luisterboek

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

luisterboek

Berichtdoor Marjo » 18 Feb 2018, 13:43

Heeft iemand hier wel eens een luisterboek geprobeerd? Een paar jaar terug had ik 'Hersenschimmen'. als cd. Dat was te doen, alleen viel ik er bij in slaap.
Nu had ik er een paar cadeau gekregen en nu pas ontdekte ik dat het pook heel veel uit maakt wie het voorleest en hoe. Ik had er eentje, die mij zo ontzettend ergerde. Tenenkrommend: hij las wat er stond dat was duidelijk, maar het waren geen lopende zinnen. Hij las regels. En legde de klemtonen zo fout: voorbeeld: Iemand had iets tegoed. Dan ligt de klemtoon op de tweede lettergreep volgens mij.
Toen die man las: té goed, heb ik het uit gezet. Dat was de druppel. Weg ermee.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: luisterboek

Berichtdoor Dettie » 18 Feb 2018, 14:14

Ja ik heb wel een keer een luisterboek beluisterd. De Gravin van Parma van Sandor Marai en het was vreselijk. Jeroen Krabbé sprak het o.a. in als zijnde Casanova en dat bleef maar Jeroen Krabbé. Er was één acteur die wél heel mooi insprak en toen was ik ook gelijk geboeid, maar de rest... ook de achtergrondgeluiden vond ik ergerlijk.

Maar ik heb ook wel eens kinderboeken geluisterd en die werden door een Vlaamse voorgelezen en dat was wel heel leuk, die vriendelijke zachte stem, mooie intonatie enz. Daar wilde ik wel vaker naar luisteren, maar dat boek voor volwassenen. Nee. Het maakte dat ik gelijk niet meer geïnteresseerd was in luisterboeken.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: luisterboek

Berichtdoor berdine » 18 Feb 2018, 14:18

Ik heb er wel een paar geluisterd. Vladiwostok! van Thomese. Dat werd voorgelezen door Titus Muizelaar. Heel leuk!
En Beretta Bobcat van Gijs Scholten van Aschat, door hemzelf voorgelezen en dat was ook erg leuk. Met zulke voorlezers is het als een hoorspel. Zoals jij het beschrijft lijkt het wel voorgelezen met een computerstem. Dat is in opkomst. Bij "Passend lezen" mocht ik een paar maanden geleden daarvan meegenieten en een oordeel geven. Niet om aan te horen! Manlief even laten luisteren. Die trok ook een pijnlijk gezicht!
Ik heb er ook een van Toon Tellegen, eveneens door hemzelf voorgelezen, maar daar zit muziek tussen de scènes en dat gaat dan opeens keihard, zodat je de hele tijd aan de knoppen zit te draaien.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: luisterboek

Berichtdoor Marjo » 18 Feb 2018, 14:29

Geen succes allemaal dus. Ik probeer er nog eentje, en als dat niets is, prijs ik de heer dat mijn ogen nog prima zijn...

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: luisterboek

Berichtdoor berdine » 18 Feb 2018, 15:47

Geen succes? Twee wel en eentje niet helemaal, vanwege de muziek, wat mij betreft. En Dettie: eentje niet en een paar kinderboeken wel. Dat lijkt me toch op zijn minst 50% geslaagd....

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: luisterboek

Berichtdoor Marjo » 18 Feb 2018, 16:30

Plus de ervaring van mij: toch in de min!
Ik gaf het voordeel van de twijfel h×: ik probeer er nog een.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: luisterboek

Berichtdoor Dettie » 19 Feb 2018, 14:33

Ik heb moeite met te blijven luisteren, dan ga ik ondertussen andere dingen doen en raak afgeleid. Ik zou het eigenlijk met een koptelefoon of zoiets beluisteren. Maar gewoon lezen heeft toch mijn voorkeur.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: luisterboek

Berichtdoor Renate » 19 Feb 2018, 15:31

Ik geef ook de voorkeur aan lezen. Dat heb ik zelfs met lezingen. Ik lees liever gewoon het verhaal dat verteld wordt.

Ik las laatst dat een boek over The Beatles, dat ik heb, als luisterboek 45 uur of meer beslaat. Nou nee, dat hoeft voor mij niet. Dan is het bovendien nog in het Engels en bij het lezen heb ik al regelmatig een woordenboek nodig.


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten