Te weinig sterke meisjes in kinderboeken?

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Te weinig sterke meisjes in kinderboeken?

Berichtdoor Dettie » 08 Mar 2017, 14:37

Vandaag is internationale vrouwendag en ik kwam dit filmpje over kinderboeken tegen.

https://www.youtube.com/watch?v=Z1Jbd4-fPOE

Ik zat te denken welke kinderboeken ik ken sterke meisjes/vrouwen.
Dat is tot nu toe....

Anne Frank
Pipi Langkous - Astrid Lindgren
Matilda - Roald Dahl
Souwtje - Monica Maas
Anna's reis - Inez van loon
Mijn zusje - Inez van Loon
Lara - Inez van Loon
Hasse Simonsdochter - Thea beckman

en veel verder kom ik momenteel niet, weten jullie nog titels?

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Te weinig sterke meisjes in kinderboeken?

Berichtdoor Marjo » 08 Mar 2017, 16:10

Ik vind vrijwel alle meisjes die in een jeugdboek de hoofdrol hebben sterke meisjes. Zelfs Engel van het boek Engel is een sterk meisje, al vind ik het boek niet goed genoeg, zij is een meisje met dromen en inzichten.
Dit filmpje gaat alleen maar over die ene boekenkast denk ik, want ik betwijfel of dit de werkelijkheid weergeeft. Het zijn eerder de jongens die zouden moeten mopperen!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Te weinig sterke meisjes in kinderboeken?

Berichtdoor Dettie » 09 Mar 2017, 10:13

Ik denk dat ze in het filmpje bedoelen dat veel meisjesboeken over prinsesjes gaan die altijd geholpen worden door een sterke ridder of prins of over meisjes die door of samen met een vriendje dingen doen, maar zelden zelfstandig hun beslissingen nemen of actie ondernemen. Het is toch vaak dat er een man of reus of zoiets aan te pas moet komen.

En zo wordt al van heel jong -onbewust - ingeprent dat meisjes zwakker zijn. In feite net als met de proef in Sunny Bergmans documentaire 'Wit is ook een kleur' waarin jonge kinderen (zwart en wit) steeds de blanke poppen aanwezen als beter. De kinderen kwamen uit een milieu van 'links' denkenden waarbij racisme niet voorkwam in gesprekken enz. Onbewust werden ze toch gevoed met het idee dat blank superieur is.

Dat gebeurt ook vaak in de meisjesboeken. Echt stoere, onafhankelijke meisjes komen zelden voor. Pipi Langkous is wel zo'n meisje, wat iemand verder ook van de verhalen vindt, ze is wel stoer en krachtig van lijf en geest. En zo worden meisjes (en jongens) onbewust met ideeën gevoed dat jongens sterker zijn en slimmer.

Maar dat beïnvloeden geldt op meerde vlakken. Mylo Freeman schrijft en tekent bijvoorbeeld kinderboeken waarin de prinsen en prinsesjes eens niet Europees/blank zijn maar Chinees, Japans, Indisch, Afrikaans enz. zijn. Dat zou eigenlijk normaal moeten zijn, maar het is een uitzondering. En zo worden kinderen heel veel beïnvloed met allerlei dingen zonder dat je je daar bewust van bent.

Dettie


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten