Leesuitdaging 2008!

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 17 Mar 2008, 13:29

Mijn tweede huid van Erwin Mortier uitgelezen dit weekend,

Wat een prachtig boek, vier sterren.

Groeten
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Mar 2008, 13:51

Ja mooi is dat boek! Heb er toentertijd ook erg van genoten.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 30 Mar 2008, 20:16

Net op tijd weer eentje van de lijst uit. Melodien im Wind van Irma Harder, ooit een cadeautje van mijn Oostduitse vriendin. Het viel helemaal niet tegen! Sterker nog het werd steeds spannender en hield me tot het einde geboeid. Het speelt zich af in oorlogstijd en het thema is: bevel opvolgen of het geweten laten spreken met alle consequenties vandien. Niet bepaald origineel en er zitten nog wel meer clichés in, maar goed geschreven en onvoorspelbaar van afloop. Niet in het Nederlands vertaald.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 05 Apr 2008, 12:57

Het telt zeker niet als je een boek dat al zo lang te wachten stond, nu pakt en dan niet uitleest...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Apr 2008, 12:58

Nee dat telt niet, zei ze streng... :shock:

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 05 Apr 2008, 13:01

zucht.. ach, ik had de lijst ook maar niet aangevuld. Mag eigenlijk niet eens mopperen omdat het de eerste keer is dat me dat overkomt.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 06 Apr 2008, 18:47

Ah, Dettie, ik zag een mooi boek voor je leesuitdaging, maar je hebt al een "B" zie ik.
Anders zou dit wat kunnen zijn: "Vrouwen die lezen zijn gevaarlijk" van S. Bollmann. :lol: :lol: :lol:

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 07 Apr 2008, 12:35

Ha ja, ik ken het boek berdine, heb het cadeau gegeven aan een lezende vriendin.
Het is wel erg mooi, allemaal afbeeldingen (schilderijen en foto's) van lezende vrouwen met toelichtingen erbij.

Groetjes
Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 10 Apr 2008, 16:53

Even de administratie bijwerken...

Ik heb Black Box van Amos Oz uit, twijfelde tussen twee en een halve of drie sterren,
het zijn er twee en een half geworden.

op zich wel een boeiend boek over een briefwisseling tussen een vrouw met haar exman, én hun zoon, en haar tweede man,
en zelfs nog met de advocaat van haar ex man.

Het is het tweede boek wat ik van hem lees na "Een verhaal van liefde en duisternis'maar beide boeken vielen me toch een beetje tegen, misschien wel omdat ik dát zo'n prachtig boek vond.

Frank Westerman met ingenieurs van de ziel heb ik tot halverwege gelezen en uiteindelijk na lang dubben toch maar weggelegd,
Ik had me erg op dat boek verheugd maar kwam er niet doorheen.

Groeten
Willeke

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 14 Apr 2008, 19:39

Ik ben vroeg klaar met mijn "taak" deze maand: De ooggetuige van Juan José Saer en Escenas de cine mudo van Julio Llamazares, allebei 3 sterren.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Apr 2008, 21:26

Nou je gaat lekker berdine! Ik moet volgend jaar ook maar eens mijn eigen boekenkast als uitdaging nemen! Alhoewel dan moet ik niet meer bij de ramsj gaan kijken, als ik dat blijf doen dan mag ik wel 3 jaar achter elkaar die uitdaging doen. :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 14 Apr 2008, 21:45

En helemaal niets anders lezen..anders kom je er nog niet doorheen. Als je inderdaad steeds die stapels boeken bestelt!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Apr 2008, 21:55

En... dan ga jij nog leuke boeken weggeven ook! :D

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Apr 2008, 09:55

Nou heb ik al 3 boeken van schrijvers met een M gelezen en nr. 4 ligt op de stapel, idioot he dat je van een letter een overvloed hebt en de andere kan je nauwelijks vinden.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 23 Apr 2008, 13:34

Ik zit even in een moeizame fase van mijn uitdaginglijst,

Heb een aantal boeken halfverwegen na lang dubben toch weggelegd,
Goede donderdag van John Steinbeck, Opwaaiende zomerjurken van Oek de Jong, daar vond ik het begin wel mooi van, maar daarna kwam ik er niet meer doorheen,
en tot slot ook nog Herzog van Saul Bellow,
dat laatste boek wil ik nog wel eens een herkansing geven op een later moment, maar nu kwam ik er maar niet doorheen.

Ik blijft het lastig vinden, halverwege stoppen,
maar om nu uit beleefdheid door te lezen is ook zo wat.

Ben nu begonnen in wie hoort mijn tranen van Fauzinyaka Kassindja,
Hopelijk krijgt dat me meer in zijn greep.

Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Apr 2008, 13:41

Het is denkelijk ook niet voor niets dat ze zo lang blijven liggen willeke.
Misschien trokken deze boeken je diep in je hart vantevoren al niet echt.

Ik zeg maar wat hoor.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 23 Apr 2008, 16:19

Bij sommige boeken klopt dat inderdaad wel, dat zat ik ook al te denken.
En een deel van deze boeken zijn zo lang blijven staan omdat ik ze op dat moment te moeilijk vond. Rusdi bijvoorbeeld.
Waar ik ne erg van genoten heb,

maar er zitten ook boeken tussen, zoals Herzog bijvoorbeeld, en dat boek van Frank Westerman zeker, waar ik me erg op verheugd had en die me gewoon tegenvielen,
of die ik nog steeds vrij moeizaam lezen vond.

Aan de andere kant zaten er ook al een paar hele fraaie tussen,
het is van alles wat.

Groeten
Willeke

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 23 Apr 2008, 16:23

Uit beleefdheid doorlezen.. voor wie ben je dan beleefd? Voor die schrijver die niet eens weet dat jij zijn boek in handen hebt?
Nee, joh, gauw wegleggen als je het niets vindt!
Maar het is waar: het is vaak niet voor niets dat juist die boeken in de kast zijn blijven staan. Dat is hier ook zo.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 23 Apr 2008, 16:59

Uit beleefdheid doorlezen.. voor wie ben je dan beleefd?


Op de chat ging het daar ook over ,waarom je soms toch door blijf lezen.
En ik vraag me zelf ook af waarom ik het zo lastig vind om een boek halverwege weg te leggen,

Ik denk dat dat verschilende redenen heeft,
soms wéét ik dat ik een boek eigenlijk wel mooi zou vinden als het lezen iets makkelijker zou gaan, en dan ploeter is moeizaam door,
soms denk ik ook...dit is zo'n meesterwerk...mis ik de clou ofzo??
En soms denk ik, misschien wordt het aan het eind nog beter.
Soms kan ik het ook niet uitstaan dat ik het niet uit zou lezen, omdat ik me er zo op verheugd heb, en dan vind ik het daarom lastig om het weg te leggen.

nog meer mensen met deze vriendelijke afwijking?

De enige reden dat ik een boek makkelijk weg leg is als ik de schrijfstijl afschuwelijk vind, want dan weet ik zeker dat het niet goed komt tussen het boek en mij.

En tegenwoordig stop ik ook maar gewoon omdat ik er geen leesplezier in heb, dat is toch uiteindelijk de reden dat je lees.

Groetjes
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Apr 2008, 17:23

WilV schreef:En ik vraag me zelf ook af waarom ik het zo lastig vind om een boek halverwege weg te leggen,


Ja dat vraag ik me ook wel eens af, ik doe het zelden eigenlijk.
Vaak denk ik, het wordt vast beter en soms is dat inderdaad zo (niet altijd) en dan ben ik blij dat ik het toch uitgelezen heb.
En ook wel omdat ik van zoveel mensen gehoord heb dat het een mooi boek is en dan wil ik toch weten wat het dan mooi maakt en lees verder.
Maar sommige boeken willen gewoon niet en soms blijf ik tegen beter weten in toch doorlezen, wat dom is, dat is dan alleen maar ergernis.
Zelf heb ik een hekel aan ellenlange beschrijvingen van een omgeving of huis of kleding. Als dat er teveel in staat gaat me dat irriteren, wil ik weten hoe het verder met de personen gaat en niet eindeloos lezen waar en hoe het huis is bijvoorbeeld. Dan wil ik het nog wel eens dichtklappen.

soms denk ik ook...dit is zo'n meesterwerk...mis ik de clou ofzo??

Ha, ja, herkenbaar. Dat heb ik ook Wil en ga accuut twijfelen aan mezelf.

Dettie

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 23 Apr 2008, 18:44

Wanneer een boek mij absoluut niet aanspreekt, al is het nog zo'n bejubeld boek, dat leg ik het toch echt weg. Net als met TV-kijken: bij mij wordt heel vlug de uit-knop gevonden, wanneer het me niet boeit en/of er verder alleen maar van die ellendige soaps en reality-TV te zien zijn. Ik lees om me te ontspannen en om te genieten (en sinds leestafel en bookcrossing is mijn horizon behoorlijk verbreed, gelukkig); wanneer ik me ga ergeren of het boek boeit me niet, dan leg ik het (meestal) weg. Maar wanneer het een boek is van een schrijver/schrijfster die ik ken en die ik gewoonlijk wel waardeer, dan houd ik het toch wel langer vol. Dan kan ik wel eens teleurgesteld zijn omdat het niet aan mijn verwachtingen voldoet, maar 'herken' je toch vaak wel de stijl die je wel aantrekt. Of je denkt: goede schrijver, maar dit is gewoon een minder boek van hem.
Een schrijver waarvan ik bij het eerste boek al die teleurstelling heb, komt er bij mij moeilijker weer in.

Joanazinha

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 23 Apr 2008, 20:08

Gelukkig is er de bieb..want ik word er steeds makkelijker in om een boek weg te leggen. En dat van een meesterwerk..wie bepaalt dat? Ook schilderijen en muziek hoef ik nog niet mooi te vinden omdat 'men' het een meesterwerk vindt! Pas nog Strawinksky gehoord, ik vond het vreselijk..en die man is juist vanwege dat stuk (sacre du printemps) beroemd geworden. Nou ik hoef niet.
Dus waarom zou ik met boeken net hetzelfde doen!
Natuurlijk is je stemming belangrijk,. maar dat herken ik dan wel, en dan kan ik zo'n boek dat ik vandaag gewoon niet kan waarderen een andere keer opnieuw pakken. Maar ik blijf niet aan de gang..

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 24 Apr 2008, 19:03

Gelukkig is er de bieb..want ik word er steeds makkelijker in om een boek weg te leggen.


Daar komt het ook wel een beetje door, ik leen niet meer van de bieb dus alles wat ik lees heb ik óf gekocht óf van iemand gekregen,
dat maakt altijd ook wel dat ik nog net iets meer moeite doe dan voor een biebboek.


Groetjes
Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Apr 2008, 14:04

Hehe eindelijk heb ik weer eens een boek van een nog niet gelezen schrijver met een letter die ik nog niet had!
Wit licht van Harry Oltheten. (debuut) Ik moet het nog lezen hoor.

Gek he, nu lees ik zoveel maar toch is het moeilijk dat alfabet 'vol' te lezen.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 26 Apr 2008, 14:11

ja dat ik vorig jaar ook. Daarom dit jaar maar een ander soort uitdaging ;)


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten