T. Mann en H. Hesse: Toch meer overeenkomsten dan gedacht

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Gast

Berichtdoor Gast » 20 Aug 2004, 10:35

Goed idee Rotor om de boekjes in het Duits aan te schaffen. Tenslotte kan ik zo de grens even over of via Internet bestellen op een Duitse site. Helaas is onze bieb niet zo heel groot, kan me voorstellen dat die van Maastricht vele malen groter is. Ook ben ik wel een tijdje lid geweest van de bibliotheek in Nijmegen, maar de afstand is toch te groot (Venray-Nijmegen)..............helaas.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Aug 2004, 15:46

Gery, ik heb Peter Carmenzind aangevraagd via bookcrossen maar het kan nog wel een tijdje duren voor ik het in huis heb. Daarna zal ik het naar jou sturen.

Rotor ik heb uit de bieb een boek van Hermann Hesse met daarin de verhalen Siddhartha, De steppewolf, Demian en reis naar het morgenland. Welke moet ik zeker lezen? Je zegt vast allemaal maar ik heb nog veel te lezen voor mijn leeskring hier, en boeken geleend die ik ook vrij snel terug moet geven omdat die weer door naar iemand anders gaan, ik mocht ze even tussendoor lezen.

Bernadet

Gast

Berichtdoor Gast » 25 Aug 2004, 17:01

Kleine lettertjes vind ik niet zo erg. Wel in Arnhem net nog ff geneusd naar Hesse en mijn dochter naar Mann. Niets spannends gevonden helaas.
Toch nog een keer naar Duitsland........

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 25 Aug 2004, 23:37

Hoi Gery,
Maar je kan toch bij je bibliotheek boeken van elkaars laten aanrukken. Dat kon altijd in Maastricht! Dan moet dat ook bij jou bib kunnen, nietwaar. Zo kun je aan boeken komen, die in bibliotheken in heel Nederland staan!
Ja in het Duits en ik vind als je de taal kunt lezen, zoveel mogelijk in de originele taal leest. Ondanks dat de vertalingen van Hesse die heb gelezen uitstekend zijn, toch niet altijd alles overgezet kan worden. Er gaat altijd een percentage verloren. Daarom baal ik dat ik Marcel Proust niet in het Frans kan lezen. Maar ik moet zeggen de nederlandse vertaling is huiveringwekkend mooi, dat ik toch niet te klagen heb.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 26 Aug 2004, 10:38

hallo Bernadet,
Siddhartha is het verhaal van Boedda vertelt door Hesse. Het is heel sprookjesachtig opgeschreven. Steppenwolf raadt ik je nu nog niet aan, omdat dit de donkere Hesse is. Een ijzersterk boek, maar begin maar eerst eens met de warme Hesse. Demian is ook iets voor later. Reis naar het morgenland idem. Lees eerst maar Peter Camenzind, Gertrud en Unterm Rad. Maar ik waarschuw je als je die schitterend vind, ontstaat al snel een Hesse verslaving!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Aug 2004, 11:17

Dan ga ik Siddharta lezen. U hoort van mij heer Roel!

Bernadet

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 26 Aug 2004, 15:23

Weet nog dat ik het in een ver verleden gelezen heb. Een beetje te zweverig voor mij. Heb daarna nooit meer iets van Hesse gelezen. Mann daarintegen vind ik en heb ik altijd goed gevonden.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 26 Aug 2004, 21:48

Hallo Lizzy,
Dan moet je zeker zijn eerste romans lezen, die vind je vast en zeker niet zweverig meer. Dat zweverige is komt voor in de Hesse van na de eerste wereldoorlog. Maar als je Hesse, ook zijn zweverige werk goed leest, ontdek al snel een even grote diepgang als bij Thomas Mann. Na 15 boeken van Hesse gelezen te hebben, durf ik ook te concluderen dat Hesse niet onderdoet voor Thomas Mann. En dat feit heeft T. Mann ook zeker naar Hesse getrokken en zijn ze hun correspondentie begonnen.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Aug 2004, 11:39

Ik ken van Hesse alleen "Demian" Dat staat nog op zolder, vond ik vroeger heel mooi. Maar ik ben niet zo'n fan van Duitse schrijvers. Mann kan ik echt niet lezen, zo saai.
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Aug 2004, 13:28

Wat een verschil van meningen!!
Mann saai, Mann een geweldige schrijver!! Dat wordt nog een discussie!

Bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 30 Aug 2004, 15:52

Hallo Marjo,
Dat je Thomas Mann een saai schrijvende schrijver vindt kan ik me wel voorstellen. Om T. Mann zijn werk te waarderen moet je echt onthaasten, je in zijn uitwijdingen willen verdiepen, die complexer zijn dan ieder andere willkeurige schrijver.
Misschien moet je wel eens moderne Duitsers proberen. Ik denk dan bv aan Bernhard Schlink.
groetjes,

Roel

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Aug 2004, 17:20

Ha die ken ik, en ik geef toe dat ik "de voorlezer" een prachtig boek vind! Zouden we ook eens samen moeten lezen!
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Aug 2004, 17:46

Verwacht ik een spetterende discussie, zijn ze het eens!!

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Aug 2004, 19:56

Dan lees jij toch zeker ook mee!!
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Aug 2004, 20:23

nee ik verwachtte dat Roel zou gaan uitleggen waarom Mann niet saai is en dat jij daar tegenin zou gaan. Dat bedoelde ik met een spetterende discussie verwachten!

Bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 30 Aug 2004, 21:41

Hallo Bernadet en Marjo,

Ik ben het niet eens met Marjo, want dan zou ik T. Mann ook een saaie schrijver vinden en dat vind ik helemaal niet. Alleen zei ik, dat ik begrip kan opbrengen voor het feit dat moderne lezers moeite hebben met het lezen van Thomas Mann. Interessant voorbeeld is een commentaar van Xandra Schutte tegenwoordig hoofdredacteur van Vrij Nederland. Op dat commentaar stuitte ik op internet bij toeval. Ik geloof dat ik het vond door te zoeken naar informatie over Pe Hawinkels, die een aantal romans van T. Mann in het nederlands heeft vertaald. Enfin, Schutte vond T. Mann vooral een zeur, een aartsmoralist die lezers niet met zijn paternalistische overpeinzingen moest lastig vallen.
Nou oke dan. Waarom vind ik T. Mann zo'n grote schrijver. Laat vooraf zeggen, dat T. Mann net als S. Vestdijk niet een stylistisch constante schrijver is (maar dat is een typisch kenmerk voor de grillige romantische geest, waar zoveel gedachten tegelijkertijd dringen, dat het wonder is dat ze er niet allemaal tegelijk uitkomen). Heel opvallend is dat de Buddenbrooks in archaische stijl beginnen, net als De Toverberg is me bij herlezing opgevallen. Maar daarna loopt het wel goed, al laat hij hier en daar in het reusachtige boek een paar steekjes vallen.
Daar heb ik bij de eerste keer lezen ram over heen gelezen, omdat ik in een roes verkeerde. Maar het verhaal wat zich zowel in de Buddenbrooks als De Toverberg ontvouwt wist deze schoonheidsvlekjes weer uit. Beide boeken bevatten tal van boeiende, zeer menselijke personages, waardoor je door blijft lezen. Wat dat betreft is de Toverberg een humoristischer boek dan De Buddenbrooks.
Het knappe van de Buddenbrooks is hoe Mann hier de opkomst en de neergang van een koopmansfamilie haarfijn weet te schilderen. Maar het is niet alleen dat, het is ook een definitieve verandering van tijd wat de familie achtervolgt. De moderne tijd met al zijn gevolgen bereikt ook hun stad en fascinerend is hoe laat Mann zien hoe al die verschillende mensen binnen die familie proberen met hun situatie klaar te komen. Dat lukt dus niet en voor een aantal volgt onverbiddellijk de neergang.
In de Toverberg goochelt Mann met het beeld van de zieke en niet-zieke en die twee verweven zich met elkaar zodat op een gegeven moment een niet-zieke op de Toverberg (een sanatorium in Davos) toch een zieke wordt. Gezonde mensen worden daar door de baas en dokter met de nek aangekeken. Een groot deel van het boek worden er filosofische schijngevechten gehouden, waarmee Mann symbolisch probeert een antwoord te geven op de meest diepliggende vragen over de zin van het menselijk bestaan.
Maar niet alle boeken van T. Mann zijn zo hoogdravend van toon. Neem de baas en zijn hond, er pas nog overgesproken. Een uiterst licht werkje waar je Thomas op uiterst amusante wijze vertelt over de wandelingen met zijn hond en over zijn soms eigenaardige dierlijke gedragingen.
Er zijn meer lichtere werkjes door Thomas Mann geschreven.
Kort samengevat, bewonder ik deze schrijver omdat hij een van de weinige grote kroniekeurs van het oude Europa is.
groetjes,
Roel

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 31 Aug 2004, 11:42

Thomas Mann is geen ouwe zeur, dat ben ik met Roel eens. Hoogdravend vind ik hem echter ook niet. Het is een prachtige schrijver. Zijn boeken zijn krachtige tijdsbeelden. Vooral "De Buddenbrooks" Maar ook het kleine "Dood in Venetië" is schitterend. "De baas en zijn hond" bezit ik helaas niet, daarnaar ben ik nog altijd op zoek.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 02 Sep 2004, 12:05

Hallo Lizzy, ik bedoel hier hoogdravend in thema's, daarin is wel pretentieus. Dat je met andere woorden van goede huize moet komen, wil je zulke onderwerpen recht doen. Ja, Dood in Venetie is een klein juweel. Heb je de verfilming van Luchino Visconti ook weleens gezien?
Ik zal eens voor je kijken of ik ergens Baas en zijn hond voor je zie staan.
groetjes,
Roel

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 02 Sep 2004, 16:32

Hallo Lizzy,
Ik heb voor je gekeken op Antiqbook.nl en zie
hier het resultaat.
Exemplaren in Nederland en Belgie.

MANN THOMAS Baas en hond
Lannoo, 1956. 1e. Vert. Dick Ouwendijk, omslag en illustraties Prof.G.Böhmer, ingenaaid, 11,5*19 cm, 133p. Goed.
? (euro) 7.25 [Appr.: US$ 8.71 | £UK 5 | JP¥ 961]
[Belgium:] Antiquariaat De Stille Kracht. Book number: 3989
Click here to view more of our catalogue: Literatuur Duits. Order this book

More information
MANN, THOMAS (VERTALING PÉ HAWINKELS) Baas en hond.. [Herr und Hund] Met tek. van Mart Kempers.
Arbeiderspers, Amst. 1974. 1e druk, 180pp. Linnen/stofomslag,
? (euro) 9.00 [Appr.: US$ 10.82 | £UK 6.25 | JP¥ 1193]
[Netherlands:] Antiquariaat En passant. Book number: 10659
Click here to view more of our catalogue: Beschouwend proza, bio-bibliografie.
Keywords: Beschouwend proza, bio-bibliografie - Order this book

More information
MANN, THOMAS (VERTALING PÉ HAWINKELS) Baas en hond.. [Herr und Hund] Met tek. van Mart Kempers.
Holland, Haarl. 1986. 2e druk, 180pp. Paperback,
? (euro) 8.00 [Appr.: US$ 9.62 | £UK 5.5 | JP¥ 1060]
[Netherlands:] Antiquariaat En passant. Book number: 4774
Click here to view more of our catalogue: Beschouwend proza, bio-bibliografie.
Keywords: Beschouwend proza, bio-bibliografie - Order this book

More information
MANN THOMAS Baas en hond
Tielt, 1956, 133 pp., paperback, 11 x 18 cm, Vertaling door Ouwendijk D, omslag Böhmer G, cover not so good / omslag onfris good / goed.
? (euro) 7.00 [Appr.: US$ 8.41 | £UK 4.75 | JP¥ 928]
[Belgium:] in't Profijtelijk Boeksken. Book number: 111057&121F
Click here to view more of our catalogue: Literatuur.
Keywords: Literatuur Order this book

More information
MANN THOMAS Baas en hond
Tielt, 1956, 133 pp., pocket, 11 x 18 cm, band wat verkleurd / discolouration, Vertaling door Ouwendijk, geïllustreerd Böhner good / goed.
? (euro) 7.00 [Appr.: US$ 8.41 | £UK 4.75 | JP¥ 928]
[Belgium:] in't Profijtelijk Boeksken. Book number: 95089&112B
Click here to view more of our catalogue: Literatuur.
Keywords: Literatuur

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Sep 2004, 20:33

Nou Lizzy, is dat even een luxe, het wordt nog helemaal uitgezocht voor je.

Bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 16 Sep 2004, 09:25

Zeer binnenkort begin ik eindelijk aan Doktor Faustus van Thomas Mann. Een roman die volgens mij de Toverberg gaat passeren, tenminste die indruk heb ik al gekregen. Ik ga het boek in het Duits lezen. Ik heb een aantal jaren geleden een paperback versie in Aken, hier net over de Duitse grens gekocht. Ik hou jullie op de hoogte.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Sep 2004, 09:39

Ik hou jullie op de hoogte.


Ja leuk Roel! Lijkt me pittig het boek in het Duits te lezen.
Ik heb het boek van Hesse teruggebracht naar de bibliotheek.
Mijn hoofd stond er niet naar. Maar ik ga wel Sidharta bestellen bij de ECI.

Groetjes
Bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 20 Sep 2004, 16:37

Hallo Bernadet, ik ben een tijd gelezen er al eens aan begonnen en het is in inderdaad pittig. Moeilijker dan de Toverberg, maar ik kon het wel goed volgen. Als ik mee niet vergis gaat het boek over de kracht van de dichtkunst en de muziek. De hoofdpersoon is volgens mij een componist.
Maar dat zijn heus niet de enige onderwerpen, er komt nog veel meer aan bod. Sterker nog, de dichtkunst en de muziek zijn geloof ik niet eens de hoofdthema's.
Over Hesse. Begin anders met Peter Camenzind of hebben ze dat in de bib bij jou niet?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 20 Sep 2004, 16:58

Peter Camenzind heb ik aangevraagd bij een bookcrosser maar eerst zijn nog twee anderen aan de beurt dus ik weet niet wanneer ik het krijg.

Over Dr Faustus: Wel een interessant thema dichtkunst en muziek. Toevallig las ik net bij literairnederland ook hierover. Sommige teksten zijn voor mij pure poezie.

Ik kom net tot de ontdekking dat ik Siddharta gelezen heb! Ik lees net een beschrijving van dat boek en ik herken het gelijk. Erg mooi boek!!
Wat stom dat ik dat niet meer wist!

Bernadet

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 20 Sep 2004, 17:13

Hallo Bernadet,
Dan zit je in een spannende fase. Ik bedoel, een boek van een ander verwachten, waarna je uitkijkt!
Ik zou zeggen een heel interessant thema. Maar Dr. Faustus is een heel diepgravend boek. Die indruk had ik ook toen ik het begin las. Net of je een gedicht leest, zolas de scene in de tuin (ik geloof een flashback) daar krijg ik het zelf helemaal warm van. Als Mann dat zo volhoudt, is het een hogere schrijfstijl dan De buddenbrooks en De Toverberg.
Grappig, wist je dan niet meer waar het overging? Ik bedoel Siddartha!
Nou, dan ga je nu wel snel aan andere Hesse's beginnen, neem ik aan.


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten