Boeken kopen....voorlopig niet meer :D

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Bookiewurm
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 Feb 2007, 15:06

Boeken kopen....voorlopig niet meer :D

Berichtdoor Bookiewurm » 04 Apr 2008, 13:42

Wat boeken betreft ben ik een ontzettende hebbert, ja ik zeg het eerlijk. Maar vanochtend heb ik mij heilig voorgenomen om eens een poosje geen boeken meer te kopen en de route naar de bieb maar eens wat frequenter te gaan befietsen.
De reden hiervan is dat ik inmiddels al geruimte tijd aan het inpakken ben, aangezien we volgende week gaan starten met een ingrijpende verbouwing. Zonde als al die boeken bloot moeten staan aan stof, gruis of andere schadeveroorzakers dus ik ben mijn hele huisraad aan het inpakken. 20 verhuisdozen gehaald en vol goede moed aan de slag, maar wat heb ik belachelijk veel boeken, zeker voor mijn jonge jaren;). Studieboeken, tuinboeken, kookboeken, hobbyboeken, kinderboeken, reisboeken en dan dus alle romans, trillers en overige literatuur. Aan vrijwel elk boek kleeft een herinnering, het ene boek heb ik gekregen van mijn beste vriendin, het andere boek kocht ik van mijn eerste salaris van mijn bijbaantje, etc, etc. Probeer dan maar eens om je boekencollectie uit te dunnen...
Dus mochten jullie me de aankomende periode niet meer zoveel horen, zien of lezen: ik ben aan het opruimen en daarna aan het verbouwen!
Nu nog de 10 boeken uitkiezen die in mijn nachtkastje mogen om deze periode door te komen...

Groet, Maaike (met excuses voor het wat lange, dramatische ;) verhaal)

Bep
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 Mar 2008, 12:38
Locatie: Groningen

Re: Boeken kopen....voorlopig niet meer :D

Berichtdoor Bep » 04 Apr 2008, 14:20

Bookiewurm schreef:Wat boeken betreft ben ik een ontzettende hebbert, ja ik zeg het eerlijk. Maar vanochtend heb ik mij heilig voorgenomen om eens een poosje geen boeken meer te kopen en de route naar de bieb maar eens wat frequenter te gaan befietsen.
De reden hiervan is dat ik inmiddels al geruimte tijd aan het inpakken ben, aangezien we volgende week gaan starten met een ingrijpende verbouwing. Zonde als al die boeken bloot moeten staan aan stof, gruis of andere schadeveroorzakers dus ik ben mijn hele huisraad aan het inpakken. 20 verhuisdozen gehaald en vol goede moed aan de slag, maar wat heb ik belachelijk veel boeken, zeker voor mijn jonge jaren;). Studieboeken, tuinboeken, kookboeken, hobbyboeken, kinderboeken, reisboeken en dan dus alle romans, trillers en overige literatuur. Aan vrijwel elk boek kleeft een herinnering, het ene boek heb ik gekregen van mijn beste vriendin, het andere boek kocht ik van mijn eerste salaris van mijn bijbaantje, etc, etc. Probeer dan maar eens om je boekencollectie uit te dunnen...
Dus mochten jullie me de aankomende periode niet meer zoveel horen, zien of lezen: ik ben aan het opruimen en daarna aan het verbouwen!
Nu nog de 10 boeken uitkiezen die in mijn nachtkastje mogen om deze periode door te komen...

Groet, Maaike (met excuses voor het wat lange, dramatische ;) verhaal)


Vandaar je bijnaam dus :). Ik ken het probleem een beetje. Ik heb veel filosofieboeken, omdat de flaptekst me aansprak maar ik heb ze nauwlijks gelezen en ben dat ook niet meer van plan (op een enkele na).
Ik heb een boekenkastje vol met literatuur, waarvan ik het meeste nog niet heb gelezen, maar dat nog wel ga doen. Dat vind ik itt tot bij die filosofie een mooi vooruitzicht. Van elke auteur die mij aanspreekt wil ik wat hebben, maar één titel is eigenlijk al genoeg en voor de andere ga ik wel naar de bieb. Geen boekenkasten erbij voor mij :). Succes met opruimen / verbouwen.. en veel leesplezier.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Apr 2008, 15:00

Oh Wandelaartje, ik ken het probleem...
Wij roepen ook al tijden dat we nu écht eens boeken moeten gaan ruimen.
Maar ja dan lees je weer een flaptekst en wil je het toch echt nog gaan lezen ook al staat het jaren ongelezen in de kast. Of heb je net als jij herinneringen aan een boek. En ondertussen komen er alleen maar boeken bij en bij en bij...

Succes met opruimen enne als je door je 10 boeken heen bent... je kan altijd boeken van me lenen :D

Dettie

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 08 Mei 2008, 09:11

Nou ik heb vorige week de eerste dagen van de vakantie besteed aan opruimen. Niet aan boeken trouwens. Bij mij gaat er bitter weinig weg. En de boeken die ik aan De Slegte probeerde te slijten wilden ze niet!
Nee, omdat ik zoveel verschillende interesses heb, komen er via post zoveel zaken binnen dat zich dat jarenlang ophoopt als je er geen juiste bergplaats voor hebt. Daardoor zijn er stapels papier in de loop der jaren gegroeid. Ik heb er nu nog drie van 40 cm hoog. Ik heb dus echt zitten verscheuren en weggooien, maar er blijft veel te veel over. Dingen die je wilt bewaren. Dus de boekenkasten op mijn slaapkamer worden door drie van die hoge stapels geblokkeerd. Verder probeer ik ook de stapels kranten weg te lezen, maar dat gaat maar tergend langzaam. Ik heb nog een stapel oude volkskrant katerns (een enkel katern dat over is gebleven, maar dat met de jaren uitgroeit tot een stapel van een meter hoog. Eerst moet nog een stapeltje nrc weggewerkt worden).
Om niet alles rond te hebben slingeren, zoek je naar creatieve oplossingen. Wegbergen in een kastje bv. Ik ben nu slim geworden en berg het nu niet zomaar weg, maar verpak ik in plastic zakken tegen de stof. Vooral als dat ook stapels in een open rek betreft, is dat verdomd handig.
Maar voor boeken moet ik nodig ruimte creeeren. Daarom ben ik een plank cd's aan het ontruimen. Die stop ik in dozen, die ik onder mijn bed schuif, zo wordt elke vierkante cm ruimte benut!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 08 Mei 2008, 13:20

Maar ooit is het echt allemaal vol, Roel.. verhuizen??

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Mei 2008, 17:03

Vééél verhuizen is een nog betere tip. :D Dan ga je steeds meer wegdoen.
Ben in 6 jaar tijd, 6 keer verhuisd en tijdens en sindsdien gaat alles gelijk weg.

Dettie
ocherm Roel, we plagen je wel he.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 08 Mei 2008, 17:11

Boeken, doe je die ook weg als je verhuist? Goh..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Mei 2008, 18:04

Nee het gaat over de kranten en artikelen en bladen.
Na je een ongeluk gesjouwd te hebben en 3 x in en uitpakken en nóg niet gelezen hebben.... weg ermee. Als het je écht interesserde had je het al gelezen (waarmee ik niet wil zeggen dat het Roel niet interesseert)

Dettie
die steeds meer boeken wegdoet sinds ze bij bookcrossing zit.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 09 Mei 2008, 14:56

en toch..het blijft heel moeilijk!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Mei 2008, 15:00

Haha ja, dat is waar, vandaar dat ik van veel boeken ringboeken maak en aan het einde van de ring kan ik altijd nog kijken of ik het terug wil of niet.

Dettie

leni
Berichten: 59
Lid geworden op: 09 Okt 2006, 13:35
Locatie: Portugal

Berichtdoor leni » 12 Mei 2008, 10:38

Jullie boekenfanaten zullen het niet geloven maar toen ik 6 jaar geleden naar Portugal verhuisde wilde ik een heleboel boeken niet meer mee hebben..Ik heb er ongeveer 300 verkocht tijdens 3 weekends waarbij ik open deur hield in mijn huis. Allemaal hadden ze een stickertje in een bepaalde kleur gekregen.Deze kleur betekende eeen prijs bvb groen 1 euro, blauw 3 euro, enz.de duurste was 12 euro. Ik heb studenten gehad en die hebben veel gekocht, ook veel vrienden die lezen en andere mensen uit ons dorp..Ik woonde vlak bij een plein waar elke zondag een rommelmarkt wordt gehouden ..ook daarvan had ik kopers.
Een 25 tal prozaboeken heb ik mee naar hier genomen en een kast vol poëzie..van die laatste heb ik enkel de dubbele exemplaren verkocht. Door mijn beroep van voordrachtskunstenaar kreeg ik namelijk van dichters vaak een bundel. Ik wilde een nieuw leven beginnen en enkel nog Portugees lezen.. Ondertussen doe ik dat ook maar ik ben blij dat ik mijn 25 boeken nog heb..af en toe wil ik toch nog eens 'doen zoals vroeger'..Maar spijt heb ik niet , wat weg is zie je niet meer..bij mij is dat 'kunnen loslaten'. En dat moet je toch ook met je kinderen, andere familie en vrienden doen dus.. Viva Portugal..en Viva Leestafel !!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Mei 2008, 10:53

Ja precies leni, weg is weg. Tot nu toe heb ik ook geen spijt van de boeken die ik weg heb gedaan. Het leuke is voor mij dat een ander er ook nog eens plezier aan beleeft.
Sandór Márai, die blijft. En boeken die ik met veel liefde cadeau heb gekregen blijven.
Maar veel kan weg en mócht ik spijt krijgen dan is het vaak toch nog te koop. En voor de rest... Viva Leestafel! :D

Groetjes
Dettie

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 20 Mei 2008, 15:59

Nee, bij mij gaan bitter weinig boeken weg (zegt hij ergens met spijt in zijn stem, omdat de ruimte voor nieuwe boeken heel schaars is).

Nieuwe boeken blijven komen.

Zocht op internet naar een oud boek over de werking van synthesizers.
Wolfgang Bock - Aufbau, Funktion, Anwendung (1980)
Zouden ze het ergens nog hebben, waar internet het zichtbaar maakt?
En jawel hoor, bij een antiquariaat in Duitsland, Hamburg om precies te zijn hadden ze één exemplaar.
Weet je wat het leuk is? Het is een ex-exemplaar van de bibliotheek.
Het stempel staat er nog in.

Bookiewurm
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 Feb 2007, 15:06

Berichtdoor Bookiewurm » 20 Mei 2008, 16:33

Onlangs heb ik heel wat boeken verkocht op een boekenbeurs. Leuk om te zien hoe enthousiast mensen worden van de boeken die ze meenemen. Ik geef die boeken liever een iemand die er nog plezier aan heeft dan ze zelf ergens onder of achter op te bergen.

Natuurlijk sommige boeken gaan nergens meer naartoe, maar krijgen in ereplaats in mijn kast. Nu zit vrijwel alles in dozen vanwege de verbouwing, maar ik kan niet wachten tot ik alles weer een plekje kan geven:)

En Roel, gefeliciteerd met je nieuwste aankoop:)

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 21 Mei 2008, 12:34

Ik ben nog nooit op een echte boekenbeurs geweest, dus een plek waar de uitgeverijen hun nieuwste boeken aanprijzen, zoals de Frankfurter Buchmesse. En op een boekenmarkt ook zelden, het is me er meestal te vol en ik heb geen zin om uren langs kraampjes te moeten begeven, zonder wat interessants tegen te komen.

Absoluut. Ieder goed boek hoort een tweede leven of zelfs een derde leven te krijgen.

Ik heb een hekel aan het complete uitkramen, dus ook aan verhuizingen. Succes met jou verhuizing!

Dankje Bookiewurm. Wolfgang Bock is bij de liefhebbers bekend geworden met zijn album Cycles uit 1980. Een prima plaat. Zo worden ze niet meer gemaakt. Niet op cd uit trouwens. Ik heb niet alleen een hele batterij oude analoge bakken, maar ben verder ook in de technische aspecten geinterresseerd. Ik heb een aantal klassiekers op de plank staan, maar deze had ik nog niet. Eentje die ik nog heel graag wil hebben is Synthesizer von Gestern van Matthias Becker. Jaren uitverkocht en meerdere mensen zijn er naar op zoek. Misschien dat smeken bij de schrijver in kwestie helpt? Deel 2 heb ik en dat is nog net leverbaar en dat dat deel doet je echt smachten naar deel 1. Weinig boeken gaan zo diep op specifieke synthesizers in als dit!

Groeten,
Roel

Bookiewurm schreef:Onlangs heb ik heel wat boeken verkocht op een boekenbeurs. Leuk om te zien hoe enthousiast mensen worden van de boeken die ze meenemen. Ik geef die boeken liever een iemand die er nog plezier aan heeft dan ze zelf ergens onder of achter op te bergen.

Natuurlijk sommige boeken gaan nergens meer naartoe, maar krijgen in ereplaats in mijn kast. Nu zit vrijwel alles in dozen vanwege de verbouwing, maar ik kan niet wachten tot ik alles weer een plekje kan geven:)

En Roel, gefeliciteerd met je nieuwste aankoop:)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Mei 2008, 17:11

Nou boeken kopen... Vandaag kreeg ik 9 recensieboeken binnen! Wow.
En ze lijken me allemaal nog mooi ook, weet gewoon niet met welke ik moet beginnen. Wat een luxe hè.

Dettie

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 21 Mei 2008, 17:37

9! *kwijl*, ja dan wordt kiezen een luxeprobleem dettie :)
Intussen zit ik met de handen in het haar hoe ik mijn inboedel in hemelsnaam verhuisd moet krijgen. Al die boeken!
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 22 Mei 2008, 08:14

Stukje bij beetje Elvira..en genieten van de boeken die je weer in handen krijgt..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Mei 2008, 08:51

Pas op dat je in de dozen niet alléén boeken doet, is niet meer te tillen dan. Bodempje boeken en dan lichte dingen erbij.

Dettie
uit ervaring na 6 verhuizingen

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 22 Mei 2008, 09:54

bedankt dettie, dat weet ik ook nog van vorige keer, toen we eenmaal begonnen te sleuren heb ik alles opnieuw mogen inpakken!
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Gast

Berichtdoor Gast » 12 Jul 2008, 20:37

Tja, ik vroeg het me eigenlijk al af wat jullie toch allemaal met zoveel boeken doen??? Aan het thempo dat jullie kopen (of krijgen) en lezen... Ik kan dit niet volgen hoor.
Ik heb er zelf de laatste maanden heel veel gekocht, maar ook verkocht. Door plaatsgebrek ben ik beginnen sorteren. Er zijn er veel de deur uitgegaan, maar probleem is dat ik terug op '0' sta, doordat er gewoon zoveel nieuwe terug zijn bijgekomen.
Ik kan het gewoon niet laten om regelmatig een boek bij te kopen. Ik kan zeker nog 2 jaar verder met al wat hier nog staat.
Als ik 1 boek uit heb, moet ik dringend terug iets nieuw kopen, want dan denk ik dat ik door alles heen ben... :?

Jullie hebben in Nederland zo van die boekenmarktjes enzo. Leuk, maar bij mijn weten heb ik dat hier in m'n buurt toch niet :cry:

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Jul 2008, 20:55

Ik weet niet of Antwerpen ver bij jou vandaan is...

De maandelijkse Boekenmarkt op het De Coninckplein.

Boekenmarkt De boekenmarkt op het De Coninckplein begint aan de vierde jaargang. Sinds januari 2005 vindt op het plein een maandelijkse boekenverkoop plaats, en deze sympathieke verzameling kraampjes is ondertussen een heuse klassieker geworden. Flanerend tussen boek, hapje en drankje kunt u er gouden koopjes doen en genieten van leuke optredens.

Elke derde zondag van de maand tussen 10:00 en 17:00 uur kunt u uw keuze maken uit een soms verrassend boekenaanbod.

De volgende edities van Boekenmarkt 2008 worden gehouden op
20 juli
17 augustus
21 september
19 oktober 2008

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Jul 2008, 21:04

- 23 augustus: beiaard en boekenmarkt, 11.00 tot 19.00, met torenbezoeken (reservatie en betaling op de dag zelf aan de inkom van de boekenmarkt), Mgr. Ladeuzeplein. in Leuven

Dettie

Gast

Berichtdoor Gast » 12 Jul 2008, 21:04

Hey, dank je wel !!!

Antwerpen is niet zo ver van ons. Dat wist ik niet dat daar ook zo'n boekenmarkt was. Daar moet ik dan toch maar es naartoe gaan!!

Kan ik hier misschien ook es zo een hele lijst van aangeschafte boeken op zetten !
Ha ha, ik verheug me erop !!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Jul 2008, 21:08

Tweedehands Boekenmarkt Ajuinlei - Gent,
elke zondag van 1 mei tot 1 november van 10u tot 13u

Dettie


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten