Momenteel herlees ik...

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 27 Jun 2006, 19:11

Marjo schreef:Soms vallen die favorieten van vroeger toch tegen, jammer..


goh, jammer... ik denk wel dat ik begrijp waarom het me toen zo aantrok en nu niet meer. het is niet zo dat ik nu zeg van: hoe heb ik dat ooit mooi kunnen vinden... integendeel, ik kan me goed inbeelden dat mensen het nog steeds een erg mooi boek vinden. alleen is mijn smaak in stijl wat veranderd, en vooral dit boek onderstreept die verandering, vind ik. het is niet zo dat mijn goede herinneringen verpest worden :mrgreen:

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 02 Aug 2006, 21:32

Net beginnen herlezen: Narziss en Goldmund van Herman Hesse (vandaar dat fragmentje in "raad het boek").

Tiba.

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 02 Aug 2006, 21:44

Ook weer op de stapel gelegd..

Net beginnen herlezen: Narziss en Goldmund van Herman Hesse (vandaar dat fragmentje in "raad het boek").


pff. Tiba, wat doe je me aan...!
groetjes, irene

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 02 Aug 2006, 23:22

Ha Irene, om je nog wat meer te doen likkebaarden: het boek is nog altijd even prachtig!
Het is enorm lang geleden dat ik het las, ken de inhoud niet meer, alleen vaag de 2 personages, en de sfeer die in het boek hangt, ja die wordt herkend. Ik geniet met volle teugen :) .

Als ik me niet vergis won Hesse de Nobelprijs. Verwondert me niks (mede na het herlezen van Siddharta).

Groetjes. Tiba.

Gast

Berichtdoor Gast » 07 Aug 2006, 17:44

Een boek dat ik soms moet herlezen is 'De ingewijden' van Hella Haasse. En het valt nooit tegen!

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 07 Aug 2006, 18:40

Moet ik nog altijd voor het eerst lezen :oops: .
Janna 2 had het er al over in 'raad het boek'.

Groetjes. Tiba.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 09 Aug 2006, 01:56

Narziss en Goldmund is uit. Prachtboek (neen, geen verslagje, morgen moet het terug naar de bib)!.
Zo'n boek dat je opnieuw zou willen lezen als het uit is.
Een betere aanbeveling kan toch niet?

Maar ondertussen dook ik en duik ik alweer in de gedichies....

Groetjes. Tiba.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Sep 2006, 19:00

Het is een tijd van herlezen..naast Tommy Wieringa, Saskia Noort en Kluun heb ik ook nog Dimitri Verhulst "de helaasheid der dingen" herlezen..en onlangs "gran café Boulevard" van Thomas Lieske.
Het boek van Verhulst is ook de derde keer weer heel leuk..

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 09 Mar 2007, 18:06

Momenteel herlees ik "Ten oosten van Eden" van John Steinbeck.
Het was heeeel lang geleden, ik was bijna alles vergeten.
Nu komen de personages terug...
Het blijft een prachtig boek.

Tiba.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 12 Mar 2007, 11:19

Hallo Tiba,

Fijn dat je het boek prachtig vindt.
Ik zal het nu snel gaan lezen en zal er ook een recensie van maken, die op de mooie Hesse pagina erbij komt. Dan volgt alleen nog Das Glasperlenspiel en dan staan alle romans van Hesse erop.

tiba schreef:Narziss en Goldmund is uit. Prachtboek (neen, geen verslagje, morgen moet het terug naar de bib)!.
Zo'n boek dat je opnieuw zou willen lezen als het uit is.
Een betere aanbeveling kan toch niet?

Maar ondertussen dook ik en duik ik alweer in de gedichies....

Groetjes. Tiba.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 12 Mar 2007, 11:36

Vorige week kreeg ik ineens zin om De Victor Slingeland trilogie van Vestdijk te herlezen. Ik heb inderdaad gisteren deel 1 Het glinsterend pantser gelezen. Hoewel dit nu de vierde keer was, heb ik eigenlijk gisteren pas echt het verhaal tot me genomen. Het zit nu ook veel vollediger verankerd in mijn geheugen. Ik kan het zo repoduceren als ik wil.
Waar ik tot nog tot met het herlezen van romans van Vestdijk achterkom, is dat zijn stijl vaak minder complex is, dat dat ik tot voorkort meende. Dit eerste deel is best makkelijk te lezen. Het was opnieuw een enerverende ervaring. Prachtig hoe schrijver S. (alterego van Vestdijk) het leven met zijn jeugdvriend Victor Slingeland beschrijft. En veroudering van de woorden valt zeer mee, alleen het woord "neen" springt in het oog en hooguit een enkel vreemd woord, maar daar mag een lezer toch niet over vallen. De themathiek is wel complex, maar Vestdijk weet dat helder en duidelijk uiteen te zetten.
Dit eerste deel is ook goed alleen te lezen.
Tenslotte er bestaat ook een tv film van. Daar speelt Thom Hoffmann de dirigent Slingeland en Tamar van den Dop, de 17 jarige Adri Duprez. Andere vertolkers heb ik even niet paraat.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 03 Apr 2007, 14:39

Nu is ook deel 2 van de Victor Slingeland symfonie uit. Weer sterk. Net niet zo sterk als deel 1, dat weet ik nu 100% zeker, is een absoluut meesterwerk, maar toch daar in de buurt van komend. Deel 1 Het glinsterend pantser is complexer van structuur, verrassender in uitwerkingen, geheimzinniger ook, terwijl in deel 2 heel veel wordt uitgelegd. Open Boek, deel twee dus, bevat wel de zieleroerselen van een vrouw waar je kippevel van krijgt. Tenminste ik wel. Deel 3 zal nu snel volgen. Kan niet wachten met lezen, zo verheug ik me er weer op.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Apr 2007, 14:43

Roel, elke keer als ik jou zo enthousiast over Vestdijk 'hoor' neem ik me voor dat ik nu toch écht die boeken van hem ga lezen...
en dan gaat de bel weer, de post, met een berg (recensie)boeken. Maar eens... zal het er toch echt van komen, bij deze beloof ik dat.

Dettie

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 03 Apr 2007, 15:20

Bernadet,

ik ben echt razendbenieuwd hoe Vestdijk bij je valt! Ik zou Ivoren Wachters als eerste proberen. Heb je meteen een bijzondere Vestdijk roman en eentje die makkelijk te lezen is.

Dettie schreef:Roel, elke keer als ik jou zo enthousiast over Vestdijk 'hoor' neem ik me voor dat ik nu toch écht die boeken van hem ga lezen...
en dan gaat de bel weer, de post, met een berg (recensie)boeken. Maar eens... zal het er toch echt van komen, bij deze beloof ik dat.

Dettie

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 03 Apr 2007, 16:51

Ik ben nog altijd bezig in "Ten oosten van Eden", het boek is nu bijna uit.
Het is echt een boek om eens samen te lezen, ik denk dat het heel wat discussie zou oplevereren (maar het is wel een dik boek, ik zit een goed stuk over de 400 pagina's).

Tiba.

kim
Berichten: 99
Lid geworden op: 29 Jan 2007, 16:18
Locatie: België

Berichtdoor kim » 03 Apr 2007, 18:28

Dettie schreef:Roel, elke keer als ik jou zo enthousiast over Vestdijk 'hoor' neem ik me voor dat ik nu toch écht die boeken van hem ga lezen...
en dan gaat de bel weer, de post, met een berg (recensie)boeken. Maar eens... zal het er toch echt van komen, bij deze beloof ik dat.
Dettie

Ik vind het ook altijd heel leuk om te lezen als iemand heel enthousiast is over boeken (Roel vb. over Vestdijk). Dat maakt mij dan nog meer benieuwd naar die boeken.

'Ivoren wachters' staat dan ook op m'n lijstje!

Groetjes, kim

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Apr 2007, 19:40

Ik heb stomme getuigen, pastorale en de kellner en de levenden hier staan.
Welke raad je aan Roel?

Dettie

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 04 Apr 2007, 11:50

Hoi Dettie,

Zondermeer Pastorale '43. Dat is een verzetsroman waarvan het instituut voor oorlogsdocumentatie van heeft gezegd dat Vestdijk hiermee het dichtst bij de waarheid is geraakt, m.a.w. de sfeer van vriendschap en verraad zeer goed heeft weergegeven. Heel goed leesbaar en lekker spannend!

Stomme Getuigen is een verhalenbundel. Minder gemakkelijk, meer voor Vestdijk-kenners.

De kelner en de levenden is een waar monument in het oevre van Vestdijk. In de Vestdijk kroniek is hier vroeger een hele serie artikelen over verschenen die de symboliek van de bijbel in de roman onder de loep nam. Een zeer rijke en ook goed vorm gegeven en meesterlijk geschreven roman. Als je voor Vestdijk bent gevallen, ben je verplicht deze te lezen. Hij is trouwens ook heel spannend.

Dettie schreef:Ik heb stomme getuigen, pastorale en de kellner en de levenden hier staan.
Welke raad je aan Roel?

Dettie

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 04 Apr 2007, 11:56

Gisteravond alweer 4 hoofdstukjes in deel 3 "De arme Heinrich" van de Victor Slingeland symfonie van Simon Vestdijk gelezen. Zat er meteen weer middenin. Gewoon prachtig proza, vol met spitsvondige uitdrukkingswijzes. Als je dit leest weet je gewoon dat een meester aan het woord is.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 18 Apr 2007, 10:53

De hele Victor Slingeland symfonie is uit. Het was een groot genoegen en ik weet nu dat dit tot Vestdijk's beste werk behoord en dat ik deze cyclus in de toekomst nog vaak ter hand zal nemen.

Al ver opgeschoten in "De redding van Fré Bolderhey" (blz 130), het relaas van een schizofreen. Vestdijk op zijn allerbest, nog kleurrijkere beschrijvingen dan in de Slingeland-symfonie en uiterst humoristisch ook, ondanks de tragiek.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 24 Apr 2007, 07:59

Ik herlees momenteel de engelenmaker van Stefan Brijs. Het is eigenlijk de eerste keer dat ik een boek zo kort na elkaar een 2de keer lees. Normaalgesproken als ik een boek herlees is het omdat het jaren geleden is en ik niet goed meer weet over wat het nou juist ging.
Deze keer wordt het boek besproken in de bibleeskring.... Ik dacht nou, om er zeker van te zijn dat ik de helft niet vergeten ben lees ik het nog maar eens.... Het valt niet mee..... Als je nog zo goed weet wat er gaat gebeuren dan lees je het boek helemaal anders..... Het is zo spannend niet meer, je bent voorbereid op wat er gebeuren zal,......
Je kunt daardoor beter op details gaan letten maar toch..... De eerste keer is leuker.....

Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Apr 2007, 08:26

Ik ben niet zo'n herlezer. Héél af en toe herlees ik wel iets.
Heb je niet dat je het verhaal anders gaat zien Inge? Dat je nu dingen opvallen die je de eerste keer niet zag? Juist omdat je het hele verhaal nu kent?

Dettie
die Veronika en Astrid van Linda Olsson aan het lezen is.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 24 Apr 2007, 08:37

zoals gezegd ben ik ook niet zo'n herlezer. Het moeten al jaren voorbij zijn voordat ik iets herlees.... zo kriebelt het zo nu en dan eens als ik een boek uit mijn jeugd tegenkom.... Ben al een eind van plan om weer eens het verrrotte leventje van floortje bloem opnieuw te lezen, gewoon omdat ik gewoon niet meer weet over wat het gaat.
Er worden inderdaad dingen duidelijker maar de spanning van het verhaal is totaal weg. Waar je eerst de reactie van de mensen aanvoelt, ze zelfs begrijpen kunt, heb je dat nu zo niet meer omdat je weet wat er verder gebeurd. Het verrassingselement is weg.
Om een voorbeeld te geven: Op een bepaald moment tatoeerd de dokter puntjes op de rug van de jongens. De kinderjuf is er totaal van overstuur.
Als je het boek de eerste keer leest weet je niet waarom hij het doet en houdt je dat ee ntijd aan het boek gekluisterd, je wilt net als de personages in het boek het waarom weten. Nu weet ik al waarom hij het doet, het effect is weg....
En dat vind ik jammer.... Het is net als een thriller bekijken op tv of lezen waarvan je al weet wie de dader is, hoe en waarom..... Het spannende, lugubere, ..... Is eraf en dan vervalt het tot een "gewoon" iets.

Inge

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 24 Apr 2007, 09:38

Ik vond het de tweede keer net zo mooi als de eerste keer. Maar inderdaad merk je dan andere dingen op. Waar de spanning zat is die weg, maar er komen andere dingen voor in de plaats. Ik weet zo gauw geen voorbeeld bij de Engelenmaker, maar ze waren er wel.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 24 Apr 2007, 15:34

De eerste keer lezen is meestal de mooiste, tenzij je het boek de eerste keer niet goed tot je genomen hebt; doordat het moeilijk was, doordat je niet in de sfeer kon komen etc.
Wat Inge opmerkt klopt wel. Het verrassingselement is natuurlijk wel weg. Ja, dat kun je niet meer terugdraaien, maar als het een roman is met meerdere lagen, raadselachtig e.d. wordt zo'n roman bij herlezen een hernieuwde ervaring. Dat geldt ook voor hele krachtige boeken, die blijven boeien en de aandacht vast houden ook heb je al gelezen.
En daardoor komt het bij mij tenminste vaker voor dat ik het boek de tweede keer toch weer uiterst geboeid lees.
Bij Vestdijk heb ik dat zondermeer, doordat ondanks ik het verhaal ken, de personages fascinerend en hoekig zijn, beschrijvingen door hun beeldende kracht schoonheid blijven oproepen en natuurlijk de dieperrijkende elementen als redeneringen, bespiegelingen etc. Bij Vestdijk kan ik juist doordat ik het verhaal al ken, extra weer benieuwd ben om het opnieuw te beleven.

Ik heb "De redding van Fré Bolderhey uit. Zondermeer een fascinerend boek met een enorme beelden kracht (Vestdijk gunt de lezer een blik in het hoofd van een schizofreen).

Ondertussen in Ivoren Wachters begonnen. Volg de lotgevallen van de student Philippe Corvage weer met genoegen.


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten