Momenteel lees ik.....

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Dec 2009, 18:47

Nou moe... Ik lees nu De naamgenoot van Jumpa Lahiri, haar debuut, Erg mooi vind ik het, maar nu houd ik erg van dit soort boeken.
Daarnaast lees ik nog steeds in Huis zonder spiegels, een heel dik boek van 700 blz. , ik ben nu bij 480 blz. en... ja berdine... ik lees ook Landwee. leest lastig, en ik ben een beetje te onrustig om me er goed op te concentreren maar het komt goed.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 08 Dec 2009, 19:17

Wat Jumpha Lahiri betreft gaat het er nog niet om of ik dit soort boeken mooi vind of niet. Ik vind het tot op heden een beetje amateuristisch overkomen. Mogelijk ligt dat aan de vertaling. Dat moet ik op de bieb nog eens uit gaan zoeken.
En Landwee, ach, Dettie, ik zei al dat je er een leeg hoofd voor moet hebben. Aan het eind weet je echt niet meer dan halverwege. Gewoon te duister, dat boek. Ik neem het je niet kwalijk als je het op zou geven. :)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Dec 2009, 20:12

De naamgenoot komt op mij niet amateuristisch over. Ik vind het goed en mooi geschreven. Het is vertaald uit het Engels door Ko Kooman.
Jumpa Lahiri is in Engeland geboren en groeide op in de V.S. Ze schrijft dus in het Engels.

Landwee is een boek voor januari denk ik, als alle kerstdrukte voorbij is.

Dettie

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 10 Dec 2009, 09:19

Ik ben van het ene autobiografische boek naar het andere overgestapt. Normaal lees ik weinig autobiografisch, maar deze twee raken me toch wel in mijn hart.
De eerste was Niemand weet waar ik ben van Julia Samuël (binnenkort volgt de recensie) en nu lees ik Ademloos van Kim Moelands; haar verhaal over het leven (en sterven) met/aan Cystic Fibrosis (taaislijmziekte). Tot nu toe erg indrukwekkend. Het leven van de mensen die aan deze ziekte lijden kan op een bepaald moment verbeterd worden door donororganen (bijv. als de longen het niet meer aankunnen). De uitgever heeft ter ondersteuning hiervan in het boek een donorregistratieformulier gestopt. Fantastische actie naar mijn mening! Elke persoon die op deze manier wordt getriggerd om zich als donor te registreren is meegenomen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Dec 2009, 16:36

De liefde dus van Joke J Hermsen, een boek dat al een tijd in m'n kast stond en ik zit te genieten. Haar stijl heeft wel iets weg van Hella S. Haasse.
Verder ben ik nog steeds bezig in het hele dikke boek Een huis zonder spiegels en ik ben begonnen in Zus voor één nacht van Christien Boomsma.

Dettie

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 23 Dec 2009, 17:08

Ik ben in het spannende samenleesboek begonnen. Goed!!

Shand
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 Nov 2009, 12:04

Berichtdoor Shand » 25 Dec 2009, 11:38

Middernacht van Dean R. Koontz

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 25 Dec 2009, 16:34

Agaat van Van Niekerk, die Zuid-Afrikaanse schrijfster. Agaat is de zwarte huishoudster die heel subtiel wraak neemt op haar werkgeefster als die door een ziekte totaal verlamd is geraakt en helemaal afhankelijk is van Agaat. Maar is het wel wraak? Wat er gebeurt, kan je op meerdere manieren opvatten. Heerlijk kerstboek.
Ook dit gaat voorbij.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 26 Dec 2009, 11:22

Klinkt goed! Ik wilde vragen hoe het heette, maar dat staat er al: Agaat. Ik las het niet goed.
Ik ben bezig in het Vanillemeisje van Ib Michael. Mooi geschreven. Eindoordeel moet nog even wachten.

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 31 Dec 2009, 18:06

Ik heb weer eens een recensieboek waar ik maar moeilijk doorheen kom :? . Ben er drie dagen geleden in begonnen, maar ben lees-ontwijkend-gedrag aan het ontwikkelen, dat is geen goed teken!
Het boek is op zich spannend genoeg, maar de setting (de wereld van het snelle geld - Wall Street en hedgefondsen) zegt me helemaal niks. En de schrijver is zo aan het strooien met financiële termen dat ik door de bomen het bos niet meer zie..... Ik ben nu op 1/3 van het boek en hoop hem dit weekend uit te lezen.
O ja, het gaat om Goud geld van Norbert Vonnegut.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Dec 2009, 18:08

O dear o dear, je treft het niet met de recensieboeken de laatste tijd.
Pak lekker een ander boek en schrijf in je recensie waarom je niet verder wil lezen. Is dat wat?

Groetjes
Dettie

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 01 Jan 2010, 12:59

Ja, ik heb een minder goede hand van recensieboeken uitkiezen de laatste tijd :lol: . Maar deze ga ik wel uitlezen hoor; de spanning is op zich goed opgebouwd, maar al die financiële termen snap ik niet. Ik neig ernaar daar overheen te lezen en te hopen dat het niet van groot belang is voor de zoektocht naar de dader.
En ik heb nog nergens een recensie over het boek kunnen vinden. ik vind het dan ook wel een sport om er als eerste mee te komen ;) .

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 01 Jan 2010, 13:05

Ik lees Het jaar van de vloed van Margaret Atwood. Heel goed. Het gaat over een wereld waar een ramp is gebeurd. Er zijn nog maar een paar mensen over. Er wordt ook teruggeblikt op het leven van de jaren voorafgaande aan de ramp, toen het ook al niet zo best gesteld was met de wereld.
Ook dit gaat voorbij.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Jan 2010, 13:07

ha ja, dat heb ik dan ook Joanazinha dat ik het een sport vind om de eerste te zijn, maar best wel vervelend dan dat je het niet goed vindt, of niet... een negatieve recensie schrijft makkelijker dan een positieve vind ik. Dan heb je al je argumenten al bij de hand. Waarom je iets mooi vindt is vaak veel moeilijker te verwoorden.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Jan 2010, 13:15

PetraO. schreef:Ik lees Het jaar van de vloed van Margaret Atwood. Heel goed. Het gaat over een wereld waar een ramp is gebeurd. Er zijn nog maar een paar mensen over. Er wordt ook teruggeblikt op het leven van de jaren voorafgaande aan de ramp, toen het ook al niet zo best gesteld was met de wereld.


Is het geen heel somber verhaal Petra?

Dettie

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 01 Jan 2010, 17:18

Tja, vrolijk is het niet natuurlijk, maar echt somber vind ik het ook niet. Wel blijkt er een zwartgallige kijk uit op hoe de mensheid om gaat met de natuur en de omgeving en waar dat uiteindelijk toe zal leiden. Maar Atwood is een goede schrijver en zij weet het verhaal zo te brengen dat er zelfs in dit scenario nog ruimte is voor enige humor.
Ook dit gaat voorbij.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Jan 2010, 10:12

Gerard Reve. Kroniek van een schuldig leven - Nop Maas

Ja, dat is genieten natuurlijk. Het boek zelf is ook mooi uitgevoerd. Harde kaft, mooi papier en leeslint.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 03 Jan 2010, 16:01

Gerard Reve. Kroniek van een schuldig leven - Nop Maas


Is dit het boek over Reve wat je al heel lang in huis heb maar wat je steeds uitstel om te lezen omdat je het eigenlijk niet uit wil hebben?


Ik ben net begonnen in Italiaanse schoenen van Henning Mankell,

het is mijn eerste Mankell, en over het boek zelf kan ik nog niet al te veel zeggen, maar de man kan in ieder geval wel schrijven zeg.

Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Jan 2010, 16:30

WilV schreef:
Gerard Reve. Kroniek van een schuldig leven - Nop Maas


Is dit het boek over Reve wat je al heel lang in huis heb maar wat je steeds uitstel om te lezen omdat je het eigenlijk niet uit wil hebben?



Willeke


nee Willeke, Dat boek wat jij bedoelt heet verscheur deze brieven ik vertel veel te veel. Dat is een briefwisseling tussen Reve en WF. Hermans
Ook wil ik het laatste boek dat Reve geschreven heeft niet lezen... dan is er altijd nog één boek dat ik van hem kan lezen... (ik weet het, ik spoor niet)

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 03 Jan 2010, 17:40

Ha, ja..ik had onthouden dat er één boek was dat je niet gelezen wilde hebben omdat je dan alles gelezen had,

ik had kunnen weten dat dat ván hem was en niet óver hem.

En ik kan me dat gevoel trouwens wel voorstellen, al vrees ik da i ker zelf te nieuwsgierig voor ben.

Groetjes
Willeke

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 18 Jan 2010, 23:42

Ik lees nu Zondagsengel van Esther Pronk. Een boek van Hollandse bodem die als thriller gebracht wordt. Ik weet nog niet wat ik ervan vinden moet, maar voorlopig genoeg interessant om nog even door te lezen (maar dan moet het wel binnen een paar hoofdstukken spannender/beter worden. Tot nu toe erg gezapig en weinig vaart). Wel leuk om eens iets te lezen van een auteur waar je nog nooit van hebt gehoord.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 19 Jan 2010, 13:33

Als je dat leuk vindt, dan hebben we nog onze debuten!!

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 22 Jan 2010, 12:50

"J.Kessels: the novel" van P.F. Thomése. Erg leuk verhaal, humoristisch, maar een beetje te plat, helaas.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 22 Jan 2010, 13:25

"J.Kessels: the novel" van P.F. Thomése. Erg leuk verhaal, humoristisch, maar een beetje te plat, helaas.


Een vriend van mij was helemaal lyrisch over dit boek.
Ik ben een liefhebber van Thomese, dit boek staat nog wel op mijn lijst.
Wat ik van hem las (heldenjaren, schaduwkind) vond ik helemaal niet plat. Dit boek is dus anders van toon?

Groetjes
Willeke

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 22 Jan 2010, 14:15

Ik heb de afgelopen weken een hele stapel Maigret boekjes van Simenon doorgespit.
Hopelijk heb ik in de loop van volgende week weer wat rust gevonden om aan wat zwaarder werk te beginnen.
Thomas Roosenboom: Zoete mond, Arnon Grunberg: Onze oom en Henning Mankell: Kennedie's brein liggen in ieder geval te popelen om gelezen te worden...

groetjes, irene


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten