Berichtdoor PMotte » 05 Jan 2024, 12:37
De historische achtergrond is goed uitgezocht, maar het hoofdpersonage heeft een visioen of droom of ze ontmoet een schim (spook dus) van een dichter die op sterven ligt, en hij vertelt haar van alles over de toekomst van Rome, wat ze niet kan weten. Ze kan zelfs nog niet weten dat er een stad zal bestaan die Rome heet. Er is dus een fantasy-inslag.
Maar Le Guin heeft zich verdiept in de mentaliteit van de mensen uit die tijd, toen ze o.a. geloofden in voortekenen, en veel van wat gebeurt kun je dus beschouwen als het verhaal vertelt vanuit het standpunt van de mensen van toen.
Maar de voorspellingen door de schim van de dichter gaan gewoon te ver om het louter toe te schrijven aan de visie van de personages op hun wereld.
Mijn vermoeden is dat het boek als historische roman op de markt werd gebracht, omdat het te veel afwijkt van echte fantasy (geen draken, wel wat helers en zieners), de historisch correct kant van het verhaal sterk aanwezig is, en ze waarschijnlijk ook hoopten meer verkocht te krijgen (in de nasleep van het instorten van de markt voor sf&f in de loop van de jaren 1980, alhoewel er tegenwoordig weer veel fantasy wordt verkocht in young adult, maar stilistisch past het ook niet bij ya, omdat Le Guin een poëtische schrijfstijl lijkt te hebben willen toepassen).
(dacht ik even een korte verheldering te schrijven, is het al lang genoeg voor een recensietje)