wel.

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 13 Dec 2009, 18:25

berdine schreef:Ik heb nu de Sony E-bookreader te leen van de bieb.


Dat lijkt me handig: een e- eader lenen bij de bieb! Is dat een experiment in jouw woonplaats, Berdine, en weet jij soms of andere bibliotheken dat ook gaan doen?

Ik heb op internet en in winkels naar een e-reader gekeken en ik denk ook dat de Sony e-reader op dit moment de beste keuze is. Alleen: er worden op dit moment te weinig nieuwe e-boeken aangeboden waar ik in geinteresseerd ben!

Oudere boeken, zoals de romans van Couperus, zijn daarentegen gratis te downloaden.

Ik geloof niet dat de e-reader een vervanging van gedrukte boeken gaat worden, maar het lijkt me wel handig voor op reis!

Ik gebruik bijvoorbeeld mijn i-pod ook alleen tijdens vakanties.

Jeannette

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 13 Dec 2009, 21:21

Ja Jeannette, dat is iets van onze bieb. Je mag zo'n ding een week proberen voor 1 euro.
Ik weet eigenlijk niet of ze ze daarna echt gaan uitlenen of dat ze gewoon kijken of er voldoende belangstelling is voor het uitlenen van e-books en dat je zelf een reader moet hebben. Er wordt van je verwacht dat je achteraf een evaluatieformulier invult.

Mijn mening is ook dat het voor de meeste mensen een aanvulling zal zijn op hun boekenkast en zeker geen totale vervanging. Want er zijn natuurlijk ook bezwaren: je kunt niet in bad lezen (stel dat ie nat wordt) of op het strand (zand in de oplaadopening en tussen de toetsen, al bestaat daar al wel een oplossing voor. Mobieltjes hebben hetzelfde probleem). Je moet het ding opladen, dat kan ook niet overal. De Iliad is samen met zijn beschermhoes te groot voor je handtas.

De voordelen: een heel dik en zwaar boek laat zich zo gemakkelijk lezen; slechtzienden kunnen naar believen de tekst vergroten; je kunt veel boeken meenemen op vakantie en zo veel ruimte en gewicht besparen.

Daar komen in de toekomst meer mogelijkheden bij. Als er over muziek wordt geschreven, kun je die er bij laten horen b.v.


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten