Welk boek zou je absoluut willen gelezen hebben voor je dood

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Jom
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 Aug 2005, 13:58
Locatie: Kessel-Lo
Contact:

Welk boek zou je absoluut willen gelezen hebben voor je dood

Berichtdoor Jom » 14 Nov 2006, 12:07

Hallo tafelgenoten,

We hebben het over boeken voor op een eiland,
en boeken voor op de tram,
of lievelingsboeken,
boeken die we altijd herlezen,
versletengelezen boeken met meer ezelsoren dan bladen,
of boeken waar we kop noch staart aan krijgen maar die ons toch blijven fascineren,
boeken waar we mee blijven worstelen en die we nooit geheel achter ons laten,
boeken die ons kwellen, hongeriger maken, etc.
Het lijkt wel of er evenveel verschillende soorten boeken als liefdes zijn.
Maar welk(-e) boek(-en) zou je absoluut willen gelezen hebben voor je doodgaat ?

Ik bedoel: stel je zit in een oorlog, krijgt een kogel in de borstkast, je weet jezelf stervende,
en nadat je je leven in een flits hebt zien voorbijschieten – iets trager dan de kogel weliswaar - en je je dierbaarsten innerlijk hebt omhelsd – een voor een (maar niet in een volgorde) en allemaal tegelijk - en er rest je nog wat ledigheid,
van welke boeken zucht je dan : “verrek en ik heb dat boek nog niet gelezen” ?

gg

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Nov 2006, 12:25

Ha Jom!

In mijn laatste ademtocht zou ik roepen "verrek, ik heb de bijbel nog nooit gelezen!"

Wel met de verhalen grootgebracht maar gelezen? nee dus.

Groetjes
Bernadet
die blij is je hier weer te zien.

Gast

Berichtdoor Gast » 14 Nov 2006, 13:13

Leuke vraag.

Ik neig naar Op zoek naar de verloren tijd van Proust (eigenlijk wordt het gewoon tijd dat ik daar in begin) of het Verzamelde werk van Kafka.

vrgr,
Desiree

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 14 Nov 2006, 13:32

Het Tibetaanse Boek van Leven en Sterven, van Sogyal Rinpoche. Dat lijkt me wel toepasselijk ook.....

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 14 Nov 2006, 14:04

Goeie vraag, Jom. Daar moet ik wel eens over nadenken, momenteel heb ik geen idee. Er zijn nog zoveel boeken die ik "moet" lezen, Ulysses van Joyce bv.
Maar als ik weet dat ik moet sterven zou ik zeker voor een eenvoudig boek kiezen, misschien voor een kinder/jeugdboek dat ik nooit las (??).
Welk boek dat dan zou zijn... ik denk erover na.

Groetjes. Tiba.

P. S. Ik kan wel een boek aanraden, want ik vind dat iedereen dat moet gelezen hebben: "En Johny trok ten strijde", maar dat las ik al.
Herlezen heb ik het niet meer, ik kreeg het van iemand cadeau die wist dat ze ging sterven. Een of twee jaar ervoor had ik het van haar geleend, en we hadden er nog heel enthousiast over gepraat, ik had er nogal over doorgedramd dat iedereen dat moest gelezen hebben, want dat ik zelden een grotere aanklacht tegen de oorlog gelezen had.... Ze gaf het aan iemand voor me mee, want had "opgeruimd". Voor Tiba, staat voorin.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 14 Nov 2006, 14:52

Dat boek ligt ergens in de dozen, tot de boekenkast klaar is. Kwam van Bernadet, meen ik..Maar het is niet direct een boek waarvan ik denk: dat wil ik nog lezen voor ik ga..
Er zijn er zoveel, maar iets speciaals? Ik denk het niet. Als ik aan het sterven ben, ben ik het straks toch allemaal kwijt, en wat voor zin heeft het dan? Ik denk dat ik dus ontspannende boeken zou lezen..mooie ontspannende boeken. Bergounioux, Claudel, Peju, Verhulst, Lampo, zulke boeken..
De bijbel hoeft dan niet meer, en Proust? Echt niet..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Nov 2006, 17:50

Ik bedenk me net ineens dat ik in zo'n situatie geweest ben en wat las ik toen?....

Een streekroman! :D
Geen idee welke titel maar het las wel lekker.
(Er waren trouwens geen andere boeken te krijgen in de ziekenhuisbib)


Bernadet

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 14 Nov 2006, 17:54

Bernadet schreef:Ik bedenk me net ineens dat ik in zo'n situatie geweest ben
Bernadet


Bernadet, wat vertel je me nou! :shock: :shock: Het is toch niet waar?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Nov 2006, 18:04

ja jaren geleden hoor. Maar door Joms vraag vroeg ik me ineens af wat las ik toen eigenlijk???

Vast De wilde van de boshoeve :D

Bernadet

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 14 Nov 2006, 18:16

Jaren geleden maakt het niet minder erg! Het lijkt me erg om dood te gaan met de plot van een streekroman die door mijn hoofd speelt! :? Doet me denken aan het boek van Joe Simpson, bergbeklimmer, die toen hij op sterven na dood was aldoor maar een liedje van Boney M in zijn hoofd had, wat hij niet eens goed vond, en dacht :"Sh.. ik ga dood met Boney M in mijn hoofd" . Hij kon het - gelukkig voor ons - nog navertellen in dat ijzingwekkende boek: Over de rand.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Nov 2006, 18:39

Zo zie je maar lees nu wat je echt nog wil lezen, voor je het weet lig je in bed met een streekroman! :D

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 14 Nov 2006, 18:41

Misschien dat ik daarom gisteren begonnen ben in "Schaduw van de wind"
:D !

Tiba.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 14 Nov 2006, 19:40

Ik zie niet in wat er mis is met een goede streekroman. Moet je op zo'n moment niet gewoon je zinnen verzetten?
Jaren geleden zou ik misschien ook een streekroman gekozen hebben, dat is nu dan wel veranderd,. maar ik kies nog steeds voor ontspanning.
Wat voor zin heeft het een boek te lezen waar je ook nu geen tijd voor maakt. Ergens denk ik dan dat je het helemaal niet zo graag wil lezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Nov 2006, 20:31

Ja hoor, het las ook lekker weg maar als je het van tevoren had gevraagd, zoals Jom nu doet, dan was ik niet met een streekroman gekomen. Net wat jij zegt jaren geleden misschien wel.

Ik zat ook nog aan de klassieken te denken, dat wil ik wel lezen maar heb zo'n idee dat het ver boven m'n pet gaat.

Bernadet

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 14 Nov 2006, 21:12

ik weet niet of ik iets nieuws zou willen lezen. ik zou naar een boek grijpen dat me gelukkig heeft gemaakt of ontroerd. een boek waarvan ik weet dat ik erin zal thuiskomen...

iets van schmitt in mijn geval. denk ik. wie weet kom ik op een mooi jeugdboek. of een prachtig prentenboek. zoiets...

(als het snel moet gaan, raad ik het prentenboek "over de kleine mol die wilde weten wie er op zijn kop gepoept had" aan. dan ga je gegarandeerd met een glimlach ..)
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Nov 2006, 00:37

Dat van die mol moet je dus bij je hebben, voor het geval je een ongeluk krijgt op straat of zo.
We zitten op een lijn geloof ik, Elvira..

Jom
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 Aug 2005, 13:58
Locatie: Kessel-Lo
Contact:

Berichtdoor Jom » 15 Nov 2006, 08:41

Nu moet ik toch wel even met mijn leestafeldessertlepeltje tegen mijn leestafelwijnglas tikken, m'n tedere disgenoten,

Mijn vraag was niet " wat wil je lezen als je doodgaat ?", of “wat is je favoriete sterfbedliteratuur ?”, maar wel
“van welk boek zou je het echt spijtig vinden als je het ongelezen zou moeten achterlaten ?”
Van welk boek zou je het als een gemis ervaren geleefd te hebben zonder er intens van geproefd te hebben - een beetje zoals het gevoel dood te gaan zonder een zonsop- en zonsondergang in bevende lijve meegemaakt te hebben.
En dat is naar ik meen iets héél anders.

J,
(die jullie feedback erg weet te savoureren trouwens )

(En Dettie, wat een beklemmend verhaal )

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 15 Nov 2006, 11:42

Hallo Jom,

Ja, ik dacht al, de reageerenden hebben je vraag niet goed gelezen.
Ik vind dit trouwens een hele moeilijke vraag, want als zo'n moment aanstaande is, zou het zo moeten zijn dat je alle belangwekkende boeken wel gelezen hebt! Tenzij je al vroeg weggenomen wordt.
Misschien Metamorfoses van Ovidius, want dat heb ik al een tijdje in de kast staan en nog altijd niet gelezen. Er is echter goede hoop (mits ik nog even blijf leven) want ik ben druk bezig in de Griekse Mythologie van Robert Graves. Dan is Ovidius een uitstekend vervolg, lijkt mij.

groeten,
Roel

Jom
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 Aug 2005, 13:58
Locatie: Kessel-Lo
Contact:

Berichtdoor Jom » 15 Nov 2006, 11:55

Hallo Roel,

Ik zal, denk ik, niet aan de Metamorfosen peinzen op zo'n moment.
Al is het het moment van mijn laatste absolute grandioze metamorfose.
Neen, ik ben er ergens halfweg in blijven steken :
- namen, namen, en nog eens namen,
- en (waarschijnlijk) tekstgetrouwe maar door de vertaler erg verwrongen verzen.

(Al vind ik het een knappe poging van Ovidius om alle Griekse mythen sluitend te catalogiseren, in één wereldvisie met elkaar te verbinden met de gedaantewisseling als universeel levensprincipe.)

Ooit lees ik het verder, Roel, dat wel - op de trein van Leuven naar Antwerpen en terug - zoals ik het eerste deel afgeraild heb, maar voor mijn allerlaatste reis neem ik het niet in gedachten mee.

g
Laatst gewijzigd door Jom op 15 Nov 2006, 12:02, 3 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Nov 2006, 11:56

De boeken Het hijgend hert en Het boek Van Violet en dood Van Reve.
Dat zijn de laatste boeken die hij geschreven heeft en ik stel het maar steeds uit deze te lezen omdat er dan écht niets meer komt.

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Nov 2006, 12:16

Ik klingel even terug met het leestafeldessertlepeltje.

Welk boek zou jij noemen Jom? Of heb jij alles gelezen wat je wilde lezen?

Bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 15 Nov 2006, 12:42

Hallo Jom,

Toch hoop ik op een pracht verhaal.
Vertalingen blijven toch altijd een probleem. Het is geen optie om Grieks te gaan lezen, dus wordt het automatisch een vertaling.
Het is wel doodzonde als de versen verwrongen zijn door de vertaler, iets wat ik niet kan geloven als ik naar de in donkerwarm rood gehulde kaft kijk.
Het is een tijdje terug nog voor de tv bewerkt, heb dat helaas niet gezien toen.

Jom schreef:Hallo Roel,

Ik zal, denk ik, niet aan de Metamorfosen peinzen op zo'n moment.
Al is het het moment van mijn laatste absolute grandioze metamorfose.
Neen, ik ben er ergens halfweg in blijven steken :
- namen, namen, en nog eens namen,
- en (waarschijnlijk) tekstgetrouwe maar door de vertaler erg verwrongen verzen.

(Al vind ik het een knappe poging van Ovidius om alle Griekse mythen sluitend te catalogiseren, in één wereldvisie met elkaar te verbinden met de gedaantewisseling als universeel levensprincipe.)

Ooit lees ik het verder, Roel, dat wel - op de trein van Leuven naar Antwerpen en terug - zoals ik het eerste deel afgeraild heb, maar voor mijn allerlaatste reis neem ik het niet in gedachten mee.

g

Jom
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 Aug 2005, 13:58
Locatie: Kessel-Lo
Contact:

Berichtdoor Jom » 15 Nov 2006, 14:02

Heel eerlijk, Det’,

Ik zou meer spijt hebben van de boeken die ik niet heb afgemaakt dan van de boeken die ik niet heb gelezen.

Maar “Mens en menigte” van Huizinga,
“De dichter en de tijd” van Tsvetaeva,
Nog een stapel brieven van Dickinson,
de nagelaten gedichtenfragmenten van Rilke,
en “De la démocratie en Amérique” van Alexis de Tocqueville,
zijn boeken die me dan wel eens te binnen zouden kunnen schieten.

g

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Nov 2006, 15:13

Ook met deze nuancering, Jom, blijft mijn antwoord hetzelfde..want ik had het zo ook geinterpreteerd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Nov 2006, 15:35

Jom schreef:Ik zou meer spijt hebben van de boeken die ik niet heb afgemaakt


Betekent dat dat je zelf ook boeken schrijft?

Groetjes
Bernadet


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten