Ideale leesomstandigheden

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Ideale leesomstandigheden

Berichtdoor Bep » 19 Jun 2008, 00:35

Ik wil al een tijdje meer lezen, maar het wil nog niet echt vlotten. Vaak vind ik het lezen in een boek te beperkt, omdat je dan zo gebonden bent aan een verhaal, een sfeer. Anderzijds moet je natuurlijk ook niet te veel verhalen hebben. Dus nu lees ik twee boeken naast elkaar.
Ik vind het ook prettig om wat muziek op de achtergrond te hebben, anders is het zo stil. Daarom zet ik nu wat, niet te moeilijke, klassieke muziek (Bach, Mozart, Haydn, Handel, Beethoven, Schubert, Dvorak, Mendelssohn, Satie of Debussy bijv.) op, die ook prima als achtergrondmuziek kan fungeren, als ik ga lezen.
Misschien herkenbaar voor jullie, misschien niet :-)?

groet,
Henk

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 19 Jun 2008, 08:27

Wanneer ik totaal in een boek verloren ben (wat me nu trouwens minder vaak overkomt dan vroeger), kan de omgevingsruis me helemaal niets schelen; dan hoor en zie ik werkelijk niets. Maar wanneer ik me niet zo goed kan concentreren en toch lekker wil lezen, dan gaan radio en/of TV uit omdat dan elk geluid me irriteert.
2 of meer boeken tegelijk lezen kan ik niet, ik kan me wat dat betreft maar op 1 verhaal focussen. Zeker wanneer het een goed verhaal is, wil ik dat zo gauw mogelijk verder lezen en niet 'gehinderd' worden door een ander verhaal :D .

Joanazinha

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 19 Jun 2008, 09:00

Ik lees altijd en overal, en erfenis van toen ik nog een klein meisje was en mijn ouders er helemaal gek van werden dat ze me haast nooit zonder boek zagen :D Maar sommige boeken vragen inderdaad om de juiste omstandigheden. Ik heb wel graag een streepje achtergrondgeluid, doodse stilte bevordert mijn concentratie niet (dat had ik al bij het studeren, dan zette ik video's op van National Geographic, of dan ging ik in de keuken op kot zitten waar er altijd wel passage was). Soms ben ik in meerdere boeken tegelijk bezig, maar die moeten wel in evenwicht zijn. Als er één stukken beter is dan het andere, dan raakt dat andere haast nooit uitgelezen. Zo heeft "journal d'un curé de campagne" van Bernanos compleet de duimen gelegd tegen alles wat ik op dat moment aan het lezen was en denk ik niet dat ik ooit nog verder dan die 120 pagina's zal raken. Het zij zo.
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Jun 2008, 09:43

Als kind had ik hetzelfde als Joanazinha, dan was ik compleet weg, in een andere wereld. Hoorde of zag niets meer. Dat heb ik niet meer en dat is best jammer.
Eigenlijk lees ik alleen in bed. 's Avonds voor het slapen gaan en 's ochtends vroeg nog even. En ja vaak meerdere boeken tegelijk, net waar ik zin in heb. Sommige boeken kunnen heftig zijn en het is maar net wat voor dag je hebt gehad... een heftige of drukke dag dan een lees is 's avonds een 'rustig' boek. Heb ik een rustige dag gehad dan mag het heftige boek.
Muziek of tv of iets dergelijks storen me niet bij het lezen, tenzij het heel hard staat.

Dettie

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 19 Jun 2008, 10:11

jeetje, dettie, ik snap écht niet hoe jij zo GIGANTISCH veel boeken gelezen krijgt door alleen maar in bed te lezen! (ik begin me zo'n home-cinema slaapkamer voor te stellen, maar dan in een leesversie *kwijl* :D )
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Jun 2008, 10:21

Haha ja dat zou mooi zijn zo'n lees- cinema slaapkamer.
Ik lees blijkbaar heel snel.

Dettie

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 19 Jun 2008, 11:28

Om boeken te kunnen lezen, heb ik rust nodig. Geen afleiding. Daarom lees ik ook nooit met muziek op de achtergrond, zoals Bep.

Ik snap ook niet, als ik al die studenten met pillen op hun schoot in de trein zie studeren, terwijl ze ook nog eens vaak tetterende muziek op hun oren hebben, hoe ze zich nog op hun stof kunnen concentreren. Je maakt me niet wijs dat je voor beide even veel concentratie kunt opbrengen; het is het een of het ander. Dus of ze kennen de stof daarna niet of ze weten niet meer welk liedje ze gehoord hebben. In dit geval hebben ze misschien juist de verkeerde zinnen onderstreept!

In de trein vind het ik het vaak genoeg al moeilijk om op de krant of op een boek te concentreren. Dan wordt je afgeleidt door hard gepraat, dan door een telefoon die afgaat etc.

Het helemaal weg zijn in een boek ken ik goed. Gisteren nog toen ik door Orakel nacht van Auster heenstoomde, merkte ik zelfs in de trein weinig meer van mijn omgeving. Toen ik op een gegeven moment opschrok, waren er minuten voorbij zonder dat ik er erg in had gehad.

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 19 Jun 2008, 12:41

Daar wil ik je toch even tegenspreken hoor Roel, ik studeerde heel goed op de trein, net door dat lawaai. Muziek op mijn oren heb ik maar zelden gehad, maar als er niet genoeg geluid was, dan was dat de oplossing. Bij mij werkt het net heel goed om me met twee dingen tegelijk bezig te houden. Bij velen werkt de muziek als achtergrond: ze willen ook helemaal niet weten wat er net op stond, want dat doet er gewoon niet toe. Bij mij heeft dat geluid een essentiële functie. Ik stampte mijn samenvattingen in mijn hoofd en keek intussen naar natuurdocumentaires. Op het einde van de sessie, wist ik én wat er in mijn cursus stond én hoe de sociale hiërarchie bij olifanten (ik zeg maar wat) in elkaar zat. :D
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 16 Jul 2008, 11:09

Dat mag hoor, Elvira! Prachtige naam, trouwens.

A ha, dat dacht ik al. Ik kan me wel voorstellen dat mensen muziek als muzak gebruiken, om bij te lezen. Ik lees toch het best in de stilte, op een plek waar ik niet afgeleid wordt. Bij een tv kan ik absoluut niet lezen. Maar met muziek ook niet. De sferen zitten elkaari in de weg! De sfeer van het boek conflicteert dan met de sfeer van de muziek. Dat gaat niet samen, niet bij mij tenminste.

Knap hoor, Elvira. Ik bedoel dat je zowel je stof, als het gedrag van die olifanten hebt onthouden! Dat zou ik nooit kunnen. Ik ben bang dat als ik dit zou proberen, er maar een fraktie van de leerstof onder mijn hersenpan had gekregen en ook maar een fraktie van de natuurdocumentaire. Nou zou dat laatste geen ramp zijn, het eerste echter...
Gelukkig is ieder mens anders.

elviratoverspin schreef:Daar wil ik je toch even tegenspreken hoor Roel, ik studeerde heel goed op de trein, net door dat lawaai. Muziek op mijn oren heb ik maar zelden gehad, maar als er niet genoeg geluid was, dan was dat de oplossing. Bij mij werkt het net heel goed om me met twee dingen tegelijk bezig te houden. Bij velen werkt de muziek als achtergrond: ze willen ook helemaal niet weten wat er net op stond, want dat doet er gewoon niet toe. Bij mij heeft dat geluid een essentiële functie. Ik stampte mijn samenvattingen in mijn hoofd en keek intussen naar natuurdocumentaires. Op het einde van de sessie, wist ik én wat er in mijn cursus stond én hoe de sociale hiërarchie bij olifanten (ik zeg maar wat) in elkaar zat. :D

Gast

Berichtdoor Gast » 16 Jul 2008, 12:12

Lezen moet ik toch wel in stilte doen, anders ben ik 5 blz verder en zou totaal niet weten wat ik juist heb gelezen...

En die rust, stilte en concentratie vind ik dan ... in m'n bad !! Tot ik lig te rillen van het koud geworden water.

Daarna nog even in m'n bed lezen, tot m'n ogen echt dicht vallen. Voor mij de beste remedie om doodmoe in slaap te vallen. :sleeping:

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Jul 2008, 12:50

En die rust, stilte en concentratie vind ik dan ... in m'n bad !!


Dat vind ik nou zo knap! ALS ik al eens de beschikking over een bad had en een boek mee had dan werd het één kledderbende.
Hoe doen jullie dat? Hoe houden jullie dat boek droog? Bij mij werden de bladzijden altijd nat.

Groetjes

KledderDettie

Gast

Berichtdoor Gast » 16 Jul 2008, 13:09

haha

wel ja, boek klaarleggen, heel stilletjes gaan liggen, handjes nog es afdrogen en beginnen lezen :lol: :lol:

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 16 Jul 2008, 16:43

Zoiets ja, mijn boek wordt nooit nat! Ik lig ook altijd tot het water koud wordt, maar ik laat er dan gewoon weer warm water bijlopen, als het boek de moeite waard is tenminste :lol: :lol:

Bookiewurm
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 Feb 2007, 15:06

Berichtdoor Bookiewurm » 16 Jul 2008, 16:51

Er is een plek waar ik inderdaad ook niet kan lezen en dat is in bad. Verder eigenlijk overal! Daar kan je ook aan afmeten of ik iets een goed boek vind of niet. Een goed boek sleep ik overal mee naar toe, van tafel naar de WC naar buiten, naar bed, etc. Een minder boek ligt eigenlijk alleen maar naast mijn hoofdkussen...
En de overige omstandigheden hangen zeer van het boek af! Mijn voorkeur gaat uit naar het lezen in de hangmat met heerlijke natuurgeluiden en verder weinig afleiding. Als ik muziek opzet tijdens het lezen is het meestal iets van Dulce Pontes...
Wel een leuk topic trouwens!


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten