Leesuitdaging 2008!

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 04 Mei 2008, 22:01

En weer een paar goede boeken in mijn uitdaging..

Net uit... Wie hoort mijn tranen, Fauziyaka Kassindja,

Boek over een vrouw die vlucht voor vrouwenbesnijdenis en de als asielzoekster bijna anderhalf jaar in een Amerikaanse gevangenis terecht komt.

Vaak, heb ik mijn bedenkingen bij dit soort boeken, om de schrijfstijl en vaak ook om de toon,
en ook bij dit boek was dat het geval, maar met name de hele asielprocedure, hoewel af en toe wat langdradig beschreven maakt dit boek toch wel erg de moeite waard.

Ik ben nu begonnen in Fontanel van Meir Shalev, en ik moet zeggen, het begin is veelbelovend.
het doet me een beetje denken aan een kruising van "het lot van de familie Meijer"en een boek van Maruquez.
Kortom precies het soort boek waar ik van houd.
Word vervolgd.

Wil

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 04 Mei 2008, 22:07

oh, ik ben benieuwd, wil, wat jij van Fontanel vindt. Ik vond het een heerlijk boek!
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 04 Mei 2008, 22:11

elviratoverspin schreef:Lopend leeslijstje voor de uitdaging:


Minstens twaalf Franse uitgaven van niet eerder gelezen Franstalige schrijvers:


1) Eliette Abécassis - Mon père (januari 2008)
2) Henriette Bernier - Une femme empêchée (februari 2008)



Minstens twaalf ongelezen boeken die al van vóór 1 januari 2008 met mijn kast staan te vergroeien

1) Aleid Truijens - Geen nacht zonder (januari 2008)
2) Meir Shalev - Fontanel (februari 2008)
3) Bill Watkins - Een Keltische jeugd (maart 2008)
4) Robin Hobb - Overgangsritueel (mei 2008)



Zoals de zaken er nu voor staan, lijkt het erop dat ik van Hobb de hele trilogie gewoon in één ruk ga verslinden. Maar omdat het een boek van mijn vriendlief is, en hij hem nog niet gelezen heeft, mag ik em niet meenemen op de bus, dus ziet het er voor Bernanos nog steeds hoopvol uit :)
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 04 Mei 2008, 22:39

oh, ik ben benieuwd, wil, wat jij van Fontanel vindt. Ik vond het een heerlijk boek!
_________________


Ik ben nog maar net begonnen, maar tot nu toe vind ik dat ook.
Ik dacht op de een of andere manier dat het een veel moeilijker boek zou zijn, maar het leest lekker, en het is zo goed geschreven vind ik.
En goed vertaald ook.

Door jou ben ik het nu al gaan lezen trouwens, je enthousiasme werkte aanstekelijk. Anders was het nog wel even op de stapel blijven liggen.

Willeke

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 05 Mei 2008, 12:15

Vier sterren voor De windeter van Keri Hulme. Korte verhalen, sommige vrij duister, maar de meeste boeiend. Eigenlijk zoals haar roman Kerewin, waarin ook niet alles voortdurend even helder is. De verhalen bevatten ook dezelfde elementen als de roman.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 05 Mei 2008, 12:22

Kerewin vond ik een verrassend goed boek,
ik kende haar helemaal niet en kreeg dit boek via via, maar ik heb er erg van genoten toendertijd.

En dit boek is dus ook de moeite waard begrijp ik.

Groeten
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Mei 2008, 17:08

En weer een boek uit, van de schrijfster van Niels Holgerson dat ik nooit gelezen heb, ik twijfel of het non-fictie is, bij bol.com staat het ook als non-fictie vermeld maar ook als literatuur. Literaire non-fictie dan maar...
Ik maak er geen verslag van. Het was wel een leuk boekje vond ik.

Selma Lagerlöf
Dagboek van een veertienjarige


De grote Zweedse schrijfster Selma Lagerlof (1858-1940) werd op het landgoed Marbacka geboren. Als 14-jarige verlaat zij voor een half jaar het Zweedse platteland om in Stockholm vanwege haar kinderverlamming een gymnastiek-behandeling te ondergaan. Deze periode wordt in dit dagboek beschreven, dat voor het eerst in 1958 in een Nederlandse vertaling verscheen, die nu bijgewerkt is herdrukt. Opmerkelijk is het gegeven dat Lagerlof het dagboek niet op haar 14e, maar op 73-jarige leeftijd schreef. Het gaat derhalve om werkelijke gebeurtenissen, aangevuld met verzonnen elementen. Zij verhaalt intelligent, sober, uiterst subtiel en met goed gedoseerde humor over de dagelijkse gebeurtenissen in het huis van haar oom en tante, over het leven in de 'wereldstad' Stockholm, over verliefdheid en teleurstellingen en over het offer dat zij moet brengen vanwege haar schrijverschap. Het kleine, goed leesbare literaire juweeltje eindigt met een liefdesverklaring voor haar Marbacka, waar geen verdriet is. Bevat een inleiding van Rudy Kousbroek, en een levensloop en bibliografie van Selma Lagerlof. Sobere uitgave, formaat tussen paperback en pocket, kleine letter.

Biblion
Vertaald door N.M. Wartena

Paperback | 155 Pagina's | Uitgeverij Prometheus
ISBN10: 9035119657 | ISBN13: 9789035119659

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 11 Mei 2008, 17:55

Fontanel uit, vier sterren.

Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Mei 2008, 18:13

Je maakt me wel érg nieuwsgierig Wil, eerst al je enthousiasme en nu 4 sterren! Dat zou ik moeten gaan lezen en Shalev vind ik al zo goed schrijven. Zucht, 48 uur in een dag zou wel goed uitkomen.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 11 Mei 2008, 20:21

Het is wel het soort boek waar je van moet houden hoor, een beetje magisch-realistisch,
het doet wat aan Marquez denken.

Het is precies het soort boek waar ik, áls het goed geschreven is, als een blok voor val.
Maar ik kan me heel goed indenken dat een ander het niets vind.

Groetjes
Willeke

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 13 Mei 2008, 12:48

De Speler uit, van Dostojevski, drie sterren,

Het duurde even voor ik er goed in zat, maar toen dat eenmaal het geval was had het boek mij in zijn greep.

Groeten
Wil

Gast

Berichtdoor Gast » 14 Mei 2008, 10:42

DIT is een erg leuke topic! Omdat ik voor een paar sites recenseer, en daardoor meestal nieuwe boeken lees, ben ik me er van bewust dat ik quasi continu geweldige boeken laat liggen :? Via deze topic probeer ik een beetje schade in te halen.

Mijn leesuitdaging voor 2008 (ik ben niet al te ambitieus begonnen ;) ):

Kader Abdolah, Het huis van de moskee
Joseph Conrad, Hart der duisternis
Arnon Grunberg, De joodse messias
Pascal Mercier, Nachttrein naar Lissabon
Gabriel Garcia Marquez, Honderd jaar eenzaamheid
Meir Shalev, Fontanel

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 14 Mei 2008, 11:13

Zo..daar zitten erg mooie boeken tussen Gerd,

Groeten
Willeke

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 14 Mei 2008, 13:50

Ik heb gisteren een lezing bijgewoond door Kader Abdolah. "Het huis van de moskee' is al in negentien talen vertaald!
Mocht je trouwens ooit in de gelegenheid zijn de man te horen, dan moet je dat beslist doen! Ooit wilde hij minister-president worden zei hij, de gave van het spreken heeft hij alvast!

Gast

Berichtdoor Gast » 14 Mei 2008, 14:47

Ik zag hem onlangs op televisie nav zijn vertaling van De Koran en zijn boek De boodschapper. Naast zijn indrukwekkende snor viel het me ook op dat hij de journaliste die vroeg "bent u niet bang dat andere moslims slecht zullen reageren op uw vrije vertaling?" tot twee keer toe negeerde. Zijn reden daarvoor: hij vreest dat een antwoord geweld kan uitlokken en hij ziet zijn vertaling als een bevrijding van de Koran. Ik kan me zo inbeelden dat hij live een onvergeetlijke indruk nalaat :D

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Mei 2008, 16:02

Nou gerd, als ik je uitdaging zie dan is dat geen straf!
Mooie boeken allemaal.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Mei 2008, 16:44

Abdolah zei dat de Nederlandse moslimwereld tot nu toe zijn boeken (het zijn er twee) genegeerd had: ze zien niets, ze horen niets, ze weten het dus niet, want als ze niet weten hoeven ze niet te reageren.
Maar, zei hij: er kan altijd een gek rondlopen..

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 15 Mei 2008, 18:42

Het eigen lot, Kenzaburo, **1/2

Korte samenvatting, een man krijgt een kind met een ernstige hersenbeschadiging, tegen het advies van doktoren besluit hij het kind niet te laten opereren en voorlopig alleen in leven te houden met suikerwater,
in de tussentijd vlucht hij in drank, houd zich schuil bij een geliefde. en groeit naar het besluit toe het kind te laten sterven.

Je hebt van die boeken waarbij het vanaf de eerste bladzijde onmogelijk is om je te identificeren met de hoofdpersoon, en dat was bij mij bij dit boek duidelijk het geval. Letterlijk alles wat de hoofdpersoon doet en denkt ging in dit boek tegen mijn gevoel en voorstellingsvermogen in.
Hij loopt al gokkend door de stad tijdens de bevalling, bezoekt zijn vrouw nauwelijks, informeert haar totaal niet over de toestand van het kind, de vrouw komt zelfs nauwelijks in het hele verhaal voor.
Vermoedelijk moet je dat ook in de tijd (jaren zeventig) en cultuur (Japans) zien, maar ik heb me er het hele boek over opgewonden.


Om die reden krijgt het boek duidelijk geen drie sterren,
maar ik bleef wel lezen, en in de loop van het boek maakt de hoofdpersoon duidelijk een ontwikkeling door, die ik eigenlijk niet aan zag komen, en die boeiend was om te lezen,
dus twee sterren is ook wel weer wat weinig,
** 1/2 dus.

Wil
Laatst gewijzigd door WilV op 15 Mei 2008, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Mei 2008, 19:03

Ik heb Kluun niet gelezen en dit boek niet maar toch roept jouw beschrijving wel associaties op met Kluun.

Eigenlijk ook het niet willen weten, plezier zoeken, het ontkennen van de situatie. Of het nou specifiek Japans is???

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 15 Mei 2008, 20:45

Of het nou specifiek Japans is???


Ik bedoelde eigenlijk meer dat je bij de bevalling zijn, het niet vertellen van de handicap van het kind etc. misschien ook wat tijd en cultuurgebonden moest zien.
Althans dat zei ik alsmaar tegen mezelf als ik me op zat te winden.

Dat opwinden van mij is trouwens meteen wel een reden voor de twee en een halve ster..als iemand je weet te raken doordat je je al lezend boos maakt kan ie wel schrijven.

En Kluun..die link had ik zelf nog niet gelegd..dit boek gaat heel erg over het niet kunnen dealen met problemen en dan maar vluchten in drank en vrouwen, dat heeft inderdaad wel overeenkomsten met Kluun,
alleen is dit een zeg maar wat meer literair boek, iets minder toegankelijk.


Wil

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 15 Mei 2008, 23:35

elviratoverspin schreef:Lopend leeslijstje voor de uitdaging:


Minstens twaalf Franse uitgaven van niet eerder gelezen Franstalige schrijvers:


1) Eliette Abécassis - Mon père (januari 2008)
2) Henriette Bernier - Une femme empêchée (februari 2008)



Minstens twaalf ongelezen boeken die al van vóór 1 januari 2008 met mijn kast staan te vergroeien

1) Aleid Truijens - Geen nacht zonder (januari 2008)
2) Meir Shalev - Fontanel (februari 2008)
3) Bill Watkins - Een Keltische jeugd (maart 2008)
4) Robin Hobb - Overgangsritueel (mei 2008)
5) Robin Hobb - Woudmagie (mei 2008)
6) Robin Hobb - Magisch eindspel (mei 2008)




Eén ruk dus 8) 'k Moet wel bekennen dat ik haar vorige boeken beter vond. Ik heb erg veel stramienen herkend, dus het was weinig verrassend.
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Mei 2008, 07:39

Ha je bent op de helft Elvira met je kastboeken.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 16 Mei 2008, 09:41

WilV schreef:Het eigen lot, Kenzaburo, **1/2
Wil


Ja je ergert je rot, Willeke, dat had ik ook. Ik dacht voortdurend: "Schiet nou op. Ga nou eens doen wat je moet doen!" Ik gaf hem voortdurend schoppen onder zijn k**t, maar hij kwam geen meter vooruit! :lol: Het is misschien best een goed boek, maar niet een dat je voor je plezier leest.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 16 Mei 2008, 12:30

Ja erg he..ik vond het daardoor inderdaad bijna lastig om te beoordelen of het een goed boek was,
want hij kan wel schrijven.

Groetjes
Wil

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 18 Mei 2008, 20:19

Terug tot Ina Damman uit, drie sterren.

Het was het eerste wat ik las van Vestdijk, maar het beviel goed.

Groetje,
Wil


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten