Vloeken of grove taal in 1/3 deel van de kinderboeken

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Vloeken of grove taal in 1/3 deel van de kinderboeken

Berichtdoor Marjo » 08 Okt 2014, 16:46

Ja...en niet te vergeten Pipi Langkous!!!
Maar voor een groot deel ben ik het wel met hen eens, dat gevloek is nergens voor nodig.



VEENENDAAL– De lezersjury van de Bond tegen vloeken heeft in1/3 deel van de kinderboeken dit jaar vloeken of grove taal aangetroffen. In 14 van de 22 beoordeelde boeken kwam geen grove taal voor. Het gebruik van scheld- en vloekwoorden is niet nodig en bovendien wordt hierdoor aan kinderen het verkeerde voorbeeld gegeven naar anderen.

Het boek dat een gouden griffel en de gouden penseel won, Het raadsel van alles wat leeft van schrijver Jan Paul Schutten met illustraties van Floor Rieder, bevat over het algemeen respectvol taalgebruik. De Bond tegen vloeken wil de schrijver daarmee complimenteren. Het boek Broer geheim van Emiel de Wild, winnaar van de zilveren griffel, bevat vrij veel grove taal. Hans en Monique Hagen, schrijvers van het boek Ik zoek een woord, spelen creatief met taal. De jury vond het een leuk boek, een enkele keer gaan de schrijvers over de schreef.

De kracht van woorden is niet te onderschatten. Het gebruik van grove taal in een kinderboek is een zwaktebod: er zijn zoveel alternatieven te verzinnen. Het is belangrijk dat kinderen respectvol taalgebruik om zich heen horen gebruiken, omdat zij beïnvloedbaar zijn en voorbeelden gemakkelijk navolgen. Gedragstherapeuten leggen niet graag de nadruk op negatief gedrag. Hierdoor versterk je het alleen maar. Daarom is het gebruik van goede taal in kinderboeken, in de klas en op straat zo belangrijk. De Bond tegen vloeken ziet in het juryrapport een extra stimulans om door te gaan met het geven van gastlessen. KlasseTaal is de onderwijsafdeling van de Bond tegen vloeken, geeft jaarlijks aan ruim 18.000 jongeren les over respectvol taalgebruik.

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: Vloeken of grove taal in 1/3 deel van de kinderboeken

Berichtdoor Lezer100 » 01 Feb 2015, 12:59

Ik ga er mee akkoord dat vloeken niet thuishoort in kinderboeken. Maar waar ligt de leeftijdsgrens ?

Vloeken is een vorm van geweld. Wat met andere vormen van geweld in kinderboeken ?

Respect kun je best beginnen inlepelen met de pap. Hoe vroeger men er aan begint, des te beter, zou ik zo zeggen. Ook al is dit uiteindelijk ook geen garantie om tot respectvolle volwassene uit te groeien. Maar het helpt wel.
Lezer100

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Vloeken of grove taal in 1/3 deel van de kinderboeken

Berichtdoor Dettie » 01 Feb 2015, 14:58

Wij mochten vroeger ook niet vloeken en de boeken in de bibliotheek werden uitgezocht op taal en (katholiek correcte) inhoud.
Ik vond dat ergerlijk want achteraf bleek dat je zo wel veel boeken had gemist die helemaal niet erg waren. Het maakte de
druk eigenlijk alleen maar groter. Je was niet netjes als je bepaalde (vrije gewone) woorden gebruikten, zelfs potverdorie of
potjandozie mocht niet want dat leek teveel op de andere vloek waarin Gods naam gebruikt werd.
In de boeken die wij wel mochten lezen waren de kinderen voorbeeldig qua gedrag en als ze al eens 'stout' (eerder
avontuurlijk) waren dan werd dat ook bestraft. Daarmee kweek je kinderen die bang zijn om hun mening te geven of bij alles
denken dat het niet mag. Ook qua taal...

Respect hebben voor anderen is inderdaad een groot goed en daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen, maar wat er
gecensureerd wordt door de christelijke mensen of de bond tegen vloeken gaat me soms wel te ver. Het wordt bijna censuur.

Dettie

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: Vloeken of grove taal in 1/3 deel van de kinderboeken

Berichtdoor Lezer100 » 01 Feb 2015, 16:00

Dettie schreef:
Respect hebben voor anderen is inderdaad een groot goed en daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen, maar wat er
gecensureerd wordt door de christelijke mensen of de bond tegen vloeken gaat me soms wel te ver. Het wordt bijna censuur.

Dettie


Wees er maar zeker van dat er gecensureerd wordt heden ten dage. Er zijn wat dat betreft wel betere tijden geweest.
Lezer100

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Vloeken of grove taal in 1/3 deel van de kinderboeken

Berichtdoor Dettie » 01 Feb 2015, 16:43

Voor de zekerheid maar eens gekeken wat vloeken precies is. Volgens het woordenboek:

vloe·ken (vloekte, heeft gevloekt) 1 godslasterlijk spreken

Je bedoelt lezer100 dat er al gecensureerd wordt tijdens het drukken van de boeken of censuur op scholen en dergelijke?
Dit laatste is hier wel bekend in zwaar christelijke gemeentes. Harry Potter bijv. mag niet. Ik weet niet of in die boeken
gevloekt wordt maar wel dat de tovenarij en dergelijke niet mag.

Dettie


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten