Taaltip: het totaal aantal / totale aantal / totaalaantal deelnemers

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Taaltip: het totaal aantal / totale aantal / totaalaantal deelnemers

Berichtdoor Marjo » 22 Jan 2019, 18:01

'Het totale aantal deelnemers, het totaal aantal deelnemers en het totaalaantal deelnemers zijn alle drie mogelijk; het totale aantal ligt het meest voor de hand.

In het totale aantal wordt het bijvoeglijk naamwoord totaal op de gewone manier verbogen, net als in de totale bevolking en het totale bedrag. Maar soms blijft voor een het-woord de buigings-e van het bijvoeglijk naamwoord weg, vooral in vaste verbindingen als het centraal station, het menselijk lichaam en het bijvoeglijk naamwoord. Zo is ook het totaal aantal gangbaar geworden, al is het een wat minder vast geheel dan de hiervoor genoemde voorbeelden.

Daarnaast kan totaal een zelfstandig naamwoord zijn: het totaal. Er kunnen dan samenstellingen mee gevormd worden, zoals totaalbedrag, totaalpakket en ook totaalaantal. In de praktijk lijkt het totaalaantal vooral als opzichzelfstaand woord te worden gebruikt (zoals in ‘Hoe groot was het totaalaantal?’). Als er een zelfstandig naamwoord op volgt, wordt totaal meestal als los bijvoeglijk naamwoord gebruikt: het totale/totaal aantal deelnemers, het totale/totaal aantal jaren.'

Hm, ik zeg volgens mij inderdaad het totale aantal.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Taaltip: het totaal aantal / totale aantal / totaalaantal deelnemers

Berichtdoor Dettie » 25 Jan 2019, 17:16

Leuk is dit altijd om te lezen en uit te puzzelen wat nu goed is om te gebruiken.
Ik gebruik zelf ook het totale aantal. Niet totaal aantal, dat klinkt vreemd.
Totaal aantal mensen - totale aantal mensen... hm, zo gauw je er over na gaat denken wordt het anders....

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Taaltip: het totaal aantal / totale aantal / totaalaantal deelnemers

Berichtdoor Marjo » 25 Jan 2019, 19:36

Dat is inderdaad zo: al ga je maar nadenken over een heel normaal woord, dan wordt het ineens anders!


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten