Momenteel lees ik.....

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Renate

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 01 Apr 2014, 11:18

En ik heb Paaz uit. Ik kon het weer niet laten om tot 11 uur te blijven lezen. Voor mij geen boek om in de bus of trein te lezen, omdat ik dan het risico loop de eindbestemming van het vervoermiddel te bereiken in plaats van m'n eigen bestemming.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor berdine » 01 Apr 2014, 14:44

Begonnen in De schrijver, de rover en de jager van Leif Enger. Ik heb al heel wat moeten grinniken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 01 Apr 2014, 15:23

Van de binnenhinnik? ;-)

Dettie

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor irene » 03 Apr 2014, 11:08

Gisteren begonnen met het boek Baltische zielen van Jan Brokken, erg indrukwekkend tot nu toe. Nog steeds bezig met de biografie over Vincent van Gogh, informatief en heel boeiend. Als "eenvoudig tussendoortje" Limbo van Hilde Eynikel, een boek voor jong-volwassenen en hun ouders volgens de acherflap.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor berdine » 03 Apr 2014, 17:15

Dettie schreef:Van de binnenhinnik? ;-)

Dettie

Nee, dan had ik zitten gnuiven.... :lol:

Overigens is dat niet zo gebleven. Het verhaal is bepaald grimmig geworden. Dat menselijke trekje van de premiejager heb ik nog niet ontdekt.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor WilV » 05 Apr 2014, 19:07

irene schreef:Gisteren begonnen met het boek Baltische zielen van Jan Brokken, erg indrukwekkend tot nu toe. Nog steeds bezig met de biografie over Vincent van Gogh, informatief en heel boeiend. Als "eenvoudig tussendoortje" Limbo van Hilde Eynikel, een boek voor jong-volwassenen en hun ouders volgens de acherflap.


Ja, mooi he, Jan Brokken.

En lees je die recente biografie van van Gogh die een tijd terug zo in het nieuws was. Die ligt hier ook nog ,maar het is zo'n dikke pil.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 05 Apr 2014, 20:41

O ja, Jan Brokken, heel aangrijpend vond ik dat boek, dat kun je niet achter elkaar lezen, maar wel prachtig.

Dettie

Renate

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 10 Apr 2014, 12:57

Nog steeds bezig in Opgesloten van Belinda Bauer. Het boek is wel aardig, maar ik heb niet de behoefte om zo snel mogelijk te weten hoe het afloopt, hetgeen wel goed uitkomt.

Ik worstel me ook langzaam maar zeker door Iedereen houdt van muziek. Dat is beslist geen boek waar iedereen doorheen komt. Ik geef de moed niet op. Een boek is nooit te moeilijk, of mag nooit te moeilijk zijn voor mij.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Marjo » 10 Apr 2014, 13:51

Te moeilijk, nee, met een hoop goede wil kun je ieder boek wel lezen, maar ik vind het dan toch zonde van mijn tijd. Ik heb nog meer te doen, denk ik dan.
Zo ligt hier al heel lang een boek waarbij ik me had voorgenomen: iedere dag een half uur, dat moet te doen zijn. Nou, mooi dat ik het vergeet, iedere dag weer...

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor berdine » 10 Apr 2014, 15:27

Nou willen wij natuurlijk weten: welk boek? :mrgreen:

Renate

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 10 Apr 2014, 16:48

Marjo schreef:Te moeilijk, nee, met een hoop goede wil kun je ieder boek wel lezen, maar ik vind het dan toch zonde van mijn tijd. Ik heb nog meer te doen, denk ik dan.
Zo ligt hier al heel lang een boek waarbij ik me had voorgenomen: iedere dag een half uur, dat moet te doen zijn. Nou, mooi dat ik het vergeet, iedere dag weer...

Lezen vind ik nooit zonde van m'n tijd.

Dat heb ik eerder met TV kijken. Ik heb nog een hele lading programma's op m'n harddiskrecorder staan, die ik eens zou moeten bekijken, maar het komt er eigenlijk nooit van.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Marjo » 10 Apr 2014, 17:27

Het is een Frans boek, ooit enthousiast aan begonnen, maar ja...

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor berdine » 10 Apr 2014, 17:28

Ha ja, dat ken ik, zo liggen er hier een paar Spaanse...

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Inge » 12 Apr 2014, 13:15

Ik worstel me ook langzaam maar zeker door Iedereen houdt van muziek. Dat is beslist geen boek waar iedereen doorheen komt. Ik geef de moed niet op. Een boek is nooit te moeilijk, of mag nooit te moeilijk zijn voor mij.


Ik had daar vroeger ook last van... Ik gaf nooit op al deed ik er een jaar over... Maar nu zou ik, als ik het maar te saai vind, ook mee stoppen. Er is zoveel dat ik nog wil lezen dat het is zoals Marjo zegt:"zonde van mijn tijd" :D

Zo heb ik me ooit door "Drie trieste tijgers" geworsteld. Een eeuwigheid heb ik erover gedaan, nu kan ik me er nauwelijks iets van herinneren behalve dat het saai, langdradig, vervelend enz was. Enkel slechte herinneringen. Echt zonde van mijn tijd.

Renate

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 12 Apr 2014, 15:57

Er zit een verschil tussen moeilijk en saai volgens mij. Als ik een boek absoluut niet boeiend vind, stop ik er ook wel mee. In het geval van 'Iedereen is muzikaal' (ik had de titel verkeerd) ben ik niet van mening dat het boek saai is. Het probleem is alleen dat het moeilijk leest, mede door alle voetnoten, die regelmatig doorbladern vereisen, terwijl ze eigenlijk nooit meer dan literatuurverwijzingen inhouden. Een probleem vind ik ook dat ik regelmatig met de auteur in discussie zou willen gaan. Maar goed, het is wel interessant en ik moet er een bespreking van schrijven, dus ik worstel vrolijk verder.

Renate

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 15 Apr 2014, 17:38

En ik heb me er eindelijk aan gewaagd om een kinderboek uit de bibliotheek te halen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 15 Apr 2014, 17:46

oeee spannend, wat leuk! Wat heb je gehaald?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Marjo » 15 Apr 2014, 18:19

Voor welke leeftijd? Wij zijn alleen maar nieuwsgierig hoor..

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Inge » 15 Apr 2014, 18:35

Vertel Renate
Hoe was het nu? Nee ik ben niet nieuwsgierig :shock: 8)

Renate

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 16 Apr 2014, 13:33

De pinguïns van meneer Popper

Voor kinderen van 9 jaar en ouder. Het boek kwam natuurlijk mooi uit met mijn liefde voor pinguïns. Ik heb dan ook een hele verzameling van een stuk of 30, van glas, was, steen, aardewerk, hout en metaal, steen en metaal, pluche en een van vilt.

Het boek was heel grappig. Ik heb soms toch wel een kinderlijke geest

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Marjo » 16 Apr 2014, 17:12

En daar is niks mis mee. Join the club!

Renate

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 17 Apr 2014, 07:09

Tja, het blijft natuurlijk een beetje raar dat ik, toen ik 12 of 13 was, boeken uit de volwassenenafdeling van de bibliotheek mocht halen, omdat ik dat wel aan kon en dat ik als volwassen vrouw kinderboeken uit de bibliotheek haal.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Marjo » 17 Apr 2014, 13:09

Misschien geeft het aan de de kwaliteit kinder- en jeugdboeken sterk verbeterd is!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 17 Apr 2014, 14:36

O ja, dat is een rake opmerking Marjo! Zo kun je het natuurlijk ook zien!

In mijn tijd waren kinderboeken toch vaak gericht op het een kind iets leren door middel van het verhaal. Netjes en beleefd zijn bijvoorbeeld. Nu zijn de boeken toch meer gericht op de belevingswereld van een kind zelf. En daar zitten soms prachtige verhalen tussen (hoewel er ook een tijd was dat er erg naar de realiteit werd geschreven, de verhalen over scheidingen, overleden grootouders, loverboys en dergelijke om je oren vlogen)
Nu zie je toch meer echte fantasievolle verhalen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Marjo » 17 Apr 2014, 15:16

Precies, en ze zijn vaak ook goed geschreven, literair zelfs. Ik heb het idee dat daar zo'n veertig, vijftig jaar geleden ook niet echt op gelet werd.


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten