Wat maakt een prentenboek goed?

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Wat maakt een prentenboek goed?

Berichtdoor Dettie » 30 Dec 2015, 11:55

Wat maakt een prentenboek goed?

Mooi artikel in NRC

http://www.nrc.nl/handelsblad/2015/12/0 ... ed-1565288

Dettie

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Wat maakt een prentenboek goed?

Berichtdoor Willeke » 30 Dec 2015, 13:28

Leuk artikel!

ik herken me, als voorlezer, wel in de conclusie... een goed prentenboek moet in het verhaal niet alles al vertellen, de tekeningen moeten het verhaal aanvullen. En humor doet het ook altijd goed.
Mijn favoriete voorleesboek was altijd Nandie's verassing, over Nandie die een schaal fruit naar haar vriendinnetje ging brengen, de tekst vertelt alleen maar waar ze allemaal aan loopt te denken en ondertussen zie je dier na dier er met een stuk fruit vandoor gaan. Dat boek is letterlijk stukglezen, zelfs toen ze er eigenlijk al te groot voor waren.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Wat maakt een prentenboek goed?

Berichtdoor Dettie » 30 Dec 2015, 15:03

Mijn kleine neefje kende vroeger hele boeken uit zijn hoofd, terwijl hij nog niet kon lezen. Als ik het dan voor de variatie eens anders met iets andere woorden vertelde of bij een muis, piep piep ertussendoor riep, dan riep hij nee, zo gaat het niet! :D

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Wat maakt een prentenboek goed?

Berichtdoor Renate » 30 Dec 2015, 16:09

Dat vind ik het leuke van de boeken van Sven Nordqvist. Er is zoveel te ontdekken op de tekeningen. De tekeningen maken de boeken ook leuk om als volwassene nog te bekijken.

Overigens geldt dat ook voor de illustraties in 'Stem op de okapie'. Zonder de illustraties zou het misschien wel een interessant boek zijn, maar de illustraties geven het boek net dat beetje extra. Maar het is natuurlijk geen prentenboek.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Wat maakt een prentenboek goed?

Berichtdoor Inge » 05 Jan 2016, 20:22

"Misschien wisten zij alles" van Toon Tellegen zou een prentenboek moeten zijn. Nu staat er enkele tekeningen in maar als ik die verhalen las heb ik dikwijls gedacht: "Dat zou een mooie prentenboek kunnen worden". En dan zag ik de eekhoorn, de mier, de olifant enz al voor mijn ogen


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten