Als ze maar lezen...
Geplaatst: 20 Jan 2020, 11:34
Als ze maar lezen
Het jaar 2019 zal ingaan als het jaar van de alarmerende rapporten als het om lezen gaat. PIRLS, het rapport van de Raad voor Cultuur Lees!, en onlangs nog het artikel in Vrij Nederland "Op zoek naar beter taalonderwijs", laten je geloven dat het slecht gesteld is met de leesvaardigheid van Nederlandse leerlingen.
Aan de andere kant heb je leerkrachten en ouders, die zorgen dat leerlingen blijven lezen. Een vaak gehoorde kreet is dan: "Het maakt niet uit wat ze lezen, als ze maar lezen..." Dit is terug te zien in de toplijst van uitleningen in de bibliotheken en in de verkoopcijfers van boekhandels: het gros van de leerlingen leest graphic novels of andere gemaksboeken.
Hier wil ik toch wel kanttekeningen bij plaatsen. Want vrijlezen is niet vrijblijvend.
Het fijne van vrijlezen is dat de leerling een boek zelf kan uitkiezen. Maar welke boeken een leerling kiest, is afhankelijk van de informatie die de leerling krijgt bij dat boek.
Leesbevordering is meer dan een boekenkast met leuke boeken: instructie over het belang van lezen, redenen om te lezen, uitleg over hoe een boek in elkaar zit, zodat de leerlingen het gevoel krijgen dat ze het ook kúnnen lezen. Kennisoverdracht van genres, soorten boeken en de functie ervan; boeken die aanwezig zijn op school verbinden met thema's die in de klas aan bod komen. En leerlingen leren hoe ze een boek kiezen dat bij hen past.
Als de leerlingen dan een verscheidenheid aan boeken hebben gekozen, moet de leerkracht checken of het boek begrepen wordt en of de leerling er plezier aan beleeft.
Hebben jullie wel eens gevraagd waarom de leerling Leven van een loser leest? Ik wel. Dit zeiden verschillende leerlingen: omdat er niet veel gelezen hoeft te worden (!) Maar we willen ze juist wel veel laten lezen. Want hoe meer ze lezen, hoe beter ze er in worden.
Als leerlingen alleen maar Dolfje-boeken, Leven-van-een-Losers en Waanzinnige Boomhutten lezen, dan is de leesbevordering gewoon niet op peil. Er zijn zoveel mooie, aantrekkelijke, verrijkende en spannende boeken van goede kinderboekenschrijvers. De 100-lijst geeft een kijkje in het rijke aanbod.
Ja, er zijn leerlingen die Leven van een Loser nodig hebben om leesplezier te ontwikkelen. Op de 100-lijst staan enkele graphic novels die best in de schoolbibliotheek te vinden mogen zijn. Maar stel een hoger doel en zorg dat leerlingen weten hoe ze iets ingewikkelder boeken moeten lezen. Als het ze lukt, dan geeft die succeservaring motivatie om hier meer van te lezen. Die leesontwikkeling is goed. Die zullen ze na de basisschool nog hard nodig hebben.
"Als ze maar lezen..." klinkt als "ze lezen toch een boek". Maar het gaat er niet om dat ze een boek lezen. Ze moeten lezers worden. Het liefst lezers voor het leven.
Bron: Nieuwsbrief Schoolbieb op orde
Het jaar 2019 zal ingaan als het jaar van de alarmerende rapporten als het om lezen gaat. PIRLS, het rapport van de Raad voor Cultuur Lees!, en onlangs nog het artikel in Vrij Nederland "Op zoek naar beter taalonderwijs", laten je geloven dat het slecht gesteld is met de leesvaardigheid van Nederlandse leerlingen.
Aan de andere kant heb je leerkrachten en ouders, die zorgen dat leerlingen blijven lezen. Een vaak gehoorde kreet is dan: "Het maakt niet uit wat ze lezen, als ze maar lezen..." Dit is terug te zien in de toplijst van uitleningen in de bibliotheken en in de verkoopcijfers van boekhandels: het gros van de leerlingen leest graphic novels of andere gemaksboeken.
Hier wil ik toch wel kanttekeningen bij plaatsen. Want vrijlezen is niet vrijblijvend.
Het fijne van vrijlezen is dat de leerling een boek zelf kan uitkiezen. Maar welke boeken een leerling kiest, is afhankelijk van de informatie die de leerling krijgt bij dat boek.
Leesbevordering is meer dan een boekenkast met leuke boeken: instructie over het belang van lezen, redenen om te lezen, uitleg over hoe een boek in elkaar zit, zodat de leerlingen het gevoel krijgen dat ze het ook kúnnen lezen. Kennisoverdracht van genres, soorten boeken en de functie ervan; boeken die aanwezig zijn op school verbinden met thema's die in de klas aan bod komen. En leerlingen leren hoe ze een boek kiezen dat bij hen past.
Als de leerlingen dan een verscheidenheid aan boeken hebben gekozen, moet de leerkracht checken of het boek begrepen wordt en of de leerling er plezier aan beleeft.
Hebben jullie wel eens gevraagd waarom de leerling Leven van een loser leest? Ik wel. Dit zeiden verschillende leerlingen: omdat er niet veel gelezen hoeft te worden (!) Maar we willen ze juist wel veel laten lezen. Want hoe meer ze lezen, hoe beter ze er in worden.
Als leerlingen alleen maar Dolfje-boeken, Leven-van-een-Losers en Waanzinnige Boomhutten lezen, dan is de leesbevordering gewoon niet op peil. Er zijn zoveel mooie, aantrekkelijke, verrijkende en spannende boeken van goede kinderboekenschrijvers. De 100-lijst geeft een kijkje in het rijke aanbod.
Ja, er zijn leerlingen die Leven van een Loser nodig hebben om leesplezier te ontwikkelen. Op de 100-lijst staan enkele graphic novels die best in de schoolbibliotheek te vinden mogen zijn. Maar stel een hoger doel en zorg dat leerlingen weten hoe ze iets ingewikkelder boeken moeten lezen. Als het ze lukt, dan geeft die succeservaring motivatie om hier meer van te lezen. Die leesontwikkeling is goed. Die zullen ze na de basisschool nog hard nodig hebben.
"Als ze maar lezen..." klinkt als "ze lezen toch een boek". Maar het gaat er niet om dat ze een boek lezen. Ze moeten lezers worden. Het liefst lezers voor het leven.
Bron: Nieuwsbrief Schoolbieb op orde