Boeken die ik niet verder wil lezen dan zo'n 50 pagina's

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Okt 2005, 22:28

haha daar zal marjo ook blij mee zijn, zij vond dat ook niets.

bernadet

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 05 Okt 2005, 15:06

Nee, dat boek hoef ik niet te hebben..Het is niet zozeer dat ik niet voor mijn mening uit zou mogen komen, Irene, maar als je de enige bent die een boek niets vindt, terwijl de rest er over roept, ga je denken dat er iets aan je mankeert! Toch?

Hendrik
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Apr 2005, 16:16
Locatie: Friesland
Contact:

Berichtdoor Hendrik » 05 Okt 2005, 15:13

irene schreef:Het is een goed recht om voor je mening uit te komen hoor! Zo kocht ik laatst n.a.v. vele enthousiaste reacties en recensies het boek van Foer:
alles is verlicht. Het staat nu in de boekenkast, wie dit boek wil mag het hebben, ik vond er echt helemaal geen verhaallijn inzitten en heb reuze spijt dat ik daar nog heel wat euro's voor heb neergeteld!
Irene


Zonde, het is een schitterend boek. Ik heb het weliswaar niet uitgelezen, maar dat kwam omdat ik nog zoveel andere leuke boeken had liggen en 'm daarom maar terug heb gebracht. Ik kan wel zeggen dat ik van de eerste 3/4 van het boek erg genoten heb. (leen 'm wel weer 's in de bieb)
De verhaallijn komt pas langzaam op gang, maar het is het jongetje dat maakt dat je door wil lezen. Het wereldbeeld van het jongetje is tegelijk naief en geniaal, tegelijk enorm triest maar ook grappig en vertederend.

Het boek zit bomvol originele gedachten en humoristische uitspraken, het is kortom interessant en ontroerend en bovendien ook nog eens bijzonder knap geschreven in een heel eigen stijl.
De rest van de personen emmeren maar wat aan (vind ik dan), dat is wel leesbaar, maar niet echt meeslepend.

Ruil 'm zou ik zeggen, of bewaar 'm voor als je in een andere stemming bent. Ik heb de ervaring dat sommige boeken alleen 'aanslaan' op momenten dat je er ontvankelijk voor bent, tenminste dat geld voor mij.

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 05 Okt 2005, 15:22

Ben je niet in de war met Extreem luid etc, Hendrik? Bij 'alles is verlicht' was er toch geen jongetje? Daar was de hoofdpersoon een jonge man dacht ik.

Hendrik
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Apr 2005, 16:16
Locatie: Friesland
Contact:

Berichtdoor Hendrik » 05 Okt 2005, 15:30

Marjo schreef:Ben je niet in de war met Extreem luid etc, Hendrik? Bij 'alles is verlicht' was er toch geen jongetje? Daar was de hoofdpersoon een jonge man dacht ik.


Ja, je hebt gelijk :oops: ik ben in de war met Extreem luid en ongelooflijk dichtbij.

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 05 Okt 2005, 15:49

En 'extreem luid' etc vond ik al een stuk beter..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Okt 2005, 18:02

ja en ik vond Alles is verlicht weer beter. Smaken blijven verschillen. leuk hè.

Bernadet

bianca
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 Dec 2004, 09:57
Locatie: Capelle a/d IJssel
Contact:

Berichtdoor bianca » 12 Okt 2005, 17:20

Absolute Vrienden van John Le Carré. Als je slaap problemen heb, moet je dit boek eens proberen. Het is ook geen thriller.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 12 Okt 2005, 18:21

Ha Bianca, een aanrader dus om in slaap te vallen van verveling...

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Okt 2005, 18:46

haha dat vind ik een mooie omschrijving bianca!

bernadet

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Jan 2006, 00:16

Ik had "de oorlog van don Emmanuels edele delen" van Louis Bernières te pakken. Eindelijk, dacht ik. Maar ik vind het dus echt niks..Bij ieder hoofdstuk komen er nieuwe personages bij (ik ben tot bijna pagina 100, nog ver!) met ellenlange uitweidingen over hun voorgeschiedenissen. Heel veel politiek, onontwarbare politiek, en dat zegt Bernières zelf ook, dat er geen touw aan vast te knopen is. Een Zuid-Amerikaans land, vol met intriges, misverstanden, corruptie, heetgebakerde lui, die er maar op los schieten. Mensen die veranderen van politieke richting als het hun beter uitkomt. Ik werd er gek van...

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 12 Jan 2006, 14:57

Ik ben "zes ruggen" aan het lezen van James Ellroy. Ik weet niet of het aan mijn concentratie ligt of aan het boek maar ik kom er gewoon niet door. Korte zinnen (wat me op de en of ander manier enorm irriteert), veel personages, veel verspringen van plaatsen. Ik volg het gewoon niet. Ik moet telkens teruglezen omdat ik niet weet wie een bepaald persoon nu is of wat er met een bepaald persoon gebeurd is. Je hebt dan ook nog eens een senior en een junior met dezelfde naam. Erg verwarrend. Ik probeer het nog 100 blz (zit nu al op 100 maar toch) en als ik tegen dan niet in het verhaal kom of als het zo verwarrend blijft dan gaat het terug naar de bieb. Geen tijdverspilling meer aan boeken waar ik niet inkom. Zal hier op forum wel eens zoeken wat er van het boek gevonden werd.

Groetjes Inge

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 12 Jan 2006, 15:07

Heeft er hier iemand zes ruggen van Ellroy gelezen en wat was je mening erover? Ik vind het hier op forum niet terug. Ik dacht nochtans..... Of zit het in de crashzone????????

Groetjes Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Jan 2006, 15:19

Nee dat boek is (nog) niet besproken hier Inge.
Ik weet ook niet of iemand het gelezen heeft. Wie weet reageert er nog een Leestafelaar.

bernadet

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 12 Jan 2006, 16:35

Terwijl ik dan toch aan het vragen ben: Zes ruggen blijkt het tweede deel van een trilogie te zijn. (misschien daarom dat ik het niet snap alhoewel ik op internet nog reacties gevonden heb van mensen die het blijkbaar niet helemaal snapten door de hoeveelheid aan informatie en de korte zinnen) Deel 1 blijkt het Amerikaans riool te heten. Heeft iemand dat gelezen? En wat is de mening over het eerste boek? Is het eerste boek nodig om het 2de te snappen? (ik vond reacties dat het kon appart gelezen worden omdat het een apart tijdstip is.)

Groetjes Inge

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Jan 2006, 20:44

Het zegt me allemaal niets, Inge.

Dario
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 Dec 2004, 14:28

Berichtdoor Dario » 13 Jan 2006, 20:25

'De mens in opstand' van Albert Camus. Ik probeer het steeds opnieuw te lezen, maar ik begrijp het niet. (en 'begrijpen' is bij een filosofisch werk wel zo prettig).

Gast

Berichtdoor Gast » 17 Jan 2006, 20:40

Om het even welk boek van Ed Frank, hoewel die natuurlijk amper vijftijg pagina's tellen. Voor school al een aantal boeken verplicht moeten lezen (Romeo en Julia, Tristan en Isolde, Geen wonder dat moeder met de goudvissen praat). Vooral dat laatste was er echt teveel aan, bij de andere twee is het gelukkig nog een bewerking en niet zijn eigen verhaal. Mijn bescheiden opinie natuurlijk en ik begrijp ook wel dat hij veel voorstanders heeft, hoewel begrijpen veel gezegd is. Niet alleen hou ik niet van het genre, zo'n typische jeudboeken waarin een of andere puber in de knoop met zichzelf ligt, ook zij schrijfstijl spreekt mij absoluut niet aan. Bij Tristan en Isolde ergerde ik mij vooral aan hoe alles zo samengeperst is, op twee pagina's wordt er een heel levensverhaal uit de doeken gedaan. Scholen zouden er wel eens rekening mee mogen houden dat niet iedereen hiervoor te vinden is en ook wat andere boeken aanbieden. Het doel van al die boekbesprekingen enzo is toch de leerlingen aansporen meer te lezen, en dat graag te doen, zorg er dan toch eens voor dat er boeken gekozen worden die ook effectief gesmaakt worden en breng eens wat variatie in het aanbod.

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Jan 2006, 20:43

Ach Zorayas, als je nooit boeken zou lezen die je niet leuk vindt, dan kun je toch niet zo genieten van boeken die je wel aanstaan!

Gast

Berichtdoor Gast » 17 Jan 2006, 20:49

Misschien, dat weet ik niet, vind het gewoon stom dat ik dan nog drie boeken van diezelfde schijver moet lezen ook. Ik heb onlangs wel nog een bijzonder mooi boek op onze lijst voor Nederlands gevonden. Het Parfum, van Patrick Süskind. Dat is pas en meesterwerk!

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 17 Jan 2006, 21:00

Het parfum is inderdaad zeer mooi. Alhoewel mooi het woord niet is voor dat boek, maar het is goed geschreven en steekt goed in elkaar.
Wat de lijsten op school betreft. Ook hier zien we dat er zoveel mensen, zoveel smaken zijn. Soms zijn we het eens, soms oneens over een boek.
Zijn er leerlingen (studenten) bij jouw die die boeken wel graag lezen? Misschien kun je hen eens vragen wat zij ervan vonden en als ze het goedvonden eens vragen waarom ze het goed vonden. Er zijn hier ook nogal eens boeken waarvan ik een andere mening heb maar juist door er met anderen over te praten moet ik soms mijn standpunt herzien. Iedereen leest vanuit een eigen "verleden" en belevingswereld.

Inge

Dario
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 Dec 2004, 14:28

Berichtdoor Dario » 17 Jan 2006, 22:20

o, ze
zijn zo rose
als gedachten van een maniërist.

Is dit van jezelf? Mooie regels.

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Jan 2006, 14:21

Nou en of dat waar is, Inge, dat meningen verschillen. Ik vond dus
het parfum" een walgelijk boek. En hoeveel er ook over gezegd wordt hier en elders, dat men het wel mooi vindt: ik niet.

Gast

Berichtdoor Gast » 18 Jan 2006, 15:53

Niemand uit mijn klas was ervoor te vinden, andere mensen warschijnlijk wel, het is ook gewoon al het thema dat mij niet ligt.
Deze topic ging toch over boeken die je echt niet graag las?
Wel ik, persoonlijk, zonder dat iemand anders die mening met mij hoeft te delen, vond die boeken het minste wat ik tot nog toe gelezen heb.
Natuurlijk is dat voor iedereen anders, ik weet ook heus wel dat meningen verschillen.

Dario,
Niet van mij, van Herman De Coninck,
uit zijn gedicht flamingo's
een van mijn lievelings gedichten ^_^

Ze zijn er bijna niet
zoals heel slanke vrouwen
na heel licht verdriet.
Met hun poten als met hun tenen
uit het water op, o, ze
zijn zo rose
als gedachten van een maniërist.
Ze zijn vraagtekens achter al ons weten
en zo fraai dat we even
niet meer om een antwoord geven.

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Jan 2006, 17:19

Zorayas, ik was even vergeten dat jij nog "moet" lezen. Dan is het gewoon niet leuk als een boek je tegenstaat. Ik kan gelukkig een boek wegleggen.. na die voor mezelf verplicht gestelde 50 pagina's.
Gelukkig voor jou schrijft Franck geen erg dikke boeken!
De andere die je noemde ken ik niet.


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten