boeken voor beginners

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

boeken voor beginners

Berichtdoor elviratoverspin » 15 Feb 2008, 13:34

tot mijn stomme verbazing is één van mijn groepen hélemaal weg van literatuur en vragen ze me welke auteurs ze zouden kunnen lezen om wat te oefenen. het zijn absolute beginners, en ze zijn met alles tevreden, ook kinderboeken. Dus oproepje: leuke, goeie titels van bij voorkeur Vlaamse schrijvers (Nederlandse mag ook, maar gezien de context toch ook graag Vlaams) die niet te ingewikkeld zijn qua taalgebruik?

Jeugdboeken, daar kon ik ze zo mee verder helpen, maar boeken voor volwassenen, daar kon ik niet zo direct opkomen. Dus leuke ideetjes welkom!!!
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Marjo
Berichten: 25895
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Feb 2008, 13:54

Je kent toch wel de hedendaagse schrijvers, zoals Brijs en Verhulst? Of bedoel je die niet?

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 15 Feb 2008, 18:06

ja, ik ken wel hedendaagse schrijvers, maar die heb ik dan ook weer niet allemaal gelezen. Bernlef lijkt me bijvoorbeeld niet altijd even toegankelijk. Ik zoek schrijvers die veel kunnen doen met een beperkte woordenschat :p "Het bittere kruid" van Marga Minco lijkt me bijvoorbeeld haalbaar, dat is ook niet te dik. Uiteraard zullen ze misschien stevig teleurgesteld zijn, drie weken les nederlands is lang niet genoeg, maar ze zijn zo gemotiveerd....
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44183
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Feb 2008, 18:17

Ik heb net een boek van de (belgische) Aline Sax uit, geschikt voor 16 jaar en ouder.

Gaat over een jongen in new york (ca. 1900) die een homofiele relatie heeft en in een bar werkt. De bar kunnen ze met een vriendengroep kopen en alles gaat goed totdat het geleende geld niet op tijd terugbetaald kan worden. Er wordt iemand vermoord en om alsnog het geld bij elkaar te krijgen worden er niet legale dingen gedaan.
Homofilie was toentertijd nog strafbaar.

Ik vond het een goed boek, zeker als je de boeken van Floortje Zwigtman niet gelezen hebt.

Dettie
die het boek eventueel naar je kan sturen.

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 15 Feb 2008, 19:56

ik ga eerst eens piepen of ik het hier ergens vinden kan, dettie, en anders hang ik in je pm-box :)
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten