Boeken die ik niet verder wil lezen dan zo'n 50 pagina's

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Mar 2005, 15:07

Vreest niet. De ongelooflijke lotgevallen van een arme geluksvogel is 3 maanden zoek geweest en ineens krijgt diegene die het opgestuurd had het boek retour gestuurd zonder op of aanmerking erbij. Mijn adres was ook goed. Rarara.

Dus wie weet duikt het ineens weer op!

bernadet

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Mar 2005, 16:02

Hoop ik maar dan..

bianca
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 Dec 2004, 09:57
Locatie: Capelle a/d IJssel
Contact:

Berichtdoor bianca » 18 Mar 2005, 20:08

Bernadet, een vraagje. Wat is een ringboek?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Mar 2005, 21:40

Bij d eboekgrrls staat dit over Imprematur

"Hoewel het verhaal zelf, zoals gezegd, een sterke basis en een goede plot heeft, wordt er te veel vaart uit gehaald door ellenlange uitwijdingen over de meest uiteenlopende onderwerpen, varierend van de Europese politiek in 1683 tot astrologie en geneeskunde. "

Kijk dat bedoelde ik nou te zeggen Marjo.

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Mar 2005, 21:47

Een ringboek is bij bookcrossing een boek dat via het forum aangeboden wordt.
Bookcrossers kunnen zich daarvoor inschrijven. Er wordt dan een lijstje gemaakt van mensen die het willen lezen en het boek wordt naar de eerste op die lijst gestuurd. Als diegene het uit heeft gaat het boek naar de volgende op de lijst enz. Tot de laatste op de lijst het heeft gelezen en dan gaat het weer terug naar de oorspronkelijke eigenaar.
Het zijn vaak geen dikke boeken omdat dat te duur wordt om te versturen. is het wel een dik boek (dat niet door de brievenbus past) dan wordt het er bij gezet zodat je kan kiezen of je er E 5,50 voor over hebt.

De ringboeken staan hier:
http://www.not4u.nl/~bookcrossing/ring.html

Dit kan je alleen zien als je ingeschreven staat bij bookcrossing.
Als je nog mee wilt doen met een boek dan kan je aan de starter van het ringboek vragen of je ook het boek mag lezen.

bernadet

Hendrik
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Apr 2005, 16:16
Locatie: Friesland
Contact:

Re: Boeken die ik niet verder wil lezen dan zo'n 50 pagina's

Berichtdoor Hendrik » 28 Apr 2005, 17:54

Marjo schreef:Hadden we dit niet al een als item? Kan het niet vinden.
Maar ik heb dus twee boeken teruggebracht naar de bieb, die ik afgekeurd heb.
"De nachtwandelaar" van Marianne Frederikson. Ze schijft best aardig daar lag het niet aan. Mijn hoofd stond niet naar het onderwerp: de tijd van Christus, en dan de waarden en norman van de Romeinen..
Het tweede was "Zondvloed" van Jeroen Brouwers. In die boek wijdt hij meer uit, en vooral over zijn zo tegenvallende leven. Erg somber boek.


Dat is nu juist een boek dat ik altijd nog een keer wil lezen.
Bezonken Rood is een van de meest ontroerende boeken die ik ooit gelezen heb, heel poetisch geschreven het grijpt je naar de keel.

Een andere boek van hem 'Geheime Kamers' heb ik gelezen voor Nederlands. Een matig boek, als je meer van Brouwers gelezen hebt. Opzich wel literair, maar het geeft je geen enkele reden om verder te lezen. Dat is een boek waarvan ik na een paar bladzijden aan de kant had moeten gooien.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 29 Apr 2005, 11:32

Klopt, "bezonken rood"was heel mooi. Ik weet niet meer of ik dit andere boek van Brouwers daar voor of er na heb geprobeerd, en ik weet ook niet meer waarom ik het heb weggelegd. Probeer het dus, zou ik zeggen en laat weten wat je er van vond. Wie weet probeer ik het nog eens opnieuw!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Apr 2005, 16:26

Zoektocht naar de Heilige Graal en de Ark van het Verbond - Klaas van Urk.
Dit boek stond zo boordevol informatie dat ik na 20 blz al terug moest bladeren om te kijken waar ze naar verwezen. Ik raakte totaal de draad kwijt.

Bernadet

Hendrik
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Apr 2005, 16:16
Locatie: Friesland
Contact:

Berichtdoor Hendrik » 29 Apr 2005, 17:03

'Het proces' van Mulisch.
Het eerste hoofdstuk was een ingewikkeld betoog waar ik niets van begreep, het duurde maar en het duurde maar. Hoofdstuk twee begon met een droge mededeling dat het eerste hoofdstuk niets met het boek te maken heeft en dat nu alleen de echte Mulisch liefhebbers nog lezen, zodat hij door kan gaan met het boek!

De narcistische klootzak! :bad-words: :redhotevil:
Als het geen bibliotheek boek was had ik 'm ritueel verbrand.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 29 Apr 2005, 21:40

En toch word ik nu nieuwsgierig..

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 21 Jun 2005, 16:32

Gail Tsukuyama met Droomnachten kon me helemaal niet boeien, heb ik teruggebracht naar de bieb, evenals De avonturen van die soldaat Svejk, van Jaroslav Hasek. Ik geloof best dat er een satire in schuilt, maar dat zogenaamd komische gedrag van Svejk, nee, ik was er niet voor in de stemming.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Jun 2005, 16:57

Hee die heb ik nog niet gelezen van Tsukiyama. Wel dromend van water en die vond ik erg mooi.
Mijn vader was gek van Svejk maar ik heb het nog nooit gelezen.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Aug 2005, 13:41

Samira Bellil met "Ontsnapt uit de hel" heb ik al genoemd. Het is me teveel ellende, teveel zelfbeklag, ook al is het allemaal waar en dus schrijnend..nee, ik wil dat niet lezen.
Een tweede boek is van Aat Ceelen, en dat staat op de longlist voor de Ako. Het is een dunnetje, maar desondanks krijg ik het niet voor elkaar het uit te lezen. Ook al een boek vol zelfbeklag: een man is niet tevreden in zijn huwelijk. Zijn vrouw is meer dan een kop groter dan hij, en ze heeft werk, terwijl hij werkeloos is. Hij houdt van haar beweert hij, maar het zit hem niet lekker. Op een dag zegt hij tegen haar: "je mond staat open" "Wat?" vraagt zijn vrouw. "Je mond. Staat open. Schijtlijk."
Hij krijgt klappen van haar, waartegen hij verder niets doet. Later zit hij in een cafetaria, alleen met de eigenaar die hij Ali noemt (want hij is een kleurling) vol zelfbeklag hangt hij daar hele verhalen op. Hij doet eigenlijk een poging om een gedicht te schrijven voor zijn vrouw, want hij voelt zich schuldig, en een bloemetje, ach dat is zo'n cliché. Dit klinkt allemaal best aardig, en er zit ook humor in, zij het vaak wrang en cynisch. En toch: zijn depressieve gezeur staat me tegen. Ik hoef niet meer.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Aug 2005, 14:00

Dat boek van Ceelen is wel eens de andere kant als ik het zo lees. Meestal is het de vrouw die slachtoffer is en zeurt. Dit vind ik op zich wel leuk bedacht.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Aug 2005, 21:07

Dat dacht ik ook, het thema is aardig, maar de uitwerking...het deed me denken aan die Ernest van der Kwast, zo somber. En toch zat er die humor ook in..Misschien wel goed geschreven, maar gewoon niet mijn idee van een prettig boek..

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 12 Aug 2005, 22:18

Het bezoek van de lijfarts, van Per Olov Enquist. Dit. n.a.v. al die recensies.. Ik heb het uitgelezen, maar vraag niet hoe...

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Aug 2005, 12:06

En ik lees "Go ask Alice" niet uit..ondanks dat Sanne en Bernadet zo razend enthousiast waren. Ik lees niet graag dit soort boeken, al die ellende, en opnieuw, zoals bij Samira Bellil, knaagt dat altijd het gevoel dat de hoofdpersoon ontzettend stom en achterlijk bezig is. Zelfs al begrijp ik hoe dat komt, nee, ik wil het niet lezen.

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 13 Aug 2005, 17:44

En dadelijk mag mijn oudste dochter Mijn woestijn van Waris Dirie weer mee naar haar kamer nemen. Kwam niet verder dan hoofdstuk 3.Het zal aan mij liggen, maar ik kom niet door dit soort verhalen heen. Zo enorm overtrokken en medelijden opwekkend. Ik walg ervan!
Irene

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Aug 2005, 18:29

Ja ik heb het ook gelezen irene, en ik denk dan als je de vrouwenbesnijdenis aan de kaak wilt stellen vertel dan je verhaal aan een goede schrijver/ster. Ik had namelijk begrepen dat haar doel was deze besnijdenissen de wereld uit te helpen.
Ik vond het ook een slecht verhaal, ze vertelt teveel hoe moeilijk ze het heeft gehad, erg dramatisch verteld allemaal, en te weinig over het onderwerp waar het echt om gaat.

bernadet

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Aug 2005, 20:57

Ken het niet, maar ben dus ook niet van plan daar verandering in te brengen na jullie opmerkingen..

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 14 Aug 2005, 21:27

Bruiloft aan zee van Abdelkader Benali.

Ik ben nu zo'n veertig bladzijden ver. Het boek grijpt me langs geen kanten, al hou ik wel van boeken die te maken hebben met vreemde culturen.
Kan iemand me een goeie reden geven om verder te lezen? Ik dacht dat er hier op de site enthousiastelingen waren.

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Aug 2005, 14:53

Nog een Benali die niet erg gewaardeerd wordt.
Ik vond Bruiloft aan zee wel leuk, maar ook niet meer dan dat.
De langverwachte is niet door te komen, heel vreemd boek.

Bernadet

bianca
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 Dec 2004, 09:57
Locatie: Capelle a/d IJssel
Contact:

Berichtdoor bianca » 15 Aug 2005, 18:40

irene schreef:En dadelijk mag mijn oudste dochter Mijn woestijn van Waris Dirie weer mee naar haar kamer nemen. Kwam niet verder dan hoofdstuk 3.Het zal aan mij liggen, maar ik kom niet door dit soort verhalen heen. Zo enorm overtrokken en medelijden opwekkend. Ik walg ervan!
Irene


Ik vond dit juist een goed boek. Ik vind het helemaal niet medelijden opwekkend. Dit zijn dingen die echt gebeuren, waar wij alleen onze ogen voor sluiten. Ik hoop dat ze door middel van zo'n boek er mensen wakker worden en iets gaan doen tegen zo iets barbaars.
Ik walg niet van het boek, maar van het feit dat er nog steeds op deze wereld die dingen gebeuren. Je moet je eens voorstellen dat dit bij jouw gebeurt, walg je er dan ook nog van?

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 15 Aug 2005, 22:54

Ik walg zeer zeker van dit soort gebeurtenissen. Maar lees gewoon liever goed geschreven wetenschappelijke artikelen als een verteld verhaal door een ander (in dit geval cathleen miller) geschreven!
Daarom komt dit soort verhalen bij mij meestal niet goed over. Dat bedoelde ik te zeggen!
Maar ik kan me voorstellen dat een ander dit boek indrukwekkend zal vinden. Vond mijn dochter ook.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Aug 2005, 23:07

Ik hoop dat ze door middel van zo'n boek er mensen wakker worden en iets gaan doen tegen zo iets barbaars.


Dat heeft ze wel bereikt in ieder geval. Door haar boek is de vrouwenbesnijdenis wel meer in de openbaarheid gekomen én is er langzamerhand wel meer protest tegen gekomen!

Ik vond het ook vreselijk om te lezen welke gevolgen besnijdenis voor een vrouw heeft, ze barsten echt van de pijn, laat staan een kind krijgen Brrrrrr!
Het verhaal zelf vond ik niet goed verteld/geschreven maar dat had ik ook met het boek Not without my daughter terwijl ik het wel vreselijk vond dat kinderen zomaar ontvoerd werden en dat die moeder niets kon doen. afgrijselijk.

Als ik zoiets lees dan zit ik me ook vreselijk boos te maken en zou gelijk de straat op willen rennen om een actie te beginnen.
bernadet


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten