Serieus taalonderzoek woordassociaties

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Serieus taalonderzoek woordassociaties

Berichtdoor Dettie » 14 Dec 2008, 09:39

Serieus taalonderzoek

Beste,

Momenteel loopt aan de KULeuven het vervolg op een grootschalige onderzoek over woordassociaties!

Het duurt minder dan 10 minuten, en je maakt daardoor naast jezelf een hoop onderzoekers aan de Leuvense unversiteit gelukkig.

Iedereen die het Nederlands als moedertaal beheerst kan deelnemen. We hebben dit jaar een pak mensen nodig (zo'n 1800) dus stuur deze mail gerust door naar zoveel mogelijk broers, zussen of vrienden die mogelijks willen meewerken. Enkel op die manier kan dat aantal bereikt worden.

Het onderzoek is kinderspel: je krijgt 20 woorden te zien. Voor ieder woord worden 3 associaties (het eerste woord dat in je opkomt) gevraagd.
Om deel te nemen kan je op volgende link klikken:

http://www.kuleuven.be/lsa/

Onderzoeksgroep Concepten & Categorizatie

Dettie

P.S. Je kan meerdere keren deelnemen, je krijgt steeds nieuwe woordenlijsten.

---

Gast

Berichtdoor Gast » 14 Dec 2008, 21:21

Leuk.

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 14 Dec 2008, 21:23

ja, heb ook al gauw even wat associaties meegedaan. en ineens viel me op dat ik wel heel snel met beelden associeer, dat ik een scène voor me kan zien, maar daar komen niet altijd automatisch woorden bij. hebben jullie dat ook?
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Gast

Berichtdoor Gast » 14 Dec 2008, 22:32

elviratoverspin schreef:ja, heb ook al gauw even wat associaties meegedaan. en ineens viel me op dat ik wel heel snel met beelden associeer, dat ik een scène voor me kan zien, maar daar komen niet altijd automatisch woorden bij. hebben jullie dat ook?


Klopt. Dat gevoel heb ik al wel eens bij een nieuw gedicht. Woorden roepen woorden op, maar het beeld dat je wil uitdrukken doet soms wel eens moeilijker.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Dec 2008, 22:55

Nee ik heb eerder dat ik gelijk synoniemen voor dat woord heb maar bij een woord als speelplein zie ik kinderen, schommels en 'hoor' ik lawaai.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Dec 2008, 20:28

Ik heb meerdere keren dat de tweede en derde keuze meer een associatie is met het eerste woord, ik borduur als het ware verder op de eerste associatie. Dat is vast niet de bedoeling.

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 15 Dec 2008, 21:51

Dettie schreef:Nee ik heb eerder dat ik gelijk synoniemen voor dat woord heb maar bij een woord als speelplein zie ik kinderen, schommels en 'hoor' ik lawaai.

Dettie


wel ja, inderdaad. speelplein, dan zie ik de hele scène voor me. en tegen dat dan het woord "schommel" of "lawaai" ook effectief bij me opkomen, dat duurt véél langer dan de beelden!
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 15 Dec 2008, 21:52

Marjo schreef:Ik heb meerdere keren dat de tweede en derde keuze meer een associatie is met het eerste woord, ik borduur als het ware verder op de eerste associatie. Dat is vast niet de bedoeling.


ja, dat had ik ook soms, maar er staat inderdaad expliciet in dat dat niet de bedoeling was 8)
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 16 Dec 2008, 19:44

Precies, dat mocht niet, dus er staan veel x-en bij mijn test.

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 16 Mar 2009, 20:01

Ik heb die test ook onlangs doorgekregen en ontdek nu pas dit item.
Ik vond het een leuk taalspelletje.
Hopelijk bereiken de onderzoekers de nodige mensen en lezen we ook nog iets over de resultaten van het onderzoek.

mira

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Mar 2009, 23:16

Ik heb de test heel vaak gedaan, je kreeg steeds andere woorden.
Sommige vond ik best lastig. Daar moest ik echt even over nadenken, maar het was wel leuk om te doen.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Sep 2010, 11:15

Vandaag ontving ik onderstaande mail, toch leuk om te weten.

Waarde deelnemer,

Een tijdje terug hebt u meegewerkt aan een studie over woordassociaties. Op dit moment wordt de tweede fase van deze studie afgerond.
Op dit moment hebben we associaties verzameld voor ongeveer 9000 woorden, maar we willen dit aantal graag nog vergroten. Eigenlijk hopen we om de gemiddelde woordenschat van een persoon, ongeveer 40.000 woorden, in kaart te brengen. Dat is een ambitieus plan, maar het is niet onmogelijk. Iedereen kan meerdere keren deelnemen aan de studie en deze staat nog steeds open voor jong en oud. De website waarop u kunt deelnemen is ook vernieuwd, waardoor het allemaal nog makkelijker wordt om uw gedachten de vrije loop te laten. Wij zouden het heel erg appreciëren indien u de woordassociatietaak nogmaals wilt invullen (uiteraard voor andere woorden) en/of indien u deze link wilt doorsturen naar vrienden of familie.

http://www.kuleuven.be/lsa/

Voor diegenen onder u die graag iets willen weten over de resultaten van onze studie hebben we een nieuwe website gebouwd waarop alle informatie over dit project samengebracht wordt. De website is interessant voor iedereen die zelf wil bekijken hoe woordassociaties samenhangen. U kunt er woordassociaties opzoeken en nagaan welke woorden met elkaar in verband staan. U kunt er te weten komen welke woorden een belangrijke plaats innemen in onze woordenschat en u vindt er links terug naar artikels over deze studie. Kortom, de website biedt een schat aan informatie en werkt ook een beetje zoals een woordenboek, maar dan gebaseerd op de associaties van tienduizenden mensen.

http://www.kuleuven.be/semlab/

We verwelkomen u graag onze nieuwe websites en danken u voor uw enthousiaste medewerking,

Dr. Simon De Deyne en Prof. Gert Storms

Noot. De opzoeksite is momenteel enkel beschikbaar in het Engels maar bevat ook een aantal Nederlandstalige teksten. Op termijn en afhankelijk van de interesse volgt ook een Nederlandstalige versie. De site wordt best weergeven wanneer u gebruik maakt van de Mozilla Firefox webbrowser.

--
Dettie


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten