50 vragen Vraag 11 Lees jij kookboeken?

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: 50 vragen Vraag 4 Welke 10 boeken zou iedereen gelezen moeten hebben?

Berichtdoor Renate » 23 Jan 2017, 14:33

Dat idee heb ik ook. Er zijn boeken die ik stuk heb gelezen en die ik nooit weg wil doen, zoals Het grote ralley-avontuur van Anthony van Kampen, maar of het een aanrader is, die iedereen moet hebben gelezen? Eigenlijk is het gewoon een soort avonturen verhaal over 2 gewone Nederlandse jongens, die niet echt aan betaald werk kunnen komen in de jaren 30 en daarom misschien ook besluiten mee te doen aan de ralley naar Monte Carlo.

En dan zijn er de boeken die me op een andere manier getroffen hebben, op een heel persoonlijke manier en waarvan je misschien kunt zeggen dat ze mijn leven veranderd hebben.

En als ik een boek zou moeten noemen waarvan ik misschien zou kunnen zeggen dat iedereen het gelezen zou moeten hebben (hoewel ik dat eigenlijk ook niet wil), dan is dat De Cirkel van David Eggers.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: 50 vragen Vraag 4 Welke 10 boeken zou iedereen gelezen moeten hebben?

Berichtdoor Dettie » 04 Feb 2017, 18:41

Vraag 5 Wat vind jij van boeken over schrijven?


Ooit was het mijn grote droom, ik zou een boek schrijven. Natuurlijk zou dat een prachtig boek worden en iedereen zou het willen lezen.
Die droom had ik als kind al. Op de basisschool werden mijn opstellen vrij redelijk gewaardeerd, soms zelfs voorgelezen, wat ik minder vond. Het liefst kroop ik dan onder de schoolbank uit pure gêne, want schrijven is leuk maar in de schijnwerpers staan is heel wat anders.
Een enkele keer stuurde ik een verhaaltje of gedichtje in naar een meisjesblad en één keer werden er twee gedichtjes geplaatst, ik kon mijn geluk niet op!

Maar ik werd ouder en hoe meer ik las, hoe meer ik me ging verdiepen in literatuur en schrijvers, hoe meer ik besefte dat bij een boek schrijven veel meer komt kijken dan leuke verhaaltjes schrijven.
Dankzij het boek Brieven aan Simon Carmiggelt van Gerard Reve las ik voor het eerst over de worsteling van de schrijver. Fascinerend vond ik dat, Reve wilde bepaalde dingen schrijven maar dat moest wel goed overkomen. Hij schreef Carmiggelt waar hij mee worstelde, dat kon zowel de stijl, taal of inhoud betreffen. Ook de dagboeken van Hans Warren waren een openbaring, hoewel die meer over zijn privéleven gingen dan over het schrijven, toch was het schrijven zelf wel een onderdeel van die boeken.

Ik begon steeds meer te letten op zinnen en kon soms een prachtige zin herhaalde malen hardop lezen, om de schoonheid daarvan goed te proeven. Maar daarmee kwam ook langzamerhand het besef dat ik nooit tot die taalkundige hoogte zou kunnen stijgen. Toch bleef de droom ooit een literair meesterwerk te schrijven bestaan.
Het bizarre was dat, als ik bloedserieus bezig was met schrijven, het op de een of andere manier toch een grappig verhaaltje werd. Toen ik heel lang geleden eens een schrijfpoging instuurde was het commentaar erop dan ook dat het bijna cabaret was! (let op het 'bijna') Ik begon steeds meer te beseffen dat een literaire carrière niet voor mij weggelegd was.

Het geheim van de schrijver
De genadeklap was het boek van Renate Dorrestein - Het geheim van de schrijver. Hoe meer ik daarin las waarmee ik allemaal rekening moest houden, waar ik allemaal op moest letten, hoe meer de moed me in de schoenen zonk.
Alle spontaniteit die ik in het schrijven wilde leggen, ging in rook op. Go with the schrijfflow was geen goed idee, begreep ik. Dankzij dat boek ging mijn schrijfambitie'boek' met een enorme klap dicht.


Je zou hieruit kunnen concluderen dat ik vanaf die tijd een hekel heb aan boeken over schrijven maar niets is minder waar. Ik kan nog steeds met veel genoegen dergelijke boeken lezen. In mijn boekenkast tref je dan ook veel schrijfboeken aan als o.a. 'Zo schrijf je een kinderboek (Mireille Geus), 'Het grote schrijf-doe boek (Louis Stiller) of Het hoe over schrijven van romans, verhalen en non-fictie (Jan Brokken), Schrijfstijl (Heidi Aalbrecht) enz..
Het blijft toch altijd bijzonder om te lezen hoe bepaalde zaken rond een verhaal tot stand komen, wat een stijl is, hoe je iets aan kunt pakken of benaderen, vanuit welke uitgangspunten geschreven kan worden, enz.
Kortom, ik vind boeken over schrijven heerlijk en stiekem verder dromen over eventueel, misschien, toch... is ook heerlijk...

Dettie, 4 februari 2017

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: 50 vragen Vraag 5 Wat vind jij van boeken over schrijven?

Berichtdoor Renate » 04 Feb 2017, 20:35

Ik heb ooit getracht een roman te schrijven. Nou ja, ik heb 'm geschreven, maar de uitgever was niet geïnteresseerd, hoewel een vriendin er wel enthousiast over was. Ik heb ook wel eens wat over schrijven gelezen, maar het is me niet echt bijgebleven. Ik heb wel verschillende boeken over componeren en arrangeren, maar eigenlijk gebruik ik die vooral als ik ergens mee vastloop. Voor mij is componeren een beetje hetzelfde als schrijven, ik doe wat er in me opkomt. Bij het schrijven bedacht ik verhalen, die ik wilde vertellen en dat was het wel zo'n beetje. Het enige schrijven dat ik nu doe is een dagboek. Nou ja, en boekbesprekingen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: 50 vragen Vraag 5 Wat vind jij van boeken over schrijven?

Berichtdoor Dettie » 05 Feb 2017, 10:08

Ik ben ook een paar keer begonnen met een boek Renate, en een keer was ik al een flink eind op weg maar toen gebeurde er van alles en daarna was ik helemaal uit het verhaal. Ik kan het ook niet als je volgens allerlei regels moet schrijven. Dan verkramp ik helemaal.
Kon wel goed sinterklaasgedichten schrijven. Ooit nog eens een prijsje mee gewonnen. Was een gedicht over de paus en geboortebeperking...
(haha wat een onderwerp voor sinterklaas bedenk ik me nu, maar toen was het toepasselijk)

Het blijft me overigens ook niet allemaal bij wat ik gelezen heb, maar soms pak ik de boeken wel weer en lees er weer een stuk in.
Momenteel wordt er trouwens zo veel geschreven dat je eigenlijk extra goed moet zijn wil je de aandacht met je schrijfsels trekken.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: 50 vragen Vraag 5 Wat vind jij van boeken over schrijven?

Berichtdoor Renate » 05 Feb 2017, 16:01

Dat er uit raken heb ik eigenlijk alleen met m'n muziek gehad, na de dood van m'n moeder. Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden, raakte ik een heel stuk werk kwijt en toen ben ik er ook maar mee gestopt.

Ik ben ook nog wel eens begonnen met een tweede boek, maar dar heb ik maar heel kort aan gewerkt. Op school heb ik wel een paar opstellen geschreven, waar ik hoge cijfers voor kreeg, maar bij het schrijven van opstellen over een vast onderwerp, liepen m'n cijfers toch wel terug. Het is misschien niet handig om het in een opstel over 'de domme Tros-kijkende massa' te hebben.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: 50 vragen Vraag 5 Wat vind jij van boeken over schrijven?

Berichtdoor Dettie » 05 Feb 2017, 17:18

haha, ik zit te schateren hier! Nee, Renate dat willen mensen niet horen. Dat mag je alleen maar denken... :D

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: 50 vragen Vraag 6 Zou je sneller willen lezen?

Berichtdoor Dettie » 19 Feb 2017, 12:36

Vraag 6 Zou je sneller willen lezen?

Ja en nee.

Ja, omdat er zoveel mooie boeken zijn en ik zoveel nog wil lezen. Helaas er zitten 'maar' vierentwintig uur in een dag en er zal ook eens geslapen moeten worden. Ik zou dus sneller willen lezen vanwege het grote aanbod boeken die me aanspreken.

Nee,
omdat ik in mijn opinie eigenlijk al een beetje te snel lees. Ik lees geen hele zinnen maar een geheel aan zinnen en ik krijg indrukken van woorden die ik in mijn hoofd afmaak. Veel mensen doen dat zo blijkt. Vandaar ook dat het bekende trucje van letters die binnen een woord omgedraaid worden uitstekend werkt. Je kunt dan evengoed nog lezen wat er staat.
Maar het snelle lezen maakt ook dat je soms toch details overslaat en niet het hele boek 'proeft' zoals je het zou moeten proeven.

Soms dwingt een boek je tot langzaam lezen en ik merk dat me dat aanvankelijk ergert, ik wil verder, ik wil door, ik wil weten hoe het verdere verloop van het verhaal is en het liefst een beetje snel. Maar na een aantal bladzijden stel ik mijn leesmodus bij en begin ik langzamer te lezen omdat anders het verhaal niet te volgen is. Vaak zijn dit de boeken die je later koestert, de boeken die je beter onthoud.

Stiekem benijd ik dan ook de mensen die elke zin bewust en zorgvuldig lezen. Zij halen er zoveel meer uit dan ik. Zij zien elk detail, elke wending en beleven een boek veel meer. Ik probeer wel eens om langzamer te lezen en soms lukt dat ook en dan geniet ik. Dit is waar lezen om gaat denk ik dan. Maar meestal gun ik me de tijd er niet voor om zo intensief de woorden tot me door te laten dringen. Misschien ook door de hoge stapel nog-te-lezen boeken die me toe liggen te lachen. De kriebel om ook in die boeken te beginnen is groot. Meestal lees ik ook drie boeken door elkaar.
Het is bij wijze van spreken net als het liedje van Herman van Veen.

Een om mee te 'praten'
Eentje voor de sier
Een om bij te slapen
En een om zo nu en dan en dan alleen voor je plezier
Een om mee te (leren) schrijven
Een moeilijke met verstand
Een om in te blijven
En eentje in reserve onopvallend bij de hand
Een voor hoogtijdagen
Een voor door de week

En dát maakt dat ik niet langzaam kan lezen, want alles lonkt, en lacht, en roept... dus lezen, lezen, lezen, snel lezen, lezen, lezen...

Dettie
19 februari 2017

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: 50 vragen Vraag 5 Wat vind jij van boeken over schrijven?

Berichtdoor Renate » 19 Feb 2017, 15:05

Dat ken ik. Zo veel te doen, te lezen en zo weinig tijd.

De vraag of iemand die langzamer leest meer uit een boek haalt, kan ik niet beantwoorden. Ik heb altijd snel gelezen, ook op school al, met als nadeel dat ik nooit wist waar we waren als ik een beurt kreeg. Als mijn ouders een opmerking maakten over het feit dat ik snel las, zei ik altijd: "ik lees met m'n ogen en niet met m'n mond".

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: 50 vragen Vraag 5 Wat vind jij van boeken over schrijven?

Berichtdoor Marjo » 19 Feb 2017, 18:14

Het zou zo maar kunnen dat iemand die langzamer leest meer uit een boek haalt, maar die lezer heeft dan weer het tekort aan de boeken die een snellezer leest. Ik ga me er niet druk om maken, ik lees op mijn manier en ben daar heel tevreden mee.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: 50 vragen Vraag 6 Zou je sneller willen lezen?

Berichtdoor Dettie » 19 Feb 2017, 18:51

Ja precies Marjo elk nadeel heeft zijn voordeel en andersom.
ik kan er ook niet echt wakker van liggen. Ik lees zoals ik lees en het lukt me toch niet om anders te lezen, zou soms wel meer tijd eraan willen besteden, vooral bij non-fictieboeken heb ik dat. Maar het is geen 'moeten'. Het is zoals het is.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: 50 vragen Vraag 6 Zou je sneller willen lezen?

Berichtdoor Renate » 19 Feb 2017, 20:27

Als non-fictie me echt interesseert, onthoud ik het een en ander ook wel.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: 50 vragen Vraag 7 Wat is voor jou de magie van poëzie?

Berichtdoor Dettie » 04 Mar 2017, 15:27

Vraag 7 Wat is voor jou de magie van poëzie?


Een mooie vraag waarop het antwoord lastig te geven is omdat poëzie lezen toch een vrij persoonlijke ervaring is. Gebleken is namelijk dat veel mensen bij eenzelfde gedicht heel verschillende gevoelens hebben. Over poëzie discussiëren is ook niet altijd makkelijk omdat het bijna onbenoembaar is waarom een gedicht jou zo raakt. Het hangt erg van gebeurtenissen en je gemoedstoestand van dat moment af.

Als je geniet van de lentezon en in een heel vrolijke bui bent dan kan een heel somber gedicht je hele vrolijke stemming doen omslaan. Je denkt dan wat een akelig, zwaar, zwart gedicht is dat. Maar ben je net een dierbare verloren, dan kan datzelfde gedicht juist precies de goede toon en inhoud hebben voor de verdrietige stemming waarin je verkeert. Misschien is dat wel de magie van poëzie.

Een ander feit is, dat in goede gedichten heel kernachtig essentiële zaken onder woorden worden gebracht zonder de bijbehorend 'franje' die in literaire romans wordt geschreven. Vaak zitten in deze gedichten een verrassende visie, een aparte wending waardoor het onderwerp ineens in een heel ander daglicht komt te staan. Een goed gedicht toont je een andere zienswijze, een diepgaandere denkwijze. Ook kan de betekenis van een woord ineens veranderen door een dichtregel bij dat woord geplaatst wordt. Dat kan soms adembenemend zijn of bijna een schok teweeg brengen.

Goede poëzie gaat dieper dan literatuur, voor mij toont poëzie de kern van alles, het benadert het pure gevoel, misschien wel de pure mens, de pure gedachten. Dát is voor min gevoel de grootste magie van poëzie.

Dettie, 4 maart 2017

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: 50 vragen Vraag 8 Hoe maak jij tijd om te kunnen lezen?

Berichtdoor Dettie » 16 Jul 2017, 13:05

Vraag 8 Hoe maak jij tijd om te kunnen lezen?

Daar kan ik kort en krachtig antwoord op geven. Ik maak geen tijd vrij om te kunnen lezen. Lezen is zo'n essentieel onderdeel van mijn leven dat het net zoiets is als eten een drinken, een levensbehoefte. Dat klinkt theatraal maar is wel waar. Ik kan me geen leven voorstellen zonder lezen.

Het is voor mij altijd een lichte schok als mensen tegen me zeggen, "Ik lees niet." of "Lezen? Nee, zo saai!" Ik ben zelfs een aantal dagen flink van slag geweest door iemand ie op bezoek kwam en beweerde "Wat heb je aan boeken? Ze voegen niets toe, het is alleen maar een pak papier met lettertjes."

Is dat zo? vroeg ik me af. Heeft diegene gelijk? Geef ik een te grote betekenis aan lezen? Maar toen las ik een boek dat me een hoop helderheid verschafte in iets wat ik toentertijd als probleem zag. Ik besefte me gelijk weer hoe vaak dat gebeurd was, dat ik juist door een boek iets op een andere manier leerde te zien, dat iets wat in een boek stond me verder had geholpen. Dat waren niet altijd zware, psychologische boeken maar soms non-fictie of een roman, of een kinderboek... Regelmatig grijp ik nog naar een boek waarvan ik weet dat het me geeft wat ik op dat moment nodig heb. Het ene boek laat me lachen, het andere stemt me tot nadenken, en weer een ander geeft me net dat zetje wat ik op dat moment nodig heb enz.

Lezen is voor mij dus iets als ademhalen en voor ademhalen maak ik ook geen tijd vrij, dat doe ik gewoon en datzelfde geldt voor lezen. Dus tijd vrijmaken voor een boek, nee, dus ik kan ook niet zeggen hoe ik dat doe...

Dettie 16 juli 2017

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: 50 vragen Vraag 8 Hoe maak jij tijd om te kunnen lezen?

Berichtdoor Renate » 16 Jul 2017, 14:33

Ik lees, dus ik besta.

Als ik geen boek of krant lees, dan lees ik misschien wel iets op internet, maar ik kan het lezen niet laten. Zelfs als ik eigenlijk met andere dingen bezig wil zijn, dan kan ik het nog niet laten om te lezen. Als het letters zijn, dan lees ik het.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: 50 vragen Vraag 9 Laat jij je beïnvloeden door boeken en welke zijn dat?

Berichtdoor Dettie » 13 Aug 2017, 16:00

Vraag 9 Laat jij je beïnvloeden door boeken en welke zijn dat?

Als kind las ik al heel veel boeken en wat ik las, dat werd ik. Was er sprake van een lief voorbeeldig meisje, die door iedereen geprezen werd vanwege haar lieve karakter, dan wilde ik ook zo zijn. Ik deed vreselijk mijn best ook zo lief en verheven te zijn. - Ik steeg bijna op van lievigheid - en hield dat best wel een dag vol... Was er sprake van een jolige meid, dan werd ik ook jolig en was het meisje ondeugend dan haalde ik ook kattenkwaad uit. - Het lijkt wel een beetje op het gedicht Literatuur van Annie M.G. Schmidt. -
Ook heb ik dankzij het boek De dochter van Joop ter Heul een tijdje overal de letter t achter geplakt. Meneer van Putten werd meneer van Puttent enz. en de zwembadpas uit het boek Kees de jongen werd natuurlijk ook heftig door mij geoefend.

Maar toen begon het serieuzere werk. In de - zwaar christelijke - bibliotheek mocht ik eindelijk boeken lenen voor grote meisjes en een van de eerste boeken was Het onkruid en de bloem, het dagboek van Alice, een meisje dat aan de drugs verslaafd was en doodging. Dat verhaal sloeg in als een bom en ik was er weken mee bezig. Het boek liet een heel andere wereld zien dan die ik kende en het was fascinerend en gruwelijk tegelijk. Het verhaal heeft me erg lang bezig gehouden, vooral over het waarom van drugs.

Ook het boek Bittere Kou van Harry Wu had grote impact. Harry Wu vertelde over zijn leven waarin hij negentien jaar dwangarbeid in Chinese gevangenissen, werk- en reclasseringskampen moest verrichten. Het was een verbijsterend relaas. Vanaf die tijd ben ik erg bezig geweest met de geschiedenis van China, met name de bizarre tijd onder het regime van Mao.

Romannetjes waren rond mijn 14e, 15e jaar een tijdje in trek maar na een overdosis aan romannetjes in een vakantie was die liefde ineens over en is nooit meer teruggekomen. Via de christelijke streekromans ging het vervolgens toch langzaam richting boeken die literair werden genoemd. En zo kwam ik op gegeven in aanraking met werk van Gerard Reve - Brieven aan Carmiggelt - en ik was verpletterd. Reve worstelde erg met zijn schrijverschap en vertelde over zijn zorgen en angsten daarover en over de moeite met het leven an sich. Wat op mij zo'n indruk maakte is dat hij over zijn gevoelens schreef, over waar hij vrolijk van werd maar ook waar hij ontzettend bang voor was. Dat had ik niet eerder meegemaakt in een boek en dan was het ook nog geschreven in erg mooi Nederlands. Het boek maakte dat ik zelf ook meer durfde te zeggen.

Daarna volgden nog vele andere boeken die mij beïnvloed hebben, zoals De tweede sekse van Simone de Beauvoir waarmee ze mijn kijk op vrouwen erg veranderde en net zo indrukwekkend maar dan in negatieve zin was haar boek met brieven aan haar grote liefde Nelson Algren. Deze geëmancipeerde vrouw van Satre ging bijna door het stof ging voor Algren! Het maakte haar bijna tot een andere persoonlijkheid. Dàt kon liefde dus ook doen en dat was eveneens een wijze les. Llorca, Marquez, Bordewijk, Hermans, Márai, Hrabal volgden, allemaal even bijzonder en vooral door hun mooie taal van invloed.

Maar de verhalen van Pinkola Estes met haar mooie metaforen over het leven in De ontembare vrouw en De dansende grootmoeders, zijn inmiddels bijna bijbeltjes waarin ik altijd wel iets kan vinden wat ik op dat moment nodig heb.
Het boek Meester over eigen denken van Eknath Easwaran over de hindoeïstische leer, gekregen van een goede vriendin, kwam eveneens heftig binnen. Zoekend als een mens altijd is, kwam het boek precies op het goede moment. Het leerde me totaal anders kijken naar dingen. Heel bijzonder.

En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, het lijkt wel of er steeds meer boeken geschreven worden die van invloed zijn, maar het kan natuurlijk ook dat ik langzamerhand mijn weg gevonden heb in de grote boekenwereld en meer gericht kan zoeken naar voor mij interessante en hopelijk belangrijke boeken. Ik hoop er nog vele te lezen.

Dettie, 13 augustus 2018

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: 50 vragen Vraag 9 Laat jij je beïnvloeden door boeken en welke zijn dat?

Berichtdoor Marjo » 21 Aug 2017, 09:57

Ha, verplaatst. Ik dacht even dat je stopte.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: 50 vragen Vraag 9 Laat jij je beïnvloeden door boeken en welke zijn dat?

Berichtdoor Dettie » 21 Aug 2017, 11:18

haha nee, ik stop niet en heb het ook niet verplaatst, alleen het hoofdforumitem '50 vragen' weggehaald want ik kreeg dat item niet geopend en jullie konden daar niet reageren.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: 50 vragen Vraag 9 Laat jij je beïnvloeden door boeken en welke zijn dat?

Berichtdoor Marjo » 21 Aug 2017, 11:49

Dat bedoelde ik. Dat was weg. Je hebt bijna alle doorverwijzingen naar het forum weggehaald, maar nog niet dat van januari...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: 50 vragen Vraag 10 Zit er orde in jouw bibliotheek?

Berichtdoor Dettie » 09 Jun 2022, 12:55

Vraag 10 Zit er orde in jouw bibliotheek?

Vroeger, in mijn vorige huis, stonden in de vele boekenkasten alle boeken op categorie én schrijver. Dat was handig want je kon alles snel terugvinden.

Maar... de 'ellende' van boeken is dat je geen boeken weggooit maar wel steeds nieuwe koopt en waar plaats je die dan?
Het gevolg was dat er dubbele rijen boeken in de kasten stonden, soms sorteerde je de boel weer eens, en langzamerhand verplaatste een deel zich naar een andere kamer of werd er weer een boekenkast bij gekocht. Ondertussen lagen er ook wel stapeltjes op de grond naast de stoel of het bed. Het was dus altijd zoeken naar dat ene boek waarin je nog even iets wilde nalezen...

Toen ging ik verhuizen en dit keer zou ik het weer écht bij gaan houden. Er werden nieuwe boekenkasten aangeschaft, die overigens, achteraf niet zo handig bleken te zijn. Dus... nog een paar kasten erbij. En het begon inderdaad helemaal goed.
Keurig werden alle boeken op achternaam van de schrijvers gesorteerd. Kinderboeken kwamen bij kinderboeken, non-fictie bij non-fictie, romans bij romans. Nog-te-lezen boeken op de nog-te lezen plank(en) Helemaal goed.

Maar... de boeken kwamen met bakken binnen, dus legde ik ze maar 'even' op een stapel of propte ik ze boven en voor de rij boeken in de kast. Al gauw begon ik 'op te ruimen' wat gewoon neerkomt op stapels verplaatsen en de boeken op afmeting sorteren. De grote boeken kwamen onderaan en de kleine boekjes bovenop de stapel dan vielen de stapels tenminste niet om en het zag er voor het oog wat rustiger uit.

En nu? Nu is het gewoon een puinhoop. Overal liggen boeken. Nu is er zelfs een doos voor boeken die weg mogen, in de hoop dat het dan een beetje opruimt, de planken wat leger worden - niet dus -. De nieuwe boeken arriveren sneller dan dat er boeken uit gaan. Ik heb mijn droom ooit eens keurige boekenkasten te hebben maar opgegeven en geaccepteerd dat het een rommeltje zal blijven.
En zal ik eerlijk zijn? Eigenlijk vind ik het heerlijk, die boeken overal!

En jij? Hoe is jouw bibliotheek/boekenkast?

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Re: 50 vragen Vraag 10 Zit er orde in jouw bibliotheek?

Berichtdoor Renate » 09 Jun 2022, 15:05

Lastig. M'n boekenkasten zijn min of meer vol. Onder m'n bed staan nog dozen met boeken over jazz van m'n vader en zo nu en dan wil ik wel eens een boek kopen, omdat de bibliotheek het niet heeft en ik het wel graag wil hebben. Ik wil het nog niet hebben over bespreekboeken. Boeken weggooien doe ik niet. Ik wil op z'n minst dat ze een goed tehuis krijgen.

Grappig om dan intussen 'Het Alles' van Dave Eggers te lezen, waarin papieren boeken eigenlijk helemaal afgeschaft zijn. Je kan er namelijk geen data mee verzamelen. Met e-books kun je tenminste nog meten hoe lang mensen er over doen om een hoofdstuk te lezen, waar hun aandacht inzakt, waar ze snel doorbladeren, waar ze terugbladeren en zo voorts. Op die manier kun je bepalen hoe betere boeken geschreven kunnen worden. Onsympathieke personen kunnen dan sympathieker gemaakt worden en saaie passages kunnen weg worden gelaten of eventueel door AI geschreven worden. En natuurlijk mogen boeken niet te dik worden. 400 pagina's is het maximum, dat eventueel nog uit kan schieten tot 454 pagina's (zou het toevallig zijn dat dit precies de lengte van dit boek is?).

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Re: 50 vragen Vraag 10 Zit er orde in jouw bibliotheek?

Berichtdoor Marjo » 10 Jun 2022, 15:00

Ha, ha kom maar eens kijken!
Orde? Zeker wel, ik kan alles vinden. Maar voor een buitenstaander is het een zooi, hier staat dit, daar staat dat...
Benden, boven, op zolder, op planken, in dozen...en ja, ik heb stapeltjes. Naast het bed waren dat er drie, dat is er nu nog eentje.
Opruimen af en toe is wel nodig, we hebben hier een tweedehandsboekenwinkel die de opbrengst aan goede doelen schenkt. Prima dus! En ik heb familie en vrienden die boeken krijgen op zijn tijd. Maar dat opruimen vind ik helemaal niet erg, het is juist wel lekker, om alles weer eens te sorteren en natuurlijk dan ook te bekijken.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Re: 50 vragen Vraag 10 Zit er orde in jouw bibliotheek?

Berichtdoor Renate » 10 Jun 2022, 15:52

Tja, ik ben nogal bewaarderig van aard. Boeken over muziek doe ik sowieso al niet weg. En CD's en platen ook niet. Maar goed, daar heb ik nog wel ruimte voor, al heb ik wel wat dubbele exemplaren verhuisd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: 50 vragen Vraag 11 Lees jij kookboeken?

Berichtdoor Dettie » 24 Jun 2022, 15:41

Vraag 11 Lees jij kookboeken?


Jazeker lees ik kookboeken. Ik vind het heerlijk om te lezen hoe de koks/kokkinnen op een idee voor een gerecht komen of hoe zij 'toevallig' een nieuw gerecht ontdekten omdat ze bijvoorbeeld haast hadden en maar wat bij elkaar smeten en het onverwacht een geweldig gerecht opleverde.


Ooit had ik een kookboek getiteld Barcelona met allerlei gerechten uit deze mooie Spaanse stad. Daar ben ik regelmatig geweest en het is dan verschrikkelijk leuk om bepaalde wijken te herkennen, de verhalen erover te lezen én de bijbehorende gerechten (o.a. tapasgerechten) die je daar at. Fantastisch om die dan zelf te maken en bijv. een Spaanse avond te houden. (Dat was in de dagen dat alles niet zo duur was ;-) )


Verder had ik een heel goed Chinees kookboek en ook daarin werd over de oorsprong van de ingrediënten verteld en uit welke streek de gerechten kwamen. Er zat een enorm verschil in een gerecht dat uit het noorden of zuiden van China kwam. De smaak en gerechten waren ook totaal anders - en lekkerder - dan het Chinese eten dat je in Nederland bij de Chinees kunt kopen.
Het leuke van dit soort boeken is dat je al kokend op reis bent.


Verder is er een boek geschreven door een echtpaar Katie & Giancarlo Caldesi, waarvan de man diabetes 2 kreeg. Zij schrijven op een enorm leuke manier over de zoektocht die zij deden naar gerechten die geschikt voor hem waren en tot hun verrassing was er heel veel wat ze wél konden eten. Hun verhalen zijn heel vermakelijk en eigenlijk ook wel leerzaam.


Maar het kookboek Midnight Chicken van Ella Risbridger spant de kroon. Het genoemde Chickenrecept ontstond na een avond flink stappen inclusief de nodige alcohol. Midden in de nacht werd besloten dat nog een kippetje eten geen slecht idee was. Met de ingrediënten namen ze het niet zo nauw en zo ontstond een kipgerecht waarbij ze hun vingers aflikten en wat daarna nog vaak gemaakt is. Daarnaast leveren ze nog veel verhalen over koken met je hart, ofwel koken op momenten dat je ontzettend plezier of verdriet hebt en hoe fijn dat kan zijn. Een ontzettend vrolijk en liefdevol boek waar de liefde voor eten en koken vanaf spat.


Tot slot, geen kookboek maar wel een boek over koken is Wijsneus in de keuken van Julian Barnes. Hij is een kookboekenkoker die alles wat in het boek staat nauwkeurig opvolgt. Voor hem is het een ramp als er bijvoorbeeld 'een snufje' zout staat, want wat is een snufje? Of een klontje boter... hoeveel boter moet je dan gebruiken. Is een klontje 10 gram of 30 gram. Een scheutje, een lepeltje, een wolkje... hoeveel is dat? Hoe groot is een middelgrote ui? Waarom staat er de ene keer, snipper de ui en de andere keer snijd de ui fijn? Of over recepten die niet kloppen etc.
Een hilarisch boek.

En jullie? Lezen jullie kookboeken?

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: 50 vragen Vraag 11 Lees jij kookboeken?

Berichtdoor Renate » 24 Jun 2022, 18:09

Ik lees geen kookboeken, hoewel ik er wel een paar heb. Het dierbaarst is misschien een oud Margriet kookboek, dat nog van m'n moeder is geweest. Het recept voor appelbeignets gebruikte ik altijd toen m'n vader nog leefde. Dat was heel anders dan dat van de appelbeignets die je tegenwoordig ziet. Soms kom je nog wel eens iets tegen dat er misschien op zou kunnen lijken en dat heet dan grootmoeders appelflappen.
Het beslag bestaat alleen uit melk en zelfrijzend bakmeel.
Ik moet zeggen dat ik dat met oud en nieuw wel mis, maar ja, om nou voor mij alleen appelbeignets te bakken...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: 50 vragen Vraag 11 Lees jij kookboeken?

Berichtdoor Dettie » 24 Jun 2022, 19:17

Het gaat er eigenlijk om, of je de teksten bij de recepten leest want sommige kookboeken zijn bijna leesboeken. Zelf hou ik er erg van, ik vind het leuk om over de herkomst van voedsel te lezen of de verhalen rond een gerecht te lezen, zoals voor welke gelegenheid het gemaakt is, hoe het tot stand kwam enz.
Het fijnste kookboek dat ik had was dat Chinese kookboek wat ik noem. Daarin staan hele verhalen over de streken waar de gerechten uit komen én dan ook nog eens goddelijke recepten. Helaas heb ik dat boek niet meer en het is ook niet meer te koop.

Dettie


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten