Momenteel lees ik.....

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 27 Mar 2023, 14:41

Ja je hebt gelijk Renate, het moet zijn: 'Op enkele foto's is een boze klusjesman te zien'
Tenzij er verschillende klusjesmannen zijn. Dus op enkele foto's steeds andere klusjesmannen.
Maar dan nog verdient de zin geen schoonheidsprijs.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 27 Mar 2023, 14:50

Het is een klusjesman. Maar ben ik nu zo'n zeur die op alle slakken zout legt en moet ik gewoon wat minder kritisch zijn, of had de auteur of de uitgever beter op moeten letten?

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Marjo » 27 Mar 2023, 16:17

Dat doet men in Vlaanderen echt niet anders.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 27 Mar 2023, 16:24

Dat leek mij ook niet. Een slordige schrijver en/of een slordige uitgever. Of heeft de schrijver in dit geval iets te veel op de grammaticacontrole geleund? Die wil ook wel eens de mist in gaan, zeker als het onderwerp op een andere plaats staat.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Marjo » 27 Mar 2023, 16:47

Het zal in Vlaanderen ook niet zo best gesteld zijn met redacteuren.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 28 Mar 2023, 11:16

Het boek is gecontroleerd door een van de zoons van de auteur.
Vraag is, was hij bang om kritiek te leveren op z'n vader, of heeft hij deze fouten ook over het hoofd gezien?

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Marjo » 28 Mar 2023, 11:38

Staat er dat bij? Dat klinkt toch een beetje amateuristisch. Of die zoon moet een Neerlandicus zijn of zo.
Nou ja, je zal het er mee moeten doen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 28 Mar 2023, 12:42

Aan het einde van het boek bedankt hij z'n zonen Erik, voor het meedenken over de plot, en Jan, voor de ultieme correcties.

Als kers op de taart staat boven het woord van dank: 'DANKWORD'.
AU!
Was er geen ruimte voor de tweede 'O'?

Ik ben geen Neerlandicus, maar de fouten die ik heb gezien, haal ik er met m'n MAVO-diploma zelfs uit.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Marjo » 28 Mar 2023, 15:07

Gevoel voor taal heet dat denk ik.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 28 Mar 2023, 15:42

Taalgevoel heb ik wel, denk ik. Hoewel ik op m'n MAVO-diploma een 7 voor Nederlands had. Voor Engels had ik een 6 en voor Duits een 8.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 31 Mar 2023, 15:13

Net uit:
Tomas Serrien - Klank Een filosofie van de muzikale ervaring
Heel interessant boek, hoewel ik in dit geval de voetnoten maar over heb geslagen, omdat dit toch vrijwel uitsluitend literatuurverwijzingen zijn.

Nu ben ik begonnen in:
Wees niet bang van Aisha Dutrieux
Misschien niet direct het vrolijkste boek, want het begint met een zelfmoord. De moeder van Laura maakt op de vierde verjaardag van haar dochtertje een eind aan haar leven door om 9 uur 's morgens van een flat te springen. Ze kiest voor dit tijdstip, omdat de kinderen dan op school zitten en niet met haar lichaam geconfronteerd zullen worden. Ze heeft dan ook een flat uitgezocht, die niet in de buurt van een school ligt.
Als Laura zwanger is, wil ze weten wat haar moeder bezield heeft en ze gaat naar Italië, waar de moeder van haar moeder woont.
In het verhaal zien we 3 stemmen. De stem van Laura, die van haar moeder en die van haar grootmoeder.
Ik ben nog niet zo ver en kan dus nog weinig over het boek vertellen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 31 Mar 2023, 17:54

Oh dat klinkt wel heftig ja, maar ook boeiend en spannend, waarom is de vraag.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 02 Apr 2023, 12:31

Inmiddels weet ik iets meer over de moeder van Laura, hetgeen misschien iets duidelijk maakt over de reden van haar zelfmoord. Ik heb echter nog ruim 140 pagina's te gaan, dus het zal mij benieuwen wat er nog gaat gebeuren.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 02 Apr 2023, 16:32

Heerlijk als je kunt opgaan in een verhaal.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 02 Apr 2023, 19:16

Tja, het is een mooi boek.
Je heb de stukken over Laura en haar grootmoeder Chiara, die na de dood van haar dochter in Italië is gaan wonen, die zich min of meer in het heden afspelen en cursieve stukken over Maria (de moeder van Laura), die zich in het verleden afspelen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 05 Apr 2023, 13:58

En ik heb het uit. Heel mooi en tragisch. Hulp die te laat komt? Of misschien eerder hulp die veel te laat komt. Hoe een woord een leven kan verwoesten.

Zou er bij een boek ook een verwijzing naar 113 moeten komen?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 06 Apr 2023, 12:27

Renate schreef: Zou er bij een boek ook een verwijzing naar 113 moeten komen?


Ja eigenlijk altijd wel, denk ik. Beter tien keer teveel dan een keer te weinig.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 18 Apr 2023, 12:18

Burt Bacharach (with Robert Greenfield) - Anyone who had a heart - My life and music

Een autobiografie van Burt Bacharach in het Engels. Zag het toevallig staan in de bibliotheek en heb het dus meegenomen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 14 Mei 2023, 09:56

Oliver Sacks - Musicofilia - Verhalen over muziek en het brein
Interessant boek met verhalen over mensen die problemen hebben met het horen van muziek.
Ik heb al verhalen over mensen met muzikale hallucinaties gehad en verhalen over mensen die op de een of andere manier absoluut geen muziek kunnen horen. Niet omdat ze doof zijn, maar omdat ze geen toonhoogtes kunnen onderscheiden, of geen ritmes kunnen horen. Heel interessant om te lezen hoe onze hersenen met muziek om kunnen gaan.

Dit is 1 van de 4 boeken over muziek, die ik de laatste keer uit de bibliotheek heb gehaald. In de bibliotheek in Den Haag begin ik ook altijd op de afdeling met boeken over muziek, omdat deze zich op de vijfde etage bevindt. Dan ga ik langzaam naar beneden.
De andere boeken over muziek waren:
Maak indruk met… Muziek theorie
Kralingen (over het popfestival in Kralingen
en een boek over gitaarakkoorden (dus geen echt boek om te lezen)

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 16 Jun 2023, 12:34

David Grann - De witte duisternis

Gisteren begonnen en nu al bijna uit. Het is ook geen dik boek. Het gaat over iemand die diverse reizen naar de Zuidpool heeft gemaakt, onder andere in de voetsporen van Shackleton. Echt iets om bij zomers weer te lezen. Doet me denken aan een vakantie in Noorwegen, toen het daar warmer was dan in Spanje. Toen heb ik in Oslo van de gelegenheid gebruik gemaakt om het museum rond de Fram (het schip waarmee Amundsen naar de Zuidpool is gereisd). Er was ook een museum rond de Kon-Tiki, maar ik heb nu eenmaal iets meer met poolreizen (niet om zelf te doen trouwens)

Trouwens ook nog een paar rare foutjes in het boek gevonden. Ergens staat dat een schip in februari vast vriest en dat men tot februari moet wachten tot het weer loskomt. Dat klopt natuurlijk niet. Elders is men ineens van plan om op 1 januari de Noordpool te bereiken, terwijl men dus op de Zuidpool is.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 23 Jun 2023, 20:32

Stuart Heritage - MIjn broer is een eikel

Een leuk boek en ik kan me soms herkennen in beide broers. De afkeer van sport van Stuart en de driftbuien van Pete(r) (hoewel ik wel tegen m'n verlies kan), maar mijn ouders hebben wat met me te stellen gehad. Raampje ingeslagen, met deuren geslagen, kranten en tijdschriften door de kamer gegooid, toen ik zakte voor m'n rijexamen een stoel kapot gegooid en toen m'n eerste vriendje het uitmaakte een schrijfmachine van m'n bureau geduwd.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 03 Jul 2023, 11:47

Net uit: Rudy Kousbroek - De aaibaarheidsfactor. Een vriendin had dit kennelijk op een rommelmarkt gevonden. De omslag is ook aaibaar. Er staat ook een consumententest van verschillende katten in. Ongeveer zoals je tests hebt voor allerlei producten, dus met afmetingen en dergelijke mauwvolume en kwaliteit en meer van dat soort dingen. Ook bevat het boekje een handleiding voor het bouwen van een zelfbouwkat.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 12 Jul 2023, 21:22

Peter Bergé - Hoe groen klinkt een gitaar en 99 andere dingen die je moet weten over klassieke muziek

Interessant boek. Een grappig ding is wel dat bij Engelstalige popmuziek de titels in het Nederlands vertaald zijn, met de Engelse titel er tussen haakjes achter.
Zo krijgen we dus de Boheemse rhapsodie en Een avond in de opera van Queen en De perfecte vreemdeling en Helemaal vrij van Frank Zappa.
Ik denk dat de mensen alleen de Engelse titels kennen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Dettie » 13 Jul 2023, 09:59

Oh dat is inderdaad grappig! Ik zou de Nederlandse titel ook niet weten!

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 13 Jul 2023, 12:00

Tja, het is wat merkwaardig. Overigens hebben we ook bij klassieke muziek niet de neiging om Engelse en voor een deel misschien Duitse en Franse titels te vertalen.
Over het algemeen hebben we het over The Planets van Holst en niet over De Planeten
Aan de andere kant hebben we het dan weer wel over De vier jaargetijden van Vivaldi


Terug naar “Diversen - proza”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten