Weg met dat woord!

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44077
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Weg met dat woord!

Berichtdoor Dettie » 24 Nov 2015, 14:28

Welk woord wil jij nooit meer horen?

Heb je een hekel aan het woord mensenmens? Vind je chillen aanstellerig klinken of stoor je je aan het gebruik van opportuniteit in plaats van kans of mogelijkheid? Dit jaar organiseert het Instituut voor Nederlandse Lexicologie (INL) voor de derde keer de verkiezing 'Weg met dat woord!'.

Welk woord moeten we volgens jou achterlaten in 2015 en waarom? Vanaf 23 november kun je een week lang woorden nomineren. Op basis van de inzendingen wordt een shortlist samengesteld waar je vanaf 1 december woorden van kunt 'wegstemmen'. Op dinsdag 8 december maken we de verliezer bekend.

Zie http://wegmetdatwoord.nl/

Dettie
die de woorden pensionado (hoeft niet uitgelegd toch?) en oké wel weg wil hebben.
Gaat er iemand dood, is er iets anders erg gebeurd, dan wordt er gewoon oké gezegd! Grrrr.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Weg met dat woord!

Berichtdoor berdine » 24 Nov 2015, 16:45

Oké is op zich toch niet verkeerd? Alleen voor jou in bepaalde gevallen.
Ik dacht meteen aan uitrollen. Toevallig staat dat al op de site, dat zag ik daarna pas. :mrgreen:

Dettie
Site Admin
Berichten: 44077
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Weg met dat woord!

Berichtdoor Dettie » 24 Nov 2015, 18:11

Je mag kiezen voor opties waarom je een woord akelig vindt, o.a. de opties betekenis of gebruik enz.. Ik heb oké vanwege het rare gebruik genoemd. Voor de rest vind ik het geen vreselijk woord maar dus wel het gebruik ervan. In de meest bizarre situaties wordt nog oké geroepen en dat is niet oké :D

Waarom vind je uitrollen erg?

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Weg met dat woord!

Berichtdoor berdine » 24 Nov 2015, 18:20

Ja dat weet ik niet. Ik vind het een maf woord. Dus ik ga het verder niet melden, want ik kan niet omschrijven waarom. Het is een gevoel.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44077
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Weg met dat woord!

Berichtdoor Dettie » 24 Nov 2015, 19:51

ik zie uitrollen in gebruikte zin, als uitrollen van een tapijt of zoiets. Heb jij er andere associaties bij?
Oprollen vind je wel een 'goed' woord?

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Weg met dat woord!

Berichtdoor berdine » 24 Nov 2015, 20:27

Nee het letterlijke uitrollen, zoals tapijt, dat vind ik niet maf. Maar het uitrollen in de betekenis van "in de praktijk brengen" vind ik echt zo'n modewoord. B.v. in een bedrijf wordt een bepaalde methode getest op één afdeling en als die test goed verloopt gaat men die methode in het hele bedrijf uitrollen. Toepassen bedoelen ze.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44077
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Weg met dat woord!

Berichtdoor Dettie » 24 Nov 2015, 20:47

oh dat kende ik helemaal niet berdine. Nooit in die zin van het woord gehoord.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Weg met dat woord!

Berichtdoor Renate » 28 Nov 2015, 16:13

Managementtaal noemt men dat.

Uitrollen. Als je duur wilt doen, zeg dan implementeren.

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: Weg met dat woord!

Berichtdoor Lezer100 » 28 Nov 2015, 19:55

berdine schreef:Nee het letterlijke uitrollen, zoals tapijt, dat vind ik niet maf. Maar het uitrollen in de betekenis van "in de praktijk brengen" vind ik echt zo'n modewoord. B.v. in een bedrijf wordt een bepaalde methode getest op één afdeling en als die test goed verloopt gaat men die methode in het hele bedrijf uitrollen. Toepassen bedoelen ze.


Voor mij is dit gewoon een platvloerse vertaling van het Engelse "roll out".
Lezer100

Dettie
Site Admin
Berichten: 44077
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Weg met dat woord!

Berichtdoor Dettie » 08 Dec 2015, 16:54

Dit woord wil jij nooit meer horen

Me moeder, me pa en me zus: deelnemers aan de verkiezing kunnen het foutieve gebruik van me niet meer aanhoren. Me kreeg 30% van de 25.000 stemmen en is daarmee de overtuigende verliezer van dit jaar.

"'Me' is geen bezittelijk voornaamwoord", laat een van de inzenders weten. Het gaat dan ook om de geschreven vorm van 'me' waar we vanaf willen. In gesproken taal gebeurt het namelijk vaak dat woorden een beetje gemakkelijk, vaak korter worden uitgesproken: "maar dat hoeft niet doorgevoerd te worden op papier."

zie ook...http://www.wegmetdatwoord.nl/


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten