Beinvloeden titels en namen van schrijvers jullie?

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Sep 2004, 22:42

Ik heb er de laatste tijd een beetje meer op gegelet: ik kies in eerste instantie boeken die getipt zijn. Als ik zelf een boek uit de rij trek bij de bieb, zie ik de voorkant niet, ik ga dus af op de titel (of de schrijver). Dat de inhoud van het boek niet helemaal is wat je op basis van de titel verwacht, vind ik geen probleem.
Ik lees het immers niet meteen, mijn indruk van het eerste moment is dan allang veranderd. Want dan heb ik de omslag gezien, en misschien een korte inhoud gelezen. En kan ik alsnog beslissen dat ik er geen zin in heb.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 26 Sep 2004, 11:13

Een titel als bezonken rood trekt me aan omdat ik hem heel poëtisch vind, net zoals Roel zegt. Zelf associeer ik hem niet met iets speciaals zoals wijn (Inge) of zon (Roel) maar hij roept wel een speciale sfeer op die moeilijk onder woorden te brengen is: doet me denken aan een dieprood dat gepaard gaat met een sfeer van tragiek, verval, triestheid, het meegetrokken worden naar de diepte.
Bij zo'n titel denk ik onmiddellijk: die man kan goed schrijven omdat de combinatie bezonken (bestaat dat woord trouwens?) en rood niet voor de hand ligt.
Die titel met bramenjam is dan weer heel aantrekkelijk en origineel, bedoeld om nieuwsgierigheid te wekken...en zo te zien slaagt de schrijver daarin ook.
Bij de naam Stoker denk ik zowel aan een vuurtje stoken (gecombineerd met Dracula, brr) als aan iemand opstoken... een heel negatieve associatie dus.

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Sep 2004, 15:21

ja Marjo dat is zo!! Je ziet altijd eerst de titel in de bibliotheek.

Wat ik altijd zo vreemd vind is dat mensen altijd in de bakken met net teruggebrachte boeken graaien! Zouden ze verwachten dat daar de betere titels in liggen of zo? Deze boeken liggen vrij los in die bakken je kan dus heel makkelijk het hele boek zien.
Ook hebben we tussen de boeken in planken met daarop boeken waar je de voorkant ziet. Ze liggen dus plat naast elkaar. Veel mensen lopen ook eerst die boeken af. Zou dan toch het boek als geheel het meest aanspreken? Gaan mensen toch eerder op plaatjes af dan op titels?

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 27 Sep 2004, 21:24

Wat andere mensen doen weet ik niet, maar ik ga vooral af op de tekst (en de schrijver) die op die achterkantjes staat. Ook trouwens in de bak met net teruggebrachte boeken, want die liggen hier ook netjes met de rug naar boven.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 29 Sep 2004, 17:16

Hallo Bernadet en Marjo,
Ik ga bijna altijd eerst op de schrijver af en dan pas de titel. Dat komt omdat in de bib hier in maastricht, veel boeken rechtop staan, waardoor je eerst de rug te zien krijgt. Dan zoek ik eerst via de drieletterige code naar de schrijver, trek dan het boek eruit. Kijk eerst of ik de goeie schrijver te pakken hebt, waarna mijn oog pas op de titel valt.
Zo ga ik 9 van de 10 keer te werk.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 29 Sep 2004, 20:02

Hallo Rotor,

en als je nu een titel leest, van een schrijver die je niet kent, want ze zijn met zovelen, wat spreekt je dan aan?

en zijn er ook onbekende schrijvers, van wie de naam je aantrekt of afstoot?

Groetjes. Tiba.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 29 Sep 2004, 20:11

Tja Tiba, als de titel interessant genoeg klinkt, kijk ik naar de schrijver. Lees in de binnenzijde de synopsis over het boek (als die er is), lees soms ook nog op de achterkant. Maar dat laatste doe ik niet zo vaak.

Nou, ik moet zeggen dat in de literatuur me weinig titels afstoten. Dan heb je eerder bij het makkelijkere genre, waar je titels als "Groetjes uit een zonnig Madera" kan verwachten. Zo'n titel trekt me niet.

Nee, ik heb dat niet bij namen van schrijvers. En bij de italiaanse of spaanse schrijvers is dat zowiezo geen doen, want die hebben allemaal poetische namen of ze nou pulp schrijven of niet!

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 29 Sep 2004, 20:17

Leuk dat je zo snel antwoordt. Lees je ook nog poëzie op leestafel???.

Ik ben benieuwd wat je vindt over de de gedichten i. v. m. de Etruskische schilderijen, zie het thema "dichters over kunst" (ik hoop dat ik het juist noem).

Groetjes. Tiba.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 30 Sep 2004, 10:41

Nee, Tiba, ik heb er nog geen tijd voor gevonden. Maar ik wil me nog altijd meer in de gedichten van Agterberg verdiepen, omdat die wel indruk gemaakt hebben.
En ik ben een groot kunst liefhebber. Bezoek ook schilderijen tentoonstellingen.
Ik zal eens bij het onderwerp kijken. De etrusken waren een heel boeiend volk, waar ik een tijdje terug meer overgelezen heb in een roman van Rosita Steenbeek.

PS Ik ben zo snel als mijn enthousiasme groot is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Sep 2004, 16:53

Ik ben zo snel als mijn enthousiasme groot is.

oei gevaarlijke uitspraak Roel! :D

Ik vind het juist wel leuk om nieuwe schrijvers te ontdekken. Gewoon een boek meenemen van een schrijver waar je nog nooit van gehoord hebt.
Ook de achterflap lees ik altijd, hoewel die natuurlijk altijd positief gesteld is. Ze zeggen niet "eigenlijk is dit boek niets, zou het niet lezen!"
En dan lees ik nog de kernwoorden van de bibliotheek zelf voorin het boek. (Is dat de synopsis?) dat wil nog wel eens afwijken van de achterflap.


Groetjes
Bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 01 Okt 2004, 09:58

Ja, gevaarlijke uitspraak, maar hij klopt ook niet helemaal.
Het gebeurt ook tot ik vergeet ergens te kijken, omdat ik het te druk met andere dingen hebben. Mijn interesses zijn blijvend, maar gaan ook contstant in golfbewegingen.
Maar Bernadet, dat doe ik ook! Zoals deze bij mij onbekende spaanse schrijver, in welk boek ik al bijna halverwege ben. Wat een goed boek!
Nee, natuurlijk schrijven ze dat niet, het is een tekst van de uitgeverij en die gooien natuurlijk niet hun eigen ruiten in!
Die paar regels is eigenlijk te weinig om het een synopsis te noemen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Okt 2004, 11:20

Ik weet eigenlijk niet wat een synopsis is.
Is dat de korte beschrijving in een paar regeltjes voorin een bibliotheekboek?

Bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 02 Okt 2004, 12:56

Nee, dat is eerder een inleiding. Synopsis is letterlijk een samenvatting, maar is wel langer dan die paar regels in een bibliotheek boek. Heb jij vroeger op school voor nederlands geen synopsissen hoeven te schrijven? Ik wel. Het is weer een kunst op zich, om ergens een goede samenvatting te schrijven. Herinner je nog mijn bespreking van Boeken der kleine zielen op Literairnederland.nl? Je merkte op dat ik eigenlijk weinig over het verhaal had gezet. Dat klopte, omdat het boek van 1000 bladzijden me op die onderdelen zo opslokte dat ik daar langs heenlas. Hoewel, toen ik daarna probeerde om het verhaal weer te geven, merkte ik pas dat er eigenlijk geen verhaal was, maar een complex geheel over het menselijk te kort. Meer dan een Haagse familie in verval aan het eind van de 19de eeuw is er niet van te maken. Daarentegen zijn de subverhalen binnen dat kader zeer vele.
Ik heb dus bewust toen die samenvatting zo opgeschreven, omdat dit voor mij absolute hoogtepunten in de hele pil waren!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 02 Okt 2004, 12:58

Ach ja, Roel, wij noemden dat gewoon een samenvatting, het moeilijkste dat er is!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Okt 2004, 13:43

ja samenvattingen heb ik wel moeten maken. Nooit geweten dat dat synopsis heet.
Bedankt voor de uitleg.

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 20 Feb 2005, 12:07

Ben begonnen in "De Pest" van Camus, al heeft de titel me altijd al afgeschrikt. Zoals Bernadet vond ik het een heel nare titel, maarre... mooi boek!

Groetjes. Tiba.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 08 Aug 2005, 00:18

Heb nu Rascha Peper gelezen (dankzij Leestafel en omdat ik het boek zonder dat ik het wist in huis had, het zat nl. in een reeks gekocht voor mijn dochter).
Voor de appreciatie, zie onder "Russisch blauw".

Uit eigen beweging zou ik het boek nooit gelezen hebben omdat:
1) ik dit een afgrijselijk pseudoniem vind (nou ja afgrijselijk is lichtelijk overdreven); de naam stoot me inderdaad echt wel af (Peper, hoe kom je erop?).

2) de auteur hier te lande (het verre Vlaanderen) helemaal niet bekend is voor zover ik weet, en ik er nooit kennis mee gemaakt had, ware er niet Leestafel...

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Aug 2005, 17:39

Laat ik nou altijd denken dat ze echt zo heet maar het is een pseudoniem van Jenneke Strijland. Weer wat geleerd! :D

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 04 Sep 2005, 01:19

Zit nog te denken over de namen van schrijvers. Ik ontmoet hier op leestafel een aantal van wie ik nog nooit gehoord had.

Bv. Toby Litt.

Ik weet echt niet waarom, maar de naam stoot me af. Telkens weer, wanneer ik dit topic zie staan, denk ik: wie noemt zich nu zo (voer voor psychiaters?)?
Gecombineerd met de titel 'Dodenzang' vond en vind ik het helemaal eng.

Ondertussen las ik het boeiende verslag van Bianca (en vond het boek een beetje gruwelijk, dat terzijde) en kwam de auteur me ietwat naderbij (niet meer zo afstotelijk).
Nu, een hele tijd later (ondertussen was ik de inhoud van het boek vergeten, is net weer goedgemaakt want herlezen) zie ik opnieuw diezelfde naam...en hij stoot me nog steeds af.

De naam van een auteur en de titel van een boek beïnvloedt me dus wel degelijk.

Groetjes. Tiba.


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 gasten