Lezende ouderen genieten meer

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44164
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Lezende ouderen genieten meer

Berichtdoor Dettie » 25 Mar 2008, 22:37

Lezende ouderen genieten meer

TILBURG - Ouderen die veel lezen genieten meer van het leven. Dat bleek dinsdag uit een onderzoek onder meer dan duizend ouderen tussen de 49 en 90 jaar. Zo maakte onderzoeksbureau Pro Aging bekend.

Uit het eerste Nationale Leesonderzoek 50+ blijkt verder dat het merendeel van de ouderen (58 procent) voor zijn of haar plezier leest.

Ruim 42 procent vindt lezen belangrijk om bij te blijven. Meer dan een kwart van de ondervraagden meent dat je met een boek lekker kunt wegdromen.

Bibliotheek

Vrouwen blijken meer boeken te lezen (25 per jaar) dan mannen (17 per jaar). Ook kopen ze meer boeken (9,1 tegenover 7,6 per jaar) dan mannen en zijn dames vaker lid van een bibliotheek.

(c) ANP

------

Ik ben bang dat ik aan een zeer ernstige afwijking lijdt....
ik zit nu al ver boven het gemiddelde! O dear wat nu? :D
Maar goed dat ze ons niets gevraagd hebben, dat zou de uitslag zeer hebben beïnvloed.

Dettie

Marjo
Berichten: 25883
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Mar 2008, 14:01

Nou! Dat denk ik ook! Maar er zitten er vast ook bij die niet of nauwelijks lezen. Wij waren thuis met zessen, alleen ik en mijn oudste broer lezen veel, nog een broer leest een beetje, en de rest heeft er geen tijd voor.
Ik moet dat gemiddelde dus wel omhoogtrekken..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44164
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Mar 2008, 14:24

Ha hier nog zo een Marjo.
Alleen mijn oudste zus en ik lezen veel.
M'n andere zus een beetje en m'n jongste zus helemaal niet.

Maar goed dat wij dat gemiddelde omhoog trekken hè. :D

Dettie

Gast

Berichtdoor Gast » 26 Mar 2008, 14:48

En nog zo eentje. Alhoewel ik toch altijd mijn bedenkingen blijf hebben bij zulke bevragingen. Ondervraag maar eens duizend anderen, en vergelijk even de resultaten.

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 26 Mar 2008, 15:29

Bij ons idem dito. Ik heb 4 broers; 2 lezen wel (veel) en 2 lezen helemaal niet! Het grappige is dat mijn moeder mijn nichtje (de dochter van een niet-lezende broer en niet-lezende schoonzus) vroeger altijd heeft voorgelezen en laten lezen en dat nichtje leest weer wel heel graag.
Mijn moeder las ook altijd; elk vrij moment had ze een boek in haar handen... heel bekend :-).


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten