Leesuitdaging 2009

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 02 Mar 2009, 20:41

Betsy Udink, Allah en Eva ***

Het vorige boek wat ik over dit onderwerp van deze schrijfster las, Achter Mekka, vond ik vrij moeilijk en moeizaam, dit boek las aanzienlijk vlotter. Udink heeft een manier van schrijver dit het midden houd tussen een enigszins ironische beschouwende ondertoon, en betrokkenheid. En is vooral kritisch.
Ze schrijft over haar vijf jaar in Pakistan als ambassadeursvrouw. En ik denk geen enkel vrouw die dit leest ontkomt aan de gedachte hoe blij je moet zijn dat je in het Westen geboren bent.
Eerwraak, armoe, mishandeling, rechteloosheid, uithuwelijking, ongelijkheid, het houd niet voor de Pakistaanse vrouw. Vooral niet als je in een lage kaste geboren bent. En dat in een wereld voor corrupties en sektarische geweld . Wat mij ook erg schokte was dat ook dat niet alleen de vrouwen rechteloos zijn, Iets waar je min of meer op voorbereid als je een boek over Pakistan leest, maar dat je ook als jongetje , zeker weer in de laagste kastes, grote risico’s loopt op uitbuiting, verkrachting en prostitutie.
Tussen al deze treurigheid door staan ook hoofdstukken over haar dagelijkse tocht snelwandelen, en een mooi laatste hoofdstuk over haar 15 jarige dochter die in dit vrouwonvriendelijke land en te midden van ontvoeringgevaar gewoon puber is.
Al met al toch geen boek waar je vrolijk van wordt, maat wel een boek dat de moeite waard is voor mensen die meer willen weten over de Pakistaanse cultuur.

Wil

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 05 Mar 2009, 19:06

Jeehaa, "Hemelsleutels" en "Ik weet waarom jongens huilen" zijn aangekomen. Maar eerst nog "le canapé rouge" uitlezen en ook "het treintje van de weemoed" is nog niet uit (maar dat laatste heeft met de uitdaging niets te maken)
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 11 Mar 2009, 18:59

elviratoverspin schreef:Ik had dus al:

Le lion vert van Robert Soulat
Une vie française van Jean-Paul Dubois

en bij de debutanten:

Monografie van de mond van Willem Jardin



nu heb ik ook deze uitgelezen:

Le canapé rouge van Michèle Lesbre

Ben ik niet onverdeeld positief over.
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 18 Mar 2009, 10:43

Het Pauperparadijs uit, drie sterren.

Uitleg staat in het bijbehorende topic omdat daar een discussie begonnen was.

groetjes
Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Mar 2009, 12:18

Wat ben je op dreef Wil!

Als je zo doorgaat...

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 18 Mar 2009, 12:43

Ik lees voornamelijk nonfictie op het moment. En met veel plezier. Dit waren eigenlijk allemaal boeken die al heel lang op mijn lijstje stonden.

De klassiekers zit nog weinig schot in trouwens.
Die pak je toch net even iets minder makkelijk.

Wil

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 22 Mar 2009, 21:59

Nu net begonnen in Ik weet hoe jongens huilen, voor de debutantenuitdagig die ik mezelf gesteld had. Eerste verhaal lag me al dadelijk. Ben erg benieuwd!
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 23 Mar 2009, 23:40

elviratoverspin schreef:Ik had dus al:

Le lion vert van Robert Soulat
Une vie française van Jean-Paul Dubois
Le canapé rouge van Michèle Lesbre

en bij de debutanten:

Monografie van de mond van Willem Jardin



nu heb ik ook deze uitgelezen:

Ik weet hoe jongens huilen van Janneke van der Horst

Een debutante die smaakt naar meer. En dat met een verhalenbundel (dat genre gaat er bij mij altijd maar moeilijk in)!
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 26 Mar 2009, 23:23

elviratoverspin schreef:Ik had dus al:

Le lion vert van Robert Soulat
Une vie française van Jean-Paul Dubois
Le canapé rouge van Michèle Lesbre

en bij de debutanten:

Monografie van de mond van Willem Jardin
Ik weet hoe jongens huilen van Janneke van der Horst


En ook Hemelsleutels van Tania Heimans is uit nu. Op een bepaalde manier erg heftig, al boeit de stijl en de setting me niet zo.
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 03 Apr 2009, 19:17

Twee boeken voor mijn uitdaging gelezen.

voor de klassiekers Woeste Hoogte van Emily Bronte, een boek waar ik tot mijn verbazing veel moeite voor moest doen. Ik ben wel drie keer opnieuw begonnen voor ik de smaak een beetje te pakken had. Tóen dat uiteindelijk het geval was zat ik er ook helemaal in. Het eindigd dan ook toch nog met 31/2 *

Verder voor de non-fictie boeken reis om de blauwe planeet gelezen van Durita Holm. Boek van een meisje wat de aarde rondzeilt. Leuk om te lezen. Maar ik wilde af en toe óf wat meer van de omgeving weten óf wat meer van haar persoonlijke ontwikkeling/groei/ ervaringen tijdens deze reis, nu was het van beide net wat te oppervlakkig om het een écht goed boek te vinden. Maar wel met veel plezier gelezen. 21/2*

Wil

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 22 Apr 2009, 15:21

Net uit, Lieve Joris, de Hoogvlaktes.

Lieve Joris schreef vier boeken over Congo, en ik heb ze alle vier gelezen. In dit laatste boek reist zij vanuit Oost Congo te voet negentig kilometer door afgelegen gebied waar nauwelijks blanke toegang hebben. Ze ontmoet verschillende stammen, die elkaar onderling met wantrouwen bejegenen, en haar als vreemde verschijning begroeten, zeker al omdat ze niet alleen blank is maar ook nog eens ongetrouwd is en vooral geen kinderen heeft. Om dat laatste feit te ontlopen verzint ze vor de duur van de reis twee bloedjes van kinderen, waarna ze nog wel steeds uit moet leggen waarom ze die dan in de steek heeft gelaten om de wereld over te reizen, maar wat toch íets meer sociaal toelaatbaar is.
Een lekker leesbaar boek met mooie foto's, mooi uitgevoerd. Een boek waarbij de oorlog en strijd wel op de achtergrond aanwezig is maar iets minder voelbaar als in de vorige twee boeken. Ik heb begrepen dat dit het laatste boek over Congo uit de cyclus is. Ieder boek heeft ze een ander uitgangspunt genomen. In terug naar Kongo volgt ze het spoor van haar oudoom, die missionaris was. Dans van het luipaard gaat over de val van Mobutu en de opkomst van Kabilla. Het uur van de rebellen vertelt de geschiedenis van een kindsoldaat, en dit boek is weer meer een reisverslag. Ik vind het knap hoe je met zo'n serie op een toegankelijke manier een tamelijk ontoegankelijk conflict onder de aandacht van een breed publiek kunt krijgen.

Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Apr 2009, 16:01

Je bent al bijna klaar geloof ik met je uitdaging...

Het klinkt enorm interessant moet ik zeggen.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 22 Apr 2009, 18:35

Ja ik ben er bijna, maar het stapeltje non-fictie naast mijn bed nog beduidend, dus ik ga zachtjes aan nog even door denk ik.

Ben nu met de brieven van Ida Gerhardt bezig, maar daar ga ik heel lang over doen, iedere keer wat brieven,
en ik lees nu Juliana en Bernhard van Cees Fasseur, ook al zo'n boek wat lang op mijn lijstje stond.

De klassiekers van mijn uitdaging gaan beduidend minder snel trouwens.


Willeke

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 27 Apr 2009, 15:18

Net uit
Julia en Bernahard,het verhaal van een huwelijk , de jaren 1936-1956
van Cees Fasseur ***1/2

Zie non-fictie.

Wil

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 03 Mei 2009, 08:24

Net uit, Rooskleurig van Roos Ament. **1/2
Heerlijk leesvoer voor in het zonnetje.
Vooral de stukjes over Afrika en de stukjes over haar vader vond ik erg mooi.

Sommige van die eerste stukjes waren ook wel goed, maar andere hadden meer inleiding nodig, dan had ik geen idee waar het uiteindelijk over ging.

Leuk boekje om te lezen.
En in eigen beheer uitgegeven volgend mij. Met een goede redacteur erbij kunnen dat soort dingen nog wel verholpen worden.

Verder Madame Bovary van Gustave Flaubert uit. ***
Van mijn klassiekers is dit wel degene die het makkelijkst leest volgens mij. Ik moest even wat moeite doen om me te wapenen tegen al het zelfmedelijden van Emma. Maar het is door een man geschreven in een totaal andere tijd en toen ik dat eenmaal bedacht had zat ik helemaal in het verhaal. Een tamelijk revolutionair boek ook in zijn tijd begreep ik. Emma met al haar minaars, én geen happy end. Mooi geschreven ook. Dit is eht zo'n boek wat al jaren op mijn plank staat en waarvan ik ook eigenlijk vond dat ik het gelezen moest hebben. Blij dat ik dat gedaan heb.
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Mei 2009, 10:00

Ja het boek van Roos Ament is wisselend, toch heb ik het ook met plezier gelezen.

Madame Bovary vond ik vreselijk. Het is wel waar wat je schrijft dat het een andere tijd was maar ik ergerde me scheel aan 'madame' . Een ongelofelijke zeur vond ik het. Maar ja, vrouwen mochten weinig, moesten mooi zijn en borduren (simpel gezegd) dat dat je tegen gaat staan snap ik, maar dat gezeeeuuur.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 03 Mei 2009, 11:03

Ik heb hier nog 'stellenbosch' staan, Willeke. Ik denk niet dat ik dat ooit lees, misschien wil jij het?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Mei 2009, 11:19

Och en het is zo'n mooi boek. Maar je zei al dat je niet wist of het wat voor jou was.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 03 Mei 2009, 13:50

Ik heb hier nog 'stellenbosch' staan, Willeke. Ik denk niet dat ik dat ooit lees, misschien wil jij het?


Gráág Marjo! Ga je dat echt niet lezen dan?

Madame Bovary vond ik vreselijk. Het is wel waar wat je schrijft dat het een andere tijd was maar ik ergerde me scheel aan 'madame' . Een ongelofelijke zeur vond ik het.


Ik moest me ook enorm over al dat zelfmedelijden heenzetten Dettie, maar toen ik eenmaal bedacht dat het een man was die het schreef en in een totaal andere tijd waardoor het zelfs wel vooruitstrevend was toen, kon ik de knop wel omzetten.
Het zegt ook wel heel veel over hoe er toen naar vrouwen gekeken werd, en het boek geeft zo ie zo een mooi tijdsbeeld.

Wil

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 04 Mei 2009, 23:09

Dettie schreef:Madame Bovary vond ik vreselijk. Het is wel waar wat je schrijft dat het een andere tijd was maar ik ergerde me scheel aan 'madame' . Een ongelofelijke zeur vond ik het. Maar ja, vrouwen mochten weinig, moesten mooi zijn en borduren (simpel gezegd) dat dat je tegen gaat staan snap ik, maar dat gezeeeuuur.

Dettie


Hoe bestaat het Dettie!

Het is een van mijn lievelingsboeken. Een boek ook dat ik regelmatig herlees.

Zou het boek niet door een vrouw geschreven kunnen zijn Wil?

Jeannette

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 04 Mei 2009, 23:22

Zou het boek niet door een vrouw geschreven kunnen zijn Wil?


Jawel, dat denk ik wel hoor. Ik bedoelde het meer in de context dat ik me er wél blijvend aan het zelfmedelijden had gestoord.
Nu dacht ik ..ach het is door een man geschreven, en die keken toendertijd nu eenmaal anders dan vrouwen dan tegenwoordig. En toen vond ik het ook wel juist veel over het tijdsbeeld zeggen.

Het is altijd bijna onmogelijk om uit te leggen, maar waarom vind je het zo mooi Jeanette?

Groetjes
Wil

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 05 Mei 2009, 14:28

Goede vraag Wil!

Ja, waarom vind ik de roman Madame Bovary zo mooi?

Ook al speelt Madame Bovary zich af in het midden van de negentiende eeuw, de thema's zijn van alle tijden - ook de medische.

Emma Bovary staat model voor het onvervuld verlangen, een eeuwig thema in de wereldliteratuur. (Zoals ook in Anna Karenina van Tolstoj en Van de koele meeren des doods van Frederik van Eeden).

Madame Bovary gaat over leegte, zoeken en teleurstelling. Emma Bovary is voortdurend op zoek naar de grote liefde en ziet in de ideale man de vervulling van de leegte. Haar huwelijk met Charles wordt een teleurstelling en ze vlucht in boeken en fantasieen, minnaars en materie en lijdt uiteindelijk aan een koopverslaving.

De overspelige liefde blijkt uiteindelijk net zo sleets te zijn als het huwelijk. Emma leeft bij het verdriet van haar verlangens en sterft daar uiteindelijk voor.

Emma leed aan de ziekte van die tijd: ze was hysterisch en leed aan flauwtes en depressies. Tegenwoordig kunnen vrouwen lijden aan anorexia, hyperventilatie en depressies.

Maar vrouwen van nu hebben natuurlijk veel meer mogelijkheden om zich te ontplooien.

Maar het boek gaat naast Emma ook over Charles en de geneeskunst op het Franse platteland van de negentiende eeuw. Meer dan nu waren mensen in de negentiende eeuw met hun gezondheid bezig! Het grote verschil is dat men vroeger hoopt dat de bemoeienis van een arts verbetering zou brengen, terwijl men dat nu verwacht.

Prachtig vind ik ook de scene waar de eenvoudig plattelandsarts Charles overgehaald wordt door Emma en de ambitieuze apotheker van het dorp Homais, om de horrelvoet van Hippolyte te opereren.

Emma en Charles Bovary zijn geslaagde romanpersonages, bijna mensen van vlees en bloed, die heden ten dage nog dienen als voorbeelden bij bepaalde emoties en om bepaalde gebeurtenissen te duiden.

Madame Bovary is een naturalistische roman. Ik ben erg geinteresseerd in de literaire periode het naturalisme. Ik hou ook van de romans van Emants, Couperus, Coenen en Van Deyssel. Maar ook van die van Zola.

Maar van alle naturalistische romans blijft Madame Bovary mijn favoriet!

Groeten,

Jeannette

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 05 Mei 2009, 17:43

Ik vind het altijd leuk als iemand uitlegt waarom hij iets zo mooi vind. Je verwoord het prachtig jeanette.
Anna karenina staat ook nog op mijn lijst trouwens, deze uitdaging.

Ja die grote thema's in de literatuur, daar houd ik ook altijd wel van. De personages zijn inderdaad mooi uitgewerkt en mensen van vlees enbloed. Dat ook de romances van Emma aan sleet onderhevig zijn maakt het boek inderdaad realistischer dan in een "alles komt goed-roman". Ik begreep uit het nawoord dat dat toendertijd erg revolutionair was omdat in de romantiek alles met rozegeur en maneschijn afliep. Dit was veel te echt.

Zelf heb ik meer nog dan met dit boek wat met de boeken van Dostjevski en met Tolstoi. Al kan ik erg moeilijk uitleggen waarom dat is. Misschien staan de mensen uit die boeken wat dichter bij me.

Wil

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 11 Mei 2009, 11:14

Anna Boom van Judith Koelemeijer uit.
Aardig boek, maar niet meer dan dat. Ik had me er meer van voorgesteld. Het blijft te afstandelijk , je hebt niet het idee dat je Anna echt leert kennen.

Willeke

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 12 Mei 2009, 17:06

Omringd door mijn belagers van Cracia Burnham **1/2

Dit boek kreeg ik. Het is het verslag van een zendingsechtpaar op de Fillepijnen die door een extreem Islamitische beweging een jaar ontvoerd worden en in de jungle moeten overleven. De man komt uiteindelijk bij de bevrijdingsactie om het leven.
De stijl van het boek was mij veel te Amerikaans, maar het verhaal maakt toch wel indruk.

Willeke


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten