Leesuitdaging 2009

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 03 Jan 2009, 20:13

Ik veronderstel dat je de vertaling van Mon Nys en Paul Claes gaat lezen, Wil. Echt een aanrader.


Klopt, die heb ik in huis. Goed om te lezen dat dat een aanrader is.

Als het je interesseert, zal ik je een lijstje secundaire literatuur maken voor James Joyce.


Graag, al weet ik niet of het lukt dat óók te lezen. Maar enige aanmoediging is wel welkom Rutger,ik ben al eens begonnen en weer gestopt. Wat dat betreft is dit boek de échte uitdaging in mijn uitdaging.

Groeten
Willeke

Gast

Berichtdoor Gast » 03 Jan 2009, 20:45

Hier heb je er alvast de belangrijkste volgens mij, Wil :

David Norris, Joyce voor beginners

http://www.de-drvkkery.nl/?option=com_m ... v=0&delc=0

Geert Lernout, James Joyce

http://www.bol.com/nl/p/boeken/james-jo ... index.html

Een tip die ik al even wil meegeven : probeer hier alvast geen doorlopend, gestructureerd verhaal van te maken.

Zelf heb ik heb boek in een leesgroep gelezen, en de lezing was gespreid over acht avonden, een avond per maand. We hadden een in- en uitleiding met Paul Claes. Het boek zelf was dan gespreid over zes maanden, elke maand een paar hoofdstukken.

Volgens Paul Claes is dit een boek dat je gerust op je nachttafeltje mag leggen, om regelmatig eens open te slaan en een paar willekeurige bladzijden te lezen.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 03 Jan 2009, 23:11

Joyce voor beginners klinkt me goed in de oren, daar zal ik eens naar op zoek gaan.

Dank je wel voor je tips!

Groeten
Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Jan 2009, 08:44

Zo eerste boek van de uitdaging is uit.. nog 25 te gaan :-)

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Jan 2009, 09:02

berdine schreef:Geen uitdaging voor mij volgend jaar. Ik ga wel door met de verstofte boeken van de plank te halen, maar ik heb dit jaar ook een aantal nieuwe gekocht, waar ik heel graag in wil beginnen. (Wat is de wat, Het Yacoubian) en er staan nog wat aanraders op mijn lijstje zoals Een plaats voor wilde bessen (Dettie), De verering van Quirina T. (Marjo), Het ziekenhuis (tip van ??Willeke??).


Is Het ziekenhuis een boek van Jan de Hartog?

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 04 Jan 2009, 16:02

Ja dat klopt. Mogelijk was het een tip van Tiba. Het was in elk geval een tip tijdens de chat. Maar als jij het hebt gelezen kwam hij misschien van jou? Het geheugen is onbetrouwbaar. :(

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 04 Jan 2009, 20:49

Leuk, zo'n leesuitdaging voor het nieuwe jaar!

Er verschijnen zo veel nieuwe titels die ik graag wil lezen, maar boeken die ik heb aangeschaft staan te verstoffen in mijn kast...

Ik wil graag een begin maken met het lezen van de werken van Emile Zola, De Rougons - Macquarts en dit jaar deel I, "Hoe de Rougons fortuin maakten" en deel II, "Jacht naar fortuin" lezen.

Verder neem ik me voor om de volgende 10 boeken uit mijn boekenkast te lezen:

A.F.Th. - Het schervengericht
Leila Aboulela - Minaret
Geraldine Brooks - Een wonderlijk jaar
Amin Maalouf - Oorsprong
Anita Desai - Ontheemd in Bombay
Sagarika Ghose - De gin drinkers
Daniel Mendelsohn - Verloren Op zoek naar zes van de zes miljoen
Nadeem Aslam - De vergeefse wake
Leon de Winter - Het recht op terugkeer
Sadie Jones - Verstoten

Verder wil ik al mijn nog niet gelezen boeken inventariseren...

Jeannette

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Jan 2009, 16:31

berdine schreef:Ja dat klopt. Mogelijk was het een tip van Tiba. Het was in elk geval een tip tijdens de chat. Maar als jij het hebt gelezen kwam hij misschien van jou? Het geheugen is onbetrouwbaar. :(


Nee, ik heb het niet gelezen. Ik weet alleen dat Jan de Hartog een boek met die titel geschreven heeft. Dus de tip zal wel van Tiba geweest zijn.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Jan 2009, 16:32

jeannette schreef:
Verder wil ik al mijn nog niet gelezen boeken inventariseren...



Daar begin ik maar niet aan... dat wordt me een klus! Véél is alles wat ik weet. :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 05 Jan 2009, 17:24

Nee, dat kost de tijd van een boek lezen!!
Wat ik me eigenlijk ieder jaar voorneem en weer niet gedaan heb, is een lijst bijhouden, gewoon in Word, van wat ik lees. Natuurlijk kan ik mijn verslagen terugvinden, maar dan is het nog een werk om een lijst te maken. Zal ik het nu eens bijhouden dan!!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Jan 2009, 22:05

Marjo schreef:Nee, dat kost de tijd van een boek lezen!!
Wat ik me eigenlijk ieder jaar voorneem en weer niet gedaan heb, is een lijst bijhouden, gewoon in Word, van wat ik lees. Natuurlijk kan ik mijn verslagen terugvinden, maar dan is het nog een werk om een lijst te maken. Zal ik het nu eens bijhouden dan!!


Dat doe ik aldoor bij bookcrossing op m'n plankje

http://www.bookcrossing.com/mybookshelf/Dettie

Even naar beneden gaan en dan zie je een uitklapding

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 05 Jan 2009, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 05 Jan 2009, 22:22

ben bezig in het tweede boek van mijn uitdaging, in een erg leuke uitgave (een soort doosje met een mini-notitieboekje bij, bij Editions Points in beperkte oplage uitgegeven): Une vie française van Jean-Paul Dubois.
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Jan 2009, 16:54

Ha, Dubois. Die hapt lekker weg!

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Jan 2009, 17:02

Heel leuk, Dettie!!
Maar ik heb geen flauw idee hoe ik zoiets voor elkaar moet krijgen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Jan 2009, 18:02

Het is heel makkelijk Marjo en nu écht heel makkelijk dus als je wilt mail ik het wel even door.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Jan 2009, 19:42

Als je tijd hebt??

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 06 Jan 2009, 20:16

Maar ik heb geen flauw idee hoe ik zoiets voor elkaar moet krijgen.


Ik dus ook niet. Ik houd mijn lijst altijd gewoon op mijn profiel bij; na een jaar print ik deze uit en begin weer opnieuw. Dus Dettie..ik heb ook wel interesse...in zo'n compact "balkje".

groetjes, irene

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 07 Jan 2009, 15:14

Net uit, non-fictie, Het Marokanendrama, van Fleur Jurgens.

Mijn bezwaar tegen dit boek zit vooral in de titel, alsof alle Marokanen aanleiding tot drama zijn,
Het boek is wat genuanceerder, het gaat secefiek over de groep jongere mannelijke Marokanen die daadwerkelijk problemen geven.
Het boek is opdracht van de politieacedemie geschreven en schetst een beeld van de oorzaken waardor juist deze specefieke groep zo vaak ontspoort. Haar verklairng zit vooral in de combinatie van factoren zoals sociale factoren, gezinsfactoren, culturele factoren en de Nederlandse gedoogcultuur. Op zich geen verrassende feiten wat mij betreft maar wel heel duidelijk uit een gezet en vooral door de uitebreide uitwerking toch wel indrukwekkend.. Geen vrolijk boek, wel zeer leesbaar, al zitten er wel tamelijk veel statestieken in, maar dat zal wel door de opdrachtgever komen. Wat mij betreft had er nog wel iets meer nadruk mogen komen te liggen op de groep die het wél redt, want daar neemt al lezend je bewondering alleen maar voor toe.
Door de leesbaarheid en de duidelijkheid toch drie sterren.

Wil

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 11 Jan 2009, 12:49

Handig zo'n leeslijst Dettie. Ik maak heel ouderwets in een mooi paperblanks schrift aantekeningen over elk gelezen boek, met wat steekwoorden en mijn waardering uitgedrukt in een rapportcijfer...

Dettie, wil jij mij ook doormailen hoe je zo'n "balkje" maakt?

Jeannette

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Jan 2009, 13:33

Ik heb je een PB gestuurd jeannette

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 11 Jan 2009, 13:47

WilV schreef:Net uit, non-fictie, Het Marokanendrama, van Fleur Jurgens.

Mijn bezwaar tegen dit boek zit vooral in de titel, alsof alle Marokanen aanleiding tot drama zijn,
Wat mij betreft had er nog wel iets meer nadruk mogen komen te liggen op de groep die het wél redt, want daar neemt al lezend je bewondering alleen maar voor toe.
Wil




Ik heb net "Land van werk en honing, verhalen van Marokkaanse moeders over hun migratie" van Hanina Ajarai en Marjolijn van Heemskerk gelezen.

Het zijn zes levensverhalen van Marokkaanse moeders van veelal grote gezinnen, de vrouwen van de eerste gastarbeiders, die hun land verlieten voor een betere toekomst. Wat hadden zij voor jeugd in Marokko en wat verwachten zij van hun leven in Nederland en wat is daar van uitgekomen? Hun verhalen zijn heel verschillend: soms bizar, ontroerend en grappig, maar ook schrijnend.
Na afloop vertellen de dochters hoe zij hun moeder zien en wat er na een generatie veranderd is. Herkennen zij zichzelf in hun moeder? Wat nemen zij over van de traditie van generaties voor hen? En wat laten zij los?

Het boek geeft echt inzicht in de levens van Marokkaanse vrouwen in Nederland en hun achtergrond en laat tevens zien hoe een generatie later, hun dochters, al weer heel anders over bepaalde zaken denken.

Een positief boek!

Jeannette

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Jan 2009, 14:31

O O O jeannette hier word ik zo hebberig van. Het lijkt me een heel interessant boek.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 13 Jan 2009, 13:44

Twee non-fictie boeken uigelezen dezer dagen...

Shanghai Skyline van Carolijn Visser **1/2
Carolijn Visser keert in dit boek terug naar China, en volgt de voetsporen van de schrijvers Pearl Buck en Johan W. Schotman.
Verder wil ze een beeld geven van het moderne China met zijn Westerse leefstijl én traditionele gebruiken.

Ik heb vrij veel van haar gelezen maar dit boek wilde maar niet vlotten. Misschien komt het omdat ik het in etappes heb gelezen. Maar ik denk dat het ook te maken heeft met de inleiding hierboven..ik denk dat het boek beter tot zijn recht was gekomen als ze een keuze had gemaakt..óf de schrijvers volgen óf de mensen in het moderne China.
De kracht in haar boeken ligt wat mij betreft altijd in het ontmoeten van mensen en zo een beeld van een land geven. Die stukken vond ik dan ook het boeiends.

verder het boek "Klein leed"van Betsy udink gelezen. Een biografisch boek over haar depressie en slapeloosheid.
Een heel eerlijk boek vond ik, ik was wel onder de indruk. Vooral ook omdat ze met veel zelfspot en humor schrijft. Het is een dun boekje, je leest het zo uit, maar toch zit het wel even in je hoofd, althans bij mij.
Ze houdt ook een vurig en wat mij betreft overtuigend pleidooi tegen euthenasie bij depressie, omdat je dan totaal vertekend tegen de wereld aan krijgt, waar je dan behoefte aan heb is aan hulp, niet aan een dokter die zegt..inderdaad, Uw leven is ook waardeloos, ik ga U helpen er een einde aan te maken.
Ze eindig haar betoog met de prachtige zin
"Wat ik zeggen wilde is dat als ik dood wil, ik nog lang niet dood hoef"

Wil

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 13 Jan 2009, 16:01

Inderdaad een hele mooie slotzin, Willeke!

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 13 Jan 2009, 16:47

Ja he.
Ze schreef ook
"Ik wil niet van mijn dokter horen, ook niet als ik oud en eenzaam ben en al mijn vrienden gestorven zijn, en mijn depressie de kop weer eens heeft opgestoken; "Mevrouw, u heeft volkomen gelijk, Uw leven is geen cent meer waard, maakt U er maar gerust een einde aan". Niemand mag het leven van anderen zinloos vinden, ook al vind de persoon in kwestie het niet meer de moeite waard om zijn leven uit te leven"

Zelden zo'n mooi pleidooi over dit soort zaken gelezen. ook al omdat ze recht van spreken heeft; ze weet waar ze het over heeft.

Wil


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten