Debutanten: En daar is de longlist!!!

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 07 Nov 2009, 19:29

Maar dat is recensieweb??

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 07 Nov 2009, 19:39

Nee dat artikel is het niet, Librije. Het was in BN De Stem en ik heb al gezocht via hun site op internet.
Ik zal volgende week eens in de papierbak duiken bij een van mijn kennissen. :mrgreen:

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 11 Nov 2009, 20:54

Helaas, het artikel stond niet in de krant, die ik in gedachten had en ook niet in die van een dag ervoor/erna.
Het zal wel een "oud" stuk geweest zijn, dat nog op tafel lag. Dus vast en zeker een privé selectie van de schrijfster van het artikel. :?

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Nov 2009, 15:22

Het debuut van Joost Vandecasteele is weer terug naar de bieb. Het zijn verhalen. Heel modern, veel rond gevrij om het zo maar eens te zeggen, en het boeide me van geen kanten om dat te lezen. Gelukkig geen recensieboek!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Nov 2009, 11:28

Ik heb Grammatica van een obsessie uit.
Bijzonder boek. Ik ga het eind even herlezen want ik snap het niet. :-(
Het is wel een boek dat een plaats op de shortlist verdient. Het is origineel, eens geen autobiografisch verhaal maar een verzonnen verhaal (hoop ik toch) en fascinerend.
Verslag volgt nog.

Dettie

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 19 Nov 2009, 12:14

Dettie schreef:Ik heb Grammatica van een obsessie uit.
Bijzonder boek. Ik ga het eind even herlezen want ik snap het niet. :-(
Het is wel een boek dat een plaats op de shortlist verdient.


Gelukkig, ik ben niet de enige die het boek twee keer moest lezen om het goed te begrijpen!

Maar ik wel benieuwd waarom je nu al weet dat het boek, ondanks dat je het nog niet helemaal snapt, voor jou al op de shortlist van de Academica Debutanten mag Dettie?

Jeannette

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Nov 2009, 12:48

jeannette schreef:
Maar ik wel benieuwd waarom je nu al weet dat het boek, ondanks dat je het nog niet helemaal snapt, voor jou al op de shortlist van de Academica Debutanten mag Dettie?

Jeannette

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Nov 2009, 12:52

Ja dat kan ik je wel vertellen Jeannette, ik heb heel veel debuten gelezen en er waren veel boeken bij die niet echt origineel waren en veel waren autobiografisch.
Dit boek springt er voor mij uit. Het getuigt van fantasie en lef om zo'n boek te schrijven. De personages waren geloofwaardig, je wordt aanvankelijk op het verkeerde been gezet en de schrijfster weet je lang te boeien, ze weet heel knap steeds een stukje prijs te geven en op het eind blijkt alles toch anders dan aanvankelijk leek.

Sommige andere debuutboeken waren ook goed maar dit vind ik zelf wel een van de meest verrassende boeken tot nu toe.

Dettie

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 19 Nov 2009, 14:14

Dettie schreef: Het getuigt van fantasie en lef om zo'n boek te schrijven. De personages waren geloofwaardig, je wordt aanvankelijk op het verkeerde been gezet en de schrijfster weet je lang te boeien, ze weet heel knap steeds een stukje prijs te geven en op het eind blijkt alles toch anders dan aanvankelijk leek.



Ik ben het met je eens dat de schrijfster veel fantasie heeft en dat je als lezer steeds op het verkeerde been wordt gezet.

Maar ik vond de personages totaal niet geloofwaardig; dat vond ik juist het irritante aan het boek!

Grappig hè, hoe leeservaringen kunnen verschillen!

Ik heb tot nu toe maar drie boeken van de longlist 2010 gelezen, maar van die drie vond ik dit de minste.

Jeannette

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 31 Dec 2009, 17:55

Ik heb dat boek van Joost Vandecasteele uit. Tja, wat zal ik ervan zeggen. De ideeën (bv. een flatgebouw met oneindig veel verdiepingen waar niemand die erin zit ooit de ingang van gezien heeft of de uitgang kan vinden) zijn goed. Het is alleen allemaal zo gemakzuchtig, zo flauwtjes uitgewerkt. Eindoordeel: de jongen kan misschien wel schrijven, maar het is allemaal nog erg onaf en onvolwassen. Dat hij een prijs heeft gevonden met het verhaal 'Nooit meer vrede' begrijp ik helemaal niet. Er zijn toch vast wel betere verhalen geschreven in de jaren nul.
Ook dit gaat voorbij.


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten