Scharrig???

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Scharrig???

Berichtdoor Marjo » 06 Dec 2018, 17:40

scharrig

Citaat

“Ik kreeg zelfs koffie, terwijl een vriendelijke, geheel met zijn vergrootglas vergroeide juwelier mijn scharrige kettinkje mee naar achter nam, om het met het kleinste nijptangetje ter wereld in het gareel te dwingen.”
(Bron: Zo’n trouwring met een diamantje? Dat is iets voor proleten – Sylvia Witteman, de Volkskrant, 5 december 2018)
Betekenis

armoedig, schamel
Uitspraak

[schar-ruhg]
Woordfeit

Scharrig hangt samen met het verouderde werkwoord scharren, dat onder meer ‘bijeenschrapen’ kon betekenen. Andere betekenissen waren onder meer ‘krabben’, ‘wroeten’ en ‘doelloos rondlopen’ (bijvoorbeeld gezegd over kippen).

De oorspronkelijke betekenis van scharren is ‘afkrabben, schrapen e.d.’, zo meldt het Etymologisch Woordenboek van het Nederlands. Het voegt eraan toe dat dit “goed past bij de karakteristieke wijze waarop hoenderen hun voedsel zoeken”. Een bekende afleiding van scharren is scharrelen, dat voortkomt uit de betekenis ‘rondlopen’; denk ook aan rondscharrelen.

Vermoedelijk is scharren in de verte verwant met scheren. De betekenissen ‘afkrabben’ (scharren) en ‘afsnijden’ (scheren) liggen taalkundig gezien dicht bij elkaar.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Scharrig???

Berichtdoor Dettie » 07 Dec 2018, 23:36

Leuk Marjo, ik hou erg van dit soort dingen. Weer wat nieuws geleerd!

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Scharrig???

Berichtdoor Marjo » 08 Dec 2018, 10:43

Het is typisch zo'n woord waarbij je uit de context wel begrijpt wat het moet betekenen, maar ik kende het ook niet.


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten