Momenteel lees ik.....

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Lezer100 » 21 Apr 2016, 19:14

Claire Dunne, De weg naar het Zelf (Carl Jung en zijn spirituele zoektocht)
Michael Tanner, Nietzsche
C.G. Jung, Ik en zelf
Philippe Lechermeier, Het geheime dagboek van Klein Duimpje
Lezer100

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor berdine » 21 Apr 2016, 19:17

Ha! Jij dacht: Ik zal eens wat uitersten lezen! :D

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Lezer100 » 21 Apr 2016, 19:29

berdine schreef:Ha! Jij dacht: Ik zal eens wat uitersten lezen! :D


Kun je wel zeggen.
Lezer100

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 08 Jun 2016, 08:33

Flip Willemse - De rookmachine

Wat een zeldzaam deprimerend boek is dit. En als ik dan dit op de achterflap lees: "Van haar vrouwelijke personages gaat, hoe eenzaam ook, altijd een zekere opgewekte moed der wanhoop uit" (Vrij Nederland), dan vraag ik me toch af of ik een ander boek zit te lezen. Als je niet depressief bent, dan word je het wel van dit boek. Als je depressief bent, zou je er zelfmoordneigingen van krijgen. Als je alleen al het verhaal 'Blauwe kat met witte bies' leest, dan zie ik geen vrouw met een opgewekte moed der wanhoop, maar eerder een vrouw die zich volkomen afsluit voor alle leed in haar leven.
Maar ik wil het wel uit lezen. Ik hoef nog maar 2 verhalen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 05 Jul 2016, 20:35

Helen Fielding - Het dagboek van Bridget Jones.

Niet direct een boek dat ik normaal uit de bibliotheek zou halen, maar ik was er in de vakantie in begonnen, omdat het in de boekenverzameling van het schip lag en ik toch iets moest lezen, dus ik wilde het nu toch wel uitlezen.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor berdine » 05 Jul 2016, 20:40

Ha dat ken ik! Ik ben zo ooit in een Duits boek begonnen, dat ik thuis in het Engels uit moest lezen.
Leuke vakantie gehad? (even off topic)

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 05 Jul 2016, 20:56

Ja hoor, heerlijk. Veel CD's gekocht. Het weer zat wat tegen, redelijk wat regen, of veel regen, maar meestal als we aan boord waren. Helaas konden we door het hoge water niet doorvaren naar Heidelberg en Eberbach, dus daar zijn we met een bus heen gegaan. Het had erger gekund, want ik had eigenlijk naar de Moezel en de Saar gewild en zowel de Moezel als de Saar waren min of meer niet te bevaren door de riviercruiseschepen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 06 Jul 2016, 09:14

O ja, Bridget Jones, de eerste chicklit, ik vond het toenterijd erg leuk om te lezen omdat het helemaal nieuw was, meer humor en pikanter dan de damesromannetjes. Het was ook meer een verhaal van deze tijd. Een beetje als de dagboeken van Adriaan Mole van Sue Townsend vond ik het. Helen Fielding heeft door het succes van Bridget Jones de hele chicklitmarkt in gang gezet. BIjzonder!

Dettie
die de film ook leuk vond.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 06 Jul 2016, 11:07

Het is ook wel leuk om te lezen, maar ik zou het niet snel uit de bibliotheek gehaald hebben.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 14 Sep 2016, 16:07

Momenteel lees ik
Wim Willems - Stadsblues.
Soms herkenbare dingen, zo hebben we op hetzelfde kantoor gewerkt, al was de naam van de verzekeringsmaatschappij inmiddels wel veranderd. We hebben ook op dezelfde avondschool gezeten, al heb ik die nooit afgemaakt, omdat ik door psychische problemen arbeidsongeschikt raakte. Het is dus niet alleen een feest der herkenning, maar het geeft me ook het gevoel dat m'n leven aardig mislukt is.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor berdine » 14 Sep 2016, 16:28

Hoezo mislukt? Omdat het niet is gelopen zoals men, jijzelf incluis, verwachtte dat het zou lopen? Daar zijn geen regels voor. In jouw leven zul je heus wel waardevolle lessen hebben geleerd. Je weet nooit hoe die je nog van pas zullen komen.

Het lijkt me wel raar om dingen te lezen, die je zelf zo goed kent.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 14 Sep 2016, 17:17

Precies wat Berdine zegt! Je weet nooit hoe dingen die je mee hebt gemaakt later nog heel waardevol blijken te zijn.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 14 Sep 2016, 20:52

De dingen mogen wel waardevol zijn, zelf voel ik me er niet minder waardeloos door, ondanks de lovende woorden die een Russische muziekliefhebber aan m'n muziek wijdt (ik word door hem voor mijn gevoel ten onrechte de hemel ingeprezen).
Al 37 jaar geen betaald werk gedaan, nauwelijks vrienden, op een vriendin in Rotterdam na, met wie ik nauwelijks iets gemeen heb. Zij heeft haar eigen bedrijf en een partner en ik heb geen van beiden. Wat we min of meer gemeen hebben is iets in ons verleden, al liggen die gebeurtenissen voor mij ergens tussen 32 en ruim 35 jaar achter me en voor haar misschien een jaar of 10 en zelfs daar zitten nog de nodige verschillen in.
Het is dat m'n vader me min of meer nodig heeft, al erger ik me regelmatig aan hem, maar anders...
Ik blijf in zekere zin optimistisch, tegen beter weten in.
Ik mis m'n moeder en verlang in zekere zin naar Duitsland. (Hoewel ik dat laatste ook niet zeker weet. Ik verlang eerder terug naar de vakanties daar met m'n ouders.) Een deel van m'n muzieksmaak is in Duitsland misschien wat minder vreemd, hoewel de variatie er in ook daar nog wel merkwaardig zal zijn.
Maar goed, ik heb weer last van een van m'n gebruikelijke neerslachtige buien.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor berdine » 14 Sep 2016, 21:53

Ik vind je eigenlijk wel een beetje als Gerbrand Bakker klinken. Misschien moet je het maar eens opschrijven. Je verleden analyseren. Waarom ging het hier fout en waarom heb ik dat zo gedaan en niet anders. En niet streven naar geluk, maar naar tevredenheid. Er is overal wel wat hoor. Natuurlijk erger je je wel eens aan je vader, maar je zult ook wel van hem houden. Dat is normaal.
En als het klopt dat je op Bakker lijkt, dan kan ik praten als Brugman, maar dan gaat dat niks veranderen aan je neerslachtige bui!
Lees dat boek nou maar. Voel je je niet zo alleen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 15 Sep 2016, 16:39

M'n verleden analyseren. Goh, heb ik dat in die 9 maanden dagbehandeling niet gedaan? Ik schrijf al ijverig aan m'n dagboek, dat inmiddels meer dan 10.000 pagina's telt. Dat verleden is deels de oorzaak dat ik al 37 jaar geen betaald werk meer heb gehad. Tijden veranderen, maar voor mij kwamen die veranderende tijden te laat, hoewel het nu ook nog niet allemaal zo gemakkelijk is voor m'n lotgenoten.
Gelukkig ben ik als ik componeer en zeker als iets af is.
Tevreden met m'n leven ben ik niet. Ik heb er een hekel aan om m'n hand op te moeten houden en dat doe ik uiteindelijk al veel te lang. Als aan de afhankelijkheid een einde zou komen, zou ik misschien tevreden kunnen zijn.
Als ik niet van m'n vader zou houden, zou ik me niet aan hem ergeren. Dan zou ik niet iedere dag regelmatig bij hem zijn. We lunchen meestal samen, eten 's avonds samen en dan kom ik in de loop van de avond nog koffie (thee wat mij betreft) bij hem drinken.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 11 Okt 2016, 13:39

Momenteel lees ik:
Hjort Rosenfeld - De discipel

Het is weer een spannend boek en Sebastian Bergman is nog minder sympathiek dan in het vorige boek.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 11 Okt 2016, 16:05

Heb je het boek van Martin de Jong al uit Renate?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 11 Okt 2016, 16:31

Al lang. Dat was erg leuk.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 11 Okt 2016, 18:08

ja he, ik ben inmiddels behoorlijk fan van de man. Blij dat jij het ook leuk vindt.


Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 26 Nov 2016, 12:28

Momenteel lees ik:
Jaap ter Haar - De watergeus

Ik ben er nog niet zo ver in, maar ik ben al een mooi woord tegengekomen, namelijk wortelteef. Ik vraag me af of de vrouw in de groentekraam op de markt erg blij zou zijn, als ik haar zo zou noemen, terwijl het in feite min of meer het beroep is dat ze uitoefent. De wortelteef verkoopt wortels en andere knolgewassen.

Het is wel een boeiend boek en je leert veel over de tijd van de beeldenstorm en de watergeuzen.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor berdine » 26 Nov 2016, 12:37

Misschien had het woord in die tijd nog niet de lading die het nu heeft. Woorden evolueren nu eenmaal. Bakkes b.v. was vroeger een normaal woord voor mond. "Een meisje met een lief bakkesje." En zie het woord "allochtoon", dat is inmiddels ook "fout"!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 26 Nov 2016, 12:47

Dat is zeker waar. Woorden veranderen van waardering. Net als het woord 'Wijf', dat tegenwoordig toch hooguit in negatieve zin gebruikt wordt.
Sommige woorden verdwijnen ook helemaal weer uit onze taal.

In hoeverre het woord allochtoon 'fout' is, weet ik niet. De vraag is in feite veel meer wanneer iemand nog allochtoon is. In zekere zin heeft het meer een negatieve bijklank gekregen, doordat het een bepaalde betekenis heeft gekregen. Een expat zal men geen allochtoon noemen en een Nederlander die naar het buitenland verhuist om daar bijvoorbeeld een bed and breakfast te beginnen als ook niet als allochtoon worden gezien. Aan de andere kant zou mijn kapster, die zo'n beetje haar hele leven al in Nederland woont, of misschien zelfs hier geboren is, als allochtoon gezien worden. En daar zit dus de crux. Het woord 'allochtoon' heeft een negatieve lading gekregen, door de associaties die er mee verband houden. Niet iedere buitenlander wordt namelijk als allochtoon gezien.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 02 Dec 2016, 15:01

Simon Beckett - Het sanatorium
Een zeer spannende thriller over een seriemoordenaar, die iedereen op het verkeerde been lijkt te zetten. Het derde deel in de serie over David Hunter, dat zich dit keer in de VS afspeelt.
Ik heb trouwens al een foutje ontdekt. De schrijver heeft het namelijk over een soort balalaika, als hij het heeft over een lijkkist, die in een andere kist is geplaatst, die weer in een andere kist is verpakt. Een balalaika is natuurlijk een driesnarig Russisch muziekinstrument, met een driehoekige klankkast. https://nl.wikipedia.org/wiki/Balalaika Bedoeld wordt natuurlijk een matroesjka. https://nl.wikipedia.org/wiki/Matroesjka

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor berdine » 02 Dec 2016, 15:35

Ja dat is wel een opmerkelijke fout!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 02 Dec 2016, 17:04

Het viel mij ook onmiddellijk op. Misschien had de schrijver eerst even op moeten zoeken wat een balalaika was. Vermoedelijk was dat het eerste Russische woord dat in hem op kwam.


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten