BNG Literatuurprijs 2012: vier nominaties
Weinig inzendingen, slechts vier echte uitblinkers.
Het Cultuurfonds BNG en Sebes & Van Gelderen Literair Agentschap maken bekend dat voor de BNG Literatuurprijs 2012 de volgende jonge schrijvers door de jury zijn genomineerd (in alfabetische volgorde):
Auke Hulst (1975), Kinderen van het ruige land, Uitgeverij J.M. Meulenhoff
Joost Vandecasteele (1979), Massa, Uitgeverij De Bezige Bij Antwerpen
Annelies Verbeke (1976), Veronderstellingen, Uitgeverij De Geus
Christiaan Weijts (1976), Euforie, Uitgeverij De Arbeiderspers
De financiële crisis lijkt een behoorlijke invloed te hebben op de keuze van uitgevers om jonge auteurs uit te geven. In 2012 is het aantal inzendingen met maar liefst 30% gedaald. De jury nomineerde dit jaar uit het aanbod van 21 inzendingen slechts vier auteurs voor de prijs. Er werd door de jury een kanttekening gemaakt over de kwaliteit en de durf van de inzendingen. Volgens het juryrapport: In literair opzicht was 2012 een tam jaar.
lees verder http://www.bng.nl/smartsite.shtml?id=72800
Dettie
Nominaties BNG Nieuwe Literatuurprijs 2013.
Re: Nominaties BNG Nieuwe Literatuurprijs 2013.
Wat zouden de criteria zijn dan? 'Jonge schrijvers' staat er, en deze vier hebben al eerder gepubliceerd..
De prijs is bedoeld om nog niet doorgebroken jonge auteurs mentale en financiële aanmoediging te geven. Genomineerd kunnen worden: Nederlandstalige auteurs die zijn geboren in 1972 of later, die twee of meer literaire prozawerken op hun naam hebben staan en die nog niet doorgebroken zijn, geen grote literaire prijs hebben gewonnen en van wie tussen 1 januari 2012 en 31 december 2012 een nieuw boek is verschenen. Eerdere winnaars van de BNG Literatuurprijs waren Jan van Mersbergen (2011), Gustaaf Peek (2010), Carolina Trujillo (2009), Rachida Lamrabet (2008), Sanneke van Hassel (2007), Yves Petry (2006) en Esther Gerritsen (2005).
Dat staat in het artikel tenminste
Dettie
Dat staat in het artikel tenminste
Dettie
Ik had gezocht, maar met mijn neus dus.
Nou ja, ik heb ze geen van vieren gelezen, zegt dat iets?
Nou ja, ik heb ze geen van vieren gelezen, zegt dat iets?
Nee, dat zegt niets, je leest al zoveel en je kunt niet álles lezen toch?
Dettie
Dettie
http://www.athenaeum.nl/nieuws/5972/BNG ... prijs-2013
Rond dit boek is in onze bieb een samenleesgroepje georganiseerd, en daar hoor ik bij. Ik ga het dus lezen...
Rond dit boek is in onze bieb een samenleesgroepje georganiseerd, en daar hoor ik bij. Ik ga het dus lezen...