Wat waren jullie mooiste boeken in 2014?

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Wat waren jullie mooiste boeken in 2014?

Berichtdoor Dettie » 02 Jan 2015, 14:49

Zo even een 'mooiste boeken' lijstje gemaakt van de boeken die ik gelezen heb ik 2014

In totaal heb ik 228 boeken gelezen (8 minder dan de voorgaande twee jaren)
Daarvan waren er 34 boeken voor volwassenen en 20 non-fictie
de rest allemaal kinderboeken variërend van 2 tot 16 jaar.
In totaal 30462 pagina's gelezen wat op een gemiddelde neerkomt van 228 boekjes van 134 pagina's.

Mooiste romans
Mark Pairon - De kinderspelen
Gail Tsukiyama - Straat van duizend bloesems
Natsume Sõseke - De poort
Luc De Vos - Paardenkoppenland
Christiaan Weijts - De linkshandigen
Jan Ruinard - De gunsteling

Mooiste prentenboeken
Benjamin Lacombe - Madame Butterfly
Eric Puybaret - Rode Stelten
Ayano Imai - De wonderlijke hoed van beer
Bert Kouwenberg & Mark Janssen - Kodo!
Torben Kuhlman - Lindbergh

Mooiste kinderboeken
Marieke van Hooff - Barones van Stippeltje 4+
Stefan Boonen - De jacht op Jozef Tentelaar 9+
Ingrid Biesheuvel & John Rabou - Ferguut 10+
Anneriek van Heugten - Aan de rand van de stilte 13+
Hilde van Cauteren - De Pigmentroute 14+
John Brosens - Bloedbroeder 1618 16+

Mooiste/beste non-fictie
Koos van Zomeren - Het verlangen naar klapekster
Nicole Montagne - Een makelaar in Pruisen
Michael Boyny - Afrika

Grappigste boek:
Michiel Kamphuis - Smoske, de neushoorn die er geen zin in had

Welke boeken die jullie lazen in 2014 komen in aanmerking voor mooiste boek?

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Wat waren jullie mooiste boeken in 2014?

Berichtdoor Renate » 02 Jan 2015, 15:47

Au en ik heb dit jaar maar 95 boeken gelezen. Ik voel me ernstig tekort schieten.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Wat waren jullie mooiste boeken in 2014?

Berichtdoor Dettie » 02 Jan 2015, 16:03

Nou... ik zat al te twijfelen of ik mijn aantal zou melden gezien je 'focus' op 100 boeken.
Maar zoals ik al eerder riep maakt het aantal niet uit.
Ik heb in totaal 30462 pagina's gelezen wat op een gemiddelde neerkomt van 228 boekjes van 134 pagina's, dat is niet echt dik.
Als je 95 boeken van 300 pagina's hebt gelezen zit je al op 28500 pagina's en waren het dikke boeken dan heb je zelfs meer gelezen dan ik. Dus staar je niet blind op aantallen boeken, daar kwel je alleen jezelf mee en het is bovendien is ook totaal niet belangrijk.
Ik vind het zelf leuk om bij te houden maar als het er volgend jaar 50 of 150 boeken zijn is het ook goed

Dettie
die benieuwd is welke boeken jij het beste vond Renate

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Wat waren jullie mooiste boeken in 2014?

Berichtdoor Renate » 02 Jan 2015, 20:40

Je hebt natuurlijk wel veel kinderboeken gelezen. Ik noteer niet hoeveel bladzijden ik heb gelezen.
Ik heb dit jaar een boek in het Engels en 4 in het Duits gelezen.

Ik vind het moeilijk om aan te geven welke boeken ik dit jaar het beste vond.
Gouden jaren vond ik erg interessant.
In de autobiografie van Wolfgang Niedecken ben ik nog steeds bezig en dat is een boek waarvan ik de aanschaf absoluut niet betreur. Een absolute aanwinst wat mij betreft. Dat zou eventueel het vijfde Duitse boek zijn, maar dat heb ik dus nog niet helemaal uit.
Zeggen welk boek ik het beste vond, vind ik net zo moeilijk als zeggen wat m'n favoriete CD is.
Een man die Ove heet vond ik erg mooi en ontroerend.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Wat waren jullie mooiste boeken in 2014?

Berichtdoor Renate » 03 Jan 2015, 17:18

Ik heb m'n boekenlijstje gekopieerd en schrijf wat commentaar bij elke titel. Bij de eerste boeken is me misschien niet altijd evenveel bij gebleven.
David Sedaris - Steek je familie in de kleren
Wel humoristisch en lichtvoetig, misschien niet te veel ineens lezen.

Pim Hofdorp - Vreemdeling in Scheveningen
Topografische politieroman, die zich in Scheveningen afspeelt. Veel informatie over de locaties, hoewel er sinds het boek geschreven is wel het nodige veranderd is. Wat oubollig misschien, zeker vergeleken met de boeken van Sjöwall en Wahlöö, die rond dezelfde tijd zijn geschreven.

Ton Roos en Margje Eshuis - Op een dag zullen ze ons vinden
Interessant boek over Zeeuwen die met mooie verhalen naar Latijns Amerika gingen (ik meen naar Brazilië), waar het allemaal toch wat minder mooi was, dan was geschilderd.

J.G. Kikkert - Hoe ver we zullen komen weet ik niet
Boek over de reizen van Alexandrine Tinne. Erg interessant, vooral om te zien wat men allemaal mee nam op reis. Licht reizen was aan Alexandrine en haar moeder niet besteed. Men reisde overigens wel naar onherbergzame streken in Afrika.

Arne Dahl - Requiem
Gewoon een goede Scandinavische thriller.

Åke Edwardson - De laatste winter
Goede thriller, waarvan me verder niet veel is bij gebleven.

David Sedaris - Wanneer je omringd bent door vlammen
Zie het eerdere boek van deze schrijver.

Anton Valens - Dweiloorlog
Soms wat deprimerende verhalen over de ouderenzorg, die me vooral duidelijk maakten dat het geen vak voor mij zou zijn. Bij mij zouden verwijten van geestelijke mishandeling vermoedelijk snel op de loer liggen.

Birgit Vanderbeke - Het mosselmaal
Geen boek dat me echt bij is gebleven.

Lyndsay Faye - Goden van Gotham
Thriller die zich afspeelt in New York in de tijd dat de slavernij net is afgeschaft. Racisme en vooroordelen spelen nog een grote rol en Ierse katholieken zijn de gebeten hond.

Flip Vuijsje - John, Paul, Keith & Mick
Boek waarin The Beatles en The Rolling Stones met elkaar vergeleken worden. Erg interessant, om te zien wat de achtergronden waren.

Felix Francis - Op het spel
Thriller van de zoon van Dick Francis. De appel valt duidelijk niet ver van de stam.

Henry Scott-Irvine - The ghosts of a whiter shade of pale Procol Harum
Interessant boek over deze Britse groep. Maar goed, boeken over muziek vind ik altijd interessant.

Naima El Bezaz - Vinexvrouwen
Korte stukken over het leven in een Vinexwijk.

Hans Fallada - Alleen in Berlijn
Tragisch verhaal over Duitsland in de Tweede Wereldoorlog en het kleine verzet tegen de Nazi's.

Agnès Martin-Lugand - Gelukkige mensen lezen en drinken koffie
Luchtig boekje.

Lyndsay Faye - Zeven is zwijgen
Thriller die zich afspeelt in New York, ten tijde van de afschaffing van de slavernij. Racisme en slavernij spelen een grote rol in dit verhaal.

Birgit Vanderbeke - Ik zie, ik zie wat jij niet ziet
Ook dit boek is me niet echt bijgebleven.

Rob Wijnberg - Nietzsche en Kant lezen de krant
Interessante stukken over politiek en filosofie.

Leo Blokhuis - Haags speelkwartier
Leuk boekje over de bekende Haagse muziekwinkel Servaes, waar ik warme herinneringen aan heb.

Paul Torday - Vissen op zalm in Jemen
Grappig verhaal over iemand die het mogelijk wil maken om zalm te kweken in Jemen. Het loop natuurlijk helemaal mis, maar voor die tijd zie je aan de ene kant protesten en aan de andere kant politici, die hopen goede sier met het een en ander te maken.

Ulrich Hefner - De dood sluipt rond in zwart en paars
Spannend boek, waarvan ik me alleen nog kon herinneren dat het heel goed was.

Mark Billingham - Erfelijk belast
Spannende thriller.

Leo Blokhuis - Grijsgedraaid
Verhalen over muziek, dus voor mij altijd interessant. Leo Blokhuis kan goed vertellen.

Philippe Grimbert - Een vriendschap
Indrukwekkend verhaal over een vriendschap.

Myrthe v.d. Meer - Paaz
Interessant verhaal over de psychiatrie, dat ik vaak heel herkenbaar vond.

Mark Billingham - Uit de dood verrezen
Spannende thriller.

Belinda Bauer - Opgesloten
Een verwarrend boek over een politieman met een gespleten persoonlijkheid. Dat laatste wordt pas aan het einde echt duidelijk.

Richard en Florence Atwater - De pinguïns van meneer Popper
Grappig verhaal over iemand die een paar pinguïns krijgt.

Jan Colijn - Sex, drugs en een shitpiano - Sterke verhalen uit de nederpop
Leuke verhalen over de muziekwereld.

James Bowen - Bob de straatkat
Grappig verhaal over een verslaafde zwerver, die door de zorg voor een kat van de drugs afraakt.

Frank Westerman - De graanrepubliek
Interessant boek over de landbouwgeschiedenis van Groningen en de grote sociale tegenstellingen. Ook heel verhelderend in het licht van de problemen door de aardgaswinning.

Johanna de Spaey - De eenzaamheid van het westen
Interessante roman die met de Eerste Wereldoorlog te maken heeft.

Henkjan Honing - Iedereen is muzikaal
Studie over de perceptie van muziek, wel interessant, maar moeilijk leesbaar.

Per Petterson - Ik vervloek de rivier des tijds
Triest makend boek over communicatieproblemen tussen een zieke moeder en haar zoon, die door haar op afstand wordt gehouden.

Marc Poorter - De waarheid en het koninkrijk
Boek over iemand die opgroeit bij Jehova's getuigen, maar ondanks z'n slechte ervaringen geen afstand kan doen van z'n geloof. Wel interessant, maar over het thema heb ik misschien wel leukere boeken gelezen.

Quentin Bates - Bevroren tegoeden
Spannende thriller, die zich afspeelt op IJsland.

Nelleke Noordervliet - Zonder noorden komt niemand thuis
Goed boek over een man die naar Canada verhuisd om de vrijgekomen moordenaar van z'n vrouw te ontlopen en verzeild raakt in de zoektocht naar een verdwenen vrouw, die eerder in het huis dat hij nu bewoont, heeft gewoond.

Bibi Dumon Tak - Wolfskwint
Verhaal over een vrouwelijke pianostemmer, die op een gegeven moment ook de piano in een psychiatrische kliniek moet stemmen. Ik vond het een mooi boek, hoewel er verder weinig van bij is gebleven.

Per Petterson - Heimwee naar Siberië
Weer een mooi boek van deze schrijver.

Quentin Bates - IJskoud
Wederom een spannende thriller, die zich op IJsland afspeelt.

Iris Koppe - Rosiri
Voor zo ver ik weet vond ik het een mooi boek, maar ik heb geen idee meer waar het over ging.

Belinda Bauer - Verdiende loon
Spannend boek met voor een deel dezelfde personen als het eerdere boek van deze schrijfster.

Philippe Grimbert - Een geheim
Naar ik meen vond ik het wel een mooi boek, al is het verhaal me niet echt bijgebleven.

Lars Lindigkeit - Der Glücksdiabetiker
Guy-lit? Grappig bedoeld verhaal over een man met relatieproblemen, die probeert z'n vriendin terug te krijgen door een lied te schrijven. Samen met een vriend doet hij mee met een talentenjacht en het resultaat is heel anders dan men had verwacht. Een producer die alles overhoop wil halen, zodat er niets van het lied overblijft en de vrienden die eigenlijk alleen nog maar gezichten bij de muziek zijn. Natuurlijk wordt het wel een succes. Het is allemaal erg over de top en een beetje lach of ik schiet.

Naima El Bezaz - Meer vinexvrouwen
Vervolg op Vinexvrouwen, maar de hoofdpersoon gaat tegenstaan. Misschien nog te genieten in kleine porties, maar soms toont ze zich toch ook wel een beetje racistisch.

Helga Beyersdörfer - Moornächte
Thriller die zich afspeelt in het kunstenaarsdorp Worpswede. Een spannend boek over een kunstenares, die zich sterk identificeert met Paula Modersohn-Becker. Het maakte me ook nieuwsgierig naar deze kunstenares.

Lars Kepler - Getuige
Spannend boek van dit Zweedse echtpaar, waarin aan het eind een misdadiger voorkomt, die heel belangrijk is geweest in het verleden van de hoofdpersoon van de boeken van Lars Kepler. Eigenlijk wordt vast een aanzet tot het volgende boek gegeven.

Godfried Bomans - Erik of het klein insectenboek
Boek dat ik vorig jaar van de bibliotheek in het kader van de maand van het lezen kreeg. Een klassieker, maar geen boek dat een blijvende indruk op me heeft gemaakt.

Andy Rathbone - Windows 8.1 voor dummies
Nieuwe computer en nieuw besturingssysteem, dus tijd om daar iets over te leren.

Magnus Mills - Het plan voor volledige werkgelegenheid
Grappig boek over een systeem om volledige werkgelegenheid te creëren door mensen zinloos werk te laten doen.

Arno Geiger - De oude koning en zijn rijk
Mooi boek over een vader en z'n zoon. Veel kan ik me er niet meer van herinneren.

Matti Y. Joensuu - De ijzeren kamer
Spannende thriller, die zich afspeelt in Helsinki. Ik vond het een goed boek, al kan ik me er weinig van herinneren.

Erich Maria Remarque - Van het westelijk front geen nieuws
Klassieke roman over het soldatenleven in de Eerste Wereldoorlog. Mooi boek over jongens, die met verhalen over heldenmoed en vaderlandsliefde de oorlog in gelokt worden.

Judith Schalansky - De lessen van mevrouw Lohmark
Verhaal over een lerares, die weinig gevoelens toelaat in haar leven. Waarom moet ik ineens aan Bint denken?

Hubert Lampo - De komst van Joachim Stiller
Klassieker van m'n favoriete schrijver, waar ik soms toch wat minder mee heb. Een boek dat ik al meerdere malen gelezen heb, sinds de middelbare school.

Anna Politkovskaja - Russisch dagboek
Dagboekfragmenten van deze kritische Russische journaliste, die vermoord werd. Ze is heel kritisch over de Russische maatschappij onder Poetin. Indrukwekkend boek.

Margriet Oostveen - Knus
Korte stukken over Nederland. Erg leuk.

Sara Blædel - De vergeten zusjes
Spannende thriller.

Britta Bolt - Vastberaden
Tweede deel van de Amsterdam trilogie van Britta Böhler en Derek Bolt. Wel een goed boek, waarbij het kwaad maar voor een deel gestraft wordt. Het eerste deel is me meer bijgebleven.

Erich Maria Remarque - De weg terug
Vervolg op Van het westelijk front niets nieuws. De oorlog is afgelopen en de teruggekeerde soldaten hebben moeite om hun draai te vinden in de na-oorlogse maatschappij, die niet echt veranderd is. Men wordt geconfronteerd met stuurlui die aan wal hebben gestaan en die het allemaal natuurlijk veel beter menen te weten dan de jongens die aan het front hebben gezeten en blijven praten over heldenmoed, terwijl er in werkelijkheid gecompliceerder was en de helden misschien helemaal niet zo heldhaftig waren. Indrukwekkend boek.

Willy de Vries-Kuijken - Dissonantje
Grappig kinderboekje over een noot die ineens anders klinkt. Het is een leuk boekje voor kinderen die in muziek geïnteresseerd zijn en ouders hebben die er ook veel van af weten. Ook mij waren niet alle dingen echt duidelijk.

Lars Kepler - Slaap
In dit boek speelt de misdadiger die in Hypnose al even voorkomt, een belangrijke rol, hoewel hij achter de tralies zit. Een spannend boek, hoewel de oplossing op een gegeven moment misschien een beetje voor de hand ligt.

John Fante - De geschiedenis van een hond
Aardig boek, dat me niet echt bij is gebleven.

Timur Vernes - Er ist wieder da
Verhaal waarin Hitler wakker wordt in het hedendaags Berlijn en een gevierde komiek wordt, omdat niemand doorheeft dat hij werkelijk meent wat hij zegt. Iedereen ziet hem als een parodie op Hitler. Ik vond het een goed boek.

Silvia Kaffke - Herzensgut
Spannende thriller over de moord op een aantal kinderen. Een zaak die al heel lang aan de gang blijkt te zijn. Veel kinderen die verdwenen zijn en waarvan nooit een lichaam is opgedoken. Ik vond het een goed boek.

Marjolijn Februari - Ons soort mensen
Korte stukken van deze schrijver, die nu als Maxim Februari door het leven gaat.

Paul van Vliet - Zeewind in de stad
Leuke stukjes van deze Haagse cabaretier.

Bożena van Mierlo-Dulińska - Mijn vader de soldaat
Interessant boek, waarin de Poolse geschiedenis in de Tweede Wereldoorlog en daarna een belangrijke rol speelt.

Anton Valens - Meester in hygiëne
Meer verhalen over de thuiszorg. Eigenlijk de voorganger van het boek dat ik eerder las.

Fredrik Backman - Een man die Ove heet
Mooi boek over een mopperige oude man die z'n vrouw vreselijk mist. Hij kan niet zonder haar leven, maar z'n omgeving blijkt hem niet te kunnen missen. Prachtig boek, met humor en mededogen geschreven.

Jeanette Winterson - Waarom gelukkig zijn, als je normaal kunt zijn
Verhaal van een lesbische vrouw die opgroeit in een zeer religieus pleeggezin. Later vindt ze haar echte familie, maar het contact daarmee wordt niet echt hersteld. Ze ziet haar huidige leven als het resultaat van haar opvoeding door haar religieuze pleegmoeder, die vaak zeer liefdeloos was. Omdat ze tevreden is met haar leven, neemt ze haar pleegmoeder toch niet veel kwalijk.

Jonas Karlsson - De kamer
Verhaal over een zonderlinge man, die meent een eigen kamer te vinden in het kantoor waar hij werkt, een kamer die alleen maar in z'n fantasie lijkt te bestaan. De man meent beter werk af te leveren dan alle anderen, maar ook dit is een illusie.

Arne Dahl - Hebzucht
Spannend boek over een Europees team van politiemensen. Ik kijk al uit naar het volgende boek.

Heinrich Böll - Meningen van een clown
Roman over de hypocrisie van het na-oorlogse Duitsland.

Justin Cartwright - Het lied voordat het wordt gezongen
Interessant boek over een mislukte aanslag op Adolf Hitler.

Thomas Enger - Schijndood
Spannende thriller, eerste deel van een nieuwe serie, die er veelbelovend uit ziet. De hoofdpersoon is een journalist die worstelt met de dood van z'n zoon bij een brand in z'n huis. Hij is niet in staat geweest z'n zoon te redden en hij voelt zich daar in zekere zin schuldig over. Dit verhaal speelt op de achtergrond mee en vormt een rode draad in de serie. De politieman die een andere hoofdpersoon is in deze serie komt nog tamelijk onaangenaam over. Het is in ieder geval een serie die me gegrepen heeft.

Jeanette Winterson - Passie
Verhaal over de kok van Napoleon, die op een gegeven moment een verhouding krijgt met de dochter van een gondelier. Mooi verhaal, waarin de onrealistische elementen totaal niet storen.

Enckels & Dewit - De mayonaise moorden
Nieuw Belgisch duo met een boek over een half Tunesische inspecteur. Het boek schetst een beeld van een België, waarin de politiek nooit ver weg is en ook racisme een rol speelt. Aardige serie, die overigens niet het niveau haalt van bijvoorbeeld de boeken van Thomas Enger, of andere Scandinavische schrijvers.

Thomas Enger - Fantoompijn
Tweede boek in de serie over Henning Juul, de journalist en Bjarne Brogeland, de politie-inspecteur. In dit boek ontdekt Henning Juul dat de brand in zijn huis geen toeval was en er valt weer een puzzelstukje op z'n plaats. Bjarne Brogeland wordt in dit boek al een stuk sympathieker. Indrukwekkende serie.

Åke Edwardson - Witte ruis
Weer een boek van deze Zweedse schrijver. Erik Winter komt toch weer terug, hoewel hij in 'De laatste winter' afscheid heeft genomen van de politie en in Spanje is gaan wonen. Spannend boek van een schrijver die ik blijf lezen.

Jeffery Deaver - In memoriam
Minder boek van deze schrijver. Het heeft niet veel indruk op me gemaakt.

Timur Vernes - Daar is hij weer
De Nederlandse vertaling van dit boek, dat ik eerder in het Duits heb gelezen. Het gaf me niet het gevoel dat ik bij het lezen van de Duitse versie iets gemist heb.

Baantjer & de Waal - Een Rus in de Jordaan
De Cock 2.0, leest lekker weg. Leuk tussendoortje.

Hiromi Kawakami - Nakano's handel in oude rommel
Aardig boek, eigenlijk een bundel korte verhalen met dezelfde hoofdpersonen dat zich afspeelt in een winkel in oude rommel in Japan. De hoofdpersonen lijken een beetje buiten de maatschappij te staan. Het laatste hoofdstuk was wat mij betreft een beetje overbodig.

Enckels & Dewit - Operatie monstrans
Tweede boek in de serie over Kareem Zeiz. Wel weer spannend, deels over misbruik binnen de katholieke kerk, waarin de grote boef helaas wegkomt.

Anton Valens - Het boek ont
Boek over een groepje min of meer mislukte figuren. Hoofdpersoon is Isebrand Schut, die ontslagen is bij een call-center. Hij heeft ooit biologie gestudeerd, een studie die hij niet af heeft gemaakt en heeft moeite om te functioneren in een maatschappij waar profijt belangrijker lijkt te zijn dan je werk goed doen. Resultaat is het enige dat telt en dat moet snel bereikt worden. Tijd om mensen echt te helpen is er niet. Hij raakt min of meer in de greep van Cornelis Meckering, een man die alleen met zichzelf het beste voor heeft en anderen alleen maar als middelen ziet om dit doel te bereiken. Ik vond het wel een goed boek, hoewel het misschien iets te herkenbaar was, waardoor het ook deprimerend werd.

Thomas Enger - Bloedmist
Derde deel van deze serie. Henning Juul komt weer wat beter uit de verf, hoewel er ook meer vragen opkomen, zoals: "waarom heeft hij geen contact met z'n zus?" en "waarom denkt zijn moeder alleen maar aan zijn zus, die nooit thuis komt, terwijl de komst van Henning nauwelijks door haar gewaardeerd wordt?" Ook in de zaak van de dood van z'n zoontje lijkt weer een tipje van de sluier opgelicht te worden. Ik kijk nu al uit naar het volgende deel. Het verhaal in het boek was ook weer erg spannend.

Annegreet van Bergen - Gouden jaren
Boeiend boek over de maatschappelijke ontwikkelingen van de laatste 50 jaar, dat duidelijk laat zien dat het nostalgische denken aan het verleden niet terecht is.

Anton Valens - Ik wilde naar de rand van Beijing
Reisverhalen over China. Een dun boekje, dat wel aardig was, maar ook niet zo veel indruk op me achter heeft gelaten. Hielp in ieder geval m'n aantal gelezen boeken weer wat omhoog te brengen.

Sara Blædel - Het dodenspoor
Spannende Deense thriller waarin een groepje afvallige Odinisten een belangrijke en niet zo'n prettige rol speelt. Je zou ze als extremisten, of fundamentalisten kunnen beschouwen, waarin de groep boven alles gaat, iets waarvoor men zelfs bereid is te doden.

Marina Lewycka - Een korte geschiedenis van de tractor in de Oekraïne
Aardig boek over een eigenwijze vader met twee dochters die elkaar niet uit kunnen staan, maar die gedwongen worden een beetje samen te werken als hun vader, die uit Oekraïne komt, in de klauwen van een Oekraïense vrouw valt, die vooral van de vader wil profiteren, terwijl de vader denkt dat ze verliefd op hem is, ondanks het feit dat hij 84 en zij 35 is. En passant leer je ook nog het nodige over Oekraïne en het boek maakt ook duidelijk waarom de Russen niet populair zijn in dit land.

Horst Eckert - De laatste les
Hard-boiled thriller, waarin Düsseldorf een soort Chicago aan de Rijn lijkt te zijn, met politiemensen die niet samen lijken te werken, maar juist achter elkaar aan lijken te zitten, met een politieman met een zwart randje.

En dat was mijn lijstje in chronologische volgorde. Ik moest het even opnieuw plaatsen, omdat tijdens m'n laatste aanpassing de verbinding met internet wegviel. Ik heb het een en ander dus even naar een Word-document gekopieerd en nu weer teruggeplaatst.
Laatst gewijzigd door Renate op 04 Jan 2015, 15:10, 5 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Wat waren jullie mooiste boeken in 2014?

Berichtdoor Dettie » 03 Jan 2015, 17:28

Ik heb even wat witregels er tussen gemaakt Renate anders viel je commentaar zo weg.

Dettie
beheerder van het forum, vandaar dat ik dit kan doen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Wat waren jullie mooiste boeken in 2014?

Berichtdoor Dettie » 03 Jan 2015, 17:42

J.G. Kikkert - Hoe ver we zullen komen weet ik niet
Boek over de reizen van Alexandrine Tinne.

Bijzonder die dame, ze reisde met een enorme caravaan aan spullen, zelfs een ijzeren bed. Het ontbrak haar aan weinig luxe tijdens
haar reizen. Het was erg 'not done' wat zij deed. Toch wel bewondering voor haar dat ze het aandurfde. Voor haar moeder die meestal meereisde trouwens ook.

Leo Blokhuis ken ik alleen van de top 2000 a gogo, lekker enthousiaste man. Wist niet dat hij boeken schreef.

Bowen, James Bob de straatkat - Lief verhaal, houd wel m'n hart vast, wat gebeurt er als het beestje wegvalt? Maar ondertussen
is James Bowen zo bekend en geliefd, hij zal niet meer zo eenzaam zijn daarna.

Wat zijn er toch véél boeken en wat heb ik nog veel niet gelezen.

Dettie
die eens diep zucht ;-)

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Wat waren jullie mooiste boeken in 2014?

Berichtdoor Renate » 03 Jan 2015, 17:44

Als ik klaar ben, zal ik de witregels wel weer invoegen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Wat waren jullie mooiste boeken in 2014?

Berichtdoor Dettie » 03 Jan 2015, 18:20

ha ja, prima hoor. Ik vond het alleen jammer dat anders al je werk zo wegviel.
Ik dacht dat je al klaar was!

Groetjes
dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Wat waren jullie mooiste boeken in 2014?

Berichtdoor Renate » 04 Jan 2015, 15:11

En m'n lijstje is voltooid.
Mooiste boek was voor mij misschien: Een man die Ove heette.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Wat waren jullie mooiste boeken in 2014?

Berichtdoor Dettie » 04 Jan 2015, 16:26

oooo wat een werk heb je ervan gemaakt Renate! echt genieten. Ik ga al je opmerkingen eens op m'n gemak lezen.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Wat waren jullie mooiste boeken in 2014?

Berichtdoor Renate » 04 Jan 2015, 17:00

Ik ben er wel even mee bezig geweest, maar het was eenvoudiger, dan te bepalen wat nu de mooiste boeken waren. Zo nu en dan heb ik ook wel even bij de besprekingen moeten spieken, om te weten waar het boek eigenlijk over ging. Sommige boeken zijn me overigens beter bijgebleven. Zou dat betekenen dat ik ze het mooiste vond?

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Wat waren jullie mooiste boeken in 2014?

Berichtdoor Willeke » 09 Jan 2015, 17:05

Ik zie dit topic nu pas, ik zal mijn tien mooiste boeken nog we leven op een rijtje zetten.

Ik las 75 boeken dit jaar en als ik zo naar mijn lijst kijk vond ik het een mooi leesjaar.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Wat waren jullie mooiste boeken in 2014?

Berichtdoor Willeke » 09 Jan 2015, 17:21

In willekeurige volgorde

Fictie

- De Poort, Natsume Soseki
- De waarheid over de zaak Harry Quebert, Joel Dicker
- De Cirkel, Dave Eggers
- Twee wegen, Per Petterson
- Lichtjaren, James Salter
- Ik kom terug, Adriaan van Dis
- Butchers Crossing, John Williams
- Een maand op het land, J.L Cara
- Birk, Jaap Robben
- De majoor en mevrouw Ali, Helen Simonson


Non-fictie
- Achter het front, Jan Eikelboom
- De oude Pantagonie-expres Paul Theroux
- Zigeuners, Rolf Bauerdick
- Sterven is doodeenvoudig, Réné Gude
- Het houdt niet op, David Adam
- Ik en de verloren ander- Liesbeth Gijsberts
- De kracht van kwetsbaarheid, Brene Brown
- De vechtpartij, Thijs Niemantsverdriet

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Wat waren jullie mooiste boeken in 2014?

Berichtdoor Willeke » 09 Jan 2015, 17:22

Wat een mooi leesoverzicht Renate!


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten