Momenteel lees ik.....

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 24 Nov 2014, 19:36

Het is daarom ook verdomd jammer dat de debutantenprijs op de schop gaat wegens geen sponsor meer te vinden.


Nou... wat ik begrepen heb zijn ze nog heeeeeel hard op zoek. In 2007 was dit probleem ook aan de orde en toen vonden ze
gelukkig toch nog een sponsor.
Laten we hopen dat het nu weer het geval is! Ik blijf hopen en duimen.

Dettie
positief

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor elviratoverspin » 25 Nov 2014, 18:35

Haja, dat zou ik erg tof vinden, het is wel een leuke manier om 'onbekenden' te ontdekken. Overigens ben ik nu een beetje begonnen met klassiekers lezen. Cobra.be heeft een lijst staan waaruit je de 50 grootste klassiekers kan halen ('t is te zeggen, ze hebben een enorme lijst en elke persoon mag er vijf aanduiden, en dan zouden ze tot een top 50 komen), en ik zou me eigenlijk graag een flink stuk door die lijst heen lezen, om ergens te beginnen. 'k Ben nu bezig in Brick Lane, van Monica Ali. Dat wordt mijn boek voor 'beneden'. Op mijn nachtkastje blijft 'Oorlog en Terpentijn' liggen. En dan heb ik van de bib ook nog een fantasy boek me, om even weg van de wereld te zijn (als het verhaal me wat meesleept ten minste). Da's mijn echte ontspanning, zoals anderen soaps kijken.

voor de geïnteresseerden: de lijst staat hier (en ik denk dat ik er mijn leesuitdaging voor 2015 van ga maken)
http://cobra.be/cm/cobra/boek/1.2154820
ik heb ook een pdf met een afvinklijst staan, in alfabetische volgorde. Wie ze graag heeft, pm me maar!
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor berdine » 25 Nov 2014, 19:08

En hoeveel van die lijst wil je er dan lezen als uitdaging? Het lijkt mij ook wel wat, maar van de eerste 50 heb ik het gros al gelezen. Overigens vind ik daar boeken bij staan, die ik helemaal niks vind, maar dat zal altijd wel zo zijn. Kwestie van smaak.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Inge » 25 Nov 2014, 19:13

hm. Lijstje eens vluchtig bekeken...
Er staan er op dat ik al gelezen heb en er staan er op dat ik nodig moet lezen...
Ik ga het morgen eens helemaal uitpluizen.

btw: ik ben momenteel "stoner" aan het lezen

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor berdine » 25 Nov 2014, 19:24

Ah Stoner, dat vond ik een mooi boek. Vooral die serene sterfscène. Zo mooi beschreven, alsof de auteur het zelf al eens meegemaakt had.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Marjo » 25 Nov 2014, 19:38

En voor debutanten is er op de lijst geen plek..

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor elviratoverspin » 25 Nov 2014, 21:06

Ja, dat van die debutanten had ik wel verwacht, aangezien het een eenmalige lijst met klassiekers moet worden. Ik heb er nog best veel niet van gelezen en een aantal ervan zijn al zo lang geleden dat ze wel een opfrisbeurt kunnen gebruiken. Om het realistisch te houden, zou ik zeggen: tien per jaar (dat laat me nog ruimte voor andere dingen) en degene die oorspronkelijk in het Frans zijn geschreven wil ik dan ook in het Frans lezen… Misschien doe ik er toch wat meer, aangezien ik eind 2014 vier maanden ouderschapsverlof opneem als mijn zoontje naar school gaat, en dan heb ik overdag ineens de handen vrij :)
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Inge » 25 Nov 2014, 21:18

Ben je zeker dat de boeken nog allemaal te vinden zijn? Soms loop ik daarop vast bij lijstjes.

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor elviratoverspin » 27 Nov 2014, 21:43

Inge, momenteel ga ik ervan uit dat er in elk geval genoeg te vinden zijn om me een flinke tijd zoek te houden…

Brick Lane gaat in elk geval beter vooruit dan Oorlog en Terpentijn, maar misschien is het omdat ik daar een soort 'lijstjesmotivatie' heb. De stijl zorgt ervoor dat het niet leest als een trein, maar ik vind de setting wel boeiend. Een Bengaalse vrouw die uitgehuwelijkt is aan een Bengaalse man in Londen. Tot nu toe gaat het nog redelijk, maar je zit de hele tijd in het hoofd van het hoofdpersonage en die gedachtestroom is bij momenten ook wel een beetje vermoeiend.
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 28 Nov 2014, 15:10

Momenteel lees ik:
Timur Vernes - Daar is hij weer
Ik had dit boek al in het Duits gelezen, dus ik schiet er snel in op.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 01 Dec 2014, 13:09

Daar is hij weer heb ik inmiddels uit.
Hitler ontwaakt op een grasveld in het Berlijn van de 21-ste eeuw. Er is geen verklaring waarom dit gebeurd is, maar zelf ziet hij het maar als een teken dat Duitsland juist hem nodig heeft. Natuurlijk is de nieuwe maatschappij wel verwarrend voor hem, maar hij weet zich vrij goed aan te passen. Een kioskhouder ziet hoe hij sprekend op Adolf Hitler lijkt en brengt hem in contact met mensen van een televisie-station. Die zijn onder de indruk van zijn 'imitatie' van Hitler en laten hem optreden in de show van Ali Wisgür (vraag mij niet of deze persoon werkelijk bestaat), een komiek die harde grappen over buitenlanders maakt. Z'n optreden wordt een succes, hoewel Ali Wisgür zich behoorlijk ongemakkelijk voelt, als Hitler, na een verhaal van Wisgür opmerkt dat hij zich bij de vorige spreker aansluit. Adolf Hitler krijgt een eigen show, waarmee hij zeer bekend wordt. Iedereen is vreselijk enthousiast en de enige negatieve reacties komen juist uit de extreem-rechtse hoek, die het gevoel hebben dat hij hun idool belachelijk maakt. Op een gegeven moment geeft de secretaresse van Hitler aan dat ze liever niet meer voor hem wil werken, omdat haar grootmoeder daar bezwaren tegen heeft. Zij ziet namelijk dat Adolf Hitler exact dezelfde dingen zegt, die hij ook voor en in de Tweede Wereldoorlog heeft gezegd en dat het dus helemaal geen grap is. Zij heeft een deel van haar familie in een concentratiekamp verloren, omdat het Joden waren. Tegen het eind van het boek wordt Hitler door een paar neonazi's in elkaar geslagen en hij eindigt in het ziekenhuis. Daar hij geen aangifte wil doen, omdat hij dat als een teken van zwakheid ziet en hij van mening is dat er gewoon een knokploeg op deze heren moet worden afgestuurd, wordt hij door alle mogelijke partijen als een soort held beschouwd. Ofwel men ziet in hem een voorbeeld van geweld tegen ouderen, of men ziet in hem vergevingsgezindheid en de wens tot een vreedzame oplossing, terwijl de Piratenpartij in zijn reactie een afkeer van een sterke overheid ziet.

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor elviratoverspin » 01 Dec 2014, 18:52

Hé, boeiend Renate!
Ik heb ook eens zo'n apart Hitler-verhaal gelezen, met afwisselend over hoe het geweest had kunnen zijn als hij toegelaten was op de kunstacademie en hoe het effectief is gelopen. Het was 'la part de l'autre' van mijn favoriet Eric-Emmanuel Schmitt. Ben wel erg benieuwd, 'k ga dat van Timur Vernes op mijn lijstje zetten.
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Inge » 01 Dec 2014, 20:16

"het huis van de moskee" van Abdolah Kader. Staat op de leeslijst van mijn zoon en alhoewel ik het gelezen heb kan ik niets anders zeggen over het verhaal:" het ging over een huis bij een moskee en wie er allemaal woonden". Heel in de verte herinner ik me iets over dat er een andere imam kwam en dat die extremer was maar ik weet zelfs niet of dit juist is dus... herlezen

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor berdine » 02 Dec 2014, 11:40

Dat is niet zo'n straf, Inge! Ik herinner me ook niet zo precies, waar het over ging.

Ik lees nu Mrs Dalloway van Virginia Woolf. Pfff.... lastig te volgen. Nare schrijfstijl. Ik lees maar gewoon door als ik iets niet begrijp, misschien wordt het later wel duidelijk. Twee of drie keer dezelfde zin lezen helpt in elk geval niet.
Het zal toch niet voor niets een klassieker zijn geworden. Hoewel, ik heb niet zoveel met klassiekers. Anna Karenina en De Toverberg zijn ook naar de kringloop gegaan... :shock:

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 02 Dec 2014, 14:57

berdine schreef:
Ik lees nu Mrs Dalloway van Virginia Woolf. Pfff.... lastig te volgen. Nare schrijfstijl.

ja ik kwam ook niet door dat boek heen. Ben ook al een paar keer begonnen erin maar elke keer gaat het toch weer dicht en de kast in. Wie weet, ooit... volg ik het. Maar tot nu toe nog steeds niet.

Dettie
die De Toverberg prachtig vond. :D

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor berdine » 02 Dec 2014, 19:37

Dettie schreef:ja ik kwam ook niet door dat boek heen. Ben ook al een paar keer begonnen erin maar elke keer gaat het toch weer dicht en de kast in. Wie weet, ooit... volg ik het. Maar tot nu toe nog steeds niet.


Das in elk geval een troost! :lol:

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 05 Dec 2014, 13:18

Zou ik over 'Daar is hij weer' een apart draadje openen? Toevallig las ik vandaag een interview met een cabaretier, waardoor ik weer aan het boek moest denken.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor berdine » 05 Dec 2014, 13:28

Je hebt het toch uit, Renate?

Zet het dan bij "Door leden gelezen boeken". Met b.v. de flaptekst of een korte inhoud en jouw beschrijving/mening.
Zo doe ik het ook. Ik heb zelden een heel verslag, en op deze manier kunnen anderen toch een indruk krijgen wat ze van het boek kunnen verwachten,

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Lezer100 » 05 Dec 2014, 15:12

Renate schreef:Momenteel lees ik:
Timur Vernes - Daar is hij weer
Ik had dit boek al in het Duits gelezen, dus ik schiet er snel in op.

Staat ook op mijn verlanglijstje, dat helaas zo lang is, ...
Lezer100

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 05 Dec 2014, 15:14

Ik heb het boek uit en ik heb er hier een stukje over geschreven. Ik vroeg me alleen af of ik het niet beter bij "Door leden gelezen boeken" zou zetten. Dat zal ik dus maar doen.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor berdine » 05 Dec 2014, 17:34

Dat stelde ik hierboven al voor Renate, maar dat heb je misschien over het hoofd gezien.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 05 Dec 2014, 20:13

Dat zag ik niet over het hoofd. Het was mijn reactie op jouw voorstel.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor berdine » 07 Dec 2014, 11:58

Oh, haha, dat had ik niet begrepen dus.... :?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 20 Dec 2014, 12:35

En ik ben weer door m'n bibliotheekboeken heen, dus weer verder met de autobiografie van Wolfgang Niedecken. Het boek blijft me boeien. Het grappige is wel dat ik nu bijna halverwege ben en de groep net haar eerste LP heeft opgenomen en nu de eerste bezettingswisselingen komen. Ik ben dus benieuwd hoeveel er te lezen zal zijn over de volgende albums.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 24 Dec 2014, 14:26

Gisteren weer een stapeltje nieuwe boeken uit de bibliotheek gehaald en het eerste boekje inmiddels uit.
Anton Valens - Ik wilde naar de rand van Beijing.


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten