Hoor je een stem tijdens het lezen?

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Hoor je een stem tijdens het lezen?

Berichtdoor Dettie » 27 Aug 2007, 22:08

Nee dit is geen vraag of het psychisch allemaal wel goed met iemand gaat maar dit was gisteren een vraag van een schrijver.

Als je leest 'hoor' je dan een stem die vertelt?

Dat vond ik een érg leuke vraag en die hield me vandaag ook wel bezig.

Ik hoor dus geen stem maar het bleek dat veel dat dus wél hoorden tijdens het lezen. Ik hoor alleen een stem als ik de schrijver/ster zelf op t.v. heb gezien en dan moet de stem ook nogal markant zijn (Carmiggelt, Bomans, Palmen bijv.) Maar voor de rest 'hoor' ik nooit een stem.

En jullie? 'Horen' jullie een stem? Of niet?

Dettie

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 27 Aug 2007, 23:12

Nee, niet echt. Ik lees visueel, in mij komen een mix van woordbeelden en gewone beelden op. Het gebeurt wel af en toe dat ik bepaalde stukken hardop lees, vooral dan in een andere taal. Gewoon, om de tekst te proeven. Meestal smaakt ze anders hardop :)
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 28 Aug 2007, 00:41

Ik heb nog nooit bij die vraag stilgestaan... maar neen, ik hoor geen stem.
Als ik de schrijver ken van een afbeelding of van TV zie ik soms wel zijn/haar beeld voor mij (niet bv. al ik helemaal "in" het verhaal zit, dan zie ik alleen de personages). Moeilijk hoor op te roepen wat er gebeurt als je leest, ik zal er eens op letten :) .

Tiba

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 28 Aug 2007, 08:24

Ik wel.....Het is net alsof ik mezelf in mijn hoofd voorlees....... Maar ik heb dat niet alleen bij het lezen. Als ik geconcentreerd bezig ben is het soms alsof ik het probleem in mijn hoofd met mezelf overleg. Zelfs nu, terwijl ik aan het typen ben, is het net alsof ik in mezelf overleg wat ik nu precies zal typen.....
Ik dacht dat iedereen dat had..... Het moment dat je nadenkt hoor je toch jezelf denken?????? Of niet???????
Ik ga soms hele gesprekken aan met mezelf :lol: :lol: :lol: kwestie van met een verstandig iemand bezig te zijn :lol: :lol: :lol:

Inge

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Aug 2007, 13:31

Ha die Inge.. ik heb dat ook hoor. Ik hoor bij veel boeken als het ware een stem, inderdaad, alsof ik mezelf voorlees. Niet bij alle! Niet bij thrillers, niet als ik diagonaal ga lezen, maar zo'n boek als van Emants, jazeker! En Verhulst, en Mortier..bij de poëtisch getinte boeken geloof ik.
Kip of ei: vind ik ze mooi omdat ik als het ware twee zintuigen in gebruik heb en dus dubbel ervaar? Of doet mijn 'gehoor' mee omdat ik het mooi vind..

En inderdaad, ook bij andere dingen kan ik met een denkbeeldig iemand (ikke?) hele gesprekken voeren..

willemjansen

Berichtdoor willemjansen » 28 Aug 2007, 14:18

Ik lees alleen de Spits! sochtends, dan hoor ik Fred Emmeren of anders Freriks stotteren.

Reve de grote vergeten volksschrijver hoorde God als hij schreef.

Mulisch had oordopjes in en dat is te merken.

(Jeetje, zucht!)

(Zijn er al foto's van dat zandlezen,

gooi die dan weg wil je Dettie?)

willemjansen

Berichtdoor willemjansen » 28 Aug 2007, 14:21

Wel serieus
Als je stemmen hoort doe je dan veel langer over een boek? waarschijnlijk wel.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Aug 2007, 14:32

Willem... Als je straks wereldberoemd bent dan zien de mensen je toch ook! Nu kan ik bewijzen dat ik je ontdekt heb! :D

Ik denk trouwens niet dat een stem horen het lezen vertraagt, gezien Marjo's snelheid van lezen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Aug 2007, 16:03

Nee, nog iets wat ik met mezelf overlegde: ik dacht geen stemmen te horen bij thrillers en zo. Ze zijn er echter wel, maar ik wil dan niet de tijd nemen om te luisteren. Ik kan de 'stem' dus afzetten. Negeren.
Kunnen degenen die beelden zien ook de knop omdraaien?

Ik vind dit toch wel apart. Goed dat je ermee kwam Willem, want ik had er net als Inge nooit bij stil gestaan dat zelfs de manier waarop je lezen ervaart per persoon verschilt.
Dit moet ongetwijfeld invloed hebben op je beoordeling! En daarom leef ik me natuurlijk niet zo in een boek in, het is gewoon een hoorspel.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Aug 2007, 16:30

Kunnen degenen die beelden zien ook de knop omdraaien?

Nee dat lukt dus niet. Soms droom ik het verhaal zelfs verder.
Als ik daarna het boek weer verder lees dan zit ik soms even verbaasd te kijken... het verhaal ging toch anders????

Dettie

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 28 Aug 2007, 16:59

Ik denk, zal het wel eens verder moeten "onderzoeken", dat als ik iets goed tot me door wil laten dringen ik die stem hoor.... Als ik ze niet hoor, dan weet ik dikwijls na een bladzijde al niet meer wat ik gelezen heb. Interessant topic :lol:

Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Aug 2007, 17:04

We vragen Willem gewoon elke week om een discussiepunt. Het was zijn vraag. Ik ben er ook nog steeds mee bezig eigenlijk en vindt het inderdaad heel apart dat jullie een stem 'horen'. ik had me ook nog nooit afgevraagd hoe iemand dat wat je leest, leest.


Dettie

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 28 Aug 2007, 17:31

Ik denk niet dat ik daardoor trager ga gaan lezen...... Ik denk dat ik daar zo danig op ingesteld ben dat het qua tijd geen verschil meer maakt. Vroeger, toen ik studeerde, luisterde ik naar muziek en schreef alles over. De motoriek zorgde er dan voor dat ik "actief" leerde. Maar dat was zo'n gedoe was en toen ik dikkere cursussen moest leren duurde het een eeuwigheid. Toen heb ik mezelf onbewust (denk ik) het voorlezen in mijn hoofd aangeleerd. Het is ook een vorm van "actief" bezig zijn. Doordat je het in je hoofd luidop leest, ben je geconcentreerder bezig, stel je jezelf ook ondertussen vragen, merk je bepaalde punten op. Ik heb al dikwijls ondervonden, als ik bv. moe ben, ik bij het lezen die stem niet hoor en dan dikwijls zoals al gezegd ik na een bladzijde niet meer weet wat ik gelezen heb. Ik denk dat dat hetgeen is wat me het meest ergert aan tv. Ik bedoel, je bent niet "actief" bezig of het moet een kwisprogramma zijn.....
Dat denk ik hé......

Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Aug 2007, 17:41

Ik probeer nu in m'n hoofd alles hardop te lezen maar dat kost mij weer erg veel tijd omdat ik dat niet gewend ben. Maar het lijkt me zeker effectief als je aan het leren bent. Ik moest ook vaak dingen opschrijven als ik leerde. Of met een lineaal eronder lezen en woorden onderstrepen, toch een soort 'beeld' maken dus. Als ik de onderstreepte woorden las wist ik gelijk weer waar het over ging. Dat doe ik bij de literaire cursus nu ook.

Het voordeel van met 'beelden' lezen is dat ik na 3 of 4 weken nog een recensie van een boek kan maken, ook al is het niet meer in huis.

Dettie

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Aug 2007, 19:55

Ik kan dat inderdaad niet, een verslag maken als ik het boek er niet bij heb! Zou dat hieraan liggen?
Ik dacht eerst ook Inge, dat ik misschien omdat ik auditief ingesteld ben niets om tv geef. Maar dat gaat niet helemaal op. Ten eerste zijn er ook mensen die visueel zijn ingesteld die geen tv kijken (He Dettie?) en ten tweede heb ik een periode gehad dat ik alles wilde zien!

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Berichtdoor Sarah » 28 Aug 2007, 21:45

Ik ben ook heel auditief ingesteld en hoor altijd een stem bij alles wat ik lees. Ik lees niet zo snel en het zou zo maar kunnen dat dit hierdoor komt. Nooit zo bij stilgestaan eigenlijk.

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 28 Aug 2007, 22:48

Dettie schreef:Het voordeel van met 'beelden' lezen is dat ik na 3 of 4 weken nog een recensie van een boek kan maken, ook al is het niet meer in huis.

Dettie


dat lukt me niet bij alle boeken, zeker niet als ik al een paar recensies achter sta. vaak helpt het om dan gewoon op internet te snuffelen. een paar lijntjes zijn meestal voldoende om alles weer op te roepen.
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 29 Aug 2007, 09:41

Daarom hou ik korte inhouden bij. De korte inhoud eens lezen en ik weet weer waar het over gaat en dan krijg ik gelijk ook een "beeld" in mijn hoofd over het boek.

Inge

Grada
Berichten: 337
Lid geworden op: 05 Jul 2006, 17:18

Berichtdoor Grada » 29 Aug 2007, 11:51

Of ik een stem hoor als ik lees?
Geen idee, zeg!
Ik zal er eens op letten.
(dus hoor ik straks geheid van alles.... ;))

:) Ariadne
'Do you think it's a whoozle?'

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 06 Sep 2007, 10:35

Nee, nooit. Ik lees net als andere hier visueel. Een stem of stemmen hoor ik nooit, wel roepen boeken automatisch beelden in mijn hoofd op als ik lees.

Grada
Berichten: 337
Lid geworden op: 05 Jul 2006, 17:18

Berichtdoor Grada » 06 Sep 2007, 11:02

Ik ben erachter gekomen dat ik inderdaad een stem hoor die de tekst hardop met me meeleest en dat ik daarnaast ook beelden zie.
Ha! Ik ben dus een auditief-visueel ingestelde lezer én een meevoelende lezer, want ik leef me altijd volledig in....
Pfff.... geen wonder dat ik lezen zo de moeite waard vind: het is een toneelstuk/film/concert/gesprek met een goede vriend(in) ineen.

:lol: Ariadne
'Do you think it's a whoozle?'

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 06 Sep 2007, 12:29

Hallo Ariadne,

Dat is wel bijzonder, denk ik, dat je daadwerkelijk een stem hoort.
Ik zou als ik jou was, zodra je de stem weer hoort, eens achterom kijken of er niemand achter je zit met hetzelfde boek! Ha Ha.

Vestdijk, de grote Nederlandse schrijver vroeg zich tijdens zijn leven vaak af, waarom hij altijd zo bloemrijk schreef, de behoefte had alles te omschrijven. Hij kwam erachter, dat dit was, omdat hij anders het voorwerp of een persoon niet goed voor ogen kon krijgen! Op die manier zorgde hij ervoor dat het beeld levend werd. Ik heb dat zelf ook heb ik gemerkt.
Alle grote wereldliteratuur is transcendent.

Ariadne schreef:Ik ben erachter gekomen dat ik inderdaad een stem hoor die de tekst hardop met me meeleest en dat ik daarnaast ook beelden zie.
Ha! Ik ben dus een auditief-visueel ingestelde lezer én een meevoelende lezer, want ik leef me altijd volledig in....
Pfff.... geen wonder dat ik lezen zo de moeite waard vind: het is een toneelstuk/film/concert/gesprek met een goede vriend(in) ineen.

:lol: Ariadne

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Sep 2007, 13:43

Wat bedoel je met trancedent Roel? Dat er dieper op zaken in wordt gegaan? of dingen dieper worden ervaren?

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 07 Sep 2007, 10:28

Tjee, nu pas dit topic ontdekt... Wat een leuke vraag! Ik geloof niet dat ik een stem hoor bij het lezen, tenzij - zoals bij Dettie - het een bekende stem is. Ik lees momenteel b.v. iets van Jos Brink en dan hoor ik duidelijk hoe hij een zin uitspreekt. Maar normaal gesproken niet. De tekst roept wel beelden op, met name van personen. Daarom vallen films ook altijd zo tegen. De acteurs lijken totaal niet op "mijn" hoofdpersonen. Maar ik ga mijn leesgedrag eens nader bestuderen, want zoals de meesten: ik heb geen idee hóe ik lees. Tot op heden weet ik alleen dat mijn leestempo bepaalt wordt door de tekst. Bij lange, mooie, beschrijvende zinnen, ga ik vanzelf langzamer lezen. Misschien is er toch een stem in het spel?

Grada
Berichten: 337
Lid geworden op: 05 Jul 2006, 17:18

Berichtdoor Grada » 07 Sep 2007, 12:17

Ha Roel,

Ik ken de volgende betekenissen van 'transcendent':

1. bovenzinnelijk, buitenzintuigelijk
2. hetgeen bestaat boven en buiten de wereld (bijv. God is transcendent)
3. niet te bepalen door een wiskundige berekening

Leg eens uit hoe je dat dan ziet met de wereldliteratuur.

:) Ariadne
'Do you think it's a whoozle?'


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten